Translate

czwartek, 18 listopada 2021

#213 - FAS SANOS / POWIEW LUKSUSU

 


SANOS
. Czy pamiętacie taką markę autobusów? Starsi pewnie tak. Jeździło ich po polskich drogach bardzo dużo. Malowane w biało pomarańczowe barwy autobusy PKS można było spotkać dosłownie wszędzie. Po wielu latach bardzo siermiężnego podróżowania SAN-ami H100 czy też JELCZ-ami 043 to właśnie jugosłowiańskie autobusy SANOS razem z również jugosłowiańskimi autobusami TAM były niczym powiew luksusu o jakim Polacy raczej nie mogli marzyć. To już nie było tylko prymitywne przemieszczanie się z punktu A do punktu B w hałasie, kurzu i zapachu spalin. To było już także przyjemne spędzenie czasu w podróży.
Już od początku lat 30-tych XXw. w Skopje w Macedonii funkcjonowały duże warsztaty mechaniczne zajmujące się bieżącą naprawą samochodów. Zajmowały się też produkcją specjalistycznych nadwozi samochodowych (na zamówienie). Karosowano tu między innymi podwozia ciężarówek i autobusów. Firma zatrudniała kilkudziesięciu wysoko wykwalifikowanych pracowników. Podczas II Wojny Światowej warsztaty dużą część swojej produkcji i usług zmuszone są wykonywać na rzecz Armii Bułgarskiej administrującej Macedonią.

Po wojnie powstaje w 1946 roku Fabryka FAS (Fabrika za avtobusi Skoplje) „Karoserija 11 Oktomvri“. W oparciu o licencję Daimler–Benz AG rozpoczęto seryjną produkcję modeli  Minichamps - Diecast - Mercedes-Benz O317K Bus 1966 - Jagermeister | Bus,  Dream cars, Car modelO317K, IMCDb.org: Mercedes-Benz O 302 in "Pekaesem w swiat, 1975" O302 

 MERCEDES BENZ O303-13R suburban bus from Poland for sale at Truck1, ID:  1417866 i O303. 

 

W latach 70-tych korzystając z doświadczeń licencyjnych rozpoczęto produkcję słynnego już modelu S14. Nazwa Sanos wiąże się z zastosowaniem w tych autobusach samonośnego nadwozia (самоносечка каросерија; samonoseczka karoserija).

Sanos eksport swoich pojazdów rozpoczął w latach 70. i 80. między innymi do Polski. 

 SANOS S-415, AUTOKAR W ŚWIETNYM STANIE, ODBUDOWANY! Gdynia - Sprzedajemy.pl 

Od 1973 do 1990 roku przedsiębiorstwo POL-MOT sprowadziło z Jugosławii łącznie 3385 sztuk modeli S14, S314, S415 autobusów  marki Sanos.

 Sanos A9 | Busse  W roku 1967 ówczesna SANOCKA FABRYKA AUTOBUSÓW (obecnie AUTOSAN) podjęła współpracę z jugosłowiańskim producentem, w wyniku czego wyprodukowano  15 prototypowych egzemplarzy modelu SANOS A9.

 Sanos A9 | European cars, Nysa, Bus 

Autobus miał być wytwarzany w wersjach miejskiej, podmiejskiej, międzymiastowej i turystycznej (1967) o oznaczeniu Sanos A9. Wnętrze pojazdu dostosowane zostało do przewozu 38 pasażerów na miejscach siedzących. Do napędu wykorzystano 6-cylindrowy rzędowy Diesel SW400 o pojemności skokowej 6540 cm³ i mocy 92 kW (125 KM ). Produkowany był on na licencji firmy BRITISH LEYLAND w WSW ANDORIA. Umieszczony został wzdłużnie za tylną osią, pozwoliło to na wygospodarowanie przestrzeni pod podłogą na luki bagażowe. Prototypy charakteryzowały się nadwoziem typu wagonowego opartym na ramowej konstrukcji połączonej z kratownicowym szkieletem. Długość całkowita nadwozia wynosiła 9160 mm, rozstaw osi 4000 mm, masa własna zaś 7444 kg. Autobus mógł rozpędzić się do 96 km/h, zużywając przy tym średnio 27 litrów paliwa na 100 km. Autobus miał trafić do produkcji seryjnej w roku 1969. Drugim wspólnie opracowanym modelem był bliźniak SANOSA A9 SANOK H9.Automobilista - Prototypowy Sanok-09. Bezpośredni protoplasta Autosana-H9.  | Facebook

 Niestety do produkcji seryjnej nie doszło. Doświadczenie zdobyte przy projektowaniu i budowie tych autobusów zaowocowało powstaniem nowoczesnych autobusów SANOS S14 oraz AUTOSAN H9.

Oprócz autobusów SANOS produkował też, we współpracy ze SKODĄ trolejbusy.

115Tr (solowy) oraz 200Tr (przegubowy).

 Ilustracja Autobusy Sanos powstawały w Jugosławii w kooperacji 3 wytwórni: FAP FABRIKA AVTOMOBILI PRIBOJ https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/fap-famos-najwiekszy-bakanski-producent.html produkująca tylne mosty, układ przeniesienia napędu i układ hamulcowy, fabryka Famos w Sarajewie – silniki i skrzynie biegów, natomiast fabryka w Skopje, wytwarzała nadwozia i wykonywała ostateczny montaż. 

Wszystkie z wymienionych fabryk wraz z czwartą o nazwie TAZ, mieszczącą się w Zagrzebiu i produkującą autobusy DUBRAVA zgrupowane były w zrzeszeniu FAP Famos Beograd. Autobusy Sanos budowane były z silnikami umieszczonymi z tyłu, natomiast autobusy Dubrava w zależności od modelu, miały silniki umieszczone z przodu lub z tyłu. Autobusy obu marek miały podobną konstrukcję środkowej partii nadwozia, a różnica w wyglądzie zewnętrznym dotyczyła przedniej strony nadwozia. Dubrava bus | A Dubrava bus on one of my archive pictures. T… | FlickrNa masce autobusów widniał napis Sanos, a nad napisem umieszczono charakterystyczne logo w kształcie poziomo ułożonej igły kompasu przedsiębiorstwa FAP (która produkuje ciężarówki i autobusy w Serbii), w latach 80. XX wieku zmieniono wypełnienie tarczy logo firmy  na FFB (od FAP Famos Beograd). FAP Pionir + FAP Dubrava D5 GT 1961 | Autobus za međugradski… | Flickr FAP Pionir + FAP Dubrava D5 GT 1961

O autobusach Dubrava będzie oddzielny felieton.

W 1991 roku Macedonia odłączyła się od Jugosławii, co wiązało się z rozpadem zrzeszenia FAP Famos i ciężką sytuacją dla fabryki. W 2001 roku produkcja zostaje wstrzymana, a w 2004 roku fabrykę przejęło przedsiębiorstwo Unitires i  marka Sanos została reaktywowana. 

 

 

 Od 1973 do 1990 roku przedsiębiorstwo POL-MOT sprowadziło z Jugosławii łącznie 3385 sztuk modeli S14, S314, S41

 

 







BIBLIOGRAFIA

https://pl.hrvwiki.net/wiki/FAS_Sanos

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda-Sanos_200Tr 


Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz