
W polskim wydaniu dwa pojęcia absolutnie się wykluczały. Te pojęcia to socjalizm i samochód sportowy czyli taki który oprócz przewożenia osób z punktu A do punku B, miał także sprawiać radość kierowcy. Tak było przynajmniej za panowania Władysława Gomułki.
Jeden z najpiękniejszych samochodów tej klasy Syrena Sport, w niczym nie odstające od światowej czołówki sportowe Coupe, nie miał najmniejszych szans na seryjną produkcję.
SYRENA SPORT
No ale przyszedł rok 1970 i tow. Gomułka powędrował do lamusa. Nowa władza już lubiła dobre auta i nie zamierzała ograniczać do nich dostępu obywatelom. W oparciu o Polskiego Fiata 125p i Zastavę 101 powstają kolejne prototypy sportowych samochodów. Pierwszy pojawia się studium Polski Fiat 125p Coupe.
Kolejnym jest Polski Fiat 1100 Coupe.
W FSO projektuje się Polskiego Fiata 125p w wersji 2 drzwiowej oraz dwudrzwiowy kabriolet.
Niestety wprowadzenie do produkcji nowego modelu to są bardzo wysokie koszta i z rodzimych pomysłów niewiele zostało. Zapotrzebowanie zaspokojono trzydrzwiową Zastavą 1100p Mediteran oraz Polskimi Fiatami 128p Sport Coupe 128p 3P.
![]()
Pomimo uruchomienia montażu tych samochodów nie przerwano prac konstrukcyjnych nad własnym sportowym Coupe.
W 1977 roku zespół pod kierunkiem Cezarego Nawrota pokazał samochód FSO Ogar. Niskie długie coupe oparte na płycie podłogowej 125p o charakterystycznej, dynamicznej sylwetce mogło się podobać
Cezary Nawrot
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
buycoffee.to/meskibigos
Smaczku dodawały zastosowane na wzór samochodów sportowych – chowane elektrycznie reflektory. Nadwozie wykonane było z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym. Dodatkowym sportowym akcentem były felgi kół wykonane ze stopów metali lekkich. Nadwozie Ogara projektowane było z uwzględnieniem przepisów obowiązujących w USA w związku z czym model ten wyposażony był w duże, wystające zderzaki oraz lampy obrysowe na przednich i tylnych błotnikach.
Do wnętrza nowoczesnego auta można było się dostać poprzez troje drzwi. W samochodzie przewidziano 4 miejsca na miękkich i komfortowych, przez co mało sportowych fotelach. Prototyp przejechał ponad 70 tys. km i mimo pozytywnych o nim opinii nie został wdrożony do produkcji. Powodem był duży stopień zaawansowania prac nad Polonezem. Poza tym brakowało uzasadnienia do rozpoczęcia w Polsce produkcji samochodu sportowego.

Jedyny egzemplarz Ogara znajduje się w Muzeum Motoryzacji w Warszawie oddz. w Chlewiskach, a odlew nadwozia obejrzeć można na Wydziale Mechanicznym Wojskowej Akademii Technicznej.

Niestety w prototypie zastosowano seryjny zespół napędowy. Agresywna sylwetka żółtego auta nie przystawała do osiągów auta. Były one i tak lepsze od 125p a to ze względu na dużo niższą masę. Ogara, obok Syreny Sport śmiało możemy zaliczyć do najładniejszych
polskich projektów samochodów sportowych.
.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Dane techniczne:
Model: FSO Ogar 1500
Rok produkcji: 1977
Silnik: 4-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą
Pojemność silnika: 1481 ccm
Moc silnika: 82 KM Prędkość maksymalna: 150 km/h
Zużycie paliwa: 8 l/100 km

![]()
BIBLIOGRAFIA
- https://klassikauto.pl/sportowa-wersja-fiata-125p-ogar-1500-znacie/
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Cezary_Nawrot
- https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/fso-ogar-ls-niezrealizowane-marzenia/ybml7r2#slajd-2
- https://www.autogen.pl/gallery-1175,14-FSO-Ogar-LS.html
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Jęśli podobał się Wam ten felieton to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Będzie mi bardzo miło gościć Was w gronie znajomych i obserwujących. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.
.jpeg)



Brak komentarzy:
Prześlij komentarz