Translate

niedziela, 13 czerwca 2021

#094 - GAZ 63 4X4 Wiecznie żywy / Вечно жив / Forever alive / Für immer am Leben

 

 



GAZ-63 –  dwutonowa ciężarówka z napędem 4x4 produkowana w latach 1948-68 w zakładach przemysłowych GORKOWSKIJ AVTOMOBILNYJ ZAVOD. Ciężarówka była produkowana na bazie ciężarówki GAZ-51. Obie konstrukcje mają podobne parametry oraz pojemność silnika oraz 80% wspólnych części. Wyprodukowano przez 21 lat 474 464 szt. 

 Gaz 63 Mołotow Zabytek Militaria

  Historia 


Projektowanie samochodów rozpoczęto w 1938 roku. Pierwsze prototypy GAZ-63 powstały jeszcze przed Wielką Wojną Ojczyźnianą w 1939 i 1940 roku. Seryjną produkcję rozpoczęto od 1948 roku. Była to najbardziej masywna ciężarówka średniej ładowności z napędem na wszystkie koła w Armii Radzieckiej i w całej gospodarce ZSRR w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku. 

 

Prototyp GAZ 62-58 4X4 z 1938 roku

IMCDb.org: 1943 GAZ 63 in "Avtomobili v pogonakh, 2009" Prototyp 1943 r. Kabina od Studebacker US6

Prototyp 1944r. Kabina od Studebacker US6

 

Prototyp 1945r. Drewniano-metalowa kabina od GAZ 51

 

Cechy konstrukcyjne 

Samochód posiadał konstrukcję ramową, napęd na cztery koła z odłączaną przednią osią (dwa wały napędowe do osi napędowych i jeden pośredni między skrzynią biegów a skrzynią rozdzielczą), krótkie zwisy oraz pojedyncze koła z regulowanym ciśnieniem wewnętrznym. 

Opony

Opony samochodowe o wymiarach 280–457 mm pozwalały na krótkotrwałe obniżenie ciśnienia do 0,7 kg / cm2 podczas jazdy po dziewiczym śniegu lub terenach podmokłych. Jednocześnie prędkość pojazdu nie powinna wtedy przekraczać 10 km / h. Zasięg opon podczas takiej jazdy nie przekraczał 150 km (przy normalnym ciśnieniu 2,8 kg / cm2 gwarantowany przebieg opony to 10 tysięcy km). Brakowało oczywiście kompresora. Do napompowania opon w terenie zastosowano urządzenie, które wkręcono w silnik zamiast jednej ze świec zapłonowych. Silnik po uruchomieniu pracował na pięciu cylindrach, a tłok jednego z cylindrów pompował powietrze do opon. Nie należało się bać, że mieszanka benzyny z powietrzem dostanie się do opon. Zawór wlotowy powietrza urządzenia miał znacznie mniejszy opór niż kolektor dolotowy i gaźnik z olejowym bezwładnościowym filtrem powietrza. Był to taki dziwny separator mieszanki paliwowej.

 

Ogrzewanie i chłodzenie

Pod maską po prawej stronie silnika zamontowano kocioł podgrzewający. Zimą należało obrócić kierownicę w lewo, otworzyć klapę w błotniku prawego przedniego koła i włożyć specjalny palnik do płomieniówki kotła. Rozgrzewała się ciecz w układzie chłodzenia. Olej silnikowy w misce olejowej również został podgrzany gorącymi gazami. Po podgrzaniu „suchego” silnika do kotła wlewano 5 litrów wody, a następnie ogrzewano powstałą parą. Następnie - uruchomiano silnik i dolewano wody do chłodnicy. Nagrzewnica umieszczona w kabinie dostarczała ciepłe powietrze za pomocą elektrycznego wentylatora tylko na przednią szybę. Ciepłe powietrze było dostarczane było na stopy kierowcy i pasażera tylko w trakcie jazdy, przez otwór wlotu powietrza pod maską. Zimą w kabinie zaparkowanego samochodu było zimno. Boczne panele podszewki maski były zdejmowane, co znacznie ułatwiło chłodzenie silnika latem. Podnoszenie i opuszczanie ramek przedniej szyby sprawiało, że podróż była chłodna („powiew wiatru” i przy odpowiedniej ilości kurzu drogowego - filtra kabinowego nie było).

 Gaz 63 A

 


GAZ 63 odegrał w Armii Radzieckiej oraz w całej gospodarce radzieckiej niebagatelną rolę. Poza wojskiem był wykorzystywany głównie w wielkoobszarowych gospodarstwach rolnych tzw KOŁCHOZACH i SOVCHOZACH. Na jego bazie budowano szereg wersji specjalistycznych. Było ich tak wiele że nawet w samej Rosji trudno jest ustalić ich ilość. Niektóre postaram się wam tu pokazać. Fakt faktem że dzięki swoim własnościom terenowym, legendarnej wręcz wytrzymałości i bezawaryjności oraz prostocie konstrukcji GAZ-63 do dni dzisiejszych pozostaje w użyciu a armia Federacji Rosyjskiej posiada fabrycznie nowe GAZ-63 w ramach Zapasu Nienaruszalnego. Podobnie jest w armiach państw powstałych po rozpadzie ZSRR oraz w armiach dawnego Układu Warszawskiego.

 Modyfikacje, wersje oraz konstrukcje na bazie GAZ-63

GAZ-63A to modyfikacja GAZ-63 z wyciągarką o sile uciągu 4,5 tf i napędem przez przystawkę odbioru mocy. Masa własna wynosi 3,52 tony w porównaniu z 3,28 tony dla GAZ-63. Produkcja seryjna w latach 1948-1968 

GAZ-63D - ciągnik siodłowy do pracy z naczepami wywrotkowymi GAZ-63E - podwozia do autobusów 

GAZ-63E - modyfikacja GAZ-63 z ekranowanym wyposażeniem elektrycznym GAZ-63AE - modyfikacja GAZ-63A z wyciągarką i ekranowanym osprzętem elektrycznym 

GAZ-63U - modyfikacja GAZ-63 w wersji eksportowej GAZ-63AU - modyfikacja GAZ-63A (z wyciągarką) w wersji eksportowej

GAZ-63EU - modyfikacja GAZ-63E (z ekranowanym wyposażeniem elektrycznym) w wersji eksportowej 

GAZ-63Yu - modyfikacja GAZ-63 w eksportowej wersji tropikalnej GAZ-63EU - modyfikacja GAZ-63 w eksportowej wersji tropikalnej i ekranowanym sprzęcie elektrycznym

GAZ-33 to trójosiowa (6 × 6) ciężarówka z napędem na cztery koła o nośności 2,5-3,0 t na podstawie GAZ-63. Prototyp został zbudowany w 1946 roku, nie wszedł do produkcji z powodu niewystarczającej mocy silnika GAZ-51, ale układ osi napędowych GAZ-33 został wykorzystany do ciężarówki ZIS-151 

GAZ-62 duży samochód sztabowy, desantowy w typie DODGE WC

GAZ-63P - ciągnik siodłowy z napędem na wszystkie koła, z podwójnymi oponami na tylną oś (była też modyfikacja z oponami jednokierunkowymi), produkcja seryjna 1958-1968 

BTR-40 (GAZ-40) - transporter opancerzony dla 8 spadochroniarzy i 2 członków załogi. Utworzony na jednostkach GAZ-63 w 1947 roku. Silnik jest doładowany do 80 KM. Produkcja seryjna w latach 1950-1960.  

BRDM-1, również stworzony z komponentów i zespołów GAZ-63 i produkowany seryjnie w latach 1959-1966. Na podwoziu GAZ-63 wyprodukowano pojazdy specjalne:

PMG-19 ADsP-20 (63) -19 (PMG-19) - cysterna przeciwpożarowa. Wyprodukowany w fabryce sprzętu przeciwpożarowego Vargashinsky. 14394

ACU-20 (63) -60 (PMG-60) - uproszczona cysterna przeciwpożarowa. Wyprodukowany w fabryce sprzętu przeciwpożarowego Vargashinsky.

AR-1.6 (63) - pojazd z wężem strażackim. Wyprodukowano w Moskiewskiej Fabryce Wozów Strażackich. 

AC-3 - karetka do przewozu 7 noszy i 2 osób prowadzących siedzący tryb życia lub 4 leżących i 6 siedzących lub 14 tylko siedzących. Wyprodukowany w 101. zakładzie napraw samochodowych. 

ASOP-5 (63) -97 (ASO-97) - wóz strażacki do komunikacji i oświetlenia. Wyprodukowany w fabryce sprzętu przeciwpożarowego Vargashinsky. 

ATZ-2.2 (63) - zbiornik do transportu lekkich produktów naftowych. 

ASh-3 to pojazd dowodzenia. Wyprodukowany w 101. zakładzie napraw samochodowych.

ASh-4 to pojazd dowodzenia z zabudową autobusową. Wyprodukowany w 101. zakładzie napraw samochodowych.Wykorzystywany również jako mobilny sklep, warsztat usługowy, kino objazdowe. Nniektóre egzemplarze miały wbudowany generator  prądu 220V.

Tu wersja na GAZ-51 Może być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu

ASh to komenda strażacka. Został wyprodukowany w dwóch wersjach - przez jednostki moskiewskiej i leningradzkiej służby technicznej Straży Pożarnej. 

BM-14-17 (8U36) - bojowy wóz artyleryjski rakietowy. Пин на доске Rocket weapon ( photo )

VTsPT-1.5 - zbiornik do transportu mleka.

PAZ 663 - autobus średniej pojemności

KavZ-651AP - garderobaFile:Old buses Mosgortrans.jpgWyprodukowano w fabryce autobusów Kurgan. 

MZ-3904 -cysterna z dystrybutorem.  

RS-363 - odśnieżarka ze ślimakiem obrotowym. Wyprodukowano w Miejskich Zakładach Inżynierii Mtsensk. 

PAZ-654 - magistrala dowodzenia. Opracowany w Pavlovsk Bus Plant. Została wydana mała seria. 

PAZ-659 - sklep samochodowy. Wyprodukowano w zakładzie autobusowym w Pawłowsku, a następnie w zakładzie autobusów Kurgan. 

PAZ-663 to autobus do instalacji specjalnego sprzętu, na przykład laboratorium geofizycznego. Wyprodukowano w zakładzie autobusowym w Pawłowsku, a następnie w zakładzie autobusów Kurgan. 

TZ-63 - tankowiec.

Wiele wersji nadwoziowych powstało też w krajach importujących ten samochód. Przykładem jest sanitarka karosowana na podwoziu GAZ-63 w ZBNS NYSA.

 Gaz 63 Mołotow Sanitarka, 1955r. Warszawa - 8538320544 - oficjalne archiwum  Allegro

Były one eksportowane do krajów socjalistycznych, Finlandia, NRD, Polska, Bułgaria, Czechosłowacja i Jugosławia w Europie Wschodniej, Wietnamu, Korei Północnej, Laosu i Mongolii w Azji, na Kubę, kraje afrykańskie. Cena eksportu samochodów była niska. Sprzęt dostarczony w ramach braterskiej pomocy zaprzyjaźnionych krajów.

GAZ-63 brał udział w prawie wszystkich konfliktach zbrojnych od 1948 roku. Tu GAZ-63 wzięty do amerykańskiej niewoli w w Korei.

Ponadto był produkowany na licencji  w Korei Północnej od 1961 roku pod marką Sungri-61 Sungri-61NA

 Stamp: Sungri-61 NA (Korea, North(Trucks of Sungri Motor Plant) Mi:KP  4368,Sn:KP 4061,Yt:KP 3000,Sg:KP 4065 107 mm MRL on Sungri-61NA - Tank Encyclopedia

 i w Chinach od 1965 roku pod marką Yuejin NJ230 i NJ230A Китайский вариант Yuejin NJ230

 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Gaz 63 Mołotow Sanitarka, 1955r. Warszawa - 8538320544 - oficjalne archiwum  Allegro

 Ilustracja

 Na bazie ciężarówki skonstruowany został transporter opancerzony BTR-40BTR-40 Wiesław Majewski Wynajem pojazdów militarnych i zabytkowych Wrocław  - Główna 

 oraz wykorzystano podwozie do produkcji BM-14-17

   

W 1968 roku ustąpił miejsca modelowi GAZ-66.ParkPatriot2015part4-22.jpg

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%90%D0%97-63 

http://gaz63.ru/ 

 http://aviaros.narod.ru/gaz-63.htm

http://www.denisovets.ru/gaz/gazpages/gaz63.html  

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.

 https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html

 

 

 

Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz