Dodge WC – seria lekkich wojskowych samochodów wielozadaniowych z okresu II WŚ, produkowanych przez przedsiębiorstwo DODGE. Do serii WC należał szereg różnych pojazdów, w tym m.in. ambulance, pick-upy, wozy łączności, dowodzenia, pojazdy rozpoznawcze i pojazdy nośniki uzbrojenia p.panc.
WC to nazwa kodowa Dodge'a oznaczająca rok produkcji ("W" – 1941 lub późniejszy) i ładowność ("C" – początkowo 0,5 t, później również 0,75 t i 1,5 t).
Seria Dodge WC, czasami nazywana „Beep”, była bogatą gamą lekkich pojazdów użytkowych 4WD i średnich 6WD, produkowanych przez Dodge / Fargo podczas II wojny światowej. Razem z 1⁄4- tonowe jeepy produkowane przez Willysa i Forda, Dodge 1⁄2 ton i 3⁄4 ton stanowiły prawie wszystkie lekkie ciężarówki z napędem na 4 koła dostarczone armii amerykańskiej w czasie II wojny światowej – przy czym Dodge dostarczył około 337 500 jednostek z napędem na 4 koła ( ponad połowę mniej niż jeep). W przeciwieństwie do wszechstronności wysoce znormalizowanego jeepa, która została osiągnięta głównie poprzez modyfikacje w terenie, seria Dodge WC była dostępna w wielu różnych, specjalnie skonstruowanych, ale mechanicznie jednolitych wariantach z fabryki, znacznie zbliżonych do późniejszej rodziny High Mobility Multipurpose Pojazdy kołowe. Seria WC wyewoluowała z i była częścią bardziej rozszerzonej rodziny ciężarówek, ze świetnymi wspólnymi częściami mechanicznymi, która obejmowała ciężarówki towarowe z otwartą i zamkniętą kabiną oraz transportery broni, radiowozy dowodzenia, pojazdy rozpoznawcze, karetki pogotowia, wózki , furgonetki, instalacje telefoniczne i mobilne wózki ratownicze/warsztatowe. Serię Dodge WC zbudowano zasadniczo w dwóch generacjach.
Od 1940 do początku 1942 zbudowano prawie 82.400 ciężarówek Dodge 4×4 o masie 1⁄2 ton — początkowo nazywanych serią VC, ale zdecydowana większość (od 1941) w serii WC i w większej liczbie wariantów. Wbrew temu, co sugerowałaby nomenklatura, modele WC z 1941 r. były bezpośrednią ewolucją modeli VC z 1940 r., zachowując numer katalogowy zaopatrzenia Korpusu Ordnance Armii USA G-505. W 1942 roku ładowność została zwiększona, a ciężarówki rozrosły się w G-502 3⁄4-tonowe 4×4 Truck (Dodge) i G-507 11⁄2‑tonowe 6x6 osobowe i towarowe (Dodge) — myląco zachowując kod modelu Dodge WC.
Chociaż ważące 3⁄4 tony charakteryzowały się znaczącymi ulepszeniami konstrukcyjnymi, zachowały około 80% wymiennych komponentów i części serwisowych z modelami 1⁄2 tonowymi – co jest zasadniczym wymogiem armii, jeśli chodzi o konserwację w terenie i sprawność ciężarówek. Dodge był głównym dostawcą ciężarówek 1⁄2 ton dla armii amerykańskiej i jedynym dostawcą zarówno ciężarówek 3⁄4 ton, jak i ciężarówek 11⁄2 ton 6x6 w czasie II wojny światowej. Z ponad ćwierć miliona egzemplarzy zbudowanych do sierpnia 1945 roku, G-502 3⁄4 tony były najczęstszymi wariantami w serii WC.
Po wojnie Dodge rozwinął 3⁄4-tonową serię WC do cywilnego 4×4 Dodge Power Wagon; a w 1951 roku WC zostały zastąpione bardzo podobnymi pojazdami Dodge M serii 3⁄4-ton 4x4. Chociaż większość zbudowanych dodge’ów była „nośnikami broni”, „WC” nie było od tego skrótem, lecz ogólnym kodem modelu Dodge – początkowo „W” dla 1941 i „C” dla (nominalnej) ładowności pół tony. Jednak kod modelu „WC” został po prostu zachowany po 1941 r. – zarówno dla 3⁄4-tonowych, jak i 11⁄2-tonowych Dodge’ów 6x6. W sumie, nie licząc wariantów powiązanych mechanicznie, sama seria WC obejmowała 52 wersje modelowe (trzydzieści 12 ton 4×4, osiem 1⁄2 ton 4×2, dwanaście 3⁄4 ton 4×4 i dwa modele 11⁄2 ton 6×6).
Tworzenie pojazdów na wspólnej platformie o tak różnych konstrukcjach, o ładowności od 1⁄2 ton do 11⁄2 ton, nie miało sobie równych w swoim czasie i jest postrzegane jako niezwykły wyczyn amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego z czasów II wojny światowej.
WC 51/52
WC 51 1941
WC 62
WC 64KD
WC 54
WC 57 Command 1944
WC 57 Command
WC 56
WC 43 1942
WC 64KD
WC 62 z OSP Wręcza
OSP Bukowina Tatrzańska
https://olive-drab.com/idphoto/id_photos_dodge_g502_wc.php
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz