Translate

czwartek, 8 kwietnia 2021

#055 - AUTO STORY - IFA AWZ P-70 1955–1959

ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДРAWZ P70 Zwickau 1958 - Dzień mężczyzny

  File:AWZ P 70 (7522055228).jpg - Wikimedia Commons 

Niemiecka Republika Demokratyczna  Deutsche Demokratische Republik, DDR, potocznie Niemcy Wschodnie - państwo powstałe roku na terenach  radzieckiej strefy okupacyjnej. niem. Sowjetische Besatzungszone in Deutschland, SBZ

 

Do tego dnia cała gospodarka wschodnich, okupowanych terenów Niemiec była bezwzględnie podporządkowana interesom okupanta. Pominąwszy fakt totalnego wywożenia, wręcz rabowania majątku, technologii, dzieł sztuki, każdy produkt wytwarzany we wschodnich Niemczech miał być przydatny przede wszystkim okupantowi. Nie inaczej było było z przemysłem motoryzacyjnym. Kraj który posiadał wiele nowoczesnych fabryk samochodów i motocykli, kraj genialnych konstruktorów, designerów w wyniku tej rabunkowej eksploatacji stał się zadupiem motoryzacyjnym Europy. Stworzony, przez komunistów radzieckich, przy aktywnej współpracy komunistów z SED, z tego co ocalało po wojnie i czego okupant nie ukradł, koncern AVTOVELO produkował stare konstrukcje na rynek wewnętrzny i oczywiście na potrzeby ZSRR. O wdrażaniu nowych konstrukcji nie było mowy. Każda inicjatywa, jeśli tylko nie służyła okupantowi tłumiona była w zarodku. A to przecież tu, we wschodnich landach Niemiec do 1945 roku działały takie firmy jak DKW, Horch, Audi, BMW, Phänomen, Framo, Daimler Benz, Simson Suhl itd.

O tych latach, 1945-49 w przemyśle motoryzacyjnym wschodnich Niemiec jeszcze napiszę. To wyjątkowo ciekawy i raczej nieznany okres w historii Niemiec.

Ale wróćmy do tematu. Jest 7 październik 1949 roku. Z dawnej fabryki AUDI w Zwickau  wyjeżdżają stare modele DKW F8 pod później zmienioną nazwą na IFA F8.

Wartburg-2006-09.jpg  

Kolejnym modelem była IFA F9 a tak naprawdę to DKW F89 
 

Ta konstrukcja była również produkowana w zachodnich Niemczech jako  DKW F89.

 PRAWDA ŻE PRAWIE TAKIE SAME?
Ilustracja 

To wszystko były jednak konstrukcje kapitalistyczne a obywatel robotniczo - chłopskiego państwa nie mógł jeździć kapitalistycznym, do tego jeszcze o hitlerowskiej proweniencji samochodem. Opracowano więc prawdziwy socjalistyczny pojazd ludowy.  

W roku 1955 pokazano auto pod nazwą P-70. Występował też jako Sachrenring P-70, IFA P-70, AWZ P-70, P-70 Zwickau

 1958 Trabant P 60 - AWZ P70 | Classic Driver Market


Był to pierwszy produkowany w NRD samochód z nadwpziem z Duroplastu i drewnianym szkieletem opartym na stalowej ramie skrzynkowej  Konstrukcja bazowała na produkowanym poprzednio w tej samej fabryce modelu. Zamiast postępu był to jednak krok wstecz. AWZ P70 miał ten sam co IFA F9  dwucylindrowy, dwusuwowy slilnik, chłodzony wodą, o pojemności 690 cm³ i mocy 16 kW (22 KM) przy 3500 obr./min. Przekładnia miała trzy przełożenia do przodu (przekładnia 3,44 – 1,69 – 1,00) i jedno do tyłu (4,73).

Samochód produkowany był w trzech wersjach nadwozia. 

 

Photos of Trabant P 70. Photo tuning-trabant-p-70-04.jpg.gr8autophoto.comAWZ P70 Zwickau 1955-1959 (1958 Coupé 2d), interior, Autopaedia:  Encyclopaedia of Young- and Oldtimers

 AWZ P70 – Wikipedia, wolna encyklopediaFile:Vkm strasse awz-p70.JPG - Wikimedia Commons

Sedan kombi i coupe. 

Samochód był wyjątkowo spartański. Dostęp do bagażnika był tylko od wewnątrz po odchyleniu oparcia tylnej kanapy.

 

Masa pustego pojazdu w poszczególnych wersjach wynosiła odpowiednio 800, 875 i 830 kg, a udźwig 320, 275 i 320 kg. Średnica zawracania tego samochodu wynosiła 10 metrów, prędkość maksymalna 90 km/h (coupé – 100 km/h).  

Układ kierowniczy: ogniwo zębate. Rama: rama o profilu skrzynkowym z dwoma długimi i czterema belkami poprzecznymi 

 Hamulec: Hamulec nożny: wewnętrzny podwójny podwójny hamulec bębnowy, mechaniczny z odchylaniem linki 

Hamulec ręczny: mechaniczny na tylnych kołach Koła: koła tarczowe z podziałem na 4 otwory 3,25 × 16 ca

Wyprodukowano ogółem około 36151 sztuk samochodów AWZ P70 (w tym ok. 1,5 tys. w wersji coupé).

File:AWZ P 70 (7522055228).jpg - Wikimedia CommonsFile:AWZ P70.jpg - Wikimedia CommonsQuirky Rides on Twitter: "#AWZ #P70 Coupé. Who's seen one of these lately  then? #Quirky #DDR 2-stroke 1950s forebear to the #Trabant.  http://t.co/iNlMnRcy8P"


1958 AWZ P70 15F | Classic Driver Market

 Ciekawostką jest to że o ile sedan i kombi miały nadwozie wykonane z tworzywa to coupe posiadało nadwozie metalowe. 

O dziwo ten pojazd był eksportowany. Nawet na zachód. Można go było spotkać też na polskich drogach. Żartobliwie był nazywany "Petka".

P-70 produkowano do 1959 roku. Wtedy to został zastąpiony przez Trabanta.



 

Ilustracja IFA AWZ P70 - Trabant Vorläufer - a photo on Flickriver

1957-59 AWZ P70 Coupe | 3 September 2011, Magdeburg, Germany… | FlickrUser images of AWZ P70 Coupé 0.7 Manual, 22hp, 1958Pretty, Plastic & Pillarless: Circa 1957 AWZ P70 Coupe | East german car,  Coupe, Classic cars online

1958 Trabant P 60 - AWZ P70 | Classic Driver Market 

AWZ P70 Kombi | Schwerin 2018 - Produced by VEB Automobilwer… | FlickrPlik:AWZ P70 Combi (5957806845).jpg – Wikipedia, wolna encyklopedia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz