Po II Wojnie Światowej władze zdawały sobie sprawę z ogromnego zapotrzebowanie na pojazdy mogące pełnić funkcję transportu zbiorowego. Braki w parku transportowym były to szczególnie dotkliwie widoczne w Polsce południowo-wschodniej i centralnej. Tereny północne i zachodnie były w o wiele lepszej sytuacji a to ze względu na wyśmienicie rozbudowaną i zachowaną infrastrukturę kolejową. Na Pomorzu, Śląsku, Mazurach pociągi docierały do najmniejszych wiosek. (Wtedy się opłacało).
Radzono sobie na różne sposoby. Wykorzystywano zwykłe ciężarówki z demobilu. Pojazdy zdobyczne czy też te które przetrwały wojnę.
Różne mniejsze i większe firmy karosowały ciężarówki na pseudo autobusy.
Na w miarę przemysłową skalę budowano autobusy w Sanoku gdzie od 1951 montowano model FIAT 666RN a następnie model STAR N51/52 w oparciu o podzespoły ciężarówki STAR 20.
Od 1954 roku trwały prace nad uruchomieniem produkcji autobusów w Jelczu w dawnych zakładach BERTHA WERKE. Początkowo były to konwersje STARA 20 z zabudową osobową tzw. STONKA. Opracowano kilka prototypów ale o tym innym razem. W 1959 roku kupiono licencję w Czechosłowacji na autobus SKODA KAROSA 706 RTO.
W tym okresie działało też kilku innych producentów autobusów. Robili to w sposób mniej lub bardziej zaawansowany technologicznie.
Chyba najbardziej znaczącym była pośród nich Pomorska Spółdzielnia Mechaników Samochodowych w Koszalinie.
BAŁTYK - Tak nazwano autobus. Produkowano go w latach 1957 - 1963.
Początkowo pojazdy te posiadały podwozia wraz z silnikami od Stara, a ich nadwozia przypominały, choć nie do końca autobus STAR JOT55 (prototyp).
Później importowano podwozia SKODA 706 RTO z Czechosłowacji - analogiczne jak w JELCZ-u 043.
Autobusy BAŁTYK charakteryzowały się wysoką jakością montażu oraz wysokim, jak na tamte czasy komfortem podróżowania. BAŁTYKI wykorzystywano w komunikacji międzymiastowej a także ze względu na komfort w przedsiębiorstwach turystycznych. W Koszalinie zbudowano nawet specjalną wersję turystyczną tego autobusu.
Dokładnie nie wiadomo ile Bałtyków zbudowano.
W 1963 r. zakończono produkcję.
UZUPEŁNIENIE
Ostatnio Anton Art Kolor opublikował zdjęcie bardzo rzadkiego Bałtyka I na podwoziu Fiat 666 RN. To jest ten autobus.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
projektu.
A to ukradzione od Anton Art Kolor - jeszcze przed koloryzacją. Jakie piękne dziewczyny jadą Bałtykiem.
Koloryzacja zdjęć archiwalnych ANTON ART KOLOR
https://forum.transportnews.eu/viewtopic.php?t=3183&start=15
Polecam też inne posty na tym blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/jak-fenix-z-popioow-like-fenix-from.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/tatra-111-dama-wagi-ciezkiej.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-tatra-603.html
https://meskibigos.blogspot.com/2018/06/warszawska-legenda.html
I jak zwykle proszę o komentarze, subskrypcje, łapki w górę albo w dół.
Jeszcze o historii Transpedu. Rok 1968 i autobus relacji Parczew (przez Sosnowicę) do Lublina. Mój tata - Julian Tarkowski ze swoim konduktorem i autobus marki Bałtyk (czasami zwany też Karosą).
Fotka z archiwum Juliana Tarkowskiego.
Witam na 10 zdjęciu od dołu to nie Bałtyk, to Bułgarska Skoda 706. Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńAnton Art
Masz rację. Moja pomyłka.
Usuń