Translate

wtorek, 15 czerwca 2021

#097 - SR CARPATI I SR BUCEGI KARPACKA FANTAZJA

 

 

Rumuńska Fabryka Lokomotyw i Wagonów (ROMLOC) została założona w 1921 r. W 1936 r. ROMLOC połączył się z firmą Astrą i przekształcił się w Astra Works. W 1938 r. Astra rozpoczęła produkcję broni, co napędzało rozwój firmy, a w 1940 r. przemianowano ją na Rumuńską Fabrykę Wagonów, Silników, Uzbrojenia i Amunicji Astra, pod którą to firma wniosła wkład w rumuński wysiłek wojenny podczas II wojny światowej - oczywiście po stronie państw Osi i "uśmiechniętego wujka Adolfa". Adolf Hitler zatrzymany w Austrii! Policja ujęła sobowtóra zbrodniarza  [ZDJĘCIA] - Super Express - wiadomości, polityka, sport

Po II wojnie światowej, obaleniu króla Michała I Ilustracja i powstaniu Socjalistycznej Rumunii, Astra została upaństwowiona, nazwana „Czerwona Flaga” – „Steagul Roșu” (SR) i zaczęła produkować ciężarówki.


 

W 1954 roku z fabryki wyjechała pierwsza partia ciężarówek SR-101.

EU CU ASTEA AM CRESCUT! de Mihai-Athanasie Petrescu | un urs in oras

SR-101 był w rzeczywistości klonem radzieckiej ciężarówki ZIS-150 i miał te same specyfikacje. W 1958 roku firma zdecydowała się wyprodukować nowy typ, ponieważ SR-101 nie spełniał już międzynarodowych standardów pojazdów.  O SR-101 niedługo będzie odrębny post. W nowym projekcie wykorzystano silnik benzynowy Ford Y-Block V8 o mocy 140 KM. Jego kabina została zaprojektowana w fabryce Chausson we Francji. Pierwsza ciężarówka V8 SR-131 o

Romanian SR 101 | Romanian, Trucks, Cars and motorcycles

ładowności 3 ton o nazwie Carpati została wyprodukowana latem 1960 roku, a od 1962 roku model SR-132 o ładowności 2,5 tony i przekładni 4x4. 

W 1964 rozpoczęto produkcję serii o nazwie Bucegi, SR-113 o ładowności 5 ton i SR-114 o ładowności 4 ton i przekładni 4×4. Generalnie te ciężarówki spełniały wszystkie ówczesne kryteria nowoczesnego, technicznie dojrzałego samochodu zachodniej produkcji.

W ciągu pięciu lat oferta została uzupełniona o następujące wersje: pojazd wojskowy, pojazd długi, wywrotka, dźwig, podwozie z kabiną pod zabudowę.

 
Primul camion romanesc s-a produs in 1954 la uzinele Steagul Rosu • Buna  Ziua Iasi • BZI.ro

Typ silnika SR-211 8-cylindrowy V pod kątem 90°, benzyna, Pojemność: 5025 cm3. Średnica / skok: 97/85 mm Współczynnik kompresji: 6,7: 1 Moc maksymalna 140KM/3600rpm, Maksymalny moment obrotowy: 320Nm / 2100 - 2500 obr/min Masa silnika: 344 kg Dystrybucja: OHV, wałek rozrządu w bloku napędzany kołami łańcuchowymi przez wał korbowy.

 




Do produktów eksportowych używano silników wysokoprężnych Torpedo, Perkins, Saviem i Mercedes-Benz. 

 

 

Automobile Romanesti - Roman - SR 132 

 SR-132 Carpati 4x4


Sr 113 Bucegi

 

Automobile Romanesti - Roman - SR 132

 

 

 Interfaţă cu pasiunile mele » Blog Archive » SR 132 Duplex, un SR off-road  imaginar

 Samochody SR Carpati i Bucegi były eksportowane do wielu krajów świata. W Jugosławii uruchomiono licencyjny montaż pod marką TORPEDO. Samochody były wyposażone w silniki Diesla.

 

  

Można je było często spotkać w Polsce. Ostatnio, około roku temu widziałem ten samochód w okolicy Człuchowa. Auto ciągle pracowało przy zwózce drewna z lasu. Niestety kiepska pogoda nie pozwoliła na zrobienie dobrego zdjęcia. To zdjęcie nie jest moje ale opisywany samochód był taki sam - nawet ten sam kolor.

Ponadto SR były eksploatowane na Kubie, w Chinach, państwach Afryki iAmeryki Południowej.

Samochód dobrze się zapisał w pamięci kierowców i historii motoryzacji. Jest on też, oprócz polskich samochodów STAR I czeskich TATRA i SKODA ewidentnym dowodem na to że mimo olbrzymich nacisków ze strony wielkiego brata można było tworzyć nowoczesne pojazdy technologicznie i konstrukcyjnie nie związane z radzieckimi.

A co dalej?


 

DAC 6135 - Następca SR Carpati i Bucegi


W 1967 roku, gdy typy Carpati i Bucegi stały się przestarzałe, ogłoszono więc przetarg na nowy typ o następujących parametrach: ładowność 12-18 ton, silnik wysokoprężny, kabina wagonowa, zgodność z normami EWG. 

Büssing, Mercedes-Benz, MAN, Saviem i Unic  - te firmy złożyły oferty.

Umowę podpisano z MAN z Niemiec Zachodnich. 

Kontrakt ten doprowadził do budowy na licencji dwóch typów ciężarówek ROMAN: średnich 135 KM (101 kW) i ciężkich 215 KM (160 kW), o ładowności do 36 ton. 

Używają tej samej kabiny, co niemiecki MAN F7. Doprowadziła również do produkcji (w zakładach Autobuzul w Bukareszcie) ośmiu typów autobusów: wersji miejskiej, podmiejskiej, międzymiastowej i turystycznej. 

W latach 70. firma zaczęła produkować ciężarówki pod marką DAC, które miały te same platformy konstrukcyjne co rumuńskie ciężarówki, ale nie była częścią spółki joint-venture z 1971 r. pomiędzy niemiecką firmą MAN a rządem rumuńskim. 

Od 1990 roku DAC jest specjalnym działem ciężarówek firmy Roman Trucks. W 1976 r. rumuński Narodowy Instytut Silników Spalinowych (INMT) wyprodukował nowy silnik V8 o mocy 360 KM (268 kW) we współpracy z austriacką firmą AVL. Po 1989 roku zakład w Braszowie rozpoczął modernizację kabiny i stosowanie silników Diesla amerykańskiej firmy Caterpillar. 

W 1999 r. rumuńskie ciężarówki zajęły 2. i 3. miejsce w Rajdzie Tunisu. 

 Do 2000 roku ROMAN wyprodukował 750 000 ciężarówek, z czego 130 000 wyeksportowano do 30 krajów. 

Od 2002 roku gama ciężkich samochodów ciężarowych ma nową przeprojektowaną kabinę o nazwie Millennium. Od grudnia 2005 roku Roman produkował sprzęt wojskowy dla ciężarówek dla irackich sił zbrojnych. W 2005 roku Roman zaprezentował również nową linię autobusów, w wersjach miejskich i międzymiastowych. Zostały one na krótko wyprodukowane z pomocą rumuńskiego inżyniera i biznesmenaDORIAN IGESCU | AGERPRES • Actualizează lumea. Doriana Igescu, założyciela El Car. 

W maju 2014 roku firma została przejęta przez stowarzyszenie Pro Roman (kierowane przez Ioana Olaru)Ioana Olaru - Photos | Facebook z Prescon Braşov (kierowane przez Ioana Neculaie). 

W sierpniu 2014 r. Roman ogłosił upadłość. Ramię fabryki produkujące samochody ciężarowe zostało zamknięte od 2016 r., z niewielką liczbą ciężarówek i pojazdów specjalistycznych. 

Na początku 2017 roku podpisano kontrakt o wartości 12 mln euro na wyprodukowanie 100 pojazdów i wysłanie ich na Tajwan.

Ogłoszenie upadłości to nie koniec. Firma się odradza. Miejmy nadzieję że s sukcesem na miarę Carpati i Bucegi.  O samochodach ROMAN i DAC będą oddzielne opowieści. Jednocześnie proszę wszystkich posiadających ciekawe informacje o rumuńskiej motoryzacji o kontakt i ewentualne udostępnienie materiałów.


 

https://www.motorclasic.ro/1001-de-povesti-romanesti/ 

https://www.wikiwand.com/en/Roman_(vehicle_manufacturer) 

https://en.wikipedia.org/wiki/El_Car 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Micha%C5%82_Hohenzollern-Sigmaringen 

http://www.automobileromanesti.ro/Roman/SR_132/ 

http://www.automobileromanesti.ro/ 

www.daciaclub.ro  

www.matcraiova.ro 

www.promex.ro

www.ummija.ro 

www.veteran.ro 

 

 

 SR 131 SR 131 SR 131 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz