Translate

środa, 19 maja 2021

#076 - SAMOCHÓD DLA ROLNIKA / Ein Auto für einen Bauern / A car for a farmer / Автомобиль для фермера

 



Ilustracja

 

W 1972 roku tow. I-szy Sekretarz Komitetu Centralnego PZPR Edward Gierek ogłosił zniesienie tzw. Obowiązkowych Dostaw w rolnictwie Polski. Obowiązkowe Dostawy czyli obowiązek dostawy do punktu skupu (po cenach śmiesznych w stosunku do rynkowej wartości produktów), odpowiedniej ilości mięsa, mleka, jaj, zboża, ziemniaków, drobiu, warzyw, owoców itd. w znacznym stopniu hamowały rozwój polskiej wsi i polskiej produkcji rolnej. Trzeba wziąć pod uwagę fakt że polskie rolnictwo opierało się w ponad 80 procentach na indywidualnych, prywatnych gospodarstwach rolnych. Cały ten sektor potrzebował traktorów, kombajnów i innych nowoczesnych maszyn rolniczych. Potrzebował też środków transportu. Tymczasem te były przeznaczane głównie dla Państwowych Gospodarstw Rolnych i Spółdzielni Rolnych. Rolnik indywidualny traktowany był po macoszemu. Traktory to rolnicy budowali sami z dostępnych części (będzie o tym post) a podstawowym środkiem transportu była furmanka.

Furmanki ocalą Polskę, czyli nasz park rozrywki. Jak zrobić 'Westworld' po  polsku 

Po przejęciu kierownictwa państwa przez EDWARDA GIERKA w 1970 roku, podjęto prace nad opracowaniem specjalnych modeli samochodów odpowiadających potrzebom polskiego rolnika. Prace prowadzone były trójtorowo. W FSC w Lublinie podjęto prace nad rolniczą wersją samochodu ŻUK. W FSO w Warszawie powstały dostawcze prototypy na bazie samochodu SYRENA (będzie post). Trzecim kierunkiem było stworzenie całkiem nowego pojazdu o ładowności około 600-700 kg. Pojazd miał wykorzystywać produkowane w Polsce podzespoły innych samochodów.

 


 
 FSR Tarpan 239 D | Adrian Kot | Flickr
 
 

I tak w Zakładzie Technicznej Obsługi Samochodów w Poznaniu powstał prototyp WARTA , a w Instytucie Obróbki Plastycznej, który współpracował z Politechniką Poznańską, TARPAN. Oba auta zostały dostarczone do Warszawy, gdzie w grudniu 1971 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie miał odbywać się VI Zjazd Partii. Przedtem jednak oba auta zostały obejrzane przez Edwarda Gierka oraz wysłanników niektórych przedsiębiorstw i urzędów związanych z motoryzacją. Po oględzinach prototypów Warty 

 Zobacz temat - Zastosowania silnika Syreny nie w syrenie... - FORUM  SYRENIARZY

 i Tarpana 

 Poland 1971

oraz badań pojazdów, doszło do kolejnego spotkania kilka miesięcy później. Ustalono, że należy zbudować zespół, w skład którego będą wchodzili zarówno poznańscy, jak i warszawscy konstruktorzy. Kierownikiem zespołu został inż. Roman Skwarek. Zespół zaprzestał prac nad pierwotnymi koncepcjami Warty i Tarpana i rozpoczął prace od początku. Zrezygnowano z napędu przedniego oraz dwusuwowego silnika S31 z samochodu SYRENA 104. W zamian zastosowano silnik M20 i S 21 z samochodów Żuk i Warszawa. Powstały dwa egzemplarze nazwane WARTA 2 . Pierwszy posiadał brezentowe drzwi  i plandekę na skrzyni ładunkowej oraz drugi ze ścianą oddzielającą kabinę kierowcy od skrzyni ładunkowej. Ścianę tę można było przesuwać i przewozić dwie osoby i 600 kg ładunku albo sześć osób i 300 kg ładunku. Oba te pojazdy zaprezentowano we wrześniu 1972 roku w czasie Wystawy Osiągnięć Rolnictwa Bydgoskiego zorganizowanej z okazji ogólnopolskich dożynek. Do produkcji zakfalifikowano model z przesuwaną ścianą.

POZNAŃSKIE HISTORIE: Jak powstawało auto dla rolnika, czyli historia Tarpana Ilustracja

 Historia powstania Tarpana - dobre założenia i... Odpicowane Tarpany błyszczą w Szreniawie, w tym prototyp SUV-a

Rozpoczęcie produkcji seryjnej zaplanowano na początek roku 1973, a początkową produkcję na tysiąc egzemplarzy. Pojazd produkowany był w Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych w Poznaniu. Później przemianowano je na Fabrykę Samochodów Rolniczych „Polmo” Obecnie VOLKSWAGEN POLSKA. W grudniu 1972 roku bramy fabryki opuściła seria informacyjna 25 sztuk  samochodów, już pod nazwą Tarpan. Zmianę nazwy uzasadniano tym, że TARPAN był symbolem wytrzymałego polskiego konia. Do końca kwietnia następnego roku wyprodukowano już 250 pojazdów Tarpan 233. Rozpoczęto prace adaptacyjne niezbędne do nowej produkcji. Powiększono lakiernię, unowocześniono park maszynowy i przygotowano linię zgrzewania nadwozia.

Badania eksploatacyjne pierwszych samochodów oraz wymagania technologiczne spowodowały konieczność wprowadzenia szeregu zmian w konstrukcji tego pojazdu. W toku produkcji samochód poddawano ciągłej modernizacji. Zmienił się nieco wygląd samochodu. Zmieniono przedni zderzak,  lampy kierunkowskazów przednich, przednią atrapę. Zastosowano klamki od Fiata 126p. W reflektorach wprowadzono dwustopniową regulację wysokości snopa światła w zależności od obciążenia pojazdu. Poprawiono ergonomię pracy kierowcy. Wprowadzono wzmocnioną czterobiegową skrzynię biegów. Można było zamówić sobie blokadę mechanizmu różnicowego. Opracowano też i wdrożono do produkcji nowe wersje nadwoziowe - pick-up, furgon, skrzyniowy i podwozie do zabudowy. Oprócz silników M20 i S21 oferowano  TARPANA z silnikiem z Polskiego Fiata 125p/1500 oraz silnik diesla firmy PERKINS.

Tarpan - Dostawcze i Ciężarowe - OLX.pl



W roku 1978 powstała wersja Tarpan 234 z napędem na dwie osie. Samochód nie wszedł  jednak do produkcji.

OldTruck - Tarpan 234 4×4 | FacebookOldTruck - Tarpan 234 4×4 | Facebook  TARPAN 234 4X4 1978r.

W 1979 roku wykonano na bazie wersji pic-up, specjalne Tarpany dla dziennikarzy z okazji wizyty papieża Jana Pawła II w Polsce

Zdjęcia operacyjne SB wykonane w ramach operacji „ZORZA” (IPNBU 1585/3003)  - Fotografie Warszawa (16-18 VI) - Druga Pielgrzymka Papieża Jana Pawła II Historia powstania Tarpana - dobre założenia i...  FSR Tarpan - LegendyPRLEksponaty - Galeria . Muzeum poszukuje ciekawych samochodów, motorów,  autobusów, wszystkiego co jest związane nie tylko z techniką. - Samochody -  Zabytkowe samochody - PRL - FSR Tarpan - Muzeum Motoryzacji i Techniki.  TARPAN 233FSR Tarpan - LegendyPRL TARPAN 237S

 Klasyki samochodów rolniczych – pokazy Tarpana w Szreniawie!Tarpan 239D | Offroad vehicles, Mercedes benz unimog, Car polish 

  TARPAN 237K

. FSR Tarpan 239 D | Adrian Kot | Flickr

 

 Ciekawostka z ogłoszenia: Tarpan S237 - gatunek na wyginięciu | Autokult.pl

 

Tarpan 239D - Obrazek, fotka, zdjecie, photo #666471 - Galeria rolnicza  agrofoto TARPAN 239 D 

 Tarpan 239D IZOTERMA (828862633) - Aukcje internetowe Allegro TARPAN 239 D IzotermaFSR Tarpan 239D - YouTube FSR Tarpan 239D


TARPAN 239 D FABRYKA SAMOCHODÓW ROLNICZYCH POZNAŃ - 7084378447 - oficjalne  archiwum Allegro 

 Tarpan – auto dla rolnika, które zyskuje z czasem

 

.

Tarpan, czyli rolnicze auto do wszystkiego - Wielkopolska-country.plPlik:Tarpan prototyp 3 PMS14.jpg - Wikinews, wolne źródło informacji

Niestety do produkcji nigdy nie doszło. Zachował się gipsowy model w skali 1:1. Można go zobaczyć na ekspozycji w  Muzeum Narodowym  Rolnictwa i Przemysłu Rolno - Spożywczego w Szreniawie. (fotografia pochodzi ze strony Muzeum).
 
Inne prototypy następcy TARPANA.
 
 
Czytając o Tarpanie natknąłem się na ciekawą... - fajnyprojekt - Wykop.pl   
 


Kulisy pewnego kontraktu – Poznański Prestiż
 Kulisy pewnego kontraktu – Poznański Prestiż
 
 
W fabryce PREDOM - PRESPOL w Niewiadowie, znanej bardziej pod marką NIEWIADOW, wykorzystywała podwozie samochodu TARPAN do montowania na nim zabudowy kempingowej.
 
 Tarpan-F233C Rok:1980 Samochód kempingowy Tarpan-F233C, pokazany na  Międzynarodowych Targach Poznański… | Recreational vehicles, Vintage  trailers, European cars TARPAN 233C 1980r.
 
 Tarpan | Recreational vehicles, Vehicles, Motorhome TARPAN 233 N-248/1Tarpan Niewiadow CampRest.comTARPAN 233 N-248/2
 
 
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam :: Zobacz temat - Ciekawy  egzemplarz -Żuk - Historia Polskiego Karawaningu  Ciekawy Tarpan furgon ( ͡° ͜ʖ ͡°) #motoryzacja - efceka - Wykop.pl 
Rosyjska modyfikacja TARPANA 237
A to pożarnicze adaptacje TARPANA 239 i 237
 fot.Zbigniew Wiśniewski Tarpan 239D - SLRd Lekki samochód ratownictwa  drogowego W 1990 roku wykonano prototyp lekkiego samochodu ratownictwa  drogowego zabudowanego na podwoziu Tarpana z silnikiem Perkinsa. Seryjna  kabina mieściła ...
 
Unikalny strażacki tarpan trafił do muzeum w Szczecinie - Auto PRL  Tarpan 233 Straż - Opinie i ceny na Ceneo.plPożarniczy Tarpan 233 - YouTube  
 tarpan 233 - Sprzedajemy.pl TARPAN 237 - wersja dla wojska
 
 File:Tarpan 239D podnośnik koszowy 1 PMS14.jpg - Wikimedia Commons 
Podnośnik koszowy BUMAR P-100 10m na podwoziu TARPANA
zwyżka podnośnik koszowy Bumar P-100 10m Tarpan - 7323130162 - oficjalne  archiwum Allegro


FSR Tarpan 233 – Polski Związek Motorowy (Polska) | SŁUŻBY W SKALI TARPAN 233 POMOC DROGOWA
 
 
Produkcja TARPANA zakończyła się w 1995. Na placu boju Fabryki Samochodów Rolniczych Poznań został tylko TARPAN HONKER. O nim napiszę jednak oddzielnego posta. Historia Tarpana to historia jak to z niczego można stworzyć coś i gdyby nie sytuacja polityczna i gospodarcza w Polsce konstrukcja ta miała szanse na dalszy rozwój. Niestety brak wsparcia czynników rządowych, brak pieniędzy, brak możliwości budowy profesjonalnej linii produkcyjnej i zakupu nowoczesnych technologii sprawił że TARPAN dokonał swego żywota. Sam zapał i determinacja konstruktorów, designerów i szeregowych pracowników nie wystarczył. 
Dzisiaj, 26 lat od zakończenia produkcji TARPAN stał się nie lada kąskiem dla miłośników dawnej motoryzacji. Niska jakość blach sprawiła że  niewiele ich zostało. Jeśli więc spotkasz na swojej drodze TARPANA do odbudowy to może warto się nad tym zastanowić. 
Przy okazji wszystkich pasjonatów zachęcam do odwiedzenia
Muzeum Narodowym  Rolnictwa i Przemysłu Rolno - Spożywczego w Szreniawie. (fotografia pochodzi ze strony Muzeum).
 
   
TARPAN HONKER
 
 
 
A to suplement. 08.08.2021 znalazłem na fb taką fotografię polskiego umierającego TARPANA. Fot. zrobiono w Peru.
Może być zdjęciem przedstawiającym droga

5 komentarzy:

  1. Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat jeśli chodzi o te samochody to ja je tylko pamiętam z przeszłości i myślę, że raczej już dziś takiego auta nie spotkamy na trasie. Zresztą mój samochód również czasami lubi się popsuć. Wtedy od razu kontaktuję się z pomocą drogową https://zakrzewski-holowanie.pl/ na której można polegać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny artykuł -dziękuje. Pamiętam Tarpany z początku lat '80-tych, wtedy to kilka tych aut trafiło do prywatnych użytkowników w moich okolicach i tym samym do naszego warsztatu. Były to auta używane odkupione od zakładów państwowych i dość mocno wyeksploatowane. Wszystkie były z silnikami S21 + 3 biegowa skrzynia. Wtedy ( do 1986r ) nie spotkałem ani silnika N115, ani żadnego diesla montowanego fabrycznie :-(. Przesuwana tylna ściana kabiny, była dla mnie czym genialnym (choć rzadko używanym). Pozy tym jakość tego auta (szczególnie karoserii) była katastrofalna, a wartość użytkowa znacznie mniejsza niż np. Żuka czy Nyski. Uważam, że technologia produkcji tego samochodu była tak bardzo "chałupnicza" że jakikolwiek rozwój, bez daleko idących zmian w procesie produkcyjnym, nie miał żadnego sensu. Choć sama konstrukcja była bardzo ciekawa i dziś w samochodach takich jak np. Mitsubishi L200, VW Amarok itd. w produkcji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Cię. Dziękuję za Twój komentarz. Bardzo sobie cenię wszystkie uwagi. Zarówno te pochlebne jak i te krytyczne. Ważne by były konstruktywne i przyjazne. Zapraszam Cię do stałej obserwacji Męskiego Bigosu. Pozdrawiam z Nowym Rokiem i życzę wszelkiej pomyślności.

      Usuń