W polskim wydaniu dwa pojęcia absolutnie się wykluczały. Te pojęcia to socjalizm i samochód sportowy czyli taki który oprócz przewożenia osób z punktu A do punku B, miał także sprawiać radość kierowcy. Tak było przynajmniej za panowania Władysława Gomułki.
Jeden z najpiękniejszych samochodów tej klasy Syrena Sport, w niczym nie odstające od światowej czołówki sportowe Coupe, nie miał najmniejszych szans na seryjną produkcję.
SYRENA SPORT
No ale przyszedł rok 1970 i tow. Gomułka powędrował do lamusa. Nowa władza już lubiła dobre auta i nie zamierzała ograniczać do nich dostępu obywatelom. W oparciu o Polskiego Fiata 125p i Zastavę 101 powstają kolejne prototypy sportowych samochodów. Pierwszy pojawia się studium Polski Fiat 125p Coupe.
Kolejnym jest Polski Fiat 1100 Coupe.
W FSO projektuje się Polskiego Fiata 125p w wersji 2 drzwiowej oraz dwudrzwiowy kabriolet.
Niestety wprowadzenie do produkcji nowego modelu to są bardzo wysokie koszta i z rodzimych pomysłów niewiele zostało. Zapotrzebowanie zaspokojono trzydrzwiową Zastavą 1100p Mediteran oraz Polskimi Fiatami 128p Sport Coupe 128p 3P.
Pomimo uruchomienia montażu tych samochodów nie przerwano prac konstrukcyjnych nad własnym sportowym Coupe.
W 1977 roku zespół pod kierunkiem Cezarego Nawrota pokazał samochód FSO Ogar. Niskie długie coupe oparte na płycie podłogowej 125p o charakterystycznej, dynamicznej sylwetce mogło się podobać
Cezary Nawrot
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
buycoffee.to/meskibigos
Smaczku dodawały zastosowane na wzór samochodów sportowych – chowane elektrycznie reflektory. Nadwozie wykonane było z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym. Dodatkowym sportowym akcentem były felgi kół wykonane ze stopów metali lekkich. Nadwozie Ogara projektowane było z uwzględnieniem przepisów obowiązujących w USA w związku z czym model ten wyposażony był w duże, wystające zderzaki oraz lampy obrysowe na przednich i tylnych błotnikach.
Do wnętrza nowoczesnego auta można było się dostać poprzez troje drzwi. W samochodzie przewidziano 4 miejsca na miękkich i komfortowych, przez co mało sportowych fotelach. Prototyp przejechał ponad 70 tys. km i mimo pozytywnych o nim opinii nie został wdrożony do produkcji. Powodem był duży stopień zaawansowania prac nad Polonezem. Poza tym brakowało uzasadnienia do rozpoczęcia w Polsce produkcji samochodu sportowego.
Jedyny egzemplarz Ogara znajduje się w Muzeum Motoryzacji w Warszawie oddz. w Chlewiskach, a odlew nadwozia obejrzeć można na Wydziale Mechanicznym Wojskowej Akademii Technicznej.
Niestety w prototypie zastosowano seryjny zespół napędowy. Agresywna sylwetka żółtego auta nie przystawała do osiągów auta. Były one i tak lepsze od 125p a to ze względu na dużo niższą masę. Ogara, obok Syreny Sport śmiało możemy zaliczyć do najładniejszych
polskich projektów samochodów sportowych.
.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Dane techniczne:
Model: FSO Ogar 1500
Rok produkcji: 1977
Silnik: 4-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą
Pojemność silnika: 1481 ccm
Moc silnika: 82 KM Prędkość maksymalna: 150 km/h
Zużycie paliwa: 8 l/100 km
BIBLIOGRAFIA
- https://klassikauto.pl/sportowa-wersja-fiata-125p-ogar-1500-znacie/
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Cezary_Nawrot
- https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/fso-ogar-ls-niezrealizowane-marzenia/ybml7r2#slajd-2
- https://www.autogen.pl/gallery-1175,14-FSO-Ogar-LS.html
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Jęśli podobał się Wam ten felieton to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Będzie mi bardzo miło gościć Was w gronie znajomych i obserwujących. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz