Translate

środa, 18 maja 2022

#307 - Škoda 440 (SPARTAK)

 File:Historický vůz u Svoboďáku (6).jpg 

Škoda 440.

Popularnie nazywano ją Spartak, tak jak nazywano oryginalny prototyp. Produkcję seryjną rozpoczęto produkcję w 1955 r. Miała zastąpić Škodę 1200. Przez pewien czas były jednak produkowane równolegle. 

W 1957 r. wyprodukowano również samochody z mocniejszym silnikiem i oznaczeniem Škoda 445. 

W 1958 r. dodano nową wersję nadwozia kabriolet Škoda 450. 

 

W 1959 roku  zmodernizowano przednie zawieszenie i dokonano szereg drobnych modyfikacji nadwozia. Od tego czasu samochód nosi oznaczenie Škoda Octavia. Silniejszą wersję Škoda Octavia Super i wersję otwartą produkowaną pod marką Škoda Imię Felicji.


 
Skoda 445:picture # 15 , reviews, news, specs, buy car   


Model Škoda 440 uzupełniał produkcję większej Škody 1200. W przeciwieństwie do niej, został zaprojektowany głównie z myślą o indywidualnych kierowcach. Jako podstawę projektanci Škody z Mladej Boleslav wykorzystali sprawdzoną technologię z poprzednich modeli, dzięki czemu Škoda 440 otrzymała również ramę szkieletową, czterocylindrowy silnik o małej objętości i napęd na tylne koła. 
Silnik z wałem korbowym na trzech podporach bazował na  typie, który był już montowany w Škodzie 1101 o pojemności 1089 cm3. Jednak w przeciwieństwie do niego miał już blok ze stopów aluminium, przeprojektowany wlot i zupełnie nowy gaźnik. Moc silnika w tym czasie wynosiła solidne 40 KM (29,4 kW). Podwozie zostało zaprojektowane w pełni zgodnie z obowiązującymi trendami. Obie osie były resorowane poprzecznymi resorami piórowymi i miały niezależnie zawieszone koła. Sterowanie przednią osią zapewniała przekładnia ślimakowa. Podczas produkcji Skoda 440 była kilkakrotnie modernizowana wizualnie i technicznie. Od 1956 czterobiegowa skrzynia biegów miała wszystkie biegi zsynchronizowane z wyjątkiem pierwszego. 
 
Dokonano również zmian w głowicy silnika, co zaowocowało lepszym napełnianiem i przepłukwaniem silnika. Nastąpiła też zmiana w systemie wentylacji i ogrzewania samochodu, poprawiono przednie fotele, zaczęto montować w pojazdach także ulepszone wycieraczki, a na podłodze umieszczono gumowe dywaniki z dociskaną krawędzią.
 
Od 1957 roku Škoda 445 była produkowana równolegle ze Škodą 440.  Miała ten sam wygląd, ale była napędzana mocniejszym silnikiem o pojemności 1221 cm3. Zmieniono również silnik o pojemności 1089 cm3, który zaczęto montować w otwartym nadwoziu Škody 450. Samochody cieszyły się dużą popularnością nie tylko w Czechosłowacji, ale także za granicą.
Wiele samochodów wyeksportowano do Nowej Zelandii, Ameryki Południowej, ale także do Europy Zachodniej. Zaletami samochodu była niska cena, niezawodność i ekonomiczna eksploatacja. Produkcja pojazdów zakończyła się w 1959 roku, kiedy wyprodukowano 75 417 sztuk Škody 440, 9 375 sztuk Škody 445 i 1010 sztuk Škody 450. Następcami były Škoda Octavia i Škoda Felicia. 
 Skoda Octavia ma już 50 lat | SKODA Forum 
Škoda Felicia, 1960 [Auta5P ID:18350 EN]
 
Prototyp Škoda 440 Karosa również został wyprodukowany w 1956 roku.
 
 Škoda 440 Karosa, 1956 [Auta5P ID:14430 EN]

Photos of Škoda 445 (Type 983) 1957–59


















1957 Škoda 445 (skoda4451957)

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz