ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Niemiecka Republika Demokratyczna Deutsche Demokratische Republik, DDR, potocznie Niemcy Wschodnie - państwo powstałe roku na terenach radzieckiej strefy okupacyjnej. niem. Sowjetische Besatzungszone in Deutschland, SBZ
Do tego dnia cała gospodarka wschodnich, okupowanych terenów Niemiec była bezwzględnie podporządkowana interesom okupanta. Pominąwszy fakt totalnego wywożenia, wręcz rabowania majątku, technologii, dzieł sztuki, każdy produkt wytwarzany we wschodnich Niemczech miał być przydatny przede wszystkim okupantowi. Nie inaczej było było z przemysłem motoryzacyjnym. Kraj który posiadał wiele nowoczesnych fabryk samochodów i motocykli, kraj genialnych konstruktorów, designerów w wyniku tej rabunkowej eksploatacji stał się zadupiem motoryzacyjnym Europy. Stworzony, przez komunistów radzieckich, przy aktywnej współpracy komunistów z SED, z tego co ocalało po wojnie i czego okupant nie ukradł, koncern AVTOVELO produkował stare konstrukcje na rynek wewnętrzny i oczywiście na potrzeby ZSRR. O wdrażaniu nowych konstrukcji nie było mowy. Każda inicjatywa, jeśli tylko nie służyła okupantowi tłumiona była w zarodku. A to przecież tu, we wschodnich landach Niemiec do 1945 roku działały takie firmy jak DKW, Horch, Audi, BMW, Phänomen, Framo, Daimler Benz, Simson Suhl itd.
O tych latach, 1945-49 w przemyśle motoryzacyjnym wschodnich Niemiec jeszcze napiszę. To wyjątkowo ciekawy i raczej nieznany okres w historii Niemiec.
Ale wróćmy do tematu. Jest 7 październik 1949 roku. Z dawnej fabryki AUDI w Zwickau wyjeżdżają stare modele DKW F8 pod później zmienioną nazwą na IFA F8.
Kolejnym modelem była IFA F9 a tak naprawdę to DKW F89
Ta konstrukcja była również produkowana w zachodnich Niemczech jako DKW F89.
PRAWDA ŻE PRAWIE TAKIE SAME?
To wszystko były jednak konstrukcje kapitalistyczne a obywatel robotniczo - chłopskiego państwa nie mógł jeździć kapitalistycznym, do tego jeszcze o hitlerowskiej proweniencji samochodem. Opracowano więc prawdziwy socjalistyczny pojazd ludowy.
W roku 1955 pokazano auto pod nazwą P-70. Występował też jako Sachrenring P-70, IFA P-70, AWZ P-70, P-70 Zwickau
Był to pierwszy produkowany w NRD samochód z nadwpziem z Duroplastu i drewnianym szkieletem opartym na stalowej ramie skrzynkowej Konstrukcja bazowała na produkowanym poprzednio w tej samej fabryce modelu. Zamiast postępu był to jednak krok wstecz. AWZ P70 miał ten sam co IFA F9 dwucylindrowy, dwusuwowy slilnik, chłodzony wodą, o pojemności 690 cm³ i mocy 16 kW (22 KM) przy 3500 obr./min. Przekładnia miała trzy przełożenia do przodu (przekładnia 3,44 – 1,69 – 1,00) i jedno do tyłu (4,73).
Samochód produkowany był w trzech wersjach nadwozia.
Sedan kombi i coupe.
Samochód był wyjątkowo spartański. Dostęp do bagażnika był tylko od wewnątrz po odchyleniu oparcia tylnej kanapy.
Masa pustego pojazdu w poszczególnych wersjach wynosiła odpowiednio 800, 875 i 830 kg, a udźwig 320, 275 i 320 kg. Średnica zawracania tego samochodu wynosiła 10 metrów, prędkość maksymalna 90 km/h (coupé – 100 km/h).
Układ kierowniczy: ogniwo zębate. Rama: rama o profilu skrzynkowym z dwoma długimi i czterema belkami poprzecznymi
Hamulec: Hamulec nożny: wewnętrzny podwójny podwójny hamulec bębnowy, mechaniczny z odchylaniem linki
Hamulec ręczny: mechaniczny na tylnych kołach Koła: koła tarczowe z podziałem na 4 otwory 3,25 × 16 ca
Wyprodukowano ogółem około 36151 sztuk samochodów AWZ P70 (w tym ok. 1,5 tys. w wersji coupé).
Ciekawostką jest to że o ile sedan i kombi miały nadwozie wykonane z tworzywa to coupe posiadało nadwozie metalowe.
O dziwo ten pojazd był eksportowany. Nawet na zachód. Można go było spotkać też na polskich drogach. Żartobliwie był nazywany "Petka".
P-70 produkowano do 1959 roku. Wtedy to został zastąpiony przez Trabanta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz