Translate

środa, 21 kwietnia 2021

#061 - TATRA 111 - Dama wagi ciężkiej / TATRA 111-141 - The heavyweight lady


 

Był rok 1941. Armia zwycięskiej III Rzeszy opanowała już większość Europy. Podbiła Polskę, Belgię, Holandię, Danię, Norwegię, Francję. Z Rumuni, Węgier, Słowacji uczynił Hitler bezwolne, podległe mu państewka. Wcześniej zagarnęła Austrię i  Czechy. To właśnie Czechy i ich potężny przemysł był perłą pośród niemieckich zdobyczy w tej wojnie.

Na zachodzie Europy Niemcy bombardowały Wielką Brytanię. Feldmarszałek Rommel prowadził działania wojenne w północnej Afryce a Hitler szykował się do uderzenia na swojego sojusznika, na ZSRR. Tam bowiem widział swój "lebensraum" w imię odwiecznego niemieckiego DRANG NACH OST.


Agresja na ZSRR wymagała jednak olbrzymiej masy uzbrojenia, samolotów, czołgów, ciągników i samochodów. Przemysł III Rzeszy, krajów podbitych i uzależnionych, pełną parą pracował na potrzeby przyszłej wojny. Szczególną rolę odegrały tu fabryki dawnej Czechosłowacji.


Jedną z nich była TATRA. Historia Tatry sięga roku 1850r. Jest to trzecia najstarsza na świecie firma motoryzacyjna nieprzerwanie produkująca samochody, po Peugeot, i Daimler AG. Wtedy to Ignác Šustala założył warsztat zajmujący się wytwarzaniem bryczek i wozów konnych, które wytwarzano do 1925 roku. W 1881 roku podjęto produkcję wagonów kolejowych. W 1897 roku wyprodukowano pierwszy samochód osobowy marki Tatra, bazujący na projekcie Karla Benza – Präsident.

 V muzeu automobilů TATRA v Kopřivnici 

 Nazwę Tatra przedsiębiorstwo przyjęło w 1921 roku.

  W rezultacie aneksji Czechosłowacji w październiku 1938 roku fabryka Tatry przeszła pod kontrolę Niemców. Wstrzymano prawie całą produkcję samochodów osobowych a działania fabryki ukierunkowano na produkcję wszelkich pojazdów dla niemieckiego Wehrmachtu. I tak min fabryka dostaje polecenia opracowania ciężarówki dużej ładowności z napędem 6x4 i 6x6 z silnikiem chłodzonym powietrzem. Już w tych założeniach widać przeznaczenie pojazdu. Napęd wszystkich kół to łatwość poruszania się w trudnym terenie a silnik chłodzony powietrzem to odporność na bardzo niskie temperatury.








I tak oto w 1942 z linii produkcyjnej zakładów w  Kopřivnici zaczęły zjeżdżać Tatry 111

.

Jeśli ktoś z Was ma ochotę wesprzeć mnie tak by moje artykuły o motoryzacji, turystyce i dobrej kuchni były jeszcze ciekawsze zawsze może postawić mi wirtualną kawę. Możecie też u mnie zamówić artykuł o interesującym Was samochodzie lub motocyklu.

buycoffee.to/meskibigos

  

Praha - Tatra 8000/111 Einheitsführerhaus | Facebook

 Samochód powstał podczas II wojny światowej w okresie braku jakościowych materiałów konstrukcyjnych oraz metali nieżelaznych. Niemniej jednak 111 wyróżniał się długą żywotnością nawet w trudnych warunkach eksploatacyjnych. 111 z powodzeniem wykorzystał Wehrmacht, po wyzwoleniu i lutowym zamachu stanu zasłynęli głównie na wielkich budowach socjalizmu na całym świecie.

Klub vojenského muzea na demarkační linii v Rokycanech - Fotoalbum -  Technika členů - Tatra 111 N - valník - tatra_111_n (8).jpgHistoria techniki

 Tatra 111 to jedna z najbardziej znanych ciężarówek marki Tatra, która swoją niezawodnością i dobrymi właściwościami jezdnymi w terenie szybko zyskała popularność zarówno w armii niemieckiej, dla której została opracowana, jak i później w armii czechosłowackiej i nie cywilnych kierowcach. tylko w Czechosłowacji, ale i za granicą, zwłaszcza w trudnych warunkach Syberii w ówczesnym Związku Radzieckim. Jej pomnik został wzniesiony w syberyjskim mieście Susuman. Tatra 111 była produkowana od 1942 do 1962 roku, kiedy to ostatecznie została zastąpiona przez Tatrę 138

 .

  W sumie wyprodukowano prawie 34 tysiące samochodów Tatra 111 w wielu wersjach i modyfikacjach. Najczęściej były to skrzyniowe i wywrotki, ale także dźwigi samochodowe, koparki, autocysterny, cementowozy, traktory i wiele specjalnych nadbudówek.

 TATRA T111 | Old trucks, Cars trucks, KoprivniceMoże być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu


 Tatra 111 przeszła przez lata produkcji wiele modyfikacji i ulepszeń. Pierwotnie stosunkowo wysoka moc silnika 154 kW przy 2250 obr / min. została później zmniejszona do 132 kW przy 1800 obr / min, aby zwiększyć niezawodność i możliwość długotrwałego obciążenia. Ładowność 8 ton dla pierwszych samochodów została później zwiększona do 10,3 tony. Na pierwszy rzut oka największe zmiany odnotowano podczas produkcji kabiny kierowcy, która w pierwszych samochodach miała bardzo proste kwadratowe kształty z małymi okienkami. Został wykonany z płyty wiórowej, która w czasie wojny zastąpiła rzadką blachę stalową. Później kabiny były już stalowe, początkowo z drewnianą ramą; Jednak ostatnie modele były już całkowicie metalowe, początkowo z typowym ujemnym nachyleniem przednich szyb (względy taktyczne). Silnik również przeszedł poważną modernizację - zmieniono napęd wentylatorów chłodzących z oryginalnych łańcuchów na późniejsze paski klinowe, kształt komory spalania i denka tłoka (T 111A), co również zmieniło położenie dolotu i rury wydechowe, ale także ulepszone chłodzenie i mniejsze zużycie paliwa. Tatra 111 osiągała prędkość 75 km / h w pierwszych samochodach, później po zmniejszeniu prędkości silnika do 62 km / h przy stosunkowo korzystnym średnim zużyciu 30 litrów oleju napędowego na 100 km. Silniki Tatry 111 znalazły stosunkowo szeroki zakres zastosowań. Oprócz pojazdów T 111, mocniejsza wersja napędzała również wywodzące się z ciężkich ciągników drogowych Tatra 141SchwerlastZugmaschineTatra141.jpg, mniej znane wywrotki jednokierunkowe Tatra 147, ale także np. Popularne wozy szynowe serii M 131.1 (znane jako Hurvínek) )Motorový vůz M 131.1 „Hurvínek“ | ČD Nostalgie - tutaj w wersji o zmniejszonej mocy, czyli małe traktory lotniskowe i wciągarki, czy wojskowe łodzie motorowe. Silniki o różnej liczbie cylindrów pochodzące z T 111, np. Napędzały Tatrę 128 (V8)File:Tatra 128.jpg - Wikimedia Commons, Soubor:BAHNA 2018 - 106 crop.jpg – Wikipedieautobus górski Tatra 500 HB (V8)Karosa T 500 HB - autobus stworzony do jazdy w górach - AutoMotoKlassik, czy znany samochód terenowy Praga V3S (prototyp R5, Silniki R6 T 911, T 912 w standardzie)8T4 0500 NA Praga V3S- SDH Bohumín- Šunychl i jego drogowa wersja Praga S5T. All pictures of Praga S5T-2 '1963–67 

W czasie wojny silnik Tatra 111 był również wbudowany w niemieckie ośmiokołowe samochody pancerne Sd Kfz. 234 PumaSd.Kfz.234 Puma, pojazdy gąsienicowe FAMO F3

 Oldtimer gallery. Trucks. Famo F3. z dwunastocylindrowego T 111 rozwinięto osiemnastocylindrowy silnik T 955 z trzema rzędami cylindrów w układzie W wykonany w kilku prototypach (1 do obejrzenia w Muzeum Techniki w Kopřivnicy), przeznaczony do Niemieckiego czołgu Tiger . TYGRYS 131 -Jedyny działający PzKpfw VI na świecie - YouTube 

Pochodnymi konstrukcji T111 były również  czterocylindrowe T 114 i płaskich sześciocylindrowe T 116 napędzające prototypy Tatra. 

 

 Podwozie Podczas budowy T 111 w pełni wykorzystano zasady koncepcji Tatra. Samochód posiadał napęd na wszystkie koła z przełączanym napędem na przednią oś. Podwozie pojazdu składało się z szkieletowej rury nośnej, do której za pomocą kołnierzy przymocowano skrzynie biegów poszczególnych osi, w tym przedniej. Wszystkie osie kołysały się, co w połączeniu ze sztywną skrętnie ramą kręgosłupa i blokadami mechanizmu różnicowego pozwoliło samochodowi na bardzo dobre prowadzenie w terenie. Silnik T 111 Silnik T 111 (typ T 103) był silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa z dwóch połączonych sześciocylindrowych pomp wtryskowych i rozdzielaczem OHV za pomocą trzech wałków rozrządu z dwoma zaworami na cylinder. Miał 12 cylindrów w dwóch rzędach ustawionych w 75 ° V o pojemności 14,8 litra (średnica 110 × skok 130 mm) i był chłodzony powietrzem za pomocą dwóch osiowych wentylatorów ciśnieniowych, napędzanych najpierw przez zamknięty łańcuch, później prostszy przekładnia pasowa. Wlot z przodu oraz wylot powietrza chłodzącego na górnej powierzchni okapu regulowane były obrotowymi żaluzjami. Segmentowy, przykręcany wał korbowy był walcowany w skrzyni tunelowej z zębatkami rozrządu z przodu. Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem z „suchą” obudową i dwiema pompami (ssanie, smarowanie). Silnik został pierwotnie opracowany dla ciężkiego samochodu pancernego Sd Kfz. 234. Eksploatacja w warunkach klimatycznych Związku Radzieckiego stawiała przed silnikiem duże wymagania. Przy mrozach około -40 ° C silnik pracował dzień i noc, po trzech miesiącach samochód poszedł do naprawy. Jeśli silnik zatrzymał się i nie odpalił w ciągu 5 minut, pod nim wybuchł pożar, a gdy jeszcze nie odpalił, auto holowano do warsztatów. Przenoszenie Przekładnia była mechaniczna czterobiegowa i została uzupełniona o dodatkową skrzynię biegów do jazdy w terenie lub w przypadku, gdy konieczne było użycie dużego momentu obrotowego (wysoka przyczepność). Na przykład pojazdy były w stanie holować do dwóch przyczep o łącznej masie do 22 ton. Silnik był słaby jak na takie obciążenie, na podjazdach pracował na pełnych obrotach, a Tatra jechała z prędkością 5 km / h. Alternatywnie można zamontować wyciągarkę.

 SchwerlastZugmaschineTatra141.jpg

Tatra 141 to ciężarówka wyprodukowana przez Tatrę, która została zaprojektowana do holowania ciężkich przyczep. Technicznie bazuje na Tatrze 111, z którą ma taką samą większość części. Różnią się one większą, ośmiomiejscową kabiną, mniejszym rozstawem osi i całkowitą długością pojazdu. T 141 jest produkowany od 1959 roku (początkowo montaż sadów z Kopřivnicy) w zakładzie w Bánovcach nad Bebravou w wersji zdolnej do ciągnięcia 100-tonowej przyczepy i wersji T141B do ciągnięcia 50-tonowych ładunków.

 Jednostka mocy Silnik: 12-cylindrowy widelec chłodzony powietrzem z silnikiem wysokoprężnym z rozdziałem OHV od T 111 o zwiększonej mocy Pojemność: 14 825 cm³ Współczynnik kompresji: 16,5: 1 Moc: 136,2 kW (185 KM) przy 2000 obr./min Moment obrotowy: 726 Nm przy 1400-1600 obr / min Prędkość maksymalna: 45 km / h (T 141B 60 km / h) Zużycie: 70 l / 100 km Przenoszenie Sprzęgło: mechaniczne, dwukomorowe, suche Skrzynia biegów: czterobiegowa (zsynchronizowana 1. i 2. bieg) Przekładnia redukcyjna: dwubiegowa Reduktory kół do modelu T141 Oś napędzana: obie z tyłu, z przodu z dołączanym napędem Podwozie: koncepcja Tatra z centralną rurą nośną Rozstaw osi: 3500 + 1220 mm Tor przedni: 1800 mm Rozstaw kół tylnych: 2080 mm Prześwit: 290 mm Waga: 12.140 kg (T141B 11950 kg), z dodatkowym obciążeniem 18.280 kg Hamulce: dwuobwodowy układ pneumatyczny, mechaniczny hamulec postojowy działający na bęben na końcu rury nośnej.

 Podstawowy ciągnik RWPG | Historia | Ciężarowe | Trucks&Machines

 

Tatra 147 to ciężarówka wyprodukowana przez Tatrę. Różni się od podstawowej wersji Tatra 111 ekstremalnie skróconym rozstawem osi umożliwiającym pracę nawet w ciasnych przestrzeniach. Na podwoziu zbudowano wywrotkę T 147 Dc5, przeznaczoną do transportu kamienia, ziemi i innych materiałów sypkich na jednostronnie przechylanym stalowym nadwoziu o pojemności 5 m³ i nośności 9240 kg. 

 

Tatra 111 Army S1Produkcję modelu 111 zakończono w 1962 roku po wyprodukowaniu 33 690 sztuk. Wersję 141 zakończono w 1970 roku . Wyprodukowano 4983 szt.

 Tatra 111 - Slavný náklaďák | Ábíčko.czTatra 141 pictures & photos, information of modification (video) to Tatra  141 on Details-of-cars.com | Daihatsu, Bmw 730d, Chevrolet malibu 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz