LAZ
Lwowskie Zakłady Autobusowe to wcześniej radzieckie a następnie po uzyskaniu przez Ukrainę niepodległości, ukraińskie przedsiębiorstwo samochodowe.
Istniało ono w latach 1945-2014. W latach 80. zakład byłł się największą firmą produkującą autobusy na świecie. Zatrudniał około 8000 osób i produkował rocznie około 15 000 autobusów.
W październiku 2014 roku zakład wstrzymał produkcję, urządzenia i pomieszczenia zostały wystawione na licytację.
Jednak w 2018 roku pojawiła się informacja o wznowieniu produkcji. Mimo to na początku 2019 r. rozpoczęto kompletną rozbiórkę budynków zakładu.
Na dawnych terenach pofabrycznych ma powstać duże osiedle mieszkalne.
695B
695 TURIST
Zakładu powołano do życia w kwietniu 1945 r., kiedy to KC KP(b)U i SNC ZSRR podjęły uchwałę „W sprawie odbudowy i rozwoju przemysłu, transportu i miast gospodarki Lwowa”, przewidująca utworzenie fabryki autobusów. Dzień założenia zakładu to 21 maja 1945 roku. Wtedy to we Lwowie rozpoczęto budowę montowni samochodów.
W 1947 r. zakład wydał pierwsze wyroby, w 1948 r. wyprodukował pierwsze żurawie samochodowe. W 1949 roku zakład został przekształcony w fabrykę samochodów. W 1951 roku zakład wyprodukował pierwsze samochody - 20 pojazdów elektrycznych NAMI-750 do przewozu przesyłek pocztowych, później zaś wyprodukował warsztaty samochodowe, dźwigi samochodowe, przyczepy samochodowe.
NAMI 750
W 1955 r. zakład rozpoczął projektowanie pierwszego modelu autobusu, a w 1956 r. zakład doświadczalny wypuścił pierwszy autobus miejski LAZ-695. W 1957 r. rozpoczęto ich seryjną produkcję.
W kolejnych latach zakład był przebudowywany i rozbudowywany. W 1958 r. zakład rozpoczął produkcję autobusu podmiejskiego ŁAZ-695B z silnikiem ZIL-158L (którego produkcja trwała do 1964 r.), w 1959 r. – autobusu turystycznego ŁAZ-697 (którego produkcja trwała do 1963 r.), w 1963 r. – partia trolejbusów LAZ-695T.
W 1964 roku dział projektowy Lwowskiej Fabryki Autobusów wraz z warsztatem doświadczalnym został wydzielony z firmy i przekształcony w GSKB dla autobusów miejskich średniej i dużej pojemności. Również w 1964 roku zakład rozpoczął produkcję autobusu podmiejskiego LAZ-695E z silnikiem ZIL-130 (którego produkcja trwała do 1970 roku). W 1965 roku zakład rozpoczął produkcję autobusów międzymiastowych i turystycznych LAZ-699A.
1967 roku zakład wyprodukował 7600 autobusów. W grudniu 1968 r. fabryka wyprodukowała 50-tysięczny autobus. W 1970 roku zakład rozpoczął produkcję autobusu LAZ-695M (którego produkcja trwała do 1975 roku).
W 1973 roku zakład wyprodukował 10 000 autobusów. W tym samym roku został opracowany i zaprezentowany model autobusu międzymiastowego LAZ - Ukraina - 73, ale seryjna produkcja tego modelu nie została rozpoczęta.
LAZ UKRAINA 73
W 1974 roku zakład rozpoczął produkcję autobusu LAZ-698 a już 20 kwietnia 1974 roku z głównej linii montażowej wyjechał 100-tysięczny autobus.
Do 1975 roku zakład eksportował autobusy do 16 krajów. Rozwojowi przedsiębiorstwa sprzyjała wymiana doświadczeń, którą LAZ przeprowadził z innymi przedsiębiorstwami przemysłu samochodowego ZSRR, a także z przedsiębiorstwami produkującymi autobusy Autosan (Polska), Praga (Czechosłowacja), Ikarus (Węgry) i DOBRAVA w Jugosławii.
Również w 1975 roku opracowano stacjonarną instalację do zmechanizowanego nakładania mastyksu antykorozyjnego UNM-1 z natryskiem pneumatycznym specjalnie dla fabryki samochodów. UNM-1 został zainstalowany w hali montażowej LAZ i uruchomiony, zapewniając znaczne przyspieszenie koloru karoserii autobusów. W 1978 roku zakład rozpoczął produkcję autobusu LAZ-4202.
LAZ 4202
W 1981 roku fabryka produkowała seryjnie autobusy podmiejskie LAZ-695N i LAZ-695R, autobusy turystyczne LAZ-697R i LAZ-699R, autobusy miejskie LAZ-4202, a także hydromechaniczne przekładnie samochodowe do autobusów (które dostarczała do Lika Bus Zakład w RSFSR i zakład „Ikarus” na Węgrzech) oraz inne części do autobusów.
Pod koniec 1981 r. fabryka wyprodukowała autobus o mocy 200 tys. (LAZ-695R). W 1982 roku zakład rozpoczął masową produkcję autobusu miejskiego z silnikiem Diesla LAZ-4302 i średniej wielkości autobusu miejskiego LAZ-4202 z nową trzybiegową skrzynią biegów.
W 1984 roku na wystawie Awtoprom-84 zakład zaprezentował 35-miejscowy autobus podmiejski LAZ-42021 i autobus międzymiastowy LAZ-5255,
a także zapowiedział prace nad projektem nowej rodziny autobusów z silnikiem Diesla rosyjskiego producenta firmy KamAZ-740.02 dla pozostających w produkcji modeli LAZ-695N, LAZ-695R i LAZ-699R (LAZ-4206 i LAZ-4207).
W latach 1984-1985. Opracowano specjalny zbiornik gazu LNG do autobusu LAZ-695NG, którego głównym paliwem był metan. 19 lipca 1985 r. zakład rozpoczęto masową produkcję LAZ-695NG.
LAZ-696 "Lwów-3" z 1965 r
W 1988 roku LAZ wyprodukował 14 646 autobusów, najwięcej w historii firmy. W 1990 roku zakład wyprodukował 12 118, aw 1991 roku 11 793 autobusów. W 1991 roku podjęto decyzję o przeorientowaniu LAZ na produkcję średniodystansowych autobusów międzymiastowych i lokalnych (wiejskich) oraz o rozszerzeniu współpracy produkcyjnej fabryki samochodów. W celu zwolnienia powierzchni produkcyjnej dla budynków fabrycznych w celu poszerzenia strefy spawalniczo-montażowej i malarskiej zdecydowano o przeniesieniu produkcji 35 części do autobusów LAZ (odlewy kolorowe, gumy i elementy złączne, części z tworzyw sztucznych, osprzęt pneumatyczny i elektroniczny, siedzenia i inne elementy )
695 M
965 N 1989 r.
697 D TOURIST
697 R TOURIST
699 TOURIST
Trolejbus ELECTRO LAZ AZ12
Автобус ЛАЗ-695Н
LAZ 5255 KARPATY 1978-1991
Autobus ten z silnikiem diesla montowanym z tyłu, to wysokopodłogowy (pod podłogą kabiny znajduje się bagażnik o pojemności 6,7 m³) autobus turystyczny. Luksusowe wnętrze, z systemem ogrzewania cieczą (ogrzewanie zapewniały trzy grzejniki umieszczone po bokach i z tyłu kabiny) i systemem wentylacji obejmującym sześć wentylatorów i wlot powietrza na dachu). Na dachu autobusu zamontowano trzy włazy awaryjne o wymiarach 600 × 800 mm. Ponieważ autobus powstał w ramach programu współpracy produkcyjnej przedsiębiorstw ZSRR z krajami RWPG, wykorzystywał wiele podzespołów produkowanych w krajach RWPG. Wał kardana białoruskiej firmy MAZ-500 oraz dwustopniowy most z pokładowymi skrzyniami biegów wyprodukowany przez węgierską firmę Rába. Wiele elementów pochodziło z polskiego Autosana i węgierskiego Ikarusa.
LAZ 5255 KARPATY był najbardziej luksusowym autokarem produkowanym w ZSRR .
LAZ 4206
Zewnętrznie od LAZ-4207 autobus wyróżnia się brakiem przeszklenia dolnej części drzwi pasażera oraz napisem „4206” nad maską
LAZ 4207 1991
LAZ LINER 10 1994
W latach 90-tych XXw. decydenci firmy LAZ podejmowali współpracę z wieloma zachodnimi producentami autobusów, min. z Neoplanem. Mimo wielu prób i wprowadzeniu do produkcji nowych, obiecujących modeli, firma nie wytrzymała konkurencji zachodniej i napływu olbrzymiej ilości używanych autobusów firm takich jak AUTOSAN, SETRA, VANHOOL, NEOPLAN, MAN, MERCEDES, RENAULT, KAROSA. Efektem był upadek w 2004 roku i definitywna likwidacja firmy LAZ w 2019 roku.
INTERLAZ 13.5 LE 2007-13
NEOLAZ 12 2004
AeroLAZ-12, обслуживающий аэропорты (Львов, 2008)
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz