Translate

poniedziałek, 3 maja 2021

#069 - SYRENA 110 - BYLIŚMY PIERWSI / WE WERE THE FIRST

W czasach gdy na desce projektanta Gastona Joucheta z  Renault  rodził się model 16  w dalekiej Polsce od 1960 Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego (BKPMot) rozpoczęło prace projektowe nad następcą wysłużonego już modelu FSO Syrena 104. POLSKI GOLFGrupa projektantów pod kierownictwem inżyniera Edwarda Lotha opracować miała cztery prototypy samochodu małolitrażowego. W 1961 roku ukazał się pierwszy, opracowany pod kierunkiem inż. Rafała Skarżyńskiego prototyp oznaczony symbolem Alfa.

 W 1962 roku światło dzienne ujrzał prototyp Beta. 
Nie będę tu opisywał danych technicznych tych samochodów gdyż są one łatwo dostępne w sieci każdy zainteresowany łatwo je znajdzie. Po prototypie Beta opracowany został od razu model Delta. Była to nieznacznie zmieniona Beta z innym rozstawem osi oraz konstrukcją umożliwiającą zamontowanie czterosuwowego silnika V4. Prawdopodobnie miał to być radziecki silnik z pierwszego Zaporożca ZAZ 965 0,7 l o mocy 23 KM. Możliwy był również silnik w układzie boxer.
             Równolegle do prac projektowych w BKPMot prowadzono prace projektowe w FSO Warszawa.  Na deskach kreślarskich rodził się nowy samochód. Decyzją władz państwowych i partyjnych (takie wtedy były czasy, coś jakby dzisiaj), w 1964 roku połączono wysiłki obu zespołów konstrukcyjnych. Skonstruowano 3-drzwiowe lekkie nadwozie typu hatchback (kto był pierwszy), posiadający wiele nowatorskich rozwiązań. Głównym projektantem nadwozia był inż. Andrzej Zgliczyński. Było przystosowane m.in. do montażu silnika poprzecznie z przodu. Dziś to nikogo nie dziwi, wtedy to była nowość. Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem o takim umiejscowieniu silnika był Austin Mini Aleca Issigonisa  z 1959 roku.
Polskie auto posiadało szczątkową ramę umożliwiającą montaż i demontaż całego zespołu napędowego razem z kompletnym przednim zawieszeniem, teraz jest to standard. Samochód był konstrukcją na wskroś nowoczesną i rokującą nadzieję na możliwość dalszego rozwoju konstrukcji. 
               Wyprodukowano między 15 a 20 sztuk tych samochodów. Prototypy miały silnik z seryjnej Syreny 104. Jeden jednak miał silnik czterosuwowy. Ten się jednak nie zachował. Zgnił gdzieś na wsi pod ścianą stodoły. Właściciel nie zdawał sobie sprawy z tego co posiada. W chwili odnalezienia auta, silnika już w nim nie było, trudno więc nawet odtworzyć to auto bez tak podstawowej wiedzy. Jak to prototypy różniły się  detalami, silnikami, wyposażeniem, stopniem kompletacji. Miały służyć dopracowaniu konstrukcji. Niestety tak się nie stało. Czynniki partyjno-państwowe zrezygnowały z projektu. Podobno przyczyną był zakup licencji na Polskiego Fiata 125p. Dobrze że chociaż nie podjęto decyzji o ich zniszczeniu tak jak to było przy wielu innych polskich konstrukcjach lub nie wywieziono ich w teczkach do ZSRR lub NRD. Samochody trafiły w ręce prywatne i jeszcze na początku lat 90-tych były widywane na drogach. Do dzisiaj SYRENY 110 bo to o niej mowa zachowały się dwie sztuki. Wielka szkoda że tzw. czynnikom zabrakło odwagi bo dziś mielibyśmy swoją własną polską markę, swojego polskiego Golfa znanego i popularnego w całym świecie i to 10 wcześniej niż tenże VW Golf, a tak możemy obejrzeć te autka w muzeum lub na zlocie weteranów gdzie są nie lada sensacją.FSO










Syrena 110 to prawdziwy rarytas. Dziś, praktycznie każda ładnie utrzymana Syrena to przedmiot pożądania. 100, 101, 102, 103 to prawdziwe perełki kolekcjonerskie. 104, 105, Bosto, R-20 też szybko znajdują nabywców po czym są reanimowane przez samochodowych lekarzy by później pięknie się prezentować, cieszyć oko i nos specyficznym zapachem pracującego dwutaktu. Kilka lat temu udało się odnaleźć Syrenę 607 i aktualnie trwają prace nad jej odbudową. Żeby tak jeszcze odnaleźć modele Mikrobus i Kombi a jeśli już ich nie ma to może ktoś zbuduje repliki tak jak w przypadku Syreny Sport.FSO




Będę bardzo wdzięczny za komentarze. Wszystkie będą dla mnie ważne. Jeśli moje pisanie spodobało się to proszę udostępniajcie dalej moje posty. Pozdrawiam





 https://www.youtube.com/watch?v=0R_sByeK_n8

https://www.youtube.com/watch?v=eaORMlmRIvE 

https://www.youtube.com/watch?v=1p7xgp1jpX4 

https://www.youtube.com/watch?v=cAM66bo1J0Q 

https://wokolmotoryzacji.pl/fso-syrena-110-najwieksza-zmarnowana-szansa-zerania/ 

https://autogaleria.pl/syrena-110-historia 

https://www.auto-swiat.pl/klasyki/oldtimer/tak-mogl-wygladac-nastepca-syreny-legendy-polskiej-motoryzacji/d6y88ck 

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/watek-szpiegowski-w-polskiej-motoryzacji/vmdjdyv 

Zdjęcia: książka Mirosława Górskiego “Historia konstrukcji samochodowych FSO 1951-2006”, Wikipedia, imcdb.org, mklr.pl, historiazkolemwtle.cal24.pl, autogaleria.pl, zbiory własne - autorzy nieznani.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz