Już pod koniec lat 20-tych XXw. wojskowi z Ministerstwa Spraw Wojskowych zdawali sobie sprawę z konieczności wyposażenie Wojska Polskiego w zunifikowany transport samochodowy. W pierwszej jednak kolejności armię wyposażano w wozy ciężarowe. Na mały samochód terenowy czas przyszedł dopiero w 1935 roku. Do tego czasu wykorzystywano osobowe pojazdy cywilne lub konne zaprzęgi. Zaniechano prób skonstruowania własnego pojazdu i zdecydowano się na zakup licencji.
Rozmowy w sprawie zakupu licencji prowadzono z kilkoma firmami
samochodowymi, m.in.: Citroen, Renault, Skoda, Fiat. Finalnie
zdecydowano się na Fiata, który oferował najkorzystniejsze dla nas
warunki finansowe. W dniu 21 września 1931 roku Państwowe Zakłady
Inżynierii podpisały umowę z włoską spółką akcyjną FIAT na prawo
wykonywania wyrobów tej firmy w okresie do 1 stycznia 1942 roku. W oparciu o zakupioną licencję miano zbudować pojazdy dla wojska. Były to samochody Polski Fiat m.in. modele 508, 518, 621.
Polski Fiat 508 III/W Łazik – samochód osobowo-terenowy zaprojektowany i skonstruowany w 1935 roku w Biurze Studiów PZInż. przez inż. M. Świerczyńskiego przy udziale inż. T. Tańskiego. Samochód ten konstrukcyjnie wywodził się z cywilnego samochodu osobowego Polski Fiat 508 Junak. Produkcję samochodu rozpoczęto w 1936 roku. Pierwsze pojazdy dla wojska dostarczono w 1937 roku. Ogółem w latach 1936 – 1939 zbudowano około 1500 sztuk łazików.
Pojazd posiadał otwarte nadwozie umożliwiające szybkie zajęcie w nim miejsca oraz opuszczenie go. W razie niepogody mogło być osłaniane składanym brezentowym. Nadwozie miało konstrukcję stalową opartą na drewnianym szkielecie. Z przodu pojazdu znajdował się silnik zaś z tyłu kufer bagażowy. Szyba przednia mogła być opuszczona w celu prowadzenia z pojazdu ognia. Wnętrze posiadało uchwyty na broń, torbę na granaty i inne udogodnienia. Ponadto w niektórych egzemplarzach montowano uzbrojenie.
Pojazd posiadał terenowe ogumienie,blokadę mechanizmu różnicowego i terenowe przełożenia przekładni głównej a czasem też skrzyni biegów. Czasem pojazdy posiadały reduktor. Łazik posiadał jedną oś napędową. Brakowało napędu 4X4.
Wiele tych pojazdów uległo zniszczeniu w 1939 roku. Wiele zostało zdobytych przez Niemcy i ZSRR i wcielona do ich armii. Spora ilość znalazła się na terenie Rumunii i Węgier wraz z internowanymi polskimi oddziałami. O ile zwykłych Polskich Fiatów 508 zachowało się około 100 sztuk to ile ocalało wersji Łazik nie wiadomo.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz