Ten samochód narodził się w wyniku rywalizacji pomiędzy dwoma starymi i wielce zasłużonymi czechosłowackimi producentami samochodów.
Po zakończeniu II wojny światowej odnowiona armia czechosłowacka dysponowała raczej niezadowalającą flotą samochodową. W porównaniu z potrzebami posiadała tylko połowę pojazdów, ponadto wiele z nich było w złym stanie technicznym. Logistykę i utrzymanie utrudniało duże zróżnicowanie sprzętowe. Armia dysponowała pojazdami zdobycznymi, uzbrojeniem przejętym od wojsk obcych lub dostarczonym w ramach pomocy powojennej (UNRRA). W ramach uzupełnień otrzymała w drugiej połowie lat 40. nowe ciężarówki rodzimego pochodzenia – Praga RN i Praga A 150.
Były
to jednak w zasadzie typy cywilne o niezadowalającej charakterystyce
terenu.
W 1947 r. Sztab Generalny Armii Czechosłowackiej wydał wytyczne dla
nowych typów pojazdów w celu zastąpienia niezadowalającej i
zróżnicowanej floty wojskowej. Podstawą miał być średni samochód
terenowy o ładowności 3 ton w terenie i 5 ton na drodze. Warunkiem było
zastosowanie ramy drabinowej ze sztywnymi osiami i silnikiem chłodzonym
powietrzem.
Projekty oparte na wykorzystaniu zachodnich komponentów samochodowych (Ford CMP) okazały się politycznie i ekonomicznie nieprzeniknione po lutym 1948 roku. Projekt nowego samochodu oznaczonego jako V3T powierzono Autovývoj Mladá Boleslav, a miał on bazować na opracowanym cywilnym typie Praga N5T. W produkcji mieli wziąć udział wszyscy najwięksi producenci samochodów, należący do trustu Czechosłowackich Zakładów Samochodowych i Lotniczych (ČZAL). Naciski armii i ministerstw na jak najszybsze wprowadzenie do produkcji dwuosiowego V3T i pochodnego trzyosiowego V4.5T spowodowały pośpiech w pracach rozwojowych i szereg problemów z prototypami.
Zgodnie
z planem samochód miał wejść do produkcji pod koniec lata 1950 roku,
ale tego terminu nie udało się dotrzymać. Ostateczny montaż miała
zapewnić firma Auto-Praga, s. P., ale władze ministerialne zdecydowały o
przeniesieniu produkcji do Tatry w Koprzywnicach. Kierownictwo firmy
Tatra sprzeciwiło się tej decyzji, a jej projektanci w bardzo krótkim
czasie zaprojektowali własny samochód o oznaczeniu Tatra 128,
wykorzystując wiele elementów produkowanej już dziesięciotonowej
maszyny Tatra 111. Pod koniec lutego 1951 roku Tatra 128 przeszła testy
porównawcze z prototypem V3T, z którego wyszła zwycięsko. Jednak jego
koncepcja i waga nie spełniały specyfikacji wojskowych, ujawniły się
również słabości samochodu. Ponieważ jednak produkcja Tatra 128 mogła
się szybko rozpocząć, została ona dopuszczona do produkcji i zamówiona
przez Ministerstwo Obrony Narodowej jako rozwiązanie tymczasowe
przed udostępnieniem ostatecznego typu. W latach 1951-1952 powstało 4062
samochodów.
Samochód jest wyposażony w pneumatyczne hamulce bębnowe na wszystkich kołach. Hamulec postojowy, działa na bęben za skrzynią biegów. Koła są dwudziestocalowe, z tłoczonymi stalowymi tarczami o wymiarach 10×20" i oponami o wymiarach 12×20". Kabina i nadbudowy.
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz