Jeszcze nie tak dawno, bo 43 lat temu, jedną z najpopularniejszych francuskich marek była SIMCA. Powstała w 1934 roku. Istniała do 1980. Jednakże jej produkty, choć już pod marką Chrysler lub później Talbot, były dostępne aż do 1987 roku.
Matra Simca Rancho
Założyli ją Włosi powiązani kapitałowo z Fiatem. Firma świetnie sobie radziła zarówno w ojczyźnie ale także mocno reprezentowana była w wielu krajach. Szczególnie rynki południowo amerykańskie bliskie były właścicielom firmy.
Simca to skrót od Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile, czyli przedsiębiorstwo przemysłowe zajmujące się mechaniczną i karoseryjną produkcją samochodów.
Simca 1200 powstała we współpracy z Bertone.
Od powstania w 1934 roku Simca dość ekspansywnie poczynała sobie na europejskich rynkach.
Simca 1307/1308 - Car of the Year 1976
Simca początkowo ściśle współpracowała z Fiatem. Produkowała lekko zmodyfikowane modele z gamy Fiata.
Simca 8 1938–1951
Po II Wojnie Światowej w 1951 na drogi Francji i Europy wyjechała Simca 9 która później otrzymało miano Aronde czyli Gołębica.
Model ten nieustannie ewoluował. Poprawiano osiągi, jakość wykonania. Z czasem samochód otrzymał gruntownie zmodernizowane nadwozie.
Simca Aronde P60 Elysée
Simca Aronde P60 Montlhéry
Model ten cieszył się ogromną popularnością. Niebagatelny wpływ na to miały sukcesy sportowe a szczególnie fakt że Simca Aronde ustanowiła pięć rekordów międzynarodowych na torze w Montlhery w sierpniu 1953 podczas serii przejazdów (razem ponad 50 000 km) z przeciętną prędkością 117 km/h. Rekord ten został pobity dopiero w 1972 roku przez Polskiego Fiata 125p.
W 1963 roku miejsce Aronde w gamie modelowej zajął samochód Simca 1300/1500. Po liftingu oznaczany był 1301 lub 1501.
Również ten zgrabny sedan, średniej wielkości zdobył sobie serca kierowców dzięki swojej jakości i trwałości. Pewne kłopoty mieli właściciele tych aut w krajach Europy północnej. Niestety zabezpieczenie antykorozyjne pierwszych aut nie było najlepsze. lifting i modernizacja znacząco to poprawiły.
W październiku 1966 roku, czyli trzy lata po oficjalnej premierze Simki
1300, zaprezentowane zostały odmienione wersje 1301 oraz 1501.
Największe zmiany objęły przód i tył samochodu. Pojawiła się nowa
osłona atrapy chłodnicy i prostokątne światła tylne.
Odświeżone konstrukcje, które wciąż pod względem mechanicznym czerpały
garściami ze swoich poprzedników wydłużyły się od nich o 210 mm. W niewielkim stopniu zmodernizowano również środek auta.
W październiku 1966 roku, czyli trzy lata po oficjalnej premierze Simki 1300, zaprezentowane zostały odmienione wersje 1301 oraz 1501. Największe zmiany objęły przód i tył samochodu. Pojawiła się nowa osłona atrapy chłodnicy i prostokątne światła tylne. Odświeżone konstrukcje, które wciąż pod względem mechanicznym czerpały garściami ze swoich poprzedników wydłużyły się od nich o 210 mm. W niewielkim stopniu zmodernizowano również środek auta.
W latach 1958 - 1964 na bazie Aronde produkowano bardzo zgrabny kabriolet.
W 1954 roku Simca przejęła francuską filię Forda zwaną Ford S.A.F. Dotychczas produkowane modele Forda, po dokonaniu zmian stylistycznych ukazywały się pod marką Simca.
Simca Vedette 1954 - 1961 z silnikiem V8 o pojemności 2,4l i mocy 84 KM.
Ten samochód, podobnie jak Aronde oraz modele 1300/1500 były importowane do Polski. Simca Vedette zagrała nawet w polskim filmie Pan Samochodzik i Wyspa Złoczyńców z Janem Machulskim w roli głównej.
Simca Ariane (1957–1963)
Simca Ariane (1957–1963)
Innym, odziedziczonym po Fordzie modelem była Simca Ariane.
Przełom lat 60-tych i 70-tych to modele 1000 a następnie 1100.
Simca 1100 Break
Simca 1100
Jedna z pierwszych prób budowy samochodu dla przyjemności Simca Wind.
W 1975 roku z taśm w Poissy zjeżdża model rewolucyjny Simca 1307/1308. Samochód wzbudza sensację swoim wyglądem, elegancją i lekkością a także komfortem podróżowania. Tytuł Car of the Year 1976 był bardzo słusznym wyróżnieniem dla tego modelu. Kolejnym modelem była Simca Horizon. I ona została wyróżniona tym tytułem w 1978 roku.
Jednocześnie z taśm produkcyjnych zaczęły zjeżdżać samochody marki Chrysler. Był to efekt fuzji między tymi dwoma firmami.
Chrysler 160
W 1980 roku Simkę wraz z Chryslerem przejął francuski koncern PSA czyli Peugeot Citroen. Szybko zmieniono markę na zapomnianą dawno markę Talbot. Modele poddano delikatnemu liftingowi.
Talbot Solara czyli Simca 1307/1308 Sedan
Talbot Horizon
Jedynym nowym modelem był Talbot Tagora. Model ten został opracowany przez Simcę i Chryslera i w perspektywie miał zastąpić modele 160, 180. Stało się to dopiero po przejęciu przez PSA. Niestety PSA nie dbało o jakość produktu i Tagora cieszyła się raczej marną opinią.
Ciekawostką w historii Simci jest jej współpraca z firmą Matra. W jej wyniku powstały takie samochody jak Matra Simca Rancho. Rancho,
model sprzedawany najpierw jako Simca, a potem jako Talbot i
zaprojektowany we współpracy z Matrą, to najprawdopodobniej jeden z
pierwszych crossoverów świata.
Bazował na modelu 1100. Wyglądał na zdolnego do pokonania trudnego terenu gdzieś w indonezyjskiej dżungli. Miał jednak napęd tylko na przednie koła, więc tylko udawał terenówkę,
mimo że posiadał wyciągarkę i mocno podwyższony prześwit. Czasem był również też kabrioletem. W niektórych wersjach miał materiałowy, odsuwany dach. Ważniejsze jest jednak to że jego nadwozie wykonane było z włókna
szklanego. Technologię jego produkcji doskonalono właśnie na modelu
Rancho, by potem na większą skalę zastosować zdobyte umiejętności przy produkcji seryjnej Renault Espace'a.
Kolejną ciekawostką są modele oferowane poza Europą.
Simca Esplanada to brazylijski Chrysler Esplanada
Simca Tufo lub Alvorada czy też Simca Présidenceto brazylijskie wesje Simci Vedette.
Simca Janghada - wersja kombi modelu Vedette
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Jeżeli podobają się wam moje
felietony to zapraszam do obserwowania mojego bloga MĘSKI BIGOS.
Informacje o nowościach znajdziecie na wielu grupach motoryzacyjnych w
mediach społecznościowych FB, TT, INSTAGRAM i innych.
Jeżeli
interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej
firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach.
Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących
ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić
waszą ciekawość.
Jeżeli
podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony
to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to
udostępniajcie swoim znajomym.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Bibliografia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz