Rumuńska Fabryka Lokomotyw i Wagonów (ROMLOC) została założona w 1921 r. W 1936 r. ROMLOC połączył się z firmą Astrą i przekształcił się w Astra Works. W 1938 r. Astra rozpoczęła produkcję broni, co napędzało rozwój firmy, a w 1940 r. przemianowano ją na Rumuńską Fabrykę Wagonów, Silników, Uzbrojenia i Amunicji Astra, pod którą to firma wniosła wkład w rumuński wysiłek wojenny podczas II wojny światowej - oczywiście po stronie państw Osi i "uśmiechniętego wujka Adolfa".
Po II wojnie światowej, obaleniu króla Michała I i powstaniu Socjalistycznej Rumunii, Astra została upaństwowiona, nazwana „Czerwona Flaga” – „Steagul Roșu” (SR) i zaczęła produkować ciężarówki.
W 1954 roku z fabryki wyjechała pierwsza partia ciężarówek SR-101.
SR-101 był w rzeczywistości klonem radzieckiej ciężarówki ZIS-150 i miał te same specyfikacje. W 1958 roku firma zdecydowała się wyprodukować nowy typ, ponieważ SR-101 nie spełniał już międzynarodowych standardów pojazdów. O SR-101 niedługo będzie odrębny post. W nowym projekcie wykorzystano silnik benzynowy Ford Y-Block V8 o mocy 140 KM. Jego kabina została zaprojektowana w fabryce Chausson we Francji. Pierwsza ciężarówka V8 SR-131 o
ładowności 3 ton o nazwie Carpati została wyprodukowana latem 1960 roku, a od 1962 roku model SR-132 o ładowności 2,5 tony i przekładni 4x4.
W 1964 rozpoczęto produkcję serii o nazwie Bucegi, SR-113 o ładowności 5 ton i SR-114 o ładowności 4 ton i przekładni 4×4. Generalnie te ciężarówki spełniały wszystkie ówczesne kryteria nowoczesnego, technicznie dojrzałego samochodu zachodniej produkcji.
W ciągu pięciu lat oferta została uzupełniona o następujące wersje: pojazd wojskowy, pojazd długi, wywrotka, dźwig, podwozie z kabiną pod zabudowę.
Typ silnika SR-211 8-cylindrowy V pod kątem 90°, benzyna, Pojemność: 5025 cm3. Średnica / skok: 97/85 mm Współczynnik kompresji: 6,7: 1 Moc maksymalna 140KM/3600rpm, Maksymalny moment obrotowy: 320Nm / 2100 - 2500 obr/min Masa silnika: 344 kg Dystrybucja: OHV, wałek rozrządu w bloku napędzany kołami łańcuchowymi przez wał korbowy.
Do produktów eksportowych używano silników wysokoprężnych Torpedo, Perkins, Saviem i Mercedes-Benz.
SR-132 Carpati 4x4
Samochody SR Carpati i Bucegi były eksportowane do wielu krajów świata. W Jugosławii uruchomiono licencyjny montaż pod marką TORPEDO. Samochody były wyposażone w silniki Diesla.
Można je było często spotkać w Polsce. Ostatnio, około roku temu widziałem ten samochód w okolicy Człuchowa. Auto ciągle pracowało przy zwózce drewna z lasu. Niestety kiepska pogoda nie pozwoliła na zrobienie dobrego zdjęcia. To zdjęcie nie jest moje ale opisywany samochód był taki sam - nawet ten sam kolor.
Ponadto SR były eksploatowane na Kubie, w Chinach, państwach Afryki iAmeryki Południowej.
Samochód dobrze się zapisał w pamięci kierowców i historii motoryzacji. Jest on też, oprócz polskich samochodów STAR I czeskich TATRA i SKODA ewidentnym dowodem na to że mimo olbrzymich nacisków ze strony wielkiego brata można było tworzyć nowoczesne pojazdy technologicznie i konstrukcyjnie nie związane z radzieckimi.
A co dalej?
DAC 6135 - Następca SR Carpati i Bucegi
W 1967 roku, gdy typy Carpati i Bucegi stały się przestarzałe, ogłoszono więc przetarg na nowy typ o następujących parametrach: ładowność 12-18 ton, silnik wysokoprężny, kabina wagonowa, zgodność z normami EWG.
Büssing, Mercedes-Benz, MAN, Saviem i Unic - te firmy złożyły oferty.
Umowę podpisano z MAN z Niemiec Zachodnich.
Kontrakt ten doprowadził do budowy na licencji dwóch typów ciężarówek ROMAN: średnich 135 KM (101 kW) i ciężkich 215 KM (160 kW), o ładowności do 36 ton.
Używają tej samej kabiny, co niemiecki MAN F7. Doprowadziła również do produkcji (w zakładach Autobuzul w Bukareszcie) ośmiu typów autobusów: wersji miejskiej, podmiejskiej, międzymiastowej i turystycznej.
W latach 70. firma zaczęła produkować ciężarówki pod marką DAC, które miały te same platformy konstrukcyjne co rumuńskie ciężarówki, ale nie była częścią spółki joint-venture z 1971 r. pomiędzy niemiecką firmą MAN a rządem rumuńskim.
Od 1990 roku DAC jest specjalnym działem ciężarówek firmy Roman Trucks. W 1976 r. rumuński Narodowy Instytut Silników Spalinowych (INMT) wyprodukował nowy silnik V8 o mocy 360 KM (268 kW) we współpracy z austriacką firmą AVL. Po 1989 roku zakład w Braszowie rozpoczął modernizację kabiny i stosowanie silników Diesla amerykańskiej firmy Caterpillar.
W 1999 r. rumuńskie ciężarówki zajęły 2. i 3. miejsce w Rajdzie Tunisu.
Do 2000 roku ROMAN wyprodukował 750 000 ciężarówek, z czego 130 000 wyeksportowano do 30 krajów.
Od 2002 roku gama ciężkich samochodów ciężarowych ma nową przeprojektowaną kabinę o nazwie Millennium. Od grudnia 2005 roku Roman produkował sprzęt wojskowy dla ciężarówek dla irackich sił zbrojnych. W 2005 roku Roman zaprezentował również nową linię autobusów, w wersjach miejskich i międzymiastowych. Zostały one na krótko wyprodukowane z pomocą rumuńskiego inżyniera i biznesmena Doriana Igescu, założyciela El Car.
W maju 2014 roku firma została przejęta przez stowarzyszenie Pro Roman (kierowane przez Ioana Olaru) z Prescon Braşov (kierowane przez Ioana Neculaie).
W sierpniu 2014 r. Roman ogłosił upadłość. Ramię fabryki produkujące samochody ciężarowe zostało zamknięte od 2016 r., z niewielką liczbą ciężarówek i pojazdów specjalistycznych.
Na początku 2017 roku podpisano kontrakt o wartości 12 mln euro na wyprodukowanie 100 pojazdów i wysłanie ich na Tajwan.
Ogłoszenie upadłości to nie koniec. Firma się odradza. Miejmy nadzieję że s sukcesem na miarę Carpati i Bucegi. O samochodach ROMAN i DAC będą oddzielne opowieści. Jednocześnie proszę wszystkich posiadających ciekawe informacje o rumuńskiej motoryzacji o kontakt i ewentualne udostępnienie materiałów.
https://www.motorclasic.ro/1001-de-povesti-romanesti/
https://www.wikiwand.com/en/Roman_(vehicle_manufacturer)
https://en.wikipedia.org/wiki/El_Car
https://pl.wikipedia.org/wiki/Micha%C5%82_Hohenzollern-Sigmaringen
http://www.automobileromanesti.ro/Roman/SR_132/
http://www.automobileromanesti.ro/
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz