W 2022 r. Skoda postanowiła sięgnąć do części swojego dziedzictwa, związanego z konstruowaniem samochodów sportowych. Przedstawiła światu wirtualną koncepcję takiego samochodu. Jaki będzie los projektu - tego nikt nie wie. Warto jednak przy tej okazji przypomnieć sobie Skodę 1100 OHC z lat 1957-60, jaj najbardziej realnej i jeżdżącej.
Skoda 1100 OHC COUPE
No tak. Można się wściec. Gdy patrzymy na to czerwone Coupe budzą się w nas krwiożercze na samą myśl o nieporadnych i zawsze blokowanych przez biedę lub idiotów polityków polskie próby stworzenia samochodu dla samej przyjemności jazdy nim. Przecież w Czechosłowacji też był socjalizm i to nawet w gorszym wydaniu niż w Polsce. A jednak mogli, potrafili stworzyć budować samochody nawet te prototypowe które często przeistaczały się w seryjne. A jeśli nie to przynajmniej zastosowane w nich rozwiązania, w tej czy innej formie, trafiały pod maski samochodów dla przeciętnego Czecha czy Słowaka.
Skoda 1100 OHC Spider
Wszystko w porządku, nie tylko ty tak masz. Ja też nie mogę przestać patrzeć na to zdjęcie bez zazdrości.
To wyścigowa Skoda 1100 OHC coupe. Zbudowano tylko dwa takie samochody. Oba rozbito, jeden się spalił. Mimo to Skoda zrekonstruowała pierwszy z egzemplarzy z 1959 r. tylko po to by go zachować dla potomnych. I to właśnie rekonstrukcję widzisz na zdjęciu. I tu przypominam sobie historię Warszawy 325 Ghia czy Polskiego Fiata 1100 Coupe. Nóż się w kieszeni otwiera.
Ten niewielki samochód (ok. 390 cm długości i
220 cm rozstawu osi) ważył jedynie 555 kg i osiągał aż 200 km/h!
92-konny silnik miał dwa wałki rozrządu oraz cztery cylindry i
zamontowano go centralnie: między kabiną a przednią osią. Pojemność:
1089 cm sześć. Przypominam że to był rok 1957 a silnik powstał w komunizmie i z założenia nie nadawał się do napędzania czołgu, traktora czy koparki a miał jedynie służyć zabawie.
Przed dwoma coupe zbudowano dwa egzemplarze wersji spider, pierwszy w 1957 r. Odkryta odmiana miała zaledwie 96,5 cm wysokości (i 388 cm długości).
Škoda 1101 OHC (typ 968) − dwumiejscowy pojazd zbudowany przez w roku 1957 z myślą o udziale w rajdach. Samochód posiadał umieszczony z przodu zmodyfikowany rzędowy silnik z modelu 440 o pojemności 1089 cm³ lecz o mocy 70 kW (95 KM) przy 7700 obr./min typu DOHC zasilany dwoma Jikov. Samochód posiadał napęd na tylne koła, Mógł osiągnąć stałą prędkość 210 km/h a chwilowo nawet 226 km/h. Łącznie w latach 1957-60 skonstruowano trzy odkryte pojazdy typu spider z karoserią wykonaną z laminatu wzmacnianego włóknem szklanym oraz 2 w wersji coupe z aluminiową karoserią.
- Liczba cylindrów: 4
- Pojemność skokowa: 1089 cm³
- Średnica cylindra x skok tłoka: 68 mm x 75 mm
- Moc: 95 KM (70 kW) przy 7600-7700 obr./min
- Długość: 3880 mm
- Szerokość: 1430 mm
- Wysokość: 965-980 mm
- Rozstaw osi: 2200 mm
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
buycoffee.to/meskibigos
Do dziś zachowały się dwa egzemplarze z nadwoziem typu roadster. Jeden z numerem rejestracyjnym V 7095 z roku 1957, znajduje się w muzeum Škody w Mladá Boleslav,
Drugi z roku 1958 odkupiony za 40 000 funtów (wówczas równowartość 2 milionów czeskich koron) przez Škoda UK, znajduje się w Wielkiej Brytanii i posiada oryginalny numer rejestracyjny 395 UXU. Można go było podziwiać między innymi w roku 2011 podczas Goodwood Festival of Speed.
Trzecim zachowanym egzemplarzem jest odbudowany po wypadku samochód w wersji Coupe stojący w Muzeum Skody w Mlada Boleslav.
BIBLIOGRAFIA
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_1100_OHC
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_1101_OHC
CEDRYCH, Mario René; NACHTMAN, Lukáš. ŠKODA - auta známá i neznámá. 2. vyd. Praha: Grada, 2007. 288 s.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Jęśli podobał się Wam ten felieton to zapraszam Was obserwacji Męskiego Bigosu, śledzenia go na Instagramie, Twitterze, Facebooku. Będzie mi bardzo miło gościć Was w gronie znajomych i obserwujących. Proszę też o udostępnianie moich felietonów swoim znajomym i przyjaciołom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz