Translate

środa, 20 października 2021

#205 - IFA AWZ P-50/500 IFA AWZ P-60/600 "TRABANT"

 ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР 

 


Category:AWZ P50 prototypes - Wikimedia Commons

PROTOTYP P50

Około roku temu pisałem o samochodzie AWZ P70 ( Automobilwerk |Zwickau P70). https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-ifa-awz-p-70-19551959.html zaraz po tym rozpocząłem kompletowanie materiałów do felietonu o następcy Petki czyli wszystkim dobrze znanego Trabanta. W Niemczech, zgodnie z niemiecką naturą wszystko jest dobrze poukładane, oznaczone, skatalogowane.  Jednak w przypadku pierwszych lat istnienia Niemieckiej Republiki Demokratycznej  a jeszcze bardziej okresu 1945 - 1949 (okres sowieckiej okupacji), przypomina sen wariata. Nawet zapisana w genach skłonność Niemców do porządku, ich praktyczność i zaradność nie były w stanie oprzeć się komunistycznemu bałaganowi i wszechobecnemu idiotyzmowi. I tak jeden i ten sam produkt, w różnych okresach mógł się różnie nazywać. Np. Horch P240  potem Sachsenring P240 a na końcu AWZ P240. BMW 321, 327, 340 to późniejsze EMW 321, 327, 340. DKW F8 to IFA F8. Podobnie było z ciężarówkami, motocyklami, rowerami, sprzętem optycznym. Z jednej strony był to efekt obrony własnych marek przez ich właścicieli prze zachłannością bolszewików a z drugiej kształtowania się się nowych brandów typowych dla NRD. Dlatego też, poszukując informacji o dawnych produktach enerdowskich warto prześledzić ewolucję marki która nas interesuje. Przypadłość ta była charakterystyczna we wszystkich krajach bloku wschodniego a w niektórych utrzymała się do końca. Przykładowo popularna Zastava 101 nazywała się też: Zastava 1100/1300, Zastava 1100p,  Zastava 128, Zastawa 311/313, Zastava 411/413, Zastava 511/513, Yugo Skala, Zastava Skala, Zastava 55GTL, FSO Zastava 1100p, NASR 101 itd.

Ale wróćmy do NRD.   

W przeciwieństwie do sąsiedniego zakładu Zwickau Horch, dawnej fabryce Audi, założonej przez Augusta Horcha w 1909 roku, podczas II wojny światowej oszczędzono większych zniszczeń. Podobnie jak wiele innych firm przemysłowych w Saksonii, została wywłaszczona w wyniku referendum z 30 czerwca 1946 r. i w dużej mierze zdemontowana na polecenie sowieckiej administracji wojskowej w Niemczech (SMAD). 

Produkowany tam przez Auto Union w okresie przedwojennym DKW F 8 został przemianowany na IFA F 8 już w 1949 roku. https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-ifa-f8-dkw-f8-zaczynamy.html Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne • Zobacz temat - 1957 AWZ P50 Trabant

Podobnie w 1950 roku w oparciu o przedwojenną konstrukcję Auto Union DKW F 9 uruchomiono produkcję IFA F 9.https://meskibigos.blogspot.com/2021/08/auto-story-ifa-dkw-auto-union-f9.html

W 1955 roku produkcja IFA F 8 została przerwana  na rzecz nowego modelu AWZ P 70 oraz małego samochodu „Trabant”, który wciąż był w fazie prototypu. Oba te samochody zjechały z linii produkcyjnej 7 listopada 1957 roku. Równolegle do P 70,  produkowany był Trabant P 50 (później nazwany Trabant 500).

Uchwałą Rady Ministrów NRD 1 maja 1958 r. połączono dwie spółki państwowe Automobilwerk Zwickau i Sachsenring Motor Vehicle and Engine Works, tworząc VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau. Jako Sachsenring-Werk 2 dawna WSE była teraz odpowiedzialna za produkcję karoserii z tworzywa termoutwardzalnego (DUROPLAST) oraz montaż końcowy i produkowała model P 70 z logo Sachsenring do 1959 r., a Trabant 500 do 1962 r. 

W tej samej fabryce produkowano też w tym samym czasie ciężarówki. To, co jest mało znane, a zaczęło się tutaj od 1956/58 to prace nad dalszym rozwojem seryjnej ciężarówki. Stanowiły one podstawę powstania znanej ciężarówki W50 zbudowanej w Ludwigsfelde. Oprócz budowanego w Werdau samochodu S4000, S4000-1, na „Sachsenring” powstał również prototyp S 4500. https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-sachsenring-s4000-4000-1.html

Dziś na terenie dawnej fabryki Audi znajduje się Muzeum Augusta Horcha.

Ale do rzeczy. 

W listopadzie 1957 roku wykonano pierwszą serię 50 egzemplarzy Trabanta P50. W tym samym roku pojazd zadebiutował na Targach w Lipsku. 1 maja 1958 roku zakłady VEB Automobilwerk Zwickau oraz VEB Sachsenring Zwickau połączono w jeden kombinat o nazwie VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau, by umożliwić produkcję wielkoseryjną. 10 lipca tego samego roku ruszyła produkcja seryjna samochodu. Samochody otrzymały przy tym znak fabryczny w formie stylizowanej litery S, nawiązującej kształtem do toru wyścigowego Sachsenring. 

P50 początkowo wyposażony był w silnik o pojemności 0,5 l i mocy 18 KM. Używano też oznaczenia „Trabant 500”.

  Trabant (samochód) - Wikiwand  fot. Prokop GaborTrabant AWZ P 50 Kombi Prototyp, 1954 [Auta5P ID:15974 GER] 

fot. Prokop Gabor 

 Trabant (samochód) - Wikiwand

Jak w modelu P70  poszycie wykonane było z duroplastu, lecz osadzone na stalowej konstrukcji, zamiast drewnianej. W 1959 roku został wprowadzono zmodernizowany silnik P50/1 o mocy 20 KM i nowy gaźnik 28 HB 11. Od 1959 roku wzbogacono także samochody w wesje o lepszym wykończeniu, z dekoracyjnymi chromowanymi paskami na bokach i dwukolorowym malowaniem (ich cena wynosiła 8470 marek wobec 7450 marek za zwykłą wersję).Prospekt Trabant 500 1960 - News, Fotos, Berichte und Dokumente - IFA  Freunde Rostock

 Plik:AWZ P70 Combi (5957806845).jpg – Wikipedia, wolna encyklopedia 

fot. Prokop Gabor

W tym samym roku powstała pilotażowa seria Trabantów w wersji P50 Kombi, a w styczniu 1960 roku rozpoczęła się produkcja seryjna. Tylna kanapa się w nim składała, a przy dwóch osobach mógł on przewozić 210 kg bagażu. Istniała też wersja turystyczna kombi P50 Camping Limousine, produkowana od sierpnia 1961, w której siedzenia rozkładały się do spania, a w dachu był luk zakrywany brezentem. p5001.JPG Na eksport produkowano także w niewielkiej liczbie od 1961 roku furgony P50 Lieferwagen, bez tylnych siedzeń i z zaślepionymi tylnymi bocznymi oknami. DDR Reklame — Der Trabant P50 oder auch Trabant 500 ist der... Od maja do października 1962 roku montowano w samochodach zmodyfikowany silnik P50/2 w którym zastosowano m.in. nowy wał korbowy. Od kwietnia 1962 samochody te otrzymywały także całkowicie synchronizowaną skrzynię biegów. Natomiast w lipcu opracowano silnik o większej pojemności 594,5 cm³. 

  Pojazdy z takimi silnikami otrzymały oznaczenie fabryczne P60, a handlowe 600. Modele P50 produkowane były od 1957 do października 1962 roku, a P60 w wersji sedan od 1962 do 1964 roku. Wersja kombi P60 produkowana była do 1965 roku (przez rok równolegle z modelem 601). Ilustracja

Powstało łącznie 131 450 sztuk P50 i 106 628 sztuk wersji P60. Według innych danych, wyprodukowano 131 435 P50, w tym 11 648 kombi, i 96 707 P60, w tym 36 244 kombi.

Początkowo większość P50 kierowana była na eksport, w tym do krajów zachodnich, w celu uzyskania walut wymienialnych. Jedynie ok. 1/5 samochodów skierowano na rynek NRD – wyeksportowano ich 190 078, w tym 22 921 na Zachód. p500.JPGDDR Reklame & DDR Urlaub ar Twitter: “Trabant 600 war die  Verkaufsbezeichnung der zweiten Version des Trabant. . #Trabant #Trabant600  #KomP6i #VEB #Sachsenring #Automobilwerke #Zwickau #DDR #Werbung #Reklame  #Ostalgie #EastGermany #Vintage #Commercial #

Dane techniczne

Pojazd występował z silnikiem dwusuwowym 0,5 l o mocy 18 i 20 KM oraz 0,6 l o mocy 23 KM. Napęd przenoszony był na przednie koła za pomocą 4-biegowej skrzyni biegów.

  

Samochód produkowano do 1965 roku. Wtedy to na taśmę produkcyjną wjechał najbardziej kultowy pojazd z NRD czyli TRABANT 601.

 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

 

 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.
 
POLECAM NA MOŻE WAS ZAINTERESUJE

 

BIBLIOGRAFIA

https://www.youtube.com/watch?v=I6X5rZBuXvo 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Trabant_(samoch%C3%B3d) 

https://www.flickriver.com/photos/mechanicman87/50429318048/ 

https://www.norwegen-angelforum.de/threads/mit-dem-trabbi-nach-norge.58865/ 

 

6 komentarzy:

  1. moje zdjęcia w Twoim poście naruszają prawa autorskie. Proszę to usunąć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. OK. Możliwe że użyłem omyłkowo jako niepodpisane. Proszę podaj które to oczywiście usunę.

      Usuń
  2. To proste: zatrzymaj tego, który ma prawa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wskaż fotografie które uważasz za swoją własność a ja je usunę. Mogę też podpisać je twoim imieniem i nazwiskiem jeśli wyrazisz zgodę. Zamieszczę również podziękowanie dla ciebie. Blog jest Non-profit i nikomu nie przynosi żadnej korzyści materialnej. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zupełnie nieistotne jest, czy blog jest non-protlfot, czy nie. Nie możesz używać zdjęć „znalezionych” w Internecie bez zgody właściciela praw autorskich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. Wybacz mi Gabor. Zdjęcia twoje już usunąłem. Jeśli któreś zostało to daj mi znać. Choć szkoda. Robisz bardzo ciekawe zdjęcia. Pozdrawiam
      i jeszcze raz przepraszam. Wojtek

      Usuń