MERCEDES G4 produkowany w latach 1934–1939, nosił oznaczenie wewnętrzne W31.
G4 był rozwinięciem typu G1,
z 1926 roku.
Wyposażony był w 8-cylindrowy silnik rzędowy, który w pierwszych trzech latach miał pojemność 5018 cm³ i osiągał 100 KM - G4-410. Zsynchronizowana czterobiegowa przekładnia przenosiła moc na cztery tylne, lub na wszystkie sześć kół. Cztery tylne koła były zawieszone na dwóch sztywnych osiach o rozstawie 950 mm Amortyzacja to półeliptycznych resorach piórowych. Przednia oś była sztywna ze sprężynami półeliptycznych. Wszystkie sześć kół posiadało hamulce hydrauliczne ze wspomaganiem. Maksymalna prędkość była ograniczona do 67 km/h z oponami terenowymi a z szosowymi 120 km/h. W 1937 wymieniono silnik na 110 konny G4-500 a w 1938 roku zmieniono silnik na 115 konny G4-540.
Z 57 wyprodukowanych egzemplarzy 8 miało nadwozie zamknięte. Pozostałe to kabriolety ze składanym dachem z tkaniny.
Samochód zbudowany był na wydłużonej ramie, która umożliwiała uzyskanie obszernego wnętrza. Wygodne siedzenia dla siedmiu osób na dwóch kanapach, z przodu i z tyłu, w środkowym rzędzie dwa fotele. Początkowo pojazdy były przeznaczone dla SS i wykorzystywane przez Hitlera i jego adiutantów. Samochodu tej marki używał wódz III Rzeszy w czasie pobytu w Polsce podczas kampanii wrześniowej, między innymi podczas pobytu 10 września 1939 roku w Końskich (obecne województwo świętokrzyskie) oraz po upadku Warszawy.
Fabrycznie malowane były na sposób cywilny (z połyskiem) - popielata karoseria, czarne błotniki. W czasie wojny wszystkie pojazdy zostały przemalowane na matowy szary kolor lub kamuflaż zależnie od przeznaczenia. Pojazdy G4 należące do najwyższych rangą członków partii posiadały często skierowane do tyłu reflektory, stosowane do oślepiania kierowców pojazdów zbliżających się z tyłu. Tylko 11 tego typu pojazdów zostało przeznaczonych dla Wehrmachtu.
W 1937 zastosowano w G4 mocniejszy silnik o pojemności 5252 cm³ i mocy 115 KM. W latach 1937 i 1938 wyprodukowano 16 takich samochodów. Produkcję zakończono w 1939 roku.
\
Podobno po wojnie w latach 40-50tych jeden taki samochód jeździł w Warszawskim Przedsiębiorstwie Geodezyjnym.
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W_31
https://www.autosieger.de/print.php?sid=4938
https://fotopolska.eu/1007228,foto.html?o=b6891
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz