Translate

sobota, 12 czerwca 2021

#091 - TATRA 805

Na przełomie lat 50-tych i 60-tych XXw. stało się jasne że armia Czechosłowacji potrzebuje lekkiej ciężarówki o dużych zdolnościach terenowych i mocnym układzie napędowym. Samochód miał służyć do przewozu działonu artylerii i ciągnięcia armat. Miał mieć również możliwość montażu zabudowy specjalnej np. wóz łączności, warsztat mobilny, mała cysterna, wóz sztabowy itd. 

Jedną z firm mających duże doświadczenie w produkcji takich pojazdów była TATRA. To tu prowadzono prace badawczo konstrukcyjne których efektem był samochód TATRA 805.

 

 

Wykorzystano doświadczenie i wiedzę nabytą przy konstruowaniu prototypowych modeli TATRA 803 i TATRA 804. Tatra portal - Web site about TATRA cars and trucks CZK - Tatra 803 : Czechoslovakia / Czech Republic / Slovak Republic  (CZK/CZE/SVK)

Ich udane podwozie zostało dostosowane do nowej kabiny wagonowej co przy wydłużeniu rozstawu osi dało zadowalającą przestrzeń ładunkową.
Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Tatra 805 była napędzana benzynowym V8 silnikiem chłodzonym powietrzem typu T 603A. Był to jeden z wielu wariantów tego najbardziej wszechstronnego silnika spalinowego, z modyfikacjami dostosowującymi silnik do danego zastosowania. Silnik miał pojemność 2545 cm³ (średnica 75 mm, skok 72 mm) i moc ograniczoną do 75 KM przy 4000 obr/min. Silnik różnił się od wersji do samochodów osobowych głównie zastosowaniem tylko jednego gaźnika, niższym stopniem sprężania, wentylatorami ciśnieniowymi (w prawej osi, w wybranych wersjach obie były zamontowane dynamo) oraz „suchą” skrzynią korbową z podwójnym (zasysanie) i smarowanie z oddzielnych zbiorników blaszanych połączonych z inną blaszaną osłoną czoła silnika) za pomocą pompy olejowej - pozwoliło to samochodom pokonywać nawet bardzo strome podjazdy bez ryzyka braku smarowania silnika. Specyficzny dźwięk wentylatorów chłodzących jest przyczyną slangowego określenia Kačena, Kvíčala lub Píšťala, również Fňukna.

Skrzynia biegów była czterobiegowa i była połączona z dwubiegową skrzynią pomocniczą. Samochody posiadały stały napęd na tylną oś, napęd na przednią oś można było włączać specjalną dźwignią. Włączenie napędu na wszystkie koła było warunkiem możliwości zmiany biegów zredukowanych - reduktora. Układ napędowy został również wyposażony w blokadę mechanizmu różnicowego. Skrzynia biegów pojazdu pozwoliła również na zastosowanie innego specjalnego urządzenia, którego napęd można było włączać specjalną dźwignią. Najczęściej to urządzenie służyło jako kompresor do pompowania opon. Sterowanie autem podczas jazdy w terenie zostało dodatkowo ułatwione przez „ręczną przepustnicę”.

Samochód produkowano w latach  1952-1960 i wyprodukowano 13624 szt. Produkcja odbywała się w firmie TATRA a później również w AZNP Mladá Boleslav, Závody VI Lenina Pilzno i ​​Avia Praga.

 LogoLogoLogoLogo


  ilustracja  Hans Ledwinka - genialny konstruktor firmy TATRA


  

.

  

Podwozie Tatra 805 było wzorcowym przykładem konstrukcji do zastosowania w pojeździe terenowym. Składało się z ramy grzbietowej charakterystycznej dla konstrukcji TATRY. Osie były obrotowe, z redukcją kół, co pozwoliło zmniejszyć nacisk na osie, zwiększyć prześwit pojazdu, zwiększyć całkowite przełożenie, a tym samym maksymalną siłę trakcyjną. Rozstaw osi 2700 mm. Prześwit 400 mm. Zawieszenie obu osi to drążki skrętne, dzięki którym pojazd zachowywał się bardzo komfortowo na drodze nawet przy większych prędkościach. Połączenie drążków skrętnych, małych rozstawów osi, redukcji kół, a tym samym wyższego środka ciężkości, kołysało się na boki podczas jazdy w terenie i tym samym zyskało slangowe oznaczenie Kačena. Tatra 805 osiągała na drodze prędkość maksymalną około 75–80 km/h przy średnim zużyciu około 20 do 25 litrów benzyny. Oczywiście w terenie zużycie paliwa było wyższe. Słabym punktem T 805 były jednoobwodowe hydrauliczne hamulce bębnowe bez wspomagania. Efekt hamowania był niewystarczający, objawiało się to głównie przy hamowaniu obciążonego pojazdu z wyższych prędkości lub przy pokonywaniu długich zjazdów, gdy efekt hamowania silnikiem był niewystarczający.

skříňová Tatra 805 http://www.offroadvehicle.ru/AZBUCAR/Tatra/Front%20Axle.jpg http://www.offroadvehicle.ru/AZBUCAR/Tatra/Rear%20Portal%20Axle.jpg

http://www.offroadvehicle.ru/AZBUCAR/Tatra/Rear%20Axle.jpg Tatra 805 była typową ciężarówką Armii Czechosłowackiej, gdzie była używana w wielu wersjach. Najbardziej rozpowszechnioną wersją była platforma, ale dziś coraz częściej spotykamy pojazdy z różnymi nadwoziami (radio, karetka, czy pojazd ze specjalną skrzynią przeznaczoną dla strażaków). Spośród wersji specjalnych można wymienić np. pojazd cysterny lub lekki pojazd z brezentowym dachem kabiny przeznaczony dla spadochroniarzy. Lekko opancerzony pojazd OA-82 JarmilaNa warsztacie OA-82 Jarmila II | Armored Warfare - Official Website został również zbudowany na podwoziu Tatra 805

Samochody były również używane przez ówczesne Służby Bezpieczeństwa Publicznego. W sektorze cywilnym T 805 były również używane jako ciężarówki dostawcze lub zamiatarki, pojazdy ze specjalnymi nadwoziami typu zamkniętej skrzyni w efektownym srebrnym kolorze. Pod koniec ery platform T 805, ciężarówki z platformą były używane w miastach do dostarczania węgla. Jednak takie wykorzystanie rasowego pojazdu terenowego było dość nieopłacalne. Pojazdy wycofane z wojska były często nadal używane przez ochotnicze straże pożarne. 

Być może najsłynniejsze Tatry 805 są specjalnie lakierowane dla znanych podróżników - srebrno-cynobrowa (zielona skórzana tapicerka) inż. Zygmunt i srebrno-niebieski metalik (beżowa skóra) inż. Hanzelka. Samochody posiadają m.in. wyższe przednie szyby, dzielone szyby w drzwiach (uchylny wentylator z przodu), szyby atermiczne, izolowane termicznie panele nawierzchniowe, niektóre przyrządy pokładowe T-603, w tym dodatkowo wzmocnioną kierownicę itp. pierwszy z tych pojazdów znajduje się obecnie w zbiorach muzealnych firmy Tatra w Koprzywnicy, a drugi, zrekonstruowany z wraku, znajduje się w prywatnej kolekcji Karla Lopraisa. W skład pojazdów wchodziły również podnośniki 3/4 t z hamulcem bezwładnościowym. Samochody te brały udział w wyprawach podróżników Hanzelki i Zikmunda.

 Eberspächer-wholeText





Hanzelka a Zikmund - Web cestovatelů Tatra 805 expeditionary vehicle | Adventurers Hanzelka and Z… | Flickr TATRA TRUCKS gratuluje cestovateli Miroslavu Zikmundovi ke 100. narozeninám  :: Tatra.czTrzeci samochod turystyczny Tatra 805 wziął udział w wyprawie Tatrą 805, przez tereny Afryki do Azji, Australii i Ameryki (Południe) w latach 1989-2011. W swoich podróżach pokonały ponad 60 000 km.TATRA 805 HISTORIC TEAM  Tatra 805 Expeditionary | expeditions through Australia, Asi… | Flickr

Mimo skonstruowania i wdrożenia do produkcji wagonowej wersji TATRA 805 nie przerwano prac nad klasycznym samochodem terenowym, również oznaczanym jako TATRA 805. To jednak historia na nową opowieść. 

http://www.offroadvehicle.ru/AZBUCAR/Tatra/Tatra%20805%20Stabak.jpg

TATRA 805 STABAK

 https://www.tatramuseum.cz/#page-top

 http://winterstory.cz/En/Alltext/Chc04.htm

http://www.offroadvehicle.ru/AZBUCAR/Tatra.html 

http://www.webcestovatelu.cz/90209-hanzelka-a-zikmund 

 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz