Csepel to węgierska firma z ogromnymi tradycjami w budowie maszyn, silników, samochodów. Mimo że oficjalnie początek firmy liczy się od 1949 roku to swoimi korzeniami sięga głęboko w XIXw. do historii koncernu GANZ.
W 1949 roku w Budapeszcie zapadła decyzja o wykorzystaniu nieczynnej
fabryki samolotów jako fabryki samochodów ciężarowych. Licencja na
samochody ciężarowe zostaje kupiona u austriackiej firmy STEYR
i 11 listopada 1949 roku z taśmy zjeżdża testowy pierwszy pojazd –
Csepel D300 według konstrukcji Steyra z 1944 roku wyposażony w
podzespoły RABA
i IKARUS. 4 kwietnia 1950 roku pierwsze trzy ciężarówki wyjeżdżają na
ulice udekorowane flagami. Produkcja w tym czasie odbywała się pod
nadzorem Armii Radzieckiej. W latach 1951-1954 wyprodukowano ok. 750
egzemplarzy Csepel B300 o ładowności 2,5 tony z silnikiem o mocy 85 KM.
Csepel D-344 to średniej wielkości, 3-tonowa ciężarówka terenowa z napędem 4×4, produkowana przez węgierskiego producenta Csepel Autógyár w latach 1961-1975. Po raz pierwszy została zaprezentowana publicznie na Targach w Lipsku na początku 1963 roku.
Węgierska Armia Ludowa zakupiła ogromne ilości D-344 i ostatecznie używała go jako swojej standardowej ciężarówki. Okazał się solidny i niezawodny.
Csepel D-344 ma dwie stale napędzane osie na resorach piórowych. Przednia oś ma pojedyncze koła, natomiast tylna bliźniacze. Wszystkie koła mają rozmiar 9,00–20,00 cala. W standardowej konfiguracji D-344 ma prześwit 270 mm i głębokość brodzenia 800 mm. D-344 posiada pneumatyczny układ hamulcowy z hamulcami bębnowymi na wszystkich kołach. Kąt rampowy wynosi 35° na przedniej osi i 25° na tylnej osi; maksymalna zdolność pokonywania wzniesień wynosi 44%.
Csepel D-344 jest napędzany wolnossącym, 5,5-litrowym, rzędowym, rzędowym silnikiem wysokoprężnym Csepel D-414H o pojemności 5,5 litra z wtryskiem do komory wstępnego spalania. Maksymalny moment obrotowy 33 kp⋅m (324 N⋅m) przy 1500 obr./min i ma moc znamionową 95 KM (70 kW) przy 2300 obr./min. Minimalne zużycie paliwa wynosi 190 g/PSh (258 g/kWh) przy 2000 obr./min. (Wszystkie dane zgodnie z DIN 70020).
Moment obrotowy przekazywany jest z silnika na manualną pięciobiegową skrzynię biegów z jedno tarczowym suchym sprzęgłem. Skrzynia rozdzielcza, która przenosi moment obrotowy zarówno na przednią, jak i tylną oś, obejmuje również mechanizm różnicowy przedniej osi. Dlatego też, D-344 ma dwa wały napędowe, które przenoszą moment obrotowy z przekładni rozdzielczej na przednią oś, po jednym na każde koło. Ten projekt został wybrany, aby umożliwić niższy punkt mocowania silnika, a tym samym niższy środek ciężkości. Skrzynia rozdzielcza ma blokadę mechanizmu różnicowego w celu zwiększenia możliwości terenowych D-344.
Przy masie 5700 kg (DIN 70030; zawiera 215 litrów paliwa i 75 kg kierowcy) Csepel D-344 może osiągnąć maksymalną prędkość 82 km/h. Spalanie to 28,7 l/100 km. Standardowa ładowność wynosi 3000 kg; dodatkowo D-344 może ciągnąć przyczepy o masie do 2000 kg.
Wojskowe wersje D-344 były wyposażone w przednią wyciągarkę.
typy
Csepel D-344 został zbudowany w kilku różnych typach:
D-344.00: Standardowy wojskowy wariant z platformą, zbudowany w latach 1961-1966
D-344.01: Podobnie jak D-344.00, Furgon bez otwieranych paneli bocznych
D-344.02: wariant cywilny, bez wyciągarki, ale o większej ładowności
D-344.05: wóz strażacki oparty na D-344
D-344.22: Typ tropikalny z lepszym chłodzeniem silnika, podwójnym dachem i oponami balonowymi
Fakt iż węgierska armia miała na wyposażeniu bardzo dużo tych samochodów, sprawia że jest to bardzo łatwy w zakupie oldtimer. Można niezły egzemplarz kupić z demobilu armii węgierskiej za stosunkowo niską cenę. Również nie ma problemów z dostępem do części zamiennych. Dla miłośników starych, zabytkowych ciężarówek może być ciekawą i niedrogą alternatywą.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE.
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
BIBLIOGRAFIA
https://en.wikipedia.org/wiki/Csepel_D-344
https://hu.wikipedia.org/wiki/Budapest_XXI._ker%C3%BClete
https://pl.wikipedia.org/wiki/Csepel_(przedsi%C4%99biorstwo)
https://hu.wikipedia.org/wiki/Csepel_Aut%C3%B3gy%C3%A1r
https://web.archive.org/web/20130128121543/http://magyarjarmu.hu/autok/csepel-autok/
https://sites.google.com/site/csepelek/
https://alapjarat.hu/veteran/csak-3000-kilometert-futott-ez-az-uj-csepel-d-344-muhelykocsi-video?fbclid=IwAR0TI8CKwtqlNw3p_BkhkLidkHEHoWjPO_RcgoI5Ii5K_TsB3yP8mLZBtRM
Szanowni czytelnicy.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Polecam też inne artykuły na moim blogu:
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz