Translate

niedziela, 25 lipca 2021

#126 - TATRA 148

 

 Tatra 148 1970-1982 (crane 6x6), left front view

 

 

 

 Już w 1969 roku w Koprzywnicy w firmie TATRA w Koprzywnicy przystąpiono do końcowych prac nad wprowadzeniem do produkcji następcy ciężarówki TATRA  138https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-tatra-138.htmlFlickriver: Most interesting photos from Tatra 138 & 148 pool

Model TATRA 148 niewiele różnił się od swojego poprzednika, był jednak o wiele lepiej dopracowany, wzmocniony i jeszcze bardziej dostosowany do pracy w wyjątkowo trudnych warunkach terenowych jak i klimatycznych. Poprawiono również komfort pracy kierowcy.
Tatra 148 AD 16 | 22 August 2010, Havlíčkův Brod, Czech Repu… | Flickr

Po raz kolejny zastosowano  sprawdzoną konstrukcję centralnej rury szkieletowej i układem napędowym zintegrowanym z centralną rurą szkieletową jako koncepcja modułowa w konfiguracji 4x4 i 6x6. Nowością był międzyosiowy mechanizm różnicowy. Głównymi zaletami centralnej rury nośnej nośnej są wysoka wytrzymałość na skręcanie i zginanie, co chroni nadwozie samochodu ciężarowego przed obciążeniami. Drugą zaletą jest to, że mieści wszystkie ważne części układu napędowego, a także umożliwia koncepcję konstrukcji modułowej, w której projektanci i klienci mogą określić napęd na 4 i 6 kół, a także różne kombinacje rozstawu osi.

           Tatra Models 1 - 40

  

Nowością w porównaniu z poprzednim T 138 był włączany mechanizm różnicowy między osiami. Hamulce główne były dwuobwodowe, pneumatyczne i działały na wszystkie koła. Hamulce awaryjne i postojowe działały na napędzane koła. Pojazd wyposażono również w odciążający hamulec silnikowy, który służył do hamowania i utrzymywania prędkości samochodu podczas jazdy z długich zjazdów.

 TATRA 148 S3 - zdjęcie 1

Jednostka mocy Jednostką napędową był wysokoprężny, chłodzony powietrzem, ośmiocylindrowy silnik w kształcie litery V z rozdziałem zaworów OHV serii T 928, który został znacznie zmodernizowany i otrzymał również nowe oznaczenie T2 - 928E. Skok został zmieniony z oryginalnego 130 na 140 mm, wiercenie pozostało niezmienione, a otwarcie cylindrów pod kątem 75 stopni również pozostało bez zmian. Całkowita wyporność wzrosła do 12 667 cm³. Maksymalna moc wzrosła do 148,6 kW (202 KM) przy 2000 obr./min. Moment obrotowy w zależności od wersji silnika: T2-928-1E: 813 Nm, T2-928-17E: 798 Nm przy 1200–1400 obr / min. Silnik z turbodoładowaniem serii 928, pierwotnie rozważany i przygotowywany do etapu prototypu, czy to ze sprężarką, czy z turbosprężarką, nie wszedł do produkcji seryjnej. 

 

 Tatra 148 | Trucks, New trucks, Vehicles

 Pomimo obiecującej mocy od 220 do 240 KM, zwiększone zużycie paliwa wariantu ze sprężarką oraz zaawansowanie technologiczne, niezawodność i cena dostępnej wówczas turbosprężarki nie były przekonujące. Mocniejszy silnik wymagałby również wzmocnienia niezupełnie przewymiarowanego zespołu skrzyni biegów w rurze nośnej, a sprzęgło i skrzynia biegów musiałyby oczywiście mieć inne wymiary. Różne wersje samochodu miały różne silniki, ale były one zasadniczo identyczne konstrukcyjnie. Różniły się one jedynie konstrukcją pomp wtryskowych, np. Do wersji wojskowych, które mogły mieć regulator wydajności lub ogranicznik. Wersje wojskowe miały również modyfikacje umożliwiające pracę na różnych rodzajach paliw (olej napędowy, benzyna lub benzyna lotnicza), a także posiadały urządzenie zamontowane w kabinie, które służyło do wtryskiwania palnej mieszanki do kolektora dolotowego, aby ułatwić start na bardzo niskim poziomie. temperatury. 

 Tatra 148 - zdjęcie 1

Podobnie jak w T 138, z boku silnika zamontowano przełączaną chłodnicę oleju silnikowego. Podstawowe zużycie to 31,2 litra oleju napędowego na 100 km. Objętość zbiornika paliwa wzrosła do 200 litrów. Zmiany w silniku wymusiły zmianę kształtu przedniej maski T 138 na bardziej kanciastą. T 148 z przodu z inną maską, która przynajmniej częściowo zakrywa bezpośrednie wejście do wentylatora chłodzącego bliżej przodu i jego charakterystyczny hałas emisja w przeciwnym kierunku. 

Wien - Kopřivnice 2007 | František Prosecký - malířství - natěračství |  veteran muzeum

Sprzęgło było suche, dwu tarczowe, sterowane hydraulicznie. Wysiłek kierowcy został również zmniejszony przez wzmacniacz ciśnienia powietrza. Skrzynia biegów połączona jest z silnikiem za pomocą wału kardana, co upraszcza demontaż podzespołów; ten sposób podłączenia był również konieczny ze względu na to, że silnik jest zamontowany elastycznie. Główna skrzynia biegów jest zamontowana za kabiną nad środkową rurą i jest przymocowana do pomocniczej skrzyni biegów z tyłu. Skrzynia biegów jest pięciobiegowa, jej koła zębate mają przekładnię śrubową. Biegi poszczególnych biegów są stale włączone. Biegi od drugiego do piątego są zabezpieczone przez synchronizację blokową, aby ułatwić zmianę biegów. Większość pojazdów była wyposażona w napęd pomocniczy, który właśnie został wyjęty ze skrzyni biegów. Dysk został przekonwertowany na „szybki” lub „wolny”. Pomocnicza skrzynia biegów jest połączona kołnierzami z centralną rurą nośną. Posiada dwa biegi, normalny (szosowy) i zredukowany (terenowy). Oba biegi w przekładni pomocniczej włączano elektropneumatycznie za pomocą dźwigni zmiany biegów; odpowiedni „półbieg” jest wstępnie wybierany na dźwigni zmiany biegów i, gdy pedał sprzęgła jest wciśnięty, włącza się pneumatycznie, tak że dostępnych jest 10 przełożeń bezstopniowych do jazdy do przodu i dwa do jazdy do tyłu.

File:BAHNA 2018 - 116 crop.jpg
  • Vágánymező-fektető daru PKP 25/20M TATRA 148 - multidaru - indafoto.hu  Lastkraftwagen und Kleintransporter / Tatra (CSSR; CZ) -  Fotoarchiv-kunkel.startbilder.deTATRA 148 Sattelzug Lkw/Truck - Video
    Kabina niewiele różniła się od typu Tatra 138, różniły się jedynie przednie błotniki i cała przednia maska ​​oraz kratka wlotu powietrza do chłodnicy. Podobnie jak w przypadku T 138, kabina mogła być ogrzewana przez niezależne ogrzewanie na olej napędowy, które jednak mogło również ogrzewać silnik przed startem w zimie. Wersje specjalne w wersji „Arctic” miały lepiej izolowaną kabinę przed wyciekiem ciepła, poprawiono również ogrzewanie. Produkcja pojazdów T 148 zakończyła się 14 grudnia 1982 r., Kiedy z linii zjechał ostatni samochód o tym oznaczeniu. W Kopřivnicy wyprodukowano łącznie 113 647 tych samochodów, które nadal bardzo dobrze służą. Z tej liczby 63 700 samochodów zostało wyeksportowanych do 43 krajów na pięciu kontynentach. Większość samochodów była tradycyjnie odbierana przez były Związek Radziecki. Wyprodukowano wiele wersji samochodu, na przykład: CAS 32 na podwoziu strażaków T148 Provodov. wywrotki jednostronne i trójstronne (S1, S3) ciężarówki z platformą cywilną i wojskową (V, VN, L, N) nadbudówki wojskowe (T 148 PPR 20, PPR15, PP6…) dźwigi samojezdne, koparki  specjalne nadbudówki i nadbudowy przeciwpożarowe (zbiorniki, wozy strażackie i drabiny) ciągniki dwu i trzyosiowe (NTt 6 × 6 i 4 × 4) . Wyprawowy Samochód Tatra 148 z zabudową furgonową był używany jako pojazd ekspedycyjny podczas wielu czechosłowackich wypraw. Na przykład: Trzecia wyprawa naukowa Muzeum Narodowego w Pradze do Iranu, 16 marca - 12 lipca 1977.  Jednostronna wywrotka Tatra 148 stała się wzorem dla rozbudowanej zabawki dla dzieci z lat 80-tych. Jego produkcję wznowiła firma Dino Toys w 2014 roku.2015_Szeged_MÁV_0429 | A nice old Tatra 148 truck (made in C… | Flickr TATRA 148 AD 080 - Hasič 

 HYDROTON - Služby autožeriavmi 

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 

https://gomotors.net/Tatra/Tatra-148/photos.html?pic=5 

https://tatra-club.com/gallery_detail.php?id=982 


Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz