Studebaker to bardzo stara firma. Powstała w 1736 roku. Założył ją holenderski imigrant Peter Studebaker w South Bend w stanie Indiana. Przez ponad sto lat firma produkowała wozy konne w tym słynne wozy osadników Conestoga Wagon.
Od 1902 roku rozpoczęła produkcję samochodów. Była wtedy jedną z największych amerykańskich firm produkujących samochody. W 1928 roku wchłonęła firmę Pierce Arrow a w 1954 Packard.
Pod koniec lat 30. XX w. Studebaker budował też duże ilości samochodów ciężarowych dla armii amerykańskiej.
W związku z wybuchem II Wojny Światowej, zaangażowaniem USA w wojnę na Pacyfiku oraz perspektywicznym udziałem Amerykanów w wojnę w Europie złożono zamówienie na dostawy ciężarówek dla armii według wytycznych opracowanych przez rząd.
Samochód ciężarowy Studebaker US-6 został skonstruowany w 1941 roku w oparciu o założenia armii amerykańskiej. Podobne samochody powstały wtedy także w zakładach GMC oraz INTERNATIONAL. US-6 wyróżniał się jednak niezwykle trwałym oraz mocniejszym silnikiem Herkules JXD.
Po podpisaniu ustawy Lend Lease Act, został podstawowym samochodem ciężarowym oferowanym sojusznikom. Z prawie 200 000 wyprodukowanych egzemplarzy ponad 100 000 trafiło do ZSRR. Dużą ich liczbę tych ciężarówek otrzymały jednostki LWP.
Studebaker US-6 był produkowany w 13 odmianach z dwoma rozstawami osi i napędem na 2 lub 3 osie. Cześć samochodów była wyposażona w wyciągarkę. Egzemplarze produkowane od grudnia 1942 do marca 1943, posiadały otwartą kabinę kierowcy. W większości trafiły one do Związku Radzieckiego.
Produkcja samochodów Studebaker US-6, została zakończona wiosną 1945 roku.
Warianty US6
- U1 – pojazdy o rozstawie osi 376,0 cm, z napędem 6x6, bez wyciągarki. Produkcja w 1941 roku. Wyprodukowano 425 sztuk.
- U2 – pojazdy j.w., z wyciągarką. Produkcja w 1941 roku. Wyprodukowano 779 sztuk.
- U3 – pojazdy o rozstawie osi 412,0 cm, z napędem 6x6, bez wyciągarki. Produkcja 1941-1945. wyprodukowano 103 739 sztuk.
- U4 – pojazdy j.w., z wyciągarką. Produkcja 1941-1945. Wyprodukowano 18 779 sztuk
- U5 – cysterna o pojemności 2840 litrów o rozstawie osi 412,0 cm, z napędem 6x6, bez wciągarki. Produkcja 1941–1942 i 1945. Wyprodukowano 500 sztuk oraz 1425 w 1945.
- U6 – ciągnik siodłowy o rozstawie osi 376,0 cm z napędem 6x4, bez wciągarki. Produkcja 1942-1945. Wyprodukowano 8640 sztuk.
- U7 – pojazdy o rozstawie osi 412,0 cm, z napędem 6x4, bez wciągarki. Produkcja 1942-1945. Wyprodukowano 66 998 sztuk.
- U8 – pojazdy o rozstawie osi 412,0 cm, z napędem 6x4, z wciągarką. Produkcja 1942-1945. Wyprodukowano 12 104 sztuki.
- U9 – specjalne podwozie z rozstawem osi 412,0 cm, z napędem 6x6, bez wciągarki. Produkcja 1942-1943 i 1945. Wyprodukowano 1699 sztuk oraz 375 w 1945.
- U10 – U13 – wywrotki z rozstawem osi 376,0 cm, z napędem 6x6, z wciągarką lub bez. Produkcja w 1943. Wyprodukowano 400 sztuk.
Studebaker US-6 to typowo wojskowy samochód ciężarowo-terenowy o ładowności do 2,5 - 4 tony , z napędem 6x6 lub 6x4.
- Kabina kierowcy: 3-osobowa, dwudrzwiowa, metalowa, całkowicie zamknięta-ewentualnie tropikalna odkryta. Szyba przednia dzielona, podnoszona do góry w kierunku jazdy.
- Skrzynia transportowa: metalowa o wymiarach wewnętrznych: 3660x2040x350 mm z przykryciem brezentowym i otwieraną tylną ścianką. Wewnątrz znajdują się podnoszone, drewniane ławki pozwalające na przewożenie 16 żołnierzy z pełnym wyposażeniem.
- Silnik: Herkules JXD, 6-cylindrowy, benzynowy, gaźnikowy, czterosuwowy, dolnozaworowy, chłodzony cieczą, o pojemności 5240 cm³, moc 70 kW (95 KM) przy 2500 obr./min. Stopień sprężania 5,82:1
- Napęd: Skrzynia przekładniowa pięciobiegowa. Skrzynka rozdzielcza służące do przenoszenia ruchu obrotowego na mosty: przedni i tylny – umieszczona za skrzynią przekładniową. Przekładnie główne stożkowe z zębami spiralnymi. Półosie mostów typu odciążonego. Każdy most napędzany oddzielnym otwartym z przegubami na łożyskach igłowych.
- Zawieszenie: most przedni zawieszony na ramie za pomocą resorów półeliptycznych. Dodatkowo zastosowane hydrauliczne amortyzatory dwustronnego działania. Tylne mosty zawieszone ruchomo z podłużnymi odwróconymi resorami półeliptycznymi i drążkami reakcyjnymi w gumowych tulejach. Koła przednie – tarczowe, pojedyncze. Koła tylne – tarczowe podwójne. Opony o wym. 7,70-8,25x20.
- Hamulce: główne - bębnowe, na wszystkich kołach, ze wspomaganiem podciśnieniowym.
- Instalacja elektryczna: 6V.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz