Historia istnienia marki sięga
roku 1859, kiedy to w Pilźnie powstają zakłady metalowe, które w 1869
roku przejęte zostały przez Emila Skodę od hrabiego Arnosta Waldsteina.
Zajmowały się przemysłem metalowym, a następnie
zbrojeniowym. Zakłady należały do
największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie cesarstwa.
Po I wojnie światowej zakłady zaczęły opuszczać pierwsze samochody. W
1923 roku podpisana została umowa o współpracy z hiszpańską firmą
Hispano Suiza Rok później zakłady w Pilźnie opuścił pierwszy samochód –
model 25/100.
Oprócz wszystkim znanych samochodów osobowych ŠKODA to była też wielka firma produkująca pojazdy użytkowe w tym ciężarówki. Jednym z najsłynniejszych modeli była Škoda 706 RT.
W połowie lat 50-tych XXw. w firmie Škoda podjęto intensywne prace nad wdrożeniem do produkcji nowoczesnego samochodu ciężarowego o ładowności około 7 ton. Miał on zastąpić lubiany i zasłużony model Škoda 706 R.
Szanowni czytelnicy.
Prototyp z 1955 roku był najbardziej widocznym sukcesem nowego biura projektowo-rozwojowego LIAZ, które powstało w 1953 roku.
Pierwszy samochód powstał poprzez skrócenie podwozia 706 R o jeden metr, następnie został wyposażony w zupełnie nowy wagonowej kabiny, bardzo nowoczesnej jak na swoje czasy. Jej wygląd, wyposażenie i konstrukcja wytrzymały zagraniczną konkurencję.
Istotną zmianą była też przebudowa silnika. Wprowadzono bezpośredni wtrysk paliwa, co oznaczało wzrost osiągów i znaczny wzrost niezawodności.
Kolejną zmianą były np. mniejsze opony, które przyniosły obniżenie środka ciężkości pojazdu, a to w połączeniu z krótszym rozstawem osi oznaczało zarówno oszczędność około 400 kg masy własnej (przy tej samej ładowności), a przede wszystkim znaczną poprawę w właściwościach jezdnych i prowadzeniu.
W 1956 roku powstał drugi prototyp, który miał już zupełnie nowe osie (pierwszy prototyp nadal przejął osie 706 R).
Od 1964 roku rozpoczęła się produkcja napędzanych osi przednich, dlatego pojawiły się również samochody Škoda 706 RTP z napędem 4×4.
W 1957 roku rozpoczęto przygotowania do produkcji seryjnej i powstały 62 mniej więcej seryjne samochody Škoda 706 RT.
Produkcja seryjna przyspieszyła do 4070 pojazdów wyprodukowanych w 1958 r., 5359 pojazdów w 1959 r., a najwyższą roczną produkcję osiągnięto w 1968 r. z 9142 sztukami. Do końca 1970 roku powstało łącznie 90 000 samochodów, ale produkcja ustąpiła miejsca bardziej nowoczesnej serii Škoda 706 MT i zupełnie nowej serii Liaz 100.
W latach 90-tych XXw. montowano pojedyńcze egzemplarze samochodów. Zbudowano je z wcześniej i nowo wyprodukowanych części. Do dziś samochody te zostały zachowane m.in. przez niektóre ochotnicze straże pożarne, a dzięki swojej konstrukcji i niepowtarzalnemu dźwiękowi silnika stają się popularnym autem dla fanów.
Škoda 706 RT
Škoda 706 R
Škoda 706 RTTN
Škoda 706 MT
Škoda 706 MTSP
Škoda 706 RTHP
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz