Dzięki mądrej polityce Josipa Broz Tito, Jugosławia była jedynym krajem socjalistycznym w którym dobra codziennego użytku dostępne w krajach Europy zachodniej, mógł nabyć każdy obywatel tego kraju. Tak było również z samochodami. Co więcej wiele marek samochodów, w oparciu o umowy licencyjne, czy też umowy o współpracy było produkowanych lub montowanych w Jugosławii.
Jedną z nich była zapomniana już dziś niemiecka marka NSU.
W 1948 roku w miejscowości Vogošća niedaleko Sarajewa powstaje zakład zbrojeniowy Preduzeće Tito Sarajevo, w skrócie Pretis.
Od drugiej połowy lat 50. zajmuje się montażem, a od 1961 roku produkcją, motocykli na licencji zachodnioniemieckiej NSU.
W 1963 Pretis staje się producentem
samochodów i motorowerów NSU. Pierwszym autem, jakie opuściło bramy
zakładu był NSU Pretis 1000.
Wkrótce dołączają do niego modele 110
i 1200.
W 1967 roku powstaje koncern UNIS - Udružena Namjenska Industrija Sarajeva, w którego skład wchodzi m.in. Pretis.
W 1969 roku firma NSU zostaje przejęta przez Volkswagena, do tego czasu w jugosłowiańskiej fabryce powstaje ok. 15 000 samochodów.
14 czerwca 1972 roku dzięki umowie zawartej między VW i UNIS rodzi się TAS - Tvornica Automobila Sarajevo, która rozpoczyna produkcję 10 listopada 1973 roku. Pierwsze modele z nowo powstałego zakładu to: 1200J, 1300J, 1303J, czyli różne wersje popularnego Garbusa, w Jugosławii potocznie nazywanego „Buba”, produkowanego do roku 1976, jego następcą, podobnie jak w Niemczech, zostaje Golf J (litera J oznacza model wyprodukowany w Jugosławii).https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/tas-jugosowianski-volkswagen.html
https://web.archive.org/web/20140113062543/http://pretis.ba/about/
http://www.nsumotor.onlinehome.de/pretis.htm
https://www.spiegel.de/politik/aus-titos-fabrik-a-69f5720f-0002-0001-0000-000046173225?context=issue
http://www.baumgartner-thomas.de/Pretis.htm
https://www.zr.ru/archive/zr/1970/04/tiekhnika-nashikh-druziei
Szanowni czytelnicy.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.htmlhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz