Škoda 440.
Popularnie nazywano ją Spartak, tak jak nazywano oryginalny prototyp. Produkcję seryjną rozpoczęto produkcję w 1955 r. Miała zastąpić Škodę 1200. Przez pewien czas były jednak produkowane równolegle.
W 1957 r. wyprodukowano również samochody z mocniejszym silnikiem i oznaczeniem Škoda 445.
W 1958 r. dodano nową wersję nadwozia kabriolet Škoda 450.
W 1959 roku zmodernizowano przednie zawieszenie i dokonano szereg drobnych modyfikacji nadwozia. Od tego czasu samochód nosi oznaczenie Škoda Octavia. Silniejszą wersję Škoda Octavia Super i wersję otwartą produkowaną pod marką Škoda Imię Felicji.
Model Škoda 440 uzupełniał produkcję większej Škody 1200. W przeciwieństwie do niej, został zaprojektowany głównie z myślą o indywidualnych kierowcach. Jako podstawę projektanci Škody z Mladej Boleslav wykorzystali sprawdzoną technologię z poprzednich modeli, dzięki czemu Škoda 440 otrzymała również ramę szkieletową, czterocylindrowy silnik o małej objętości i napęd na tylne koła.
Silnik z wałem korbowym na trzech podporach bazował na typie, który był już montowany w Škodzie 1101 o pojemności 1089 cm3. Jednak w przeciwieństwie do niego miał już blok ze stopów aluminium, przeprojektowany wlot i zupełnie nowy gaźnik. Moc silnika w tym czasie wynosiła solidne 40 KM (29,4 kW).
Podwozie zostało zaprojektowane w pełni zgodnie z obowiązującymi trendami. Obie osie były resorowane poprzecznymi resorami piórowymi i miały niezależnie zawieszone koła. Sterowanie przednią osią zapewniała przekładnia ślimakowa.
Podczas produkcji Skoda 440 była kilkakrotnie modernizowana wizualnie i technicznie. Od 1956 czterobiegowa skrzynia biegów miała wszystkie biegi zsynchronizowane z wyjątkiem pierwszego.
Dokonano również zmian w głowicy silnika, co zaowocowało lepszym napełnianiem i przepłukwaniem silnika. Nastąpiła też zmiana w systemie wentylacji i ogrzewania samochodu, poprawiono przednie fotele, zaczęto montować w pojazdach także ulepszone wycieraczki, a na podłodze umieszczono gumowe dywaniki z dociskaną krawędzią.
Od 1957 roku Škoda 445 była produkowana równolegle ze Škodą 440. Miała ten sam wygląd, ale była napędzana mocniejszym silnikiem o pojemności 1221 cm3. Zmieniono również silnik o pojemności 1089 cm3, który zaczęto montować w otwartym nadwoziu Škody 450.
Samochody cieszyły się dużą popularnością nie tylko w Czechosłowacji, ale także za granicą.
Wiele samochodów wyeksportowano do Nowej Zelandii, Ameryki Południowej, ale także do Europy Zachodniej. Zaletami samochodu była niska cena, niezawodność i ekonomiczna eksploatacja.
Produkcja pojazdów zakończyła się w 1959 roku, kiedy wyprodukowano 75 417 sztuk Škody 440, 9 375 sztuk Škody 445 i 1010 sztuk Škody 450. Następcami były Škoda Octavia i Škoda Felicia.
Prototyp Škoda 440 Karosa również został wyprodukowany w 1956 roku.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz