Translate

piątek, 11 czerwca 2021

#090 - HORCH / IFA / SACHSENRING S4000 / 4000-1

 File:IFA S4000-1 Pritschen mit Plane.jpg - Wikimedia Commons



   

ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР

Pisałem niedawno o niemieckich ciężarówkach z lat 40 i 50-tych XXw. Były to Horch H3. Trzytonowa ciężarówka wyprodukowana w ilości 852 sztuk. 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3-ifa-h3.html. Po niej nastały czasy modeli Horch H3A https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html oraz Horch H6 https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h6-ifa-h6.html. Oprócz nich produkowano też terenowy samochód średniej ładowności w układzie 6X6 oznaczany jako IFA G5. Jakby zwięńczeniem całej tej serii pojazdów był samochód oznaczony jako HORCH S4000, IFA S4000, SACHENRING S4000 lub ERNST GRUBE WERDAU S4000. Zmiany nazwy wynikały, podobnie jak z jego poprzednikami, z wielu sporów toczonych przez producentów z NRD z właścicielami praw do marki i logo. Podobnie było z BMW, DKW, ZEISS i wieloma innymi brandami.

IFA S4000 - 1 | IFA S 4000 - 1 K SW 7 D Baujahr: 1959 Leistu… | Flickr

 

I tak w 1958 roku S4000 zastąpił model H3A. Produkcja prowadzona była w Zwickau z fabryce znanej z produkcji TRABANTA. Zewnętrznie niewiele się zmieniło. Oba auta wizualnie były do siebie bardzo podobne. Zwiększono ładowność do czterech ton. Rozstaw osi został wydłużono o 300 mm. Sprężyny, przednia oś i rama zostały wzmocnione. Ciągnik balastowy nadal miał skrócony rozstaw osi. W tym samym roku rozpoczęła się seryjna produkcja typu S4000-1, o zmodernizowanym układzie napędowym. Moc silnika wzrosła z 59 do 66 kW. Ponadto samochód otrzymał nową zsynchronizowaną skrzynię biegów, a także kabinę amortyzowaną na gumowych poduszkach.  kierowcy. Oba typy zostały krótko zbudowane równolegle. Na początku 1959 roku produkcja S4000 zakończyła się po nieco ponad 2000 pojazdach. Produkcja S4000-1 również zakończyła się nieco później w Zwickau. Planowano uruchomienie tam produkcji masowej wspomnianego już TRABANTA. 



 Od tego czasu S4000-1 był produkowany w fabryce pojazdów silnikowych „Ernst Grube” Werdau. Żeby to zrobić wstrzymano produkcję, produkowanego tam modelu popularnego IFA H6 oraz G5. 





 

Na żądanie NVA kontynuowano produkcję G5 równolegle z S4000-1 do 1965 roku. W 1967 roku, produkcja S4000-1 w Werdau zakończyła się po wyprodukowaniu 21 000 egzemplarzy. S4000-1 był bardzo udanym samochodem i jednocześnie sukcesem eksportowym. Największymi odbiorcami eksportowymi były Polska, Bułgaria, Wietnam i Kuba. Czasem można je w tych krajach spotkać na drogach, choć już raczej w roli jeżdżących zabytków.

Dreiseitenkipper S 4000-1 Foto & Bild | brandenburg, straße, europa Bilder  auf fotocommunity IFA S 4000-1 Pritschenwagen - Spriegel/Plane, LKW, Lastwagen - Hersteller:  VEB IFA-Kraftfahrzeugwerk »Ernst Grube« Werdau, DDR … | Ddr lkw, Ddr  fahrzeuge, Fahrzeuge DDR - H3A, S-4000 und H6

 Dreiseitenkipper S 4000-1 Foto & Bild | brandenburg, straße, europa Bilder  auf fotocommunityTeil 3/IFA-S-4000-gelb-Thiele-201108-01 

Teil 3/IFA-S4000-1-FeuerwehrDL-JThiele-230808

1964 IFA S4000-1

Freiwillige Feuerwehr Oberlichtenau - Landkreis Mittelsachsen - Freistaat  Sachsen . . . . . . . - S4000-1 TLF 16IFA S4000 24.4.2015 0364 | Classic trucks, Classic truck, European carsSonstige Der S 4000-1 und seine Modelle 1:87 Fahrzeuge IFA-LKW DDR  Geschichte Typen Buch techkam

Dane techniczne S4000-1 
silnik Typ EM 4-22 (S4000: EM 4-20) 
Czterocylindrowy rzędowy czterosuwowy silnik wysokoprężny z chłodzeniem wodnym Rozrząd OHV 
Wał korbowy na 5 łożyskach
Stopień sprężania: 17,5: 1 Ciśnienie wtrysku: 1,08 kN / cm² Otwór: 115 mm Skok: 145 mm Pojemność: 6024 cm³ Moc: 66 kW przy 2200 obr / min Moment obrotowy: 310 Nm przy 1500 obr / min
 

Rozrusznik 24 V, 2,94 kW Alternator 12 V, 500 W. 
Zużycie paliwa: 17,5 l / 100 km 
Zużycie oleju: 0,4-0,6 l / 100 km 
Prędkość maksymalna: 75 km / h 
Zdolność pokonywania wzniesień: 31% (S4000: 32%) 
Pojemność zbiornika paliwa: 100 l (S4000-1 Z: 110 l)  
Suche sprzęgło jednotarczowe 5-biegowa skrzynia biegów EGS 5N o zębach spiralnych, 2. do 5. biegu z synchronizacją wymuszoną 1 bieg wsteczny Przełożenia, maks. Prędkości jazdy: Bieg: 8,61, 8,7 km / h Bieg: 4,36, 16,4 km / h Bieg: 2,62, 28,7 km / h Bieg: 1,59, 47,2 km / h Bieg: 1,00, 75,0 km / h Bieg wsteczny: 6,38, ok. 12 km / h Przełożenie tylnej osi: 5,14
Rama kratownicowa wykonana z dwóch profili U z tłoczonej blachy stalowej z sześcioma przyspawanymi poprzeczkami Typ: S4000-1 
Masa pojazdu: 4100 kg 
Maksymalne obciążenie: 4000 kg 
Dopuszczalna masa całkowita: 8100 kg (7400 kg S4000-1 Z) 
Dopuszczalna masa przyczepy bez hamulca: 1500 kg 
Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcami najazdowymi: 3000 kg 
Dopuszczalna masa przyczepy hamowanej sprężonym powietrzem: 4500 kg 
Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem pneumatycznym: 14400 kg (S4000-1 Z) Wymiary Długość pojazdu: 6491 mm Szerokość pojazdu: 2370 mm Wysokość pojazdu: 2344 mm (do górnej krawędzi kabiny) Rozstaw kół: 1652 mm z przodu / 1664 mm z tyłu Rozstaw osi: 3550 mm (ciężarówki burtowe, furgony, wozy strażackie) Rozstaw osi: 3250 mm (wywrotka, ciągnik siodłowy, pojazdy komunalne) Rozstaw osi: 2500 mm (ciągnik drogowy) Rozstaw osi: 3900 mm (podwozie z niską ramą) 
Opony: 8,25-20 na zwężającej się obręczy barkowej 6,50-20, pojedyncze z przodu, podwójne z tyłu najmniejsza średnica zawracania: 15,3 m 
Głębokość brodzenia: 850 mm 
Najniższy prześwit: 240 mm (pod tylną osią) 
Długość powierzchni ładunkowej: 3910 mm Szerokość powierzchni ładunkowej: 2200 mm Wysokość ściany bocznej: 500 mm
 
Samochód był produkowany w wielu wersjach nadwoziowych. Był też karosowany przez wiele innych firm. Stanowił też bazę do konstruowania innych pojazdów np. autobusów i pojazdów specjalistycznych. 
File:IFA S4000 - 001.jpg - Wikimedia Commons
 
 IFA S4000-1 Cysterna Model 3D - TurboSquid 936598   IFA S4000 - 1 | IFA S 4000 - 1 K SW 7 D Baujahr: 1959 Leistu… | Flickr  File:IFA S 4000-1 (04).JPG - Wikimedia CommonsFile:IFA S4000-1 Zugmaschine.jpg - Wikimedia Commons
IFA S 4000-1 – 1958 – Abarth098 models

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz