Praga UV 80 (UNIVERSALNI VOZIDLO) to dwuosiowa ciężarówka terenowa i uniwersalny nośnik narzędzi z napędem na wszystkie koła. Został opracowany jako krajowa alternatywa dla niemieckiego Unimoga, zwłaszcza na potrzeby utrzymania dróg. Wyprodukowała go firma Praga w Wysoczanach, później w Čáslav, w latach 1995-2001. Powstało prawdopodobnie kilkaset sztuk.
Jego następcą został zmodernizowany typ Praga Alfa TN i UN.
W Czechosłowacji tak jak i w innych krajach RWPG nie produkowano pojazdu nawiązującego do zachodnioniemieckiego Unimoga, czyli uniwersalnego nośnika narzędzi.
Na potrzeby utrzymania dróg sprowadzano więc Unimogi, co było kosztowne dla państwa z punktu widzenia konieczności wydatkowania walut wymienialnych a jak wiemy w krajach komunistycznych dostęp do nich był utrudniony.
Postanowiono stworzyć rodzimy odpowiednik typu Unimog. Samochód miał być produkowany przez firmę Praga. W 1985 roku powstały prototypy UV 100 i UV 120, wykorzystując maksymalną liczbę komponentów z samochodów produkowanych w tym czasie w Czechosłowacji. Samochody zostały zbudowane na skróconym podwoziu Praga V3S z tylko jedną tylną osią, silnik T912 również pochodził z V3S.
Kabina z półmaską została oparta na kabinie Avia A20.
Projekt i produkcja pierwszego prototypu narodziła się w firmie Avia w Letňanach, gdyż Praga nie posiadała własnego, odpowiedniego zaplecza. Kolejne prototypy powstały w firmie Agrozet w Roudnicach nad Łabą.
Praga UV 80 z nową kwadratową kabiną weszła do produkcji w 1995 roku. Oferowana była z silnikami Avia lub Deutz w kilku zakresach mocy.
Firma borykała się jednak z niewystarczającą sprzedażą, w latach 2001-2003 wyprodukowała niespełna 120 samochodów wszystkich typów. W styczniu 2004 roku Praga Čáslav została zlikwidowana.
Bazując na zdobytym doświadczeniu, Agrozet, przemianowany w 1994 roku na Roudnické strojírny a slévárny, stworzył własny typ, oferowany od połowy lat 90. jako ROSS VIZA.
Straż Pożarna Praga Alfa TN SŽDC, zmodyfikowana jako pojazd dwukierunkowy do poruszania się po szynach Praga UV 80 z nową kwadratową kabiną rozpoczęła produkcję w 1995 roku.
Oferowana była z silnikami Avia lub Deutz w kilku zakresach mocy. W 1992 roku Praga nabyła większościowy pakiet udziałów w firmie Čáslav OASA (dawniej ČSAO), byłym producencie luksusowych autobusów. Od 1997 roku wszystkie samochody Pragi produkowane są w nowej spółce akcyjnej Praga Čáslav.
Oprócz typu UV 80 firma oferowała również większe typy STNA (UV 100) i NTS. W 2001 roku linia produkcyjna została zmodernizowana i UV 80 zastąpił typ Alfa TN/UN. Zmodernizowane większe samochody STNA i NTS otrzymały również stare-nowe nazwy Grand i Golden. Głównym odbiorcą samochodów była sfera państwowa. Firma borykała się jednak z niewystarczającą sprzedażą, w latach 2001-2003 wyprodukowała niespełna 120 samochodów wszystkich typów. W styczniu 2004 roku Praga Čáslav została zlikwidowana. Opis Poniższe informacje pochodzą z praskich materiałów promocyjnych praski UV 80. Podane informacje różnią się w zależności od źródła.
Praga UV 80 to wielofunkcyjny pojazd terenowy na wymienny sprzęt roboczy i nadbudowy specjalnego przeznaczenia. Przeznaczony jest do użytku w usługach komunalnych, utrzymaniu dróg lub pracach w trudnym terenie (geologia, leśnictwo, energetyka itp.). Samochód jest wyposażony w wyloty wału z przodu i z tyłu do napędzania osprzętu. Zaciski wału posiadają możliwość wyboru prędkości (540, 1000, 2000 obr/min) oraz możliwość pracy w trybie zależnym/niezależnym od prędkości obrotowej silnika.
Producent zaoferował montaż silników Avia 407.01 i 407.02 o mocy 61 kW, ew. 77 kW. Był to rzędowy czterocylindrowy silnik o pojemności 3596 cm³. W ofercie były również silniki Deutz, rzędowe czterocylindrowe o pojemności 3190 cm³ i mocy 65 kW i 82 kW, a najmocniejszą wersją był sześciocylindrowy Deutz o mocy 100 kW.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
BIBLIOGRAFIA
https://www.garaz.cz/clanek/praga-uv80-cesky-pokus-o-unimog-21005270
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz