Translate

poniedziałek, 5 grudnia 2022

#350 - Nieślubne dziecko DKW NZ350 - IŻ 49 / ИЖ 49 / IZH 49 / IJ 49 / IZS 49



 8 maja 1945 roku (niektórzy mówią że 9-go maja) Niemcy skapitulowały i w Europie zakończyła się II Wojna Światowa. Zakończyła się wojna a rozpoczęła się zinstytucjonalizowana grabież. Alianci wetowali sobie straty wojenne. O ile jednak alianci zachodni wywozili z Niemiec to co uważali za cenne i nie grabili swoich sojuszników (no chyba że zbombardowali 8-go maja jakieś wielkie zakłady firmy SKODA), to sovieci już nie mieli takich zahamowań. Oprócz Niemiec (ich mi nie żal), rabowali własnych sojuszników. Polska, Czechosłowacja, Rumunia mocno zostały dotknięte rosyjskim złodziejstwem i wandalizmem. Wandalizmem? Oczywiście, gdy czegoś nie dało się zabrać to było to niszczone do fundamentów.

IŻ 49 Planeta Naszywka Haftowana Patch Stripe Motocykl 250 - Sklep  motozloty.com

Rabunek gospodarki niemieckiej to reparacje wojenne. Pisałem o nich w felietonie o samochodzie Moskwicz 400-420 https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-opel-kadett-nie-to-moskwicz.html . Podobny los jak zakłady Opla w Rüsselsheim i Brandenburgu spotkał zakłady DKW w Zschopau. Łupem komunistycznych bandytów padła dokumentacja, maszyny, tłoczniki, jednym słowem wszystko do produkcji motocykli DKW NZ350. Na miejsce produkcji wybrano zakłady w Iżewsku.

W 1946 roku pod kontrolą "zaproszonego" głównego konstruktora DKW Hermanna Webera i innych inżynierów rozpoczęto produkcję motocykla Iż-350 z DKW, na bazie niemieckiego motocykla DKW NZ 350. 

 DKW NZ 350, Bj. 1939 (museum mobile 2013-09-03).JPG

 DKW NZ 350

  

Iż-350

W 1951 roku, bez przerywania produkcji,  został wprowadzony do masowej produkcji kolejny model, mianowicie Iż-49, który zdobył wielką popularność wśród ludności. Dzięki zastosowaniu przedniego widelca teleskopowego, tylnego zawieszenia z amortyzatorami hydraulicznymi i innym ulepszeniom zwiększył się komfort jazdy, a także poprawiła się drożność motocykla w złych warunkach drogowych. Produkcja modelu Iż 49 trwała do 1958 roku kiedy to zaprzestano produkcji Iż-49, ponieważ od 1955 roku równolegle produkowano już nowy model Iż-56. TopWorldMoto >> Photos of IZH 56 - photo galleriesTopWorldMoto >> Photos of IZH 56 - photo galleries 

 Iż 56

Łącznie zbudowano 507 603 motocykli Iż-49.  

 

Iż 49 

  

Iż 49 wyposażony jest w jednocylindrowy, dwusuwowy silnik chłodzony powietrzem z dwu strumieniowym przedmuchem tłokowym, z przygotowaniem mieszanki roboczej w gaźniku i jej zapłonem w cylindrze od iskry elektrycznej. Wał korbowy - prefabrykowany, tłoczony. Carter - typ blokowy. Komora korbowa znajduje się z przodu, a skrzynia biegów z tyłu. Skrzynia korbowa składa się z dwóch połówek ze złączem wzdłuż środkowej płaszczyzny wzdłużnej. Pedał zmiany biegów i pedał rozrusznika znajdują się po lewej stronie obudowy skrzyni biegów. Koło przednie wraz z hamulcem, przekładnią napędową prędkościomierza i błotnikiem zamocowane jest do ruchomej części widelca teleskopowego. Na widelcu zamocowany jest reflektor, w korpusie którego zamontowany jest prędkościomierz, połączony giętkim wałem ze skrzynią biegów. Kierownica motocykla jest zamocowana we wspornikach górnego mostka widelca teleskopowego, który obraca się o 35° w obu kierunkach. W takim przypadku kierownicę można ustawić w pozycji dogodnej dla kierowcy. 

 

 Po prawej stronie zbiornika paliwa zamocowany jest wycinek dźwigni ręcznej zmiany biegów. Podczas zmiany biegów za pomocą pedału dźwignia przesuwa się do położenia odpowiadającego włączonemu biegowi. Niewielka masa części nieresorowanej i nieznacznie zmienne przesunięcie zapewniają pojazdowi bardzo dobrą stabilność i prowadzenie. Tylne koło zamocowane jest w widelcu o sztywności poprzecznej, który jest elastycznie zawieszony do ramy na elementach sprężynowo-hydraulicznych. Koła są łatwo demontowalne, niewymienne.  Sprzedam motocykl IŻ 49 (żółte tablice) - Opinie i ceny na Ceneo.pl

Specyfikacja techniczna 

Długość całkowita 2 120 mm.  

Szerokość całkowita 770 mm.  

Wysokość całkowita 980 mm. 

Prześwit 140 mm. 

Sucha masa motocykla z tylnym siodełkiem wynosi 150 kg.  

Maksymalna prędkość wynosi 90 km/h.   

Pojemność zbiornika paliwa 14 l. Rezerwa mocy na autostradzie 160-180 km. Zużycie paliwa na autostradzie nie przekracza 4,5 litra na 100 km. Paliwo: Benzyna z autololem 10-18 w stosunku 25:1 Przejezdny bród 300 mm.  

Silnik Skok 85 mm Średnica cylindra 72 mm Liczba cylindrów 1 Pojemność skokowa cylindra 346 cm3 Współczynnik kompresji 5,8 Maksymalna moc 11,5 litra. Z. przy 4000 obr./min.  

Chłodzenie powietrzem  

Układ smarowania połączony z paliwem Gaźnik typu K-28 

Sprzęgło wielotarczowe, kąpiel olejowa  

Skrzynia biegów czterobiegowa, dwukierunkowa. Przekładnia ze skrzyni na tylne koło to łańcuch rolkowy, przełożenie wynosi 2,33. 

Rama - tłoczona, spawana.  

Teleskopowy przedni widelec sprężynowy z amortyzatorami hydraulicznymi. Sprężyny tylnego zawieszenia z amortyzatorami hydraulicznymi Rodzaj hamulca szczękowego Rodzaj kół jest łatwo demontowalny, ze stycznie ułożonymi szprychami. Rozmiar opon 3,25-19"  

 

Modyfikacje sportowe Izh-50A to motocykl do wielodniowych zawodów oparty na Izh-49. Izh-50B to motocykl motocrossowy oparty na Izh-49. Silnik jest doładowany do mocy 16 litrów. Z. przy 4500 obr./min. poprzez zwiększenie stopnia sprężania do 8-9, poprawę układu oczyszczania, rozszerzenie rozrządu zaworowego. Cylinder ze stopu aluminium z żeliwną tuleją. Gaźnik K-28 z powiększonym dyfuzorem).  

  Izh-51M to motocykl do wyścigów szosowych. Eksperymentalny silnik ze zmienną skrzynią korbową (z wykorzystaniem pompy tłokowej w dolnej części skrzyni korbowej) W 1955 roku rozpoczęto produkcję nowej rodziny motocykli sportowych ze spawaną rurową ramą i wahadłowym tylnym zawieszeniem. 

  Izh-54 do wyścigów drogowych miał silnik o mocy 18-20 KM.

  Izh-55 do zawodów biegowych i wielodniowych. Silnik jest doładowany do mocy 16-18 litrów. Z. poprzez zwiększenie stopnia sprężania do 8-9, zwiększenie średnicy otworu gaźnika i ulepszenie układu oczyszczania. Podwoziem motocykl nie odbiega od podstawowego modelu szosowego. Wiele uwagi poświęcono oczyszczeniu powietrza oraz ochronie zapłonu i gaźnika przed wodą. Powietrze dostaje się do gaźnika przez specjalny odbiornik umieszczony z tyłu zbiornika paliwa. Rury wydechowe wraz z tłumikami są podniesione do góry. Zapłon odbywa się z iskrownika, hermetycznie zamkniętego aluminiową osłoną.

Iż 54 1956r.

 

Iż 55 1956r.

W 1962 roku zakończono produkcję Iża 56 i ukazał się ostatnimi motocyklami bazującymi konstrukcyjnie na DKW NZ350. Były to Iż PLANETA 350 i Iż JUPITER 350. Kolejne modele  coraz bardziej oddalały się od niemieckiego pierwowzoru. To jest jednak materiał na inną opowieść. Zakłady produkujące motocykle ogłosiły że 1 kwietnia 2008 zaprzestano produkcji motocykli IŻ, w związku z problemami finansowymi koncernu Iżmasz i mało konkurencyjną ofertą zakładów w porównaniu do motocykli zagranicznych, powodującą spadek popytu (do ok. 5000 motocykli rocznie, przy zakładzie obliczonym na produkcję kilkuset tysięcy sztuk). Co byśmy jednak nie powiedzieli motocykle Iż zmotoryzowały społeczeństwo sowieckie dzięki genialnej konstrukcji DKW, pracy niemieckich inżynierów (przymusowej) i radzieckich robotników.

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 


 BIBLIOGRAFIA

https://b-cozz.com/soviet-motoprom-1950-1960s/ 

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%B6_(%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%BE%D1%86%D0%B8%D0%BA%D0%BB) 

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%B6-350 

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%B6-49 

https://ru.wikipedia.org/wiki/DKW_NZ_350 

https://swiatmotocykli.pl/motocykle/z-archiwum-sm-iz-49-tankietka-na-dwoch-kolach-numer-10-1995/ 

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%B6-56 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz