Historia Tatry sięga roku 1850. Wtedy to kiedy to Ignác Šustal założył warsztat zajmujący się wytwarzaniem konnych powozów. W 1881 roku rozpoczęto produkcję kolejowych wagonów,. a w 1897 roku wyprodukowany został pierwszy samochód osobowy marki, bazujący na automobilu Karla Benza – model Präsident. Nazwę Tatra przedsiębiorstwo przyjęło w 1921 roku.
Po zakończeniu II Wojny Światowej w zakładach kontynuowano produkcję konstrukcji pamiętających czasy sprzed 1939 roku. Model T 87 to konstrukcja z 1937 roku, model 57 pamiętał rok 1931. Budowany od 1948 roku model 600 zwany też TATRAPLAN, powoli zaczęły się zużywać. Potrzeba reprezentatywnego pojazdu dla potrzeb władz, ministerstw, rządu i partii komunistycznej była coraz bardziej dotkliwa w latach pięćdziesiątych. i TAK z linii produkcyjnej w Kopřivnicy zjechał w 1956 pierwszy egzemplarz Tatry 603.
Charakterystyczne aerodynamiczne nadwozie z trzema przednimi reflektorami było nie do pomylenia z żadnym innym autem tej epoki. Samochód wyróżniał się zgrabnymi i wyważonymi kształtami, co znacząco wyróżniało go na tle innych produkowanych wówczas samochodów. Dzięki aerodynamicznie ukształtowanemu nadwoziu zdobył później wiele nagród w konkursach elegancji (np. „Złota Wstęga Wiesbaden”). Nadwozie Tatra 603 jest dziełem artysty Františka Kardausa i ówczesnego szefa Tatr Praskich i jego działu konstrukcyjnego Vladimíra Popelářa. Samochód został nazwany na cześć silnika V8 T 603, testowanego w prototypach T 600 i T 602 Tatraplan Sport. Koncepcyjne projekty nadwozia nosiły nazwę Valuta. Samochód miał być przede wszystkim reprezentacyjnym samochodem służbowym, bądź też przeznaczonym głównie do przewozów dalekobieżnych. W 1955 roku zbudowano pierwszy prototyp, w kolejnych latach przeprowadzono testy serii 10 sztuk, a następnie produkcję małoseryjną. Ciekawostką jest to że początkowy rozwój Tatry 603 odbywał się mniej lub bardziej potajemnie, wbrew woli ówczesnego centralnego planowania. Komunistyczne władze niezbyt przychylnie patrzyły na samodzielne działania konstruktorów Tatry. W czasie, gdy samochód był już praktycznie zaprojektowany, sytuacja się zmieniła i projekt dostał zielone światło. Pierwsze Tatry 603 odniosły wielki sukces na światowej wystawie EXPO 1958 w Brukseli, ale swoją premierę miały już podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Cortina d'Ampezzo. Samochód wyróżniał się zgrabnymi i wyważonymi kształtami, co znacząco wyróżniało go na tle innych produkowanych wówczas samochodów. Pojazd produkowano w zakładzie Tatra w Kopřivnicy, później w filii Tatra w Příbor. Samochody pierwszej serii charakteryzowały się typową przednią kratką z trzema reflektorami pod wspólną osłoną, z której pierwotnie miał obracać się środek wraz z kołami przedniej osi.
W 1963 roku samochód poddano pierwszemu liftingowi. Auto dostało przód z czterema reflektorami. Oznaczono je Tatra 603/2. Ostatecznie popyt na samochód tej klasy miał zaspokajać przez całe dwie dekady.
W 1968 roku auto poddano kolejnemu liftingowi, kiedy to nawet para reflektorów oddaliła się od siebie.
Silnik Tatra 603 H to chłodzona powietrzem ośmiocylindrowa V8 jednostka o pojemności 2,5 litra, umieszczona za tylną osią. Silnik zaprojektowany przez inż. Julius Mackerle, miał moc 73 kW w pierwszych typach, 77 kW (105 KM) w ostatnich wersjach i napędzał tylną oś poprzez czterobiegową skrzynię biegów.
A tu rarytas - prawdziwa reklama Tatry z la 60-tych XXw.
https://www.youtube.com/watch?v=VWdTjwn5yk8
Początkowo hamulce były bębnowe, od końca 1968 roku na wszystkich kołach montowano licencjonowane hamulce tarczowe produkowane na licencji firmy Dunlop. Od 1973 roku w pojeździe zastosowano rewolucyjny wówczas bezkontaktowy elektroniczny zapłon kondensatorowy PAL. Silnik był również używany w zmodyfikowanej wersji do napędu lekkiej ciężarówki Tatra 805 lub mobilnych kompresorów i elektrowni. Maksymalna prędkość T 603 wynosiła 160 km / h (dane producenta), ale w rzeczywistości samochody były szybsze i dzięki aerodynamicznemu nadwoziu o niskim współczynniku oporu (Cx = 0,354) osiągały prędkość ponad 170 km / godz. Charakterystyka jazdy odpowiadała koncepcji z silnikiem za tylną osią z obrotowymi półosiami napędowymi, dzięki czemu pojazd był wrażliwy na boczny wiatr i nadsterowność podczas gwałtownego pokonywania zakrętów. Poprawie właściwości jezdnych pomogło wprowadzenie stabilizatora skrętnego przedniej osi T2-603, a także późniejsze wprowadzenie opon radialnych Barum w rozmiarze 180/90-SR15 z bieżnikiem OR17, które zostały opracowane specjalnie dla T 603. Samochody posiadały bardzo dobrze zaprojektowane koła amortyzowane i niską częstotliwość powrotu, dzięki czemu jazda nimi była wygodna nawet na gorszych drogach.
Tatra T2 603 Rallye (Monte Carlo) - w wyścigu miały wziąć udział samochody, ale w ostatniej chwili władze państwowe postanowiły inaczej Tatra 2-603 Mimo dużych rozmiarów i wagi Tatra 603 była często wykorzystywana na zawodach sportowych, gdzie odniosła kilka zagranicznych sukcesów. Zmodyfikowane wersje miały silnik o zwiększonej mocy i często były to lekkie (aluminiowe i laminowane) panele nadwozia. Samochody te jechały z prędkością ponad 200 km / h, w zależności od modyfikacji silnika i zastosowanych biegów. Tatra 603 odniosła największe zagraniczne sukcesy w belgijskim wyścigu długodystansowym Marathon de la Route, a także na niemieckim torze Nürburgring.
Dla mnie samochód Tatra 603 ma pewien sentymentalny. Pamiętam że mój dziadek Aleksander, w latach 60-tych XXw. dyrektor CPN w Bydgoszczy dysponował takim autem służbowym i za każdym razem gdy przyjeżdżał do nas to wzbudzał w naszym niedużym 20-tysięcznym miasteczku niezłą sensację. Była piękna, czarna i błyszcząca. Wszak nawet sekretarz powiatowy jeździł tylko garbatą Warszawą M20.
Model 603 stał się też punktem wyjścia do budowy kolejnych modeli np. Tatra 603A z 1964 roku
Tatra 603X z 1966 roku
i Tatra 603MB Podzespoły Tatry 603 wykorzystano też przy budowie lekkiej ciężarówki Tatra 815
Następcą modelu 603 został model 613 ale o tym to już innym razem.
Hlavní fotku jsem pořídil já, když už kradete, tak alespoň uvádějte zdroje. Dík.
OdpowiedzUsuńOdpusť mému příteli. Všechno to bylo nechtěně. Už opravuji. Připomeňte mi zdroj a sebe. Určitě o tobě napíšu. S pozdravem.
UsuńFotka byla z auto.cz, díky za smazání. Aleš Dragoun
UsuńZměnil jsem fotku.
OdpowiedzUsuńDíky moc!
Usuń