Czy można było mówić że w krajach socjalistycznych jakiś samochód był popularny? Tu przecież kupowało się to co było dostępne. Były co prawda takie momenty że lokalnie produkowane wyroby samochodopodobne zalegały magazyny i nie było na nie chętnych. Tak było np. z FSO Syrena którymi zastawione były składy. Żeby uporać się z tym kłopotem władze wymyśliły tzw. Książeczki Samochodowe. Oszczędni Polacy mogli sobie tam, co miesiąc, wpłacać określoną kwotę w złotych. Co miesiąc odbywało się losowanie premii w postaci Syreny. Ten kto trafił taki szczęśliwy los, odbierał wygrany samochód i dalej płacił sobie wkład na książeczce aż do osiągnięcia pełnej ceny tego pojazdu. Później nadeszła era Polskich Fiatów i niestety były one też trudno dostępne. No dobrze - a co z pojazdami z tzw. zachodu? Jeśli w odniesieniu do zachodnich aut w PRL w ogóle można użyć określenia "popularny", to Renault Dauphine było właśnie jednym z takich, popularnych, kapitalistycznych samochodów w socjalistycznej Polsce. Podobnie było też z Simką Aronde czy Hillmanem Imp.
Spójrzmy tu na polską prasę i archiwalne zdjęcia z lat 60. Jeśli już pojawia się na nich auto z Zachodu, to często jest nim właśnie ten francuski samochód z umieszczonym z tyłu silnikiem o pojemności 845 cm sześc. W podstawowej wersji te silniczek rozwijał "aż" 27 KM.
Renault Dauphine - Muzeum Starych Samochodów Mścice k/Koszalina
Renault Dauphine można było wyposażyć w semipneumatyczne zawieszenie Aerostable. Na początku lat 60. ten samochód wytwarzała na licencji nawet Alfa Romeo. W USA był dostępny z napędem elektrycznym. Dauphine był hitem, a jego 12-letnia produkcja zamknęła się liczbą 2,12 mln aut.
Henney Kilowatt made in USA
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
buycoffee.to/meskibigos
Produkcja Dauphine ruszyła w 1956 roku, samochód miał zastąpić starzejący się model 4CV, który zdążył już odnieść sukces marketingowy.
Jednocześnie samochód był projektowany z myślą o eksporcie na rynek amerykański. Był to 4-drzwiowy sedan, cięższy i dłuższy o 300 mm od 4CV. Do napędu użyto tego samego silnika, powiększono jego pojemność z 760 cm³ do 845 cm³, a w efekcie moc wzrosła z 19 do 32 KM. Silnik z tyłu, napędzał koła tylne.
Przez cały okres produkcji powstały dwie limitowane edycje Dauphine. Opracowano też wersję z silnikiem wzmocnionym do 37 KM (27,2 kW), którą sprzedawano pod nazwą Dauphine Gordini. Pod koniec produkcji sprzedawana była także wersja 1093, wyposażona w silnik wzmocniony do 55 KM (41 kW). Wprowadzono w niej także szereg modyfikacji, które pozwalały na osiągnięcie prędkości maksymalnej równej 130 km/h.
W 1966 zarząd Renault stwierdził, że pierwszy milion egzemplarzy Dauphine został wyprodukowany szybciej, niż w przypadku jakiegokolwiek modelu wcześniej, zajęło to cztery lata. Łącznie powstało 2 150 738 egzemplarzy. Poza Francją samochód ten produkowano w Argentynie jako IKO, Brazylii, Meksyku, Izrelu jako Kaiser, Japonii jako Hino, Hiszpanii, Australii, Włoszech jako Alfa Romeo, Algierii i Belgii. Prawdziwe auto światowe.
Podczas testów prasowych budżetowych samochodów w USA w 1957 roku określono go jako „doskonały samochód do jazdy, czy na autostradzie, czy w ruchu miejskim”,. Wśród zalet wymieniono też że jest cichy i bardzo ekonomiczny oraz ma doskonałą widoczność. W 1958 roku był najlepiej sprzedającym się czterodrzwiowym zagranicznym samochodem w USA. Kosztował wówczas 1645 dolarów, będąc tańszym od samochodów amerykańskich.
a rok później Bank Pekao rozpoczął import do Polski Renault 10.
Najbardziej wymagający kierowcy mogli nabyć wygodne i szybkie Renault 16 . Ten model był na samym szczycie w gamie modelowej Renault.
Primaquarte
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Jęśli
podobał się Wam ten felieton to zapraszam Was obserwacji Męskiego
Bigosu,
śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Będzie mi bardzo
miło gościć Was w gronie znajomych i obserwujących. Proszę też o
udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.
- https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/105-lat-renault-w-polsce-cz4-1945-1970/95xt73s
- https://fr.wikipedia.org/wiki/Renault_Dauphine
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Renault_Dauphine
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz