Leszek Liszewski 7.10.1962-29.12. 2020
Od dłuższego czasu przymierzałem do rozpoczęcia nowego cyklu artykułów na https://meskibigos.blogspot.com/. Po AUTO STORY opisującym konkretne modele samochodów, BRAND STORY - historie firm lub grupy pojazdów jednej marki,II WOJNA ŚWIATOWA NA KOŁACH czyli o pojazdach ostatniej wielkiej wojny, DOBRY POMYSŁ NA COŚ SMACZNEGO, PRZYGODY Z ARCHEOLOGIĄ, POMORSKIE WĘDRÓWKI zaproszenie do zwiedzania Pomorza Zachodniego, MOTO BIGOS (różne moto opowieści) planowałem uruchomienie kilku nowych cykli. Wszystko w trosce o wzbogacenie tematyki MĘSKIEGO BIGOSU. Już niedługo ukaże się pierwszy artykuł z cyklu MOTO STORY. To coś dla dla miłośników zabytkowych motocykli, motocykli socjalistycznych.
Cyklem do którego przymierzam się od bardzo dawna jest cykl SAMOCHODY I LUDZIE. Pomimo tego że bardzo dobrze wiem o kim chcę pisać, jakoś nie mogłem się jakoś zebrać. Na dyskach i na półkach pełno materiałów o Beksińskim, Wernerze, Panczakiewiczu, Rychterze, Sobiesławie Zasadzie, Hansie Ledwince, Ilii Chubrikovowi to jakoś cały czas brakowało mi tej iskry do rozpoczęcia tej pracy.
I oto przedwczoraj przeglądając materiały do przyszłego cyklu o muzeach i kolekcjach starych samochodów a konkretnie zbiory
przypomniała mi się postać Leszka Liszewskiego. Leszka którego ogromne zbiory zasiliły kilka lat temu zbiory tej placówki. Każdy z nas może je zobaczyć. Niektóre można dotknąć. Są po troskliwą opieką mechaników i konserwatorów szczecińskiego muzeum.
Postanowiłem sprawdzić co u Leszka słychać. Acha! Leszka Liszewskiego poznałem osobiście w 2011 podczas zimowej edycji Moto Weteran Bazar w Łodzi. Później wielokrotnie ze sobą rozmawialiśmy. Głównie przez telefon a to ze względu na odległości.
I oto jak grom z jasnego nieba spada na mnie informacja że Leszek Liszewski nie żyje. Zmarł 29 grudnia 2020 roku.
Leszek, z wykształcenia był mechanikiem samochodowym, człowiekiem o wielu pasjach, kolekcjonerem, miłośnikiem motoryzacji, historii, archeologii. Miłośnikiem pięknej literatury, zapalonym motocyklistą i żeglarzem. Był speleologiem i taternikiem. Od 1987 roku był instruktorem speleologicznym. Uczestniczył w wielu wyprawach.
W Czersku, gdzie zamieszkał, założył Bractwo Motocyklowe „Sokół”. Motocykle "SOKÓŁ" to była jego wielka pasja. Organizował słynne na całym świecie zloty tych motocykli w Czersku.
Przez dwadzieścia lat tworzył zbiór 118 starych pojazdów - od rowerów, poprzez motocykle, po samochody osobowe i ciężarówki. To kolekcja pojazdów produkowanych w Polsce. Część eksponatów jest unikatowa nie tylko w skali Polski, ale i świata. Kolekcję w całości przekazał do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.
Leszek działał aktywnie w Towarzystwie Opieki nad Zabytkami (Oddział w Czersku). Ochrona dziedzictwa historycznego i kulturowego to jego kolejna pasja.
Stworzył niezwykle ciekawą kolekcję dawnych zabawek oraz inną – rzeczy wyprodukowanych w PRL. Największą jego pasją ostatnio było kolekcjonowanie książek polskich, starodruków oraz rękopisów. Te kolekcje tworzył z myślą o przekazaniu do powstającego Muzeum Historii Polski.
Dnia 29.12.2020 r. zmarł z powodu ciężkiego zakażenia koronowirusem. Zostawił córkę i syna. Niestety nie dokończy już wielu zaczętych przez siebie dzieł. Był człowiekiem niezwykle ciepłym, uczynnym obdarzonym niezwykłą empatią.
Wielka to strata dla wszystkich miłośników automobilizmu i historii. Niestety Leszka Liszewskiego nie spotkamy już na zlotach, Veteramach i innych motoryzacyjnych imprezach.
BIBLIOGRAFIA
https://nto.pl/zlot-starych-motocykli/ga/4676848
https://www.landcruiser.pl/auta/346-fj-40-od-kolekcjonera
https://www.motofakty.pl/artykul/biale-kruki-motoryzacji.html
http://muzeumtechniki.eu/wystawy-aktualne/jednoslady-z-prl-u/
Szanowni czytelnicy.
https://www.classiccar-bg.com/index.php?topic=4092.100
https://www.youtube.com/watch?v=61sHTh0gX7s
https://www.youtube.com/watch?v=z6MfQSTcLV0
https://www.youtube.com/watch?v=SRln_8gQPpI
https://www.youtube.com/watch?v=9pcJg7iLN2c
https://docplayer.pl/17433282-Konstrukcje-bulgarskich-samochodow-osobowych-w-latach-1945-1990.html
UWAGA: Na temat samochodów Bulgarrenault i Bulgaralpine a także innych marek tj. Balkan, Pirin, Sofia, Madara, Czavdar, Preslav, Kenta i innych jest bardzo mało materiałów. Jeśli więc ktoś nimi dysponuje, szczególnie wśród moich bułgarskich przyjaciół, to będę wdzięczny za ich udostępnienie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz