Translate

piątek, 2 lipca 2021

#111 - II Wojna Światowa na kołach - STUDEBAKER US6

 

Studebaker to bardzo stara firma. Powstała w 1736 roku. Założył ją holenderski imigrant Peter StudebakerPeter Studebaker Headshot w South Bend w stanie Indiana. Przez ponad sto lat firma produkowała wozy konne w tym słynne wozy osadników Conestoga Wagon.

Od 1902 roku rozpoczęła produkcję samochodów. Była wtedy jedną z największych amerykańskich firm produkujących samochody. W 1928 roku wchłonęła firmę Pierce Arrow a w 1954 Packard.


Pod koniec lat 30. XX w. Studebaker budował też duże ilości samochodów ciężarowych dla armii amerykańskiej.

W związku z wybuchem II Wojny Światowej, zaangażowaniem USA w wojnę na Pacyfiku oraz perspektywicznym udziałem Amerykanów w wojnę w Europie złożono zamówienie na dostawy ciężarówek dla armii według wytycznych opracowanych przez rząd.

Samochód ciężarowy Studebaker US-6 został skonstruowany w 1941 roku w oparciu o założenia armii amerykańskiej. Podobne samochody powstały wtedy także w zakładach GMC oraz INTERNATIONAL. US-6 wyróżniał się jednak niezwykle trwałym oraz mocniejszym silnikiem Herkules JXD. 

Po podpisaniu ustawy Lend Lease Act, został podstawowym samochodem ciężarowym oferowanym sojusznikom. Z prawie 200 000 wyprodukowanych egzemplarzy ponad 100 000 trafiło do ZSRR. Dużą ich liczbę tych ciężarówek otrzymały jednostki LWP.

Studebaker US-6 był produkowany w 13 odmianach  z dwoma rozstawami osi i napędem na 2 lub 3 osie. Cześć samochodów była wyposażona w wyciągarkę. Egzemplarze produkowane od grudnia 1942 do marca 1943, posiadały otwartą kabinę kierowcy. W większości trafiły one do Związku Radzieckiego. Może być zdjęciem przedstawiającym stoi, jeep, na świeżym powietrzu i tekst „AntonArt Colorizing”

Produkcja samochodów Studebaker US-6, została zakończona wiosną 1945 roku.

Warianty US6

  • U1 – pojazdy o rozstawie osi 376,0 cm, z napędem 6x6, bez wyciągarki. Produkcja w 1941 roku. Wyprodukowano 425 sztuk. Studebaker US6.U1 '1941 | Studebaker trucks, Studebaker, Military vehicles
  • U2 – pojazdy j.w., z wyciągarką. Produkcja w 1941 roku. Wyprodukowano 779 sztuk. Studebaker US6 2½-ton 6×6 truck - Wikipedia
  • U3 – pojazdy o rozstawie osi 412,0 cm, z napędem 6x6, bez wyciągarki. Produkcja 1941-1945. wyprodukowano 103 739 sztuk. File:G-630 Studebaker US6-U3 Ordnance & Maintenance truck pic4.JPG -  Wikimedia Commons
  • U4 – pojazdy j.w., z wyciągarką. Produkcja 1941-1945. Wyprodukowano 18 779 sztuk 1945 Studebaker US6 - us6owner - Shannons Club
  • U5 – cysterna o pojemności 2840 litrów o rozstawie osi 412,0 cm, z napędem 6x6, bez wciągarki. Produkcja 1941–1942 i 1945. Wyprodukowano 500 sztuk oraz 1425 w 1945.  Studebaker US6 U5 in soviet service - Album on Imgur
  • U6 – ciągnik siodłowy o rozstawie osi 376,0 cm z napędem 6x4, bez wciągarki. Produkcja 1942-1945. Wyprodukowano 8640 sztuk. Studebaker US6
  • U7 – pojazdy o rozstawie osi 412,0 cm, z napędem 6x4, bez wciągarki. Produkcja 1942-1945. Wyprodukowano 66 998 sztuk. 1944 Studebaker US6.U7, 6x6 | Studebaker, South bend indiana, Studebaker  trucks
  • U8 – pojazdy o rozstawie osi 412,0 cm, z napędem 6x4, z wciągarką. Produkcja 1942-1945. Wyprodukowano 12 104 sztuki.
  • U9 – specjalne podwozie z rozstawem osi 412,0 cm, z napędem 6x6, bez wciągarki. Produkcja 1942-1943 i 1945. Wyprodukowano 1699 sztuk oraz 375 w 1945.
  • U10 – U13 – wywrotki z rozstawem osi 376,0 cm, z napędem 6x6, z wciągarką lub bez. Produkcja w 1943. Wyprodukowano 400 sztuk.

 

 Studebaker US-6 (G-630, přehled verzí) : USA (USA)


Studebaker US-6 to typowo wojskowy samochód ciężarowo-terenowy o ładowności do 2,5 - 4 tony , z napędem 6x6 lub 6x4.

  • Kabina kierowcy: 3-osobowa, dwudrzwiowa, metalowa, całkowicie zamknięta-ewentualnie tropikalna odkryta. Szyba przednia dzielona, podnoszona do góry w kierunku jazdy.
  • Skrzynia transportowa: metalowa o wymiarach wewnętrznych: 3660x2040x350 mm z przykryciem brezentowym i otwieraną tylną ścianką. Wewnątrz znajdują się podnoszone, drewniane ławki pozwalające na przewożenie 16 żołnierzy z pełnym wyposażeniem.
  • Silnik: Herkules JXD, 6-cylindrowy, benzynowy, gaźnikowy, czterosuwowy, dolnozaworowy, chłodzony cieczą, o pojemności 5240 cm³, moc 70 kW (95 KM) przy 2500 obr./min. Stopień sprężania 5,82:1
  • Napęd: Skrzynia przekładniowa pięciobiegowa. Skrzynka rozdzielcza służące do przenoszenia ruchu obrotowego na mosty: przedni i tylny – umieszczona za skrzynią przekładniową. Przekładnie główne stożkowe z zębami spiralnymi. Półosie mostów typu odciążonego. Każdy most napędzany oddzielnym otwartym z przegubami na łożyskach igłowych.
  • Zawieszenie: most przedni zawieszony na ramie za pomocą resorów półeliptycznych. Dodatkowo zastosowane hydrauliczne amortyzatory dwustronnego działania. Tylne mosty zawieszone ruchomo z podłużnymi odwróconymi resorami półeliptycznymi i drążkami reakcyjnymi w gumowych tulejach. Koła przednie – tarczowe, pojedyncze. Koła tylne – tarczowe podwójne. Opony o wym. 7,70-8,25x20.
  • Hamulce: główne - bębnowe, na wszystkich kołach, ze wspomaganiem podciśnieniowym.
  • Instalacja elektryczna:  6V. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz