ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
Do 56 w barwach BVG Ost Berlin
Pisałem niedawno o piętrowym berlińskim autobusie Do 54. Teraz przyszedł czas na jego następcę Do 56.
Podobnie jak jego poprzednik, Do 54 https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3-ifa-h3.html, model Do 56 był oparty na modelu ciężarówki IFA Horch H6. Jednak w przeciwieństwie do Do 54, szkielet nadwozia nie był już wykonany z drewna, ale ze stali. Wizualnie Do 56 różni się od Do 54 tym, że posiada dodatkowe okienko informacyjne oraz zastosowaniem giętych szyb czołowych w przedniej części nadwozia. Oprócz 105 autobusów, które zostały dostarczone do BVG-Ost, mniejsza liczba trafiła również do różnych firm transportowych w NRD.
Jeden egzemplarz został dostarczony jako prezent dla Związku Radzieckiego w 1959 r. Wraz z dwoma piętrowymi ciężarówkami przegubowymi DoSa, gdzie były używane w transporcie osobowym miasta Moskwy.
W 1963 roku we wszystkich samochodach wcześniej otwarte tylne wejścia zostały zamknięte drzwiami harmonijkowymi. Do 1974 r. Pozostałe 104 samochody zostały wycofane z eksploatacji, z których część została następnie przejęta przez osoby prywatne i nadal służyła jako altany.
Dwa z tych pojazdów znajdują się teraz w spisie stowarzyszenia ochrony dziedzictwa kulturowego Nahverkehr Berlin (DVNB), z których autobus 088 jest dostępny jako egzemplarz zdatny do ruchu drogowego na specjalne wycieczki. Samochód 010 był własnością Berliner Verkehrsbetriebe do 1997 roku i został zarejestrowany jako zabytek techniczny na liście zabytków dzielnicy Treptow w 1978 roku. Został tymczasowo wyrejestrowany od 2005 roku.
Berliner Verkehrsbetriebe w Berlinie Wschodnim prowadził serię 105 piętrowych autobusów pod oznaczeniem Do 56. Mniejsza liczba samochodów trafiła do Lipska, Halle, Magdeburga, Rostocku, Dessau, Merseburga, Stralsundu, Zwickau i Hoyerswerdy. Jako następca Do 54, samochody te były ostatnią nowością autobusu piętrowego w NRD
Na koniec ciekawostka. Trzy lub cztery autobusy Do 56 trafiły do Polski. Były eksploatowane, lub tylko poddane testom komunikacyjnym w Warszawie i Łodzi. Prawdopodobnie również na Śląsku. Może ktoś z was ma jakieś informacje na ten temat.
Do 56 w barwach MPK ŁÓDŹ linia B
Do 56 w barwach MZK Warszawa
Do 56 w barwach MZK Warszawa
BIBLIOGRAFIA
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz