Translate

sobota, 28 maja 2022

#310 - PRAGA UV 80 - Praski "UNIMOG"

  

Praga UV 80 (UNIVERSALNI VOZIDLO) to dwuosiowa ciężarówka terenowa i uniwersalny nośnik narzędzi z napędem na wszystkie koła. Został opracowany jako krajowa alternatywa dla niemieckiego Unimoga, zwłaszcza na potrzeby utrzymania dróg. Wyprodukowała go firma Praga w Wysoczanach, później w Čáslav, w latach 1995-2001. Powstało prawdopodobnie kilkaset sztuk.  

Jego następcą został zmodernizowany typ Praga Alfa TN i UN. 

 

Praga uv80 unimog pojazd komunalny rolniczy leśny 

W Czechosłowacji tak jak i w innych krajach RWPG nie produkowano pojazdu nawiązującego do zachodnioniemieckiego Unimoga, czyli uniwersalnego nośnika narzędzi. 

Na potrzeby utrzymania dróg sprowadzano więc Unimogi, co było kosztowne dla państwa z punktu widzenia konieczności wydatkowania walut wymienialnych a jak wiemy w krajach komunistycznych dostęp do nich był utrudniony. 

Postanowiono stworzyć rodzimy odpowiednik typu Unimog. Samochód miał być produkowany przez firmę Praga.  W 1985 roku powstały prototypy UV 100 i UV 120, wykorzystując maksymalną liczbę komponentów z samochodów produkowanych w tym czasie w Czechosłowacji. Samochody zostały zbudowane na skróconym podwoziu Praga V3S z tylko jedną tylną osią, silnik T912 również pochodził z V3S. 

 Těžká a lehká technika - Praga V3S 4x4 z desetikusové prototypové série. |  Facebook

Kabina z półmaską została oparta na kabinie Avia A20.

 Avia A15 / A20 / A30 (Commercial vehicles) - Trucksplanet

 

 Projekt i produkcja pierwszego prototypu narodziła się w firmie Avia w Letňanach, gdyż Praga nie posiadała własnego, odpowiedniego zaplecza. Kolejne prototypy powstały w firmie Agrozet w Roudnicach nad Łabą.

 Praga UV 80 z nową kwadratową kabiną weszła do produkcji w 1995 roku. Oferowana była z silnikami Avia lub Deutz w kilku zakresach mocy. 

 Firma borykała się jednak z niewystarczającą sprzedażą, w latach 2001-2003 wyprodukowała niespełna 120 samochodów wszystkich typów. W styczniu 2004 roku Praga Čáslav została zlikwidowana. 

File:Praga UV 80 obr04.jpg - Wikimedia Commons

Bazując na zdobytym doświadczeniu, Agrozet, przemianowany w 1994 roku na Roudnické strojírny a slévárny, stworzył własny typ, oferowany od połowy lat 90. jako ROSS VIZA. 

 1A8 2820 TA Praga Alfa TN 4x4- HZS SŽDC Nymburk

Straż Pożarna Praga Alfa TN SŽDC, zmodyfikowana jako pojazd dwukierunkowy do poruszania się po szynach Praga UV 80 z nową kwadratową kabiną rozpoczęła produkcję w 1995 roku. 

Oferowana była z silnikami Avia lub Deutz w kilku zakresach mocy. W 1992 roku Praga nabyła większościowy pakiet udziałów w firmie Čáslav OASA (dawniej ČSAO), byłym producencie luksusowych autobusów. Od 1997 roku wszystkie samochody Pragi produkowane są w nowej spółce akcyjnej Praga Čáslav. 

 Praga Alfa TN 4x4 | DavidProcházka1 | Flickr 2002 Praga Alfa TN 4x4 | Trucks, Vehicles, 4x4 

ASA ( TA ) – Praga Alfa TN – 06 4×4 | POŽÁRY.cz - ohnisko žhavých zpráv |  hasiči aktuálně

Oprócz typu UV 80 firma oferowała również większe typy STNA (UV 100) i NTS. W 2001 roku linia produkcyjna została zmodernizowana i UV 80 zastąpił typ Alfa TN/UN. Zmodernizowane większe samochody STNA i NTS otrzymały również stare-nowe nazwy Grand i Golden. Głównym odbiorcą samochodów była sfera państwowa. Firma borykała się jednak z niewystarczającą sprzedażą, w latach 2001-2003 wyprodukowała niespełna 120 samochodów wszystkich typów. W styczniu 2004 roku Praga Čáslav została zlikwidowana. Opis Poniższe informacje pochodzą z praskich materiałów promocyjnych praski UV 80. Podane informacje różnią się w zależności od źródła.

 Český Unimog nabízel i verzi pro zemědělce. Vozidel Praga UV 80 vzniklo jen  pár set | Agroportal24h.cz

Praga UV 80 to wielofunkcyjny pojazd terenowy na wymienny sprzęt roboczy i nadbudowy specjalnego przeznaczenia. Przeznaczony jest do użytku w usługach komunalnych, utrzymaniu dróg lub pracach w trudnym terenie (geologia, leśnictwo, energetyka itp.). Samochód jest wyposażony w wyloty wału z przodu i z tyłu do napędzania osprzętu. Zaciski wału posiadają możliwość wyboru prędkości (540, 1000, 2000 obr/min) oraz możliwość pracy w trybie zależnym/niezależnym od prędkości obrotowej silnika. ASA ( TA ) – Praga Alfa TN – 06 4×4 | POŽÁRY.cz - ohnisko žhavých zpráv |  hasiči aktuálně

Producent zaoferował montaż silników Avia 407.01 i 407.02 o mocy 61 kW, ew. 77 kW. Był to rzędowy czterocylindrowy silnik o pojemności 3596 cm³. W ofercie były również silniki Deutz, rzędowe czterocylindrowe o pojemności 3190 cm³ i mocy 65 kW i 82 kW, a najmocniejszą wersją był sześciocylindrowy Deutz o mocy 100 kW.


JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html


Praga uv80 unimog pojazd komunalny rolniczy leśny  


Skrzynia biegów i sprzęgło Skrzynia biegów Praga 8PR30 lub 8PR45, zsynchronizowana ośmiobiegowa (4 biegi z półbiegami), z pełną rewersją pracy (zmiana kierunku obrotów). Dodatkowa (redukcyjna) skrzynia biegów to planetarna dwubiegowa, na życzenie trzybiegowa (bieg pełzający). Sprzęgło jednotarczowe suche z pneumatycznym wzmacniaczem. Rama i osie
wywrotka z długim rozstawem osi Rama samochodu to sztywna drabina, z płytami zaciskowymi DIN do łączenia osprzętu roboczego na obu końcach. Produkowany był w kilku długościach, z rozstawem osi 2800, 3400 lub 4000 mm. Osie są sztywne, z napędem i wyposażone w blokady mechanizmu różnicowego. Zawieszenie odbywa się za pomocą sprężyn śrubowych. Zawieszenie można zablokować na tylnej osi. Koła są łatwe w montażu, z oponami o wymiarach 12,5×20 lub 14,5×20. Układ hamulcowy to dwuobwodowy układ ciśnieniowy, z bębnami na każdym kole. Układ kierowniczy wyposażony jest we wspomaganie hydrauliczne.


  Praga UV 80 – Wikipedie 

BIBLIOGRAFIA

https://www.garaz.cz/clanek/praga-uv80-cesky-pokus-o-unimog-21005270

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz