Translate

czwartek, 1 lipca 2021

#110 - TAS GOLF - Jugosłowiański Volkswagen / Jugoslovenski Volkswagen / Jugoslawischer Volkswagen / Југословенски Волксваген

 Na zamówienie kolegi ...ziaro...

 

 

Historia firmy TAS Tvornica Automobila Sarajevo 


 W 1967 roku  konsorcjum  zbrojeniowe UNIS powołało do życia spółkę mającą w bośniackim Sarajewie produkować samochody Volkswagen. W skład spółki weszła firma  PRETIS która już produkowała motocykle i samochody na licencji NSU-Motorenwerke. (https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/pretis-nsu.html). W 1972 UNIS i Volkswagen AG założyli firmę Tvornica Automobila Sarajevo. Siedziba firmy znajdowała się w Vogošća koło Sarajewa. Marka pojazdów brzmiała TAS.

Golf I w TAS był produkowany do 1985 roku, o dwa lata dłużej niż w Niemczech, a rozwój tej fabryki doprowadził również do rozkwitu innych fabryk. Wśród nich była fabryka szkła samochodowego w Bosanskim Samcu ("Uniglas"), której roczna produkcja na 100 000 samochodów osiągnęła wartość 30 milionów marek oraz "Tesla", która dostarczyła akumulatory o wartości 15 milionów marek.

Po ośmiu latach wszedł do produkcji „Golf II”. Produkcja „Golfa II” rozpoczęła się od około 25 000 pojazdów rocznie, a eksport oparty na współpracy TAS przed wojną wyniósł 250-300 mln marek. 

W oparciu o udaną siedmioletnią produkcję seryjną Volkswagen przygotowywał się do wyprodukowania 40 000 samochodów Golf I. Prawie zrealizowano ją w 1989 r., w której wyprodukowano 37 411 samochodów. wyprodukowany do końca roku. Był to rekordowy rok w produkcji Volkswagena Golfa w TAS. Zaangażowanych było 3500 pracowników. Golfy wychodzące z linii produkcyjnych TAS, w porównaniu do tych w Niemczech, miały specjalne oznaczenia, oznaczające miejsce produkcji w Jugosławii. I tak Golf produkowany w TAS miał oznaczenia: J, JL, JX, JD, JLD i JGL, a na froncie montowany był herb Sarajewa (modele do 1987 roku miały oznaczenia X). Jednak w ostatnim roku produkcji Golfa, tuż przed wybuchem wojny w BiH, z etykiety usunięto literę J, co oznaczało Jugosławię. 

Oprócz Golfa TAS produkował również modele samochodów Jetta i Golf Caddy. TAS jako jedyna europejska fabryka wyprodukowała wersję cargo Golfa I - Caddy, przeznaczoną na rynek europejski. 

Pierwszy Golf I Caddy zszedł z linii produkcyjnej TAS w 1982 roku, a do wojny w 1992 roku wyprodukowano około 200 000 egzemplarzy. Oprócz Sarajewa Golf Caddy produkowany był również w amerykańskiej fabryce w Pensylwanii. 

Połowa całkowitej produkcji Golfów trafiła na rynek słoweński, 20% do Bośni i Hercegowiny oraz Chorwacji, a 10% wyprodukowanych Golfów sprzedano w Serbii, Czarnogórze i Macedonii. 

Golf II był produkowany w TAS do 1992 roku, kiedy to wybuchła wojna w Bośni i Hercegowinie, a fabryka została najpierw splądrowana, a następnie całkowicie zniszczona. Przed wybuchem wojny w TAS powstało kilka egzemplarzy testowych Golfa III, który właśnie z powodu wybuchu wojny nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji w fabryce w Sarajewie. Następnie rozpoczął się rozpad Jugosławii i wojna w BiH. W okresie od 1992 do wiosny 1996 roku fabryka i miasto Vogošća znajdowały się pod kontrolą sił VRS. Po wojnie w zakładach dawnego TAS przy pomocy Volkswagena i Škody wykonywano najprostszy montaż samochodów, tzw. Montaż SKD. 

Samochody docierały do ​​BiH prawie w całości z fabryk macierzystych w Niemczech i Czechach. Po podpisaniu na początku 2009 roku Umowy o Stabilizacji i Przystąpieniu Bośni i Hercegowiny do Unii Europejskiej całkowicie zniesiono cło na import nowych samochodów, dzięki czemu pojazdy opuszczające zakłady Vogošća przestały być tańsze od importowanych na rynek Bośni i Hercegowiny.


 Nermin Tulic on Twitter: "#Sarajevo "TAS"/Wolkswagen/Pretis/Vogošća  (1972.)… "

Najpierw budowano VW Garbusa . Otrzymał oznaczenia 1200 J i 1300 J

 

W 1976 roku do oferty dodano model VW Golf I, Pin on old cars, what else...? IMCDb.org: 1981 Volkswagen Golf J TAS I [Typ 17] in "Kod amidze Idriza,  2004" 

a później VW Jetta I

Do wyboru były silniki czterocylindrowe o pojemności skokowej 1100 cm3 i 1300 cm3. Później firma produkowała VW Caddy, VW Caddy 1. Generation (1978 - 1992) - Pick-up TrucksVW Golf II Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów... - fajnyprojekt -  Wykop.ploraz VW Jetta II. Golf i Jetta miały znak towarowy VW i logo TAS na osłonie chłodnicy.
 Thing files for VW Golf TAS Logo by 3DPerf - Thingiverse


 


Facebook

  

 Izložba Volkswagen automobila rađenih u Vogošći 

Nekada i ovo je stvarnost bila u BiH - Kameleon M&M 

Może być zdjęciem przedstawiającym 11 osób i ludzie stoją


 

  

 

 

A tu TAS VW GOLF przerobiony w firmie CIMOS na karetkę pogotowia.

 vw golf II ambulans 



3 komentarze:

  1. Dziękuję Bardzo !!! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to taki mały prolog do posta o TAS
      https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/pretis-nsu.html

      Usuń
  2. Drobiazg. Dla mnie to przyjemność. Zapraszam do grona obserwujących.

    OdpowiedzUsuń