Translate

środa, 21 lipca 2021

#121 - SYRENA 100/105

 

 

NARODZINY

Jest połowa lat 50-tych XX w. W warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu trwają potajemne prace nad skonstruowaniem nowego, prostego, małolitrażowego samochodu osobowego. Samochodu który mógłby zmotoryzować polskie społeczeństwo. Dlaczego potajemnie? W Polsce , w latach 50-tych XXw. komuniści wychodzili z założenia że przeciętnemu Polakowi własny samochód nie jest potrzebny. Przeciętny Polak ma korzystać z transportu publicznego lub poruszać się rowerem. W ostateczności może mieć moped lub motocykl. Nie zdawali sobie jednak z tego jak bardzo silny w społeczeństwie jest pęd ku indywidualnej motoryzacji. Przykładem tego niech będą powstające w przydomowych szopach, stodołach i garażach samodzielnie zbudowane samochody. W Polsce takie konstrukcje zyskały nawet swoją markę "SAM". Za jakiś czas postaram się opowiedzieć wam o tych amatorskich konstrukcjach. Wiele z nich było nowatorskimi konstrukcjami a cały ten nurt zaowocował kśiążką  napisaną przez Adama Słodowego 

W wieku 96 lat zmarł Adam Słodowy - tym razem... niestety to prawda |  Zwiadowca Historii pod tytułem Budowa samochodu amatorskiego 1958.

 Słodowy A." Budowa samochodu amatorskiego" Warszawa 1959 - Antykwariat -  Sprzedaż i skup książek - Pierwodruk 

Wreszcie koło roku 1953 władze dostrzegają potrzebę produkcji małego samochodu dla szerokich mas społeczeństwa. Kierowano się między innymi tym iż takie auto byłoby środkiem transportu dla przodowników pracy, zasłużonych naukowców, racjonalizatorów, przedstawicieli inteligencji pracującej i urzędników niższego szczebla dla których FSO Warszawa M20 była pojazdem zbyt luksusowym. Nie bez znaczenia był również fakt że masowe samochody produkowano już w innych krajach socjalistycznych - w ZSRR Moskwicz 400 Moskwicz 400/401 – Wikipedia, wolna encyklopedia https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-opel-kadett-nie-to-moskwicz.html, w NRD DKW/ IFA F8DKW F8 (1939–1942) i IFA F8 (1948–1955) - Niemieckie Samochody Zabytkowe -  ForumSamochodowe.com a jednocześnie trwają prace nad wdrożeniem do produkcji IFA AWZ P70AWZ P70 - mało znany poprzednik Trabanta - SmartAge.pl https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html. W Czechosłowacji produkowany jest AERO MINOR II.

W Jugosławii przygotowywano się do rozszerzenia współpracy z włoskim koncernem FIAT i uruchomienia od 1955 roku produkcji licencyjnej samochodu FIAT 600 pod marką ZASTAVA 600/750/850.Zastava 750 – Wikipedia, wolna encyklopedia Nie bez znaczenia był też dynamiczny rozwój segmentu małych samochodów praktycznie we wszystkich krajach produkujących samochody osobowe.

Decyzja o rozpoczęciu prac projektowych nad nowym polskim samochodem małolitrażowym została podjęta w maju 1953 roku przez ówczesne władze państwowe . W czerwcu tego samego roku warszawska fabryka otrzymała oficjalne zlecenie opracowania konstrukcji samochodu popularnego.  Zgodnie z założeniami, w samochodzie, który otrzymał nazwę Syrena, należało w maksymalnym stopniu wykorzystać elementy konstrukcyjne modelu M20 zaś do napędu pojazdu przeznaczyć mały, dwucylindrowy silnik dwusuwowy. Napęd miał być przenoszony na oś przednią.Nadwozie tego modelu miało być wykonywane w postaci drewnianego szkieletu wykończonego płytami pilśniowymi.





Już w sierpniu sierpniu 1953 roku nastąpiło oficjalne rozpoczęcie prac konstrukcyjnych, których realizacja podzielona została między trzy zakłady: FSO odpowiedzialne za opracowanie podwozia, BKPMot odpowiedzialne za nadwozie pojazdu i WSM Bielsko-Biała, której zadaniem była modernizacja i unowocześnienie silnika. Koordynatorem całości prac był inż. Karol Pionnier .Ilustracja Pierwszy przedprototypowy egzemplarz został ukończony i zaprezentowany 31 grudnia 1953 roku. Kolejne dwa przedprototypy wykonane zostały w styczniu 1954 roku.

Pojazdy przedprototypowe zbudowane zostały w dwóch wersjach, różniących się od siebie rodzajem zastosowanego poszycia drewnianego szkieletu nadwozia. Wersja I, zaprojektowana przez prof. Stanisława Panczakiewicza, projektanta słynnego, przedwojennego samochodu PZInż. 403 Lux-Sport Ilustracja, zgodnie z początkowymi założeniami posiadała nadwozie wykończone płytami pilśniowymi krytymi dermatoidem.  W wersji II, autorstwa inż.Stanisława Łukaszewicza, Ilustracja zastosowano tłoczniki błotników przednich, błotników tylnych, fragmentów dachu oraz drzwi z samochodu M20.Może być zdjęciem przedstawiającym samochód i na świeżym powietrzu

Konstrukcja nadwozia przedprototypów osadzona została na podłużnicowej ramie, spawanej z belek prostokątnych. Do napędu zastosowano prototypowy opracowany przez zespół pod kierownictwem inż. Fryderyka Bluemke, Fryderyk Bluemke (1903-62)

2-cylindrowy, dwusuwowy silnik benzynowy typu S-14 o pojemności skokowej 690 cm³ i mocy 16,2 kW (22 KM).Unikatowa Syrena 100 – Polskie Radio Lublin 

Jednostka napędowa zblokowana została z 4-biegową manualną niezsynchronizowaną skrzynią biegów. W układzie jezdnym zastosowano przednie zawieszenie niezależne, oparte na poprzecznym resorze piórowym i poprzecznych wahaczach dodatkowo wspartych przez hydrauliczne amortyzatory ramieniowe. Zawieszenie kół tylnych opierało się na osi pływającej wspartej na poprzecznym resorze piórowym i jednym hydraulicznym amortyzatorze ramieniowym.

W lipcu 1954 roku przeprowadzono testy doświadczalne z udziałem egzemplarzy prototypowych Syreny i konkurencyjnych samochodów zagranicznych na dystansie 3600 km. W wyniku rezultatów testowej eksploatacji postanowiono zrezygnować z całkowicie drewnianej konstrukcji nadwozia na rzecz metalowo-drewnianej oraz wprowadzić zmiany w układzie jezdnym i napędowym.

 Odświeżanie pamięci – Syrena 65 lat temu

W okresie od października 1954 roku do marca 1955 roku zbudowano 5 egzemplarzy prototypów Syreny

Pin on FSO/ FSM Syrena - historia w fotografii Pojazdy te w stosunku do przedprototypów dysponowały zmodernizowanym nadwoziem, którego cześć dolna wykonana została ze stali natomiast konstrukcja dachu z drewna obłożonego dermatoidem. Nadwozie prototypów zostało osadzone na ramie spawanej. Niezależne zawieszenie kół przednich zostało oparte na poprzecznym resorze piórowym oraz dolnym wahaczu poprzecznym. Rurowa oś tylna została oparta na resorze piórowym, hydraulicznym amortyzatorze ramieniowym oraz dwóch podłużnych drążkach reakcyjnych. Do napędu prototypów zastosowano prototypowy silnik S-15  o pojemności skokowej 746 cm³ i mocy 19,1 kW (26 KM).

Syrena 100 - Silnik S15 w akcji.⚙️ S15 to silnik... | Facebook Jednostka napędowa tak samo jak w prototypach zblokowana została z 4-biegową niezsynchronizowaną skrzynią biegów.

W czerwcu 1955 roku na XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich  zaprezentowano po raz pierwszy publicznie prototypowy egzemplarz Syreny. Pojazd ten cieszył się ogromnym  zainteresowaniem odwiedzających targi. W sierpniu 1955 roku zorganizowano oficjalny rajd doświadczalny o długości 6000 km z udziałem prototypowych wersji Syreny oraz zachodnich samochodów Renault 4CV, Panhard Dyna, Goliath GP700, DKW 3=6 . Odświeżanie pamięci – Syrena 65 lat temu 

W styczniu 1956 roku ukończono dokumentację produkcyjną Syreny. Doświadczenia zdobyte podczas rajdów doświadczalnych doprowadziły do wyeliminowana z konstrukcji nadwozia pojazdu elementów drewnianych.

SYRENA 100

Po prawie czteroletnim okresie prac nad konstrukcją nowego samochodu małolitrażowego, 20 marca 1957 roku uruchomiono seryjną produkcję produkcję. Pierwszy model Syreny nie posiadał żadnego wyróżnika liczbowego. Dopiero kolejna wersja otrzymała oznaczenie 101. Wtedy też zaczęto pierwszy model oznaczać jako 100. W 1957 roku wyprodukowano 200 sztuk Syren. W 1958 roku w ten sam sposób wyprodukowana została jeszcze seria 300 egzemplarzy. Produkcja odbywała się całkowicie ręcznie a blachy były wyklepywane ręcznie na formach. Produkcja nadwozi z wykorzystaniem powstałych na prasach tłoczników, łączonych ze sobą poprzez zgrzewanie rozpoczęta została jesienią 1958 roku.

W stosunku do prototypów, seryjne Syreny 100 posiadały w pełni metalową konstrukcję nadwozia, które osadzone zostało na ramie podłużnicowej. Z przodu zmieniono wygląd atrapy chłodnicy – wyróżniała się ona dwoma poziomymi żebrami malowanymi w kolorze nadwozia, wykończonymi chromowanymi listwami. W układzie jezdnym w stosunku do wersji prototypowych nie wprowadzono zmian. Do napędu zastosowano dwusuwowy, 2-cylindrowy silnikS-15  o pojemności skokowej 746 cm³ (średnica cylindra 76 mm, skok tłoka 82 mm). Przy stopniu sprężania 6,8-7,0:1 miał on moc maksymalną 27 KM (19,9 kW) przy 3800 obr./min i moment obrotowy  61 Nm przy 2800 obr./min. Jednostka ta zasilana była czeskim gaźnikiem firmy Jikov 35P0H lub niemiecki BVF H362-8 i zblokowana została z 4-biegową, niezsynchronizowaną skrzynią biegów. W układzie zawieszenia zastosowano resory piórowe oraz amortyzatory dźwigniowe. Z przyczyn technicznych oraz finansowych w Syrenie 100 zastosowano szereg elementów konstrukcyjnych z samochodu M20. Wykorzystanie tych podzespołów przyczyniło się do zwiększenia masy własnej tego modelu. Prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h, zaś średnie zużycie paliwa 8,5 l / 100 km.

Charakterystycznie rozwiązano zamek drzwi – wyposażone w niego były tylko drzwi pasażera. Syrena 100 została przetestowana w 1957 przez redakcję tygodnika motoryzacyjnego MOTOR. Samochodowi zarzucano: niską jakość wykonania, jak i wykończenia, niewygodne miejsca siedzące, opornie działającą skrzynię biegów, słaby układ hamulcowy wymagający zbyt dużego nacisku na pedał od kierowcy, ubogie wyposażenia kabiny pasażerskiej oraz zbyt duże koło kierownicy. Zmierzono prędkość maksymalną 98,9 km/h oraz średnie zużycie paliwa na poziomie 7,1 l / 100 km.






Może być czarno-białym zdjęciem przedstawiającym droga i tekst „MO Zb igniew Staszyszyn CAF pap”

 Syrena 101 | Antique cars, Vehicles, Historia

SYRENA 101

Pierwsza zmodernizowana wersja o oznaczeniu Syrena 101 wdrożona została do produkcji seryjnej w 1960 roku. Była to odpowiedź producenta na wiele wad konstrukcyjnych jak i niedostatków związanych z niestaranną ręczną produkcją. W układzie zasilania silnika S-15 zastosowano niemiecką, sterowaną pneumatycznie pompę paliwa typu BVF UPO oraz również niemiecki gaźnik typu BVF H362/13 wyposażony dodatkowo w urządzenie rozruchowe tzw. ssanie. Silnik osiągnął moc 27 KM przy 3800 obr./min, co pozwalało na osiągnięcie prędkości 105 km/h. Modernizacja układu jezdnego objęła zawieszenie przednie, w którym wprowadzono, w miejsce ramieniowych, amortyzatory teleskopowe oraz zmieniono konstrukcję mocowania resoru. Dodatkowo zastosowano koła o rozmiarze 5,60-15, które w stosunku do poprzedniego modelu miały mniejszą średnicę i były szersze. Zmiana ta spowodowała zwiększenie rozstawu kół tylnych o 40 mm. 

W nadwoziu auta zastosowano usztywnioną pokrywę silnika, zmieniono konstrukcję progów, wprowadzając równocześnie aluminiowe listwy progowe ozdobne (drzwi obecnie nie zachodziły na progi), oraz zastąpiono jednopiórową wycieraczkę szyby przedniej zespołem wycieraczek o dwóch piórach pracujących współbieżnie (według niektórych źródeł, część ulepszeń, jak podwójne wycieraczki i mniejsze koła, wprowadzono już na późnych samochodach modelu 100). Oprócz tego, po bokach na całej długości nadwozia umieszczono ozdobną aluminiową listewkę załamującą się nad tylnym nadkolem.



Syrena - prawdziwie polski samochód - WP Moto

 SYRENA 102

 

Syrenę 102 produkowano w latach 1962–1963. Od modelu – Syrena 101 odróżniała się krótszą klapą bagażnika o innej , usztywnionej konstrukcji i drobnymi detalami nadwozia. Zmieniono ustawienie koła zapasowego w bagażniku na prawie pionowe, co zaowocowało wzrostem pojemności ładunkowej. Zastosowano także nowe odchylane fotele przednie przez co zwiększono komfort podróżowania. FSO Syrena - dane techniczne, spalanie, opinie, cena | Autokult.pl 


W pasie tylnym zaczęto montować nowe zespolone lampy. Nadwozie malowano najczęściej w dwóch kolorach, dach w kolorze zbliżonym do barwy kości słoniowej, resztę karoserii w kolorze wybranym przez nabywcę. FSO Syrena - dane techniczne, spalanie, opinie, cena | Autokult.pl Syrena 102 | Mini trucks, Vehicles, Vintage cars

 Dźwignię hamulca ręcznego przeniesiono na prawo od kolumny kierowniczej – pod deskę rozdzielczą, zmieniono także  położenie dla stacyjki. Moc silnika i osiągana prędkość maksymalna w porównaniu z Syreną 101 pozostały niezmienione. Zalecana przez producenta prędkość podróżna wynosiła 60-75 km/h. Syrena 102 | Classic cars, Sport cars, Cars and motorcycles

 

Produkowano również model 102 S wyposażony w silnik o pojemności 992 cm³ i mocy 42 KM przy 4200 obr./min z Wartburga 312. Zastosowano w nim skrzynię biegów ze zsynchronizowanymi biegami II, III i IV. Prędkość maksymalna wynosiła 125 km/h. Zewnętrznie model 102 S różnił się od 102 podwójnymi listwami ozdobnymi umieszczonymi poniżej klamek po bokach auta, oraz przednim grillem z pionowymi gęsto rozmieszczonymi żeberkami pokrytymi chromowanymi listwami.


Powstało około 150 egzemplarzy wersji 102 S.

 

 SYRENA 103 


Model Syrena 103 produkowany był od października 1963 do lipca 1966 roku. W stosunku do Syreny 102, głównymi zmianami były zmodernizowany przód (inny grill) oraz nowy silnik S-150.Silnik dwusuwowy - Wikiwand Główne zmiany w silniku dotyczyły stopnia sprężania i faz rozrządu oraz rozwiązania wydechu (inny układ tłumików). Dzięki modyfikacjom moc wzrosła do 30 KM przy 4000 obr./min, co pozwalało na rozpędzenie Syreny 103 do zawrotnej prędkości 105 km/h.

 FSO Syrena 103 | Motoweteran, tam gdzie ludzie narzędzi się nie boją…

FSO Syrena 103 S

Wiele zmian wprowadzono także już podczas procesu produkcji modelu 103. Zbiornik paliwa spod maski trafił za oparcie tylnej kanapy. Wskaźnik prądu ładowania zastąpiono wskaźnikiem poziomu paliwa oraz wprowadzono lampkę kontrolną prądu ładowania. Pojedynczy amortyzator ramieniowy tylnej osi zastąpiono dwoma amortyzatorami teleskopowymi. Zmieniono także pas przedni i tylny – ze zderzaków usunięto charakterystyczne kły, ulepszono zamek maski.  Od 1965 roku samochody otrzymały lepsze ogrzewanie. Wyposażono je w nagrzewnicę z dmuchawą elektryczną połączoną z układem chłodzenia.

Podobnie jak w modelu 102 i tu istniała także wersja 103 S, wyposażona w silnik Wartburga  o mocy 40 KM i zsynchronizowaną skrzynię biegów, dający dużą poprawę osiągów pojazdu. W oparciu o tą wersję opracowano również nadwozie z drzwiami otwieranymi tak jak w nowoczesnych samochodach a nie pod wiatr. FSO Syrena z drzwiami otwieranymi do przodu z 1961 roku - Motoryzacja w  INTERIA.PL 

To opracowanie zastosowano seryjnie dopiero w modelu 105.

Zmieniono znacznie sposób produkcji auta – wykonano około 250 nowych tłoczników, zmieniono technologię spawania, dzięki czemu karoseria stała się sztywniejsza i szczelniejsza. Istotnych zmian doczekał się także proces malowania nadwozi – zaczęto je lakierować piecowo, co wpłynęło pozytywnie na ich jakość i trwałość.

 Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne • Zobacz temat - 1957-1983 Syrena  100-105

Syrena 104

Model 104 produkowany był w latach 1966–1972. Zastosowano w nim nowy silnik trzycylindrowy S-31 o pojemności 842 cm³ i mocy maksymalnej 40 KM oraz całkowicie zsynchronizowaną skrzynię biegów. Nowa jednostka napędowa charakteryzowała się wydajniejszym wymuszonym układem chłodzenia z pompą wodną. syrena komora silnika silnik - YouTube

Zmieniono klosze lamp tylnych, reflektory, kierunkowskazy przednie, kołpaki na kołach. W nadwoziu przekonstruowano ścianę grodziową. W kabinie zmieniono usytuowanie cięgien sterowania, m.in. „ssania” i rączki hamulca ręcznego. Model 104 w odróżnieniu od 102 i 103 ozdabiano  innymi unoszącymi się ku górze listwami bocznymi umieszczonymi na wysokości klamek. Syrena 104 była ostatnim modelem z drzwiami otwieranymi „pod wiatr”, czyli przeciwnie do kierunku jazdy.

W październiku 1971 roku rozpoczął się montaż szkolny Syreny 104 w Bielsku-Białej, do końca roku zmontowano 117 sztuk. W 1972 roku wyprodukowano 9002 szt. Syren 104 i pierwszą partię modelu 105 (pierwsze Syreny z Bielska Białej miały logo WSM na masce) 

 Licytacja - SYRENA FSO LOGO WSM Bielsko Biała Emblemat UNIKAT - Przemyśl -  Allegro Lokalnie

SYRENA 105

Była produkowana w 1972 roku przez FSO, a następnie po przeniesieniu całości produkcji w latach 1972–1983 w FSM (do 1972 roku pod nazwą WSM). 30 sierpnia 1972 w FSM rozpoczęto systemem potokowym montaż i produkcję tego typu samochodu. 

 FSO SYRENA 105 Królowa Polskich Szos 1980 - 29 900 PLN - Otoklasyki.pl

Pierwsze modele 105 produkowano jednocześnie na Żeraniu i w Bielsku do czasu całkowitego przeniesienia produkcji do Bielska. Samochody te różniły się tylko znaczkami (warszawskie FSO, bielskie WSM„Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego”), po zmianie nazwy fabryki zastąpionym znaczkiem FSM. Od poprzednika odróżniają go drzwi z zawiasami umieszczonymi na przednim słupku nadwozia (jak w większości współczesnych samochodów). retro.Pewex.plSyrena 100 - klasyk, który zmienił historię

Zastosowano szereg elementów w tym klamki zewnętrzne pochodzące z modelu POLSKI FIAT 125p. Obniżono o 2 cm krawędź tylnych bocznych okien. Siedzenia przednie wyposażono w blokadę położenia. Zastosowano prostokątne tylne światła odblaskowe obok kloszy lamp tylnych. W 1975 roku wprowadzono także dwuobwodowy układ hamulcowy. W Warszawie powstało 3571 egzemplarzy Syreny 105.

Od 1975 roku produkowano także wersję Syrena 105 Lux z dzwignią zmiany biegów i dźwignią hamulca pomocniczego w podłodze między siedzeniami. Syrena 105 L miała także węższe fotele z regulacją kąta oparcia. W tym roku również zaczęto montować radio samochodowe w specjalnie wyciętym w desce rozdzielczej otworze. Na kołach pojawiły się także ozdobne kołpaki. Samochód mógł rozpędzić się do 120 km/h. 

Przez wszystkie lata produkcji w Fabryce Samochodów Osobowych a potem w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej ten jedyny, polski, samochód osobowy doczekał się też swoich wersji użytkowych. Powstały  Syrena R20 https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/auto-story-syrena-r-20.htmlSyrena R20 | Cars, Cars and motorcycles, Car i Syrena Bosto .https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-syrena-bosto-babcia-berlingo.html Syrena 105 Bosto - Opinie i ceny na Ceneo.pl Ich historię i opisy znajdziecie pod linkami które tu zamieszczam. Oba te samochody doczekały się seryjnej produkcji a te które ocalały są dziś perełkami w kolekcjach ich właścicieli i cieszą oko miłośników motoryzacji na rajdach i zlotach starych samochodów.

 Opracowano też prototyp pierwszego w historii minivana https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-syrena-mikrobus.html 

 

Opracowano też prototyp Syrena Kombi (będzie o niej oddzielny post) Zobacz temat - SYRENA FURGON ?!
Tak rodziła się Syrena - autopodróże.pl i Syrena Sport  https://meskibigos.blogspot.com/2018/06/syrena-sport-niespenione-marzenie.html  

Powstał prototyp samochodu Syrena 607. Prawdopodobnie tylko w dwóch egzemplarzach. Samochód ocalał  i jest obecnie w fazie odbudowy.
3 drzwiowa Syrena 607 - Wykop.plSyrena 607 (alojzy-pompka-9) - Zdjęcie na Freedisc.plFaktopedia.plW stodole odnaleziono prototyp Syreny 607 hatchback. - Wykop.pl 

W oparciu o ten projekt zbudowano również wersję użytkową auta. Niestety żaden z tych projektów nie doczekał się nawet małoseryjnej produkcji. 

Powstał też samochód Syrena 110 https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-syrena-110-bylismy-pierwsi.html Poza partią prototypową też nie doczekała się seryjnej produkcji. 

Podobnie było z tzw. Syreną Laminat. (będzie oddzielny post). Tu produkowano zestawy laminatowe do przebudowy nadwozia lecz nikt dokładnie nie wie ile ich zbudowano. 

 Syrena Laminat - klasyk, który tworzył historię 

Najstarsza Syrena w Polsce z historią - KlassikAuto.plOdnaleziona pod Garwolinem Syrena Laminat odzyskała świetność Garwolin |  eGarwolin.plSyrena - Gazeta Chojnowska w ramach portalu E-Informator.pl


Syrena Laminat

 

 Były też prototypy R1, R2, R3, Alfa, Beta, Delta. Kiedyś o nich napiszę.


Ten  egzemplarz Syreny 105 został zakupiony w Polsce przez ekipę brytyjskiego programu Fani Czterech Kółek, sprowadzony do Wielkiej Brytanii, odremontowany w poświęconym mu odcinku programu i sprzedany następnie za 8000 funtów do prywatnego muzeum motoryzacji Bubble Car Museum w Linconshire.

 

Syrena miała na swoim koncie również sukcesy sportowe. 

Samochody Syrena uczestniczyły także w sporcie samochodowym, między innymi w latach 60. XX wieku w Rajdzie Monte Carlo. W 1960 w rajdzie wzięła udział załoga w składzie Marek VarisellaWspominamy Legendarnych Polskich Kierowców - Blog Kronika Rajdów -  TurboRebels - nowa aplikacja społecznościowa i Marian Repeta, startująca na Syrenie 101 z dwucylindrowym silnikiem o mocy 28 KM, a od seryjnego różniący się dodatkowymi reflektorami, pasami bezpieczeństwa i drobnymi dodatkami, kończąc rajd na 99. miejscu na 149 sklasyfikowanych załóg. Druga załoga: Marian Zatoń i Stanisław Wierzba, rajdu nie ukończyła. 

Rok później w rajdzie wzięło udział 6 polskich załóg, z czego 4 na Syrenach 101. Dwie sklasyfikowane załogi zajęły miejsca 96. i 126.

W 1962 roku wystartowały w Rajdzie Monte Carlo cztery Syreny 102, dwie z nich ukończyły rajd, na miejscach 210. i 222. 

Ostatni start Syren w Rajdzie Monte Carlo miał miejsce w roku 1964. Wystartowały trzy załogi na samochodach Syrenach 103S wyposażonych w silniki Wartburga 1000.  Wszystkie przekroczyły dopuszczalny limit spóźnień, nie kończąc rajdu. SPORT SAMOCHODOWY. Załoga Andrzej Jaroszewicz Ryszard Żyszkowski (Lancia  Stratos). Rajd Polski 1976 r. - PDF Free Download

Obecnie fani zabytkowych samochodów mogą brać udział w organizowanym z myślą o nich Rajdzie Samochodów Historycznych Monte Carlo. Biorą w nich udział również załogi startujące na samochodach marki Syrena.

W 1961 Syrena 101 uczestniczyła w Rajdzie Monte Carlo.  1961 Rally Monte Carlo (Syrena 101) | Automotive art, Monster trucks, Car  art 

Syreny uczestniczyły też w wielu innych rajdach samochodowych i imprezach sportowych.Rajdy samochodowe w PRL – sport, który nie powinien się pojawić | PS  Historia - Rajdy 14 FSO rallye ideas | versenyautók, autók, motor 

Rajdówki PRL - czyli czym ścigaliśmy się za komuny 9 Rajd Warszawski. 5 eliminacja. 5-7.11.1971r.


Po swoich narodzinach była dla Polaka marzeniem. Potem stała się przez swoją niedoskonałość i awaryjność, udręką. Była opiewana i wyśmiewana. Nakręcono o niej film KOCHAJMY SYRENKI.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kochajmy_syrenki 

ORAZ KILKA FILMÓW Z JEJ UDZIAŁEM.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wyj%C5%9Bcie_awaryjne 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Nie_lubi%C4%99_poniedzia%C5%82ku 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Barbara_i_Jan 

Pogardliwie nazywaną ją SKARPETA. Dziś ponownie jest marzeniem. Pieczołowicie odrestaurowywane egzemplarze cieszą oko a wiele z nich jest przebudowywana w zgodzie z fantazją obecnych właścicieli. Wielka szkoda że nie doczekała się potomstwa. 

Jest jednak nadzieja na odrodzenie się polskiej marki FSO SYRENA

https://pl.wikipedia.org/wiki/Syrenka_(samoch%C3%B3d) 

https://pl.wikipedia.org/wiki/AK_Syrena_Meluzyna 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Vosco_S106 

























 Syrena 100 - klasyk, który zmienił historię Unikatowa Syrena 100 – Polskie Radio Lublin 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz