Translate

niedziela, 20 czerwca 2021

#107 - SYRENA MIKROBUS. Nim nadjechał Voyager / До прибытия "Вояджера" / Bevor die Voyager ankommt / Before Voyager arrives

 
 


Z wielkiej ilości ciekawych konstrukcji jakie powstały w Ośrodku Badawczo Rozwojowym  FSO w Falenicy kilka zaliczyć można do takich, które oprócz tego że były próbą spełnienia marzeń konstruktorów i stylistów, to powstały także z istniejących potrzeb. Realizowane były na miarę istniejących uwarunkowań finansowych oraz technologicznych i produkcyjnych. 

Jednym z takich projektów był 7-osobowy mikrobus zbudowany w roku 1960 na bazie samochodu Syrena.

 Syrena Mikrobus - Strona główna | Facebook

W powojennej Polsce brakowało niewielkiego pojazdu który mógłby pełnić rolę małego samochodu dostawczego , który mógłby znaleźć zastosowanie w sektorze tzw. drobnej wytwórczości, czyli wszelkiego rodzaju małych i średnich przedsiębiorstw, ani również takiego, który mógłby być używany w służbie zdrowia jako ambulans, czy praktyczny pojazd dla Poczty Polskiej czy też dla odradzającego się po 1956 roku rzemiosła. Jednocześnie taki pojazd byłby idealny dla dużych rodzin.

Konstrukcję postanowiono oprzeć na modelu SYRENA 102

Potrzeba produkcji takiego samochodu zaowocowała na przełomie lat 60/70-tych powstaniem SYRENY BOSTO.

Syrena Mikrobus - Strona główna | Facebook
Nie mniej ważna była konieczność podjęcia produkcji takiego auta nie w FSO, lecz w jednym z zakładów branży motoryzacyjnej – wynikało to z braku możliwości technicznych fabryki.




Założenia i budowa prototypu
Biorąc pod uwagę ww. czynniki, już pod koniec roku 1957 w dziale głównego konstruktora FSO, którego ówczesnym szefem był mgr. inż. Karol Pionnier (Charles Aimée Pionnier, (miał francuskie korzenie, jego matka była Francuzką)
Karol Pionnier – Wikipedia, wolna encyklopedia 

przystąpiono do opracowania założeń samochodu dostawczego o ładowności ok. 500 kg lub 7 osób, całkowicie opartego na wykorzystaniu podstawowych zespołów i części produkcyjnej Syreny 102. SYRENA MIKROBUS Pojazd napędzany był takim samym silnikiem jak seryjna  Syrena 101, również układ kierowniczy i przednie zawiesze… | Euro cars, Car  polish, Vehicles

W związku z założeniem, że samochód będzie produkowany nie w FSO na ŻERANIU ale w niewielkim oddziale fabryki lub nawet w małym przedsiębiorstwie pracującym na zlecenie FSO, przyjęto, że konstrukcja nadwozia musi być maksymalnie prosta pod względem technologicznym. Nadwozie składać się więc miało ze stalowego, spawanego szkieletu pokrytego poszyciem z prostych elementów blaszanych.
Twórcami koncepcji tego rozwiązania byli pracujący w dziale głównego konstruktora FSO specjaliści w dziedzinie budowy nadwozi przy dużym i znaczącym udziale młodego konstruktora inż. Stanisława Łukaszewicza.

Ilustracja

.FSO 1960 Prototypy FSO - FSO Syrena Mikrobus W 1959 roku panowie... | Facebook GAZETA CZASOPISMO MOTOR SYRENA MIKROBUS FSO 1960 - 8778305016 - oficjalne  archiwum Allegro

 


 

  

Prototyp niestety nie zachował się do naszych czasów. Jak jeździł, jaka była jego funkcjonalność możemy się tylko domyślać. A szkoda.

Dane techniczne Syreny mikrobus:

Pojemność skokowa - 746 cm3

Moc max. - 27 KM

Napęd przedni 

Przeniesienie napędu - identycznie jak w modelu 101

Wymiary i ciężary - 3800 mm/1550 mm/1640 mm

DMC - 1385 KG

Ładowność - 435 kg

 Swoją drogą muszę pomyśleć o napisaniu postu o Karolu Pionierze. To arcyciekawa postać świata konstrukcji samochodów. Co wy na to?

 Może być czarno-białym zdjęciem przedstawiającym samochód i na świeżym powietrzu Może być czarno-białym zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu 

Może być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu


 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

 
 



























































4 komentarze:

  1. Ładna zrzynka z niemieckiego Lloyda LT500 z roku 1952...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A kto nie zrzyna, nie kopiuję. Robili i robią to wszyscy. Nawet Ferdynand skopiował Tatrę tworząc garbusa.

      Usuń
  2. Ferdynand Porsche nie skopiował Tatry. Korzystał natomiast z rozwiązań które chronione były patentami Tatry. Za to zapłacił Tatrze odszkodowanie w wysokości 3 mln marek, przyznane wyrokiem sądu. I sprawa została zamknięta. Czy twórcy Syreny Mikrobus lub Mikrusa zapłacili coś komuś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawe spostrzeżenie. O ile Goggomobil rościł sobie pewne prawa do silnika Mikrusa i nawet żądał by strona polska zakupiła prawa do jego produkcji to nigdzie nie znalazłem żadnych informacji dot. ewentualnych roszczeń czy też zapłaty za rozwiązania zastosowane w Syrenie Mikrobus, Syrenie Sport czy Syrenie 110. O ile przy Syrenie Sport do pewnych rozwiązań mógłby przyznawać się francuski Panhard to przy modelach 110 i Mikrobus czy też Syrenie Kombi (niedługo będzie o niej felieton), trudno znaleźć potencjalny pierwowzór. W historii motoryzacji, wszyscy kopiowali jeden od drugiego. Widać to po samochodowej modzie. Pojazdy z tego samego okresu są zawsze do siebie podobne. Jeśli jednak masz jakieś info w tym temacie, będę wdzięczny za podzielenie się z czytelnikami. Pozdrawiam. Męski Bigos

      Usuń