Translate

czwartek, 3 czerwca 2021

#084 - ZIL 130 / ZIL-431410 - 3 366 503 ciężarówek i to nie koniec.

 

 ParkPatriot2015part13-370.jpg

ZIL-130 (ZIL-431410) to radziecka i rosyjska ciężarówka o dużej ładowności zaprojektowana i wyprodukowana przez Fabrykę Samochodów im.Lichaczowa w Moskwie. Jeden z najlepszych i najbardziej masywnych samochodów w historii sowieckiego przemysłu samochodowego (wyprodukowano ich około 3,4 mln sztuk). Był szeroko stosowany w gospodarce narodowej i wojsku. był pozycjonowany pod względem ładowności (5-6 ton ) i zajmował niszę między lżejszą rodziną samochodów GAZ-53 a mocniejszymi ciężarówkami z rodzin MAZ-500, YaAZ (później KrAZ, KamAZ, ZIL-133). Zastąpił ZIL-164. Od 1986 roku jest produkowany pod nowym znormalizowanym oznaczeniem jako ZIL-431410.

 Ził fotografie, zdjęcia stockowe, Ził obrazy royalty-free

 

 

Historia

Pierwsze prace nad nową ciężarówką mającą zastąpić seryjnego ZIS-150 rozpoczęły się w FABRYCE SAMOCHODÓW im. LICHACZOWA w Moskwie jeszcze 1953 roku. Kierownikiem głównego projektanta ciężarówek został Anatol Mawrikiewicz Krieger (Анатолий Маврикиевич Кригер),

 Анатолий Кригер-1.jpg 

 a  Georgij Aleksandrowicz Fiesta (Георгий Александрович Феста)

 Феста Георгий Александрович.jpg  został mianowany głównym projektantem projektu samochodu.  

Za ostateczną wersję designu auta odpowiadał artysta zakładu T.P. Kiseljowoj (Т. П. Киселёвой).

Początkowo projekt nosił nazwę ZIS-125, ZIS-150M, później przemianowano go na ZIL-130. W grudniu 1956 roku wypuszczono pierwszy prototyp.Фотоальбом "Опытные и серийные автомобили ЗИЛ", 1971 г. | машина | Яндекс  Дзен Jeden z wielu studiów projektowych samochodu ZIŁ.

 ЗиЛ-130 первый опытный образец-1956 | Vehicles, Car Pierwszy prototyp ZIŁ 130

W 1959 roku samochód został po raz pierwszy pokazany na Wszechzwiązkowej Wystawie Rolniczej.

 ЗиЛ-130   

 Он такой один. Опытный ЗИЛ-130 1957 года: diecast_43 — LiveJournal Он такой один. Опытный ЗИЛ-130 1957 года: diecast_43 — LiveJournal Автомодельное бюро: ЗИЛ-130Б ЗИЛы Карибского моря (часть 1) — DRIVE2

W lutym 1961 roku projekt został ostatecznie zatwierdzony. We wrześniu 1962 r. pierwsze pięć ZIL-130 wysłano do próbnej eksploatacji w fabryce opon w Jarosławiu. W 1963 roku samochody zaczęły zjeżdżać z fabrycznej linii montażowej. 1 października 1964 roku, po generalnej przebudowie zakładu, rozpoczęła się seryjna produkcja samochodu, w grudniu tego samego roku produkcja poprzedniego modelu ZIL-164A
ParkPatriot2015part13-375.jpg ZIŁ 164A

(modernizacja ZIS-150 po zmianie marki), został przerwany (?). Będzie osobny post. Zis 150 museum.jpg ZIS 150

W 1973 roku samochód ZIL-130 otrzymał Państwowy Znak Jakości ZSRR. Państwowy Znak Jakości ZSRR Ilustracji - Ilustracja złożonej z znak,  sowieci: 158479425 

 ЗИЛ-130 на почтовых марках СССР и России — Сообщество «Ретро-автомобили  СССР» на DRIVE2

W czerwcu 1974 roku wyprodukowano milionowy ZIŁ-130. W sierpniu 1982 r. – dwumilionowy ZIŁ-130

1 stycznia 1986 r. ZIŁ-130 (wraz z modyfikacjami) otrzymał nowe oznaczenie ZIŁ-431410.  Samochód poddawany był ciągłym, systematycznym modernizacjom, zewnętrznie pozostał taki sam. Nowe oznaczenie modelu było używane tylko w oficjalnej dokumentacji. Łącznie przed zakończeniem produkcji w grudniu 1994 roku fabryka samochodów ZIŁ wyprodukowała 3 366 503 ciężarówki ZIŁ-130 (nie licząc produkowanych w innych przedsiębiorstwach przemysłu motoryzacyjnego). ZIL-130 był produkowany na małą skalę w innych fabrykach w kraju. 

W lipcu 1975 r. ZIL-130 rozpoczęto produkcję w montowni samochodów w mieście Czita W gruzińskim mieście Kutaisi fabryka KAZ wyprodukował ciężarówki KAZ-608 KOLHIDA

 Kaz 608 Kolhida 1967 year wallpapers i KAZ-608V KOLHIDA (użyto silnika, skrzyni biegów i osi) ale z kabiną wagonową. W budowie tych samochodów wykorzystano prawdopodobnie jeden z projektów przedprototypów ZIŁ-a 130. Będzie o gruzińskich samochodach oddzielny post.Nail Khusnutdinov - KAZ-608V Kolchida 

 Na podwoziu ZIL-130 (ZIL-431410) w fabryce autobusów w Czkałowsku uruchomiono produkcję autobusów „Tadżykistan-5” (Tadżykistan-3205) 

W latach 1995-2014 modyfikacje ZIL-130 były produkowane w UAMZ URAL, dawnym oddziale ZIŁ-a, który specjalizował się w wojskowych ciężarówkach ZIL-131N. ZiL 131N | Trucks, Army truck, Army vehicles  



Tam samochód otrzymał nowe oznaczenie UAMZ-43140 lub AMUR-43140. Amur (company) - WikipediaStosowano różne silniki w różnych modyfikacjach, w tym silniki wysokoprężne D-245.9E2. Montowano też różne kabiny np. z ZIL-131 i ZIL-433360.Truck ZIL 433360 – Stock Editorial Photo © Artzzz #115773824 

Standardowo samochód był wyposażony w czterosuwowy czterosuwowy silnik gaźnikowy w kształcie litery V ZIL-130 o mocy 150 KM. z. przy 3200 obr./min. , maksymalny moment obrotowy 41 kgm przy 1800 obr./min, stopień sprężania 6,5 ​​i objętość robocza 5969 cm³. Samochód ZIL-130 był wyposażony we wspomaganie kierownicy, zsynchronizowaną 5-biegową skrzynię biegów, trzyosobową kabinę, pneumatyczne wycieraczką i spryskiwacz przedniej szyby. 

https://archive.is/20121222014358/denisovets.narod.ru/zil/zilpages/zil130.html 

Niektóre samochody były wyposażone w podgrzewacz silnika.https://www.youtube.com/watch?v=nhL2K2zb1d4

Wprowadzono zapłon tyrystorowy, alternator i zmodyfikowaną tablicę przyrządów. Później zastosowano zmodyfikowaną konstrukcję przegubów wału napędowego i inne innowacje. Wczesne kabiny miały dwa otwory wentylacyjne w dachu i otwór wentylacyjny po lewej stronie kabiny nad pedałem sprzęgła. Zostały one usunięte.  

Samochód otrzymał silnik, którego konstrukcja miała wiele podobieństw z silnikiem reprezentacyjnego modelu ZIL-111, również 8-cylindrowy w kształcie litery V, o tej samej objętości roboczej, dostosowany  do niskooktanowej benzyny A-76z dwukomorowym gaźnikiem K-88.

 Ził 111 ZIŁ-111

Nie chcę nikogo zanudzać opisem i wyliczaniem wersji i różnych modyfikacji ZIŁ-a 130. Zarówno tych fabrycznych jak i dokonywanych przez innych producentów. Zainteresowanych odsyłam do bardzo bogatych informacji na rosyjskich stronach www. 

ZIŁ 130 w Afganistanie

 

 ZIL-130 – Wikipedia ZIŁ-130 na KubieЗиЛ-130 Зил 130 самосвал. Как его вытеснили с дорог в наше время | mr-Ivanov |  Яндекс Дзен Фотоальбом "Опытные и серийные автомобили ЗИЛ", 1971 г. | машина | Яндекс  Дзен ЗиЛ-130 

Samochody ZIŁ 130 w charakterystycznym niebiesko białym malowaniu można było spotkać nie tylko w krajach socjalistycznych. Pracowały w krajach Azji i Afryki. Przemierzały górskie drogi Ameryki Łacińskiej.

 Special Feature: Trucking In Cuba | 10-4 Magazine

Służył też w wielu armiach świata. W wielu służy do tej pory. BA 107521, ZIL 130  

ZIŁ 130 w armii bułgarskiej

Ził-130 - Profesjonalne Forum MilitarneZIŁ 130 Wojska Polskiego

 ZIL-130 Fotos - Fotoarchiv-kunkel.startbilder.de ZIŁ 130 armii NRD (NVA)

Budowały Bajkalsko Amurską Magistralę Kolejową na Syberii, Hutę Katowice i Port Północny w Polsce. Pracowały na wszystkich budowach w krajach Europy wschodniej. Były niezastąpione w rolnictwie i zaopatrzeniu. Brały udział we wszystkich konfliktach zbrojnych w ciągu ostatnich 60 lat. ZIŁ 130 stał się legendą transportu ciężarowego na równi z samochodami takimi jak STUDEBAKER  US6, GMC CCKW, ZIS 5, GAZ AA, OPEL BLITZ. I tak jak w Rosji zasłużone dla kraju samochody mają swoje pomniki to pewnie niedługo stanie tam pomnik ZIŁ-a 130. (A może już stoi? Ja nie znalazłem)

Pomnik ZIŁ 164A w Magadanie

Памятник грузовому автомобилю ЗиС-150 в Ивантеевке

ЗиС-150 в Ивантеевке

Памятник автомобилю Москвич-412 в Королеве Московской области в справочнике  достопримечательностей Королёва

Памятник служебному автомобилю ГАИ в г.Королев

 Памятник воинам-автомобилистам и дорожникам на Демеевке

ZIS 5

 МАЗ-205 - Автопром Беларуси MAZ 205

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz