Translate

poniedziałek, 16 stycznia 2023

#385 - PRESLAV, samochód o którym niewielu słyszało.

 
 

 Presław AD to firma założona w 1980. Jej żywot nie był zbyt długi bo amknięto ją już w 2001 r. Siedzibę swoją miała Velikim Preslaviu w Bułgarii. 

 1989 Avia Chavdar C-51 (1989 chavdar 04)

Zajmowała się rodukcją ciężarówek i autobusów. Produkty firmy ukazywały się pod marką Preslav. Budowano je w latach 1980-2000.   File:Preslav truck 2.jpg

Lekkie ciężarówki „Preslav” są nieznane ogółowi społeczeństwa nawet w Bułgarii. Ich historia rozpoczęła się w 1968 roku, kiedy w mieście Presław powstała filia firmy Madara. Nazwano ją „Zakładem dodatków samochodowych „Presław” – ZAN. Początkowo produkowano tu podwozia z napędem na wszystkie koła do 14-osobowych autobusów Chavdar 5C, a także podwozia dla ciężarówek średniej ładowności z napędem 4x2 i 4x4.

 Чавдар: прототипи и история

W 1980 roku na Międzynarodowych Targach w Płowdiv fabryka pokazała kilka prototypów 1,5-tonowych ciężarówek Madara-1300. Auto miało standardowe podwozie takie lecz kabina była mniejszą kopią standardowego „Madara” z rodziny M które były budowane na licencji LIAZ. Trzeba przyznać że samochód ładnie się prezentował. Pozwolę sobie wtrącić małą prywatę ale poszukuję innych fotografii tego auta więc jeśli ktoś ma to będę wdzięczny.

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

W 1984 roku Bułgaria zaczęła importować z Czechosłowacji częściowo zmontowane podwozia z kabiną Avia A30. Po odpowiednich pracach montażowych i adaptacyjnych do bułgarskich potrzeb, na rynek skierowano  oryginalną bułgarską kompilację Madara, Avia i LIAZ pod nazwą „Madara 200” z silnikiem Diesla D-3900.









 Kabina montowano z części dostarczonych z Czechosłowacji w Szumen, a podwozie, wyprodukowane w Preslviu wysłano do Botevgradu. Tam budowano na ich bazie mały autobus Chavdar LS-51. Flickriver: Most interesting photos tagged with vozů 

W Presławiu produkowano oryginalne ciężarówki skrzyniowe oraz pojazdy specjalistyczne z oryginalną kabiną Citicar. Roczna produkcja ciężarówek w Presławiu nie przekraczała 200-300 sztuk. Był to raczej mały producent samochodów. Pod koniec lat 80. podwozia ciężarówek z Presławia zaczęto wyposażać w kabiny identyczne z autobusami Chavdar 5C, po czym otrzymały markę Preslav. Ciężarówki Madara-200 z kabiną Avia otrzymały nazwę Preslav. 

 








W kwietniu 1980 roku na łamach bułgarskich pism motoryzacyjnych opisano  kolejny bułgarski prototyp. Tym razem był to imponujący, masywny i terenowy pojazd. SUV został zaprojektowany i wyprodukowany w Presławskiej Fabryce 

 

Nadwozi Samochodowych w Velikim Presławiu. Konstrukcja wyróżnia się tym, że wszystkie jej podzespoły i agregaty są produkowane w Bułgarii. Auto zostało zbudowane pod kierownictwem dyrektora zakładu, inżyniera Rodina Ruseva, przy pomocy fabryki Madara z Szumen, fabryki silników VAMO z Warny i kilku innych bułgarskich firm.

 Chavdar Lc 51 #0711

Koncepcja Preslav 4X4 to niemal niewyczerpana wszechstronność, ponieważ może być eksploatowana w wielu kierunkach ze względu na techniczną przydatność do zasilania wciągarki, pługa, przecinaka, pompy wodnej, piły łańcuchowej do cięcia drewna itp. Posiada także możliwości holować dwie 5-tonowe przyczepy. To prawie taki bułgarski Unimog.

 

W kwietniu 1998 roku model przeszedł serię testów, obejmujących ponad 4000 km na  drodze i w terenie. Wkrótce potem został przywieziony do Sofii i przekazany do testów ekspertom z Technotest OOD i dziennikarzom z gazety Auto Trud, którzy opublikowali niektóre dane techniczne modelu. Chavdar Lc 51 #0703

Silnik ciągnika DT 3900 był dziełem VAMO „I jest wyposażony ze skrzynką przyłączeniową i demultiplikatorem, który zapewnia blokadę tylnej osi i przyczynia się do osiągania dobrych właściwości terenowych. Skrzynia jest 10 biegowa, z których 5 jest wolnych. Prędkość maksymalna to 115 km/h, przy mocy 105 KM, a zużycie paliwa to 12 litrów oleju na 100 km. 

 

Karoseria została zbudowana z włókna szklanego jest produkowana przez wyspecjalizowaną fabrykę w Michurin. W 1998 roku Preslav 4X4 został pokazany na Salonie Samochodowym w Sofii, gdzie cieszył się zasłużonym zainteresowaniem, nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale także ze względu na bardzo rozsądną szacowaną cenę 10 000 USD ze strony potencjalnych inwestorów i obrotów. w kolejny dobry pomysł, który zagłębia się w rozległą pod względem pomysłów i entuzjazmu motoryzacyjną historię Bułgarii.

 
 

  

  Walkarounds

 components/com_spgm/spgm/gal/Preslav%204x4/IMAG3055.jpg

 Niestety w roku 2001 firma Preslav umarła. Zakończyły się wszystkie ambitne projekty a na fabrycznym placu pozostały plastikowe szkielety nadwozi bułgarskiego SUV-a.

 

   Chavdar LC-51 | A Bulgarian midibus based on Czech Avia A31 … | Flickr  

 

 UWAGA: Na temat samochodów Bulgarrenault i Bulgaralpine a także innych marek tj. Balkan, Pirin, Sofia, Madara, Czavdar, Preslav, Kenta i innych jest bardzo mało materiałów. Jeśli więc ktoś nimi dysponuje, szczególnie wśród moich bułgarskich przyjaciół, to będę wdzięczny za ich udostępnienie. Pilnie poszukuję także zdjęć Skody 1102 terenowej karosowanej w Bułgarii w latach 50-tych XX w.

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html 

 

 

 Jęśli podobał się Wam ten felieton to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku.  Będzie mi bardzo miło gościć Was w gronie znajomych i obserwujących. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz