Škoda 1101 i 1102 (typ 938)
Pomimo zniszczeń dokonanych przez sowietów jak i Amerykanów, w tempie niemal błyskawicznym udało się Czechosłowakom odbudować zakłady. Już w niecały rok po zakończeniu wojny z fabryki wyjechał pierwszy powojenny model SKODY.
SKODA 1101 została zaprezentowana 6 marca 1946 roku. Początkowo w dwudrzwiowej wersji nazywanej TUDOR (od ang. Two Door). W tym samym roku opracowano też wersje inne nadwoziowe: sanitarkę, roadster, sedan, czterodrzwiowy,
tudor-kabriolet i furgon. Od 1947 roku produkowano seryjnie sanitarki i furgony. Wersje roadster, semi kabriolet i sedan cztero drzwiowy od 1948 roku, a od 1949 roku gamę uzupełniło
trzydrzwiowe kombi STW czyli kombi. Pojawiły się też pick-upy w różnych wersjach. Produkowano też, głównie dla wojska, wersje uterenowioną, 1101 VO/P.Pisałem o niej w felietonie https://meskibigos.blogspot.com/2022/03/163-lata-skody-skoda-1101-vop-type-938.html
W 1948 roku nieco zmieniono stylistykę, czyli jakbyśmy to teraz powiedzieli dokonano face liftingu. Wprowadzono pięć grubych poziomych żeber na atrapie chłodnicy, zamiast siedmiu cieńszych (początkowo otrzymały je roadstery i sedany, następnie pozostałe. wersje osobowe, a użytkowe od 1950 roku). Od 1950 roku stosowano nową dwuramienną kierownicę, zamiast trójramiennej.
W kwietniu 1949 roku samochód został poddany kolejnym modernizacjom, co spowodowało zmianę nazwy na SKODA 1102. W nowej wersji dźwignię zmiany biegów przeniesiono z podłogi na kolumnę kierownicy. Z zewnątrz pojawił się nowy przedni zderzak, zintegrowany z nadwoziem i lakierowany w jego kolorze. Zamontowano też wywietrzniki w bocznych ścianach poprawiające wentylację wnętrza samochodu. Wprowadzono nową tablicę przyrządów. Oznaczenie 1102 stosowano głównie dla wersji osobowych. Pojazdy użytkowe na ogół dalej występowały jako 1101.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Model SKODA 1102 produkowano do października 1951, natomiast użytkową ostatnią SKODĘ 1101 wyprodukowano 23 maja 1952.
Najwięcej tych samochodów trafiło do Polski (8376), Holandii (7762) i Belgii
(5741), a w mniejszych liczbach do innych krajów, także
pozaeuropejskich, na wszystkie kontynenty (do krajów jak: Australia,
Brazylia, Kanada, Kenia, RPA, Pakistan). Na rynki eksportowe produkowano też wersje z kierownicą po prawej stronie.W Bułgarii i w Jugosławii (?) uruchomiono montaż wersji wojskowej VOP. W Bułgarii samochody te były karosowane przez lokalną firmę.
SKODA 1102
SKODA 1102 ROADSTER
Wyprodukowano ponad 71 500 samochodów łącznie z wersją wojskową VO/P. Większość samochodów SKODA 1101/1102 wyeksportowano. Tylko w samych latach 1947-1951 eksport wynosił 46 900 (dokładny eksport za 1946 i 1952 rok nie jest znany, lecz mogło to być kilka tysięcy sztuk).
Jak widzicie ten piękny samochód można było spotkać w wielu krajach. Nic nie jest jednak wieczne. Tak było i u SKODY. Pierwsze prace nad następcą ruszyły w 1949 roku a w 1952 z taśmy fabrycznej zjechały pierwsze SKODY 1200. Pisałem o niej w felietonie SKODA 1200/1201 - Komuniści jej nie lubili. https://meskibigos.blogspot.com/2021/10/auto-story-skoda-12001201-komunisci-jej.html
SKODA 1102 - prototyp ostatniego face liftingu 1951r.
Zamysły Amerykanów i sowietów by zniszczyć SKODĘ spaliły na panewce. Dzięki czechosłowackiemu pragmatyzmowi, pracowitości i wytrwałości ocalono firmę. Później, gdy Czechosłowacja znalazła się pod radzieckim butem te same cechy pozwoliły w miarę normalnie funkcjonować i przetrwać. Żadna inna firma samochodowa w bloku wschodnim nie może poszczycić się tak bogatym dorobkiem jak SKODA. Wystarczy odwiedzić fabryczne muzeum SKODY w Mlada Bolesłav. Kto nie był niech żałuje.
Obecnie SKODA, choć pod skrzydłami V.A.G., ciągle jest na topie. Jest marką o zasięgu światowym a jej fabryki znajdują się poza Czechami na Słowacji, w Indiach, w Kazachstanie, na Ukrainie, w Chinach, w Bośni i Hercegowinie. Do niedawna funkcjonowała fabryka w Rosji.
Pomimo swoich 163 lat, różnych perturbacji politycznych i ekonomicznych, wojen i dyktatur ciągle przypomina nam o swoim istnieniu i dorobku.
Oby tak dalej.
Szanowni czytelnicy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz