Na zamówienie kolegi ...ziaro...
Historia firmy TAS Tvornica Automobila Sarajevo
W 1967 roku konsorcjum zbrojeniowe UNIS powołało do życia spółkę mającą w bośniackim Sarajewie produkować samochody Volkswagen. W skład spółki weszła firma PRETIS która już produkowała motocykle i samochody na licencji NSU-Motorenwerke. (https://meskibigos.blogspot.com/2021/07/pretis-nsu.html). W 1972 UNIS i Volkswagen AG założyli firmę Tvornica Automobila Sarajevo. Siedziba firmy znajdowała się w Vogošća koło Sarajewa. Marka pojazdów brzmiała TAS.
Golf I w TAS był produkowany do 1985 roku, o dwa lata dłużej niż w Niemczech, a rozwój tej fabryki doprowadził również do rozkwitu innych fabryk. Wśród nich była fabryka szkła samochodowego w Bosanskim Samcu ("Uniglas"), której roczna produkcja na 100 000 samochodów osiągnęła wartość 30 milionów marek oraz "Tesla", która dostarczyła akumulatory o wartości 15 milionów marek.
Po ośmiu latach wszedł do produkcji „Golf II”. Produkcja „Golfa II” rozpoczęła się od około 25 000 pojazdów rocznie, a eksport oparty na współpracy TAS przed wojną wyniósł 250-300 mln marek.
W oparciu o udaną siedmioletnią produkcję seryjną Volkswagen przygotowywał się do wyprodukowania 40 000 samochodów Golf I. Prawie zrealizowano ją w 1989 r., w której wyprodukowano 37 411 samochodów. wyprodukowany do końca roku. Był to rekordowy rok w produkcji Volkswagena Golfa w TAS. Zaangażowanych było 3500 pracowników. Golfy wychodzące z linii produkcyjnych TAS, w porównaniu do tych w Niemczech, miały specjalne oznaczenia, oznaczające miejsce produkcji w Jugosławii. I tak Golf produkowany w TAS miał oznaczenia: J, JL, JX, JD, JLD i JGL, a na froncie montowany był herb Sarajewa (modele do 1987 roku miały oznaczenia X). Jednak w ostatnim roku produkcji Golfa, tuż przed wybuchem wojny w BiH, z etykiety usunięto literę J, co oznaczało Jugosławię.
Oprócz Golfa TAS produkował również modele samochodów Jetta i Golf Caddy. TAS jako jedyna europejska fabryka wyprodukowała wersję cargo Golfa I - Caddy, przeznaczoną na rynek europejski.
Pierwszy Golf I Caddy zszedł z linii produkcyjnej TAS w 1982 roku, a do wojny w 1992 roku wyprodukowano około 200 000 egzemplarzy. Oprócz Sarajewa Golf Caddy produkowany był również w amerykańskiej fabryce w Pensylwanii.
Połowa całkowitej produkcji Golfów trafiła na rynek słoweński, 20% do Bośni i Hercegowiny oraz Chorwacji, a 10% wyprodukowanych Golfów sprzedano w Serbii, Czarnogórze i Macedonii.
Golf II był produkowany w TAS do 1992 roku, kiedy to wybuchła wojna w Bośni i Hercegowinie, a fabryka została najpierw splądrowana, a następnie całkowicie zniszczona. Przed wybuchem wojny w TAS powstało kilka egzemplarzy testowych Golfa III, który właśnie z powodu wybuchu wojny nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji w fabryce w Sarajewie. Następnie rozpoczął się rozpad Jugosławii i wojna w BiH. W okresie od 1992 do wiosny 1996 roku fabryka i miasto Vogošća znajdowały się pod kontrolą sił VRS. Po wojnie w zakładach dawnego TAS przy pomocy Volkswagena i Škody wykonywano najprostszy montaż samochodów, tzw. Montaż SKD.
Samochody docierały do BiH prawie w całości z fabryk macierzystych w Niemczech i Czechach. Po podpisaniu na początku 2009 roku Umowy o Stabilizacji i Przystąpieniu Bośni i Hercegowiny do Unii Europejskiej całkowicie zniesiono cło na import nowych samochodów, dzięki czemu pojazdy opuszczające zakłady Vogošća przestały być tańsze od importowanych na rynek Bośni i Hercegowiny.
Najpierw budowano VW Garbusa . Otrzymał oznaczenia 1200 J i 1300 J
W 1976 roku do oferty dodano model VW Golf I,
a później VW Jetta I.
Do wyboru były silniki czterocylindrowe o pojemności skokowej 1100 cm3 i 1300 cm3. Później firma produkowała VW Caddy, VW Golf II oraz VW Jetta II. Golf i Jetta miały znak towarowy VW i logo TAS na osłonie chłodnicy.
A tu TAS VW GOLF przerobiony w firmie CIMOS na karetkę pogotowia.
Dziękuję Bardzo !!! Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńA to taki mały prolog do posta o TAS
Usuńhttps://meskibigos.blogspot.com/2021/07/pretis-nsu.html
Drobiazg. Dla mnie to przyjemność. Zapraszam do grona obserwujących.
OdpowiedzUsuń