Translate

czwartek, 8 czerwca 2023

#425 - SIMCA

Jeszcze nie tak dawno, bo 43 lat temu, jedną z najpopularniejszych francuskich marek była SIMCA. Powstała w 1934 roku. Istniała do 1980. Jednakże jej produkty, choć już pod marką Chrysler lub później Talbot, były dostępne aż do 1987 roku. 

 

Matra Simca Rancho

Założyli ją Włosi powiązani kapitałowo z Fiatem. Firma świetnie sobie radziła zarówno w ojczyźnie ale także mocno reprezentowana była w wielu krajach. Szczególnie rynki południowo amerykańskie bliskie były właścicielom firmy. Logo de 1936 à 1942

Simca to skrót od Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile, czyli przedsiębiorstwo przemysłowe zajmujące się mechaniczną i karoseryjną produkcją  samochodów.

 Logo de 1942 à 1958

Simca 1200 S 

Simca 1200 powstała we współpracy z Bertone.

Od powstania w 1934 roku Simca dość ekspansywnie poczynała sobie na europejskich rynkach.
 
 
Simca 1307/1308  - Car of the Year 1976

Simca początkowo ściśle współpracowała z Fiatem.  Produkowała lekko zmodyfikowane modele z gamy Fiata.

Simca 8 (1938–1951)  

Simca 8 1938–1951 

Po II Wojnie Światowej w 1951 na drogi Francji i Europy wyjechała Simca 9 która później otrzymało miano Aronde  czyli Gołębica.

undefined

Model ten nieustannie ewoluował. Poprawiano osiągi, jakość wykonania. Z czasem samochód otrzymał gruntownie zmodernizowane nadwozie. 

 undefined

Simca Aronde P60 Elysée

undefined  

Simca Aronde P60 Montlhéry

Model ten cieszył się ogromną popularnością. Niebagatelny wpływ na to miały sukcesy sportowe a szczególnie fakt że Simca Aronde ustanowiła pięć rekordów międzynarodowych na torze w Montlhery  w sierpniu 1953 podczas serii przejazdów (razem ponad 50 000 km) z przeciętną prędkością 117 km/h. Rekord ten został pobity dopiero w 1972 roku przez Polskiego Fiata 125p. 

W 1963 roku miejsce Aronde w gamie modelowej zajął samochód  Simca 1300/1500. Po liftingu oznaczany był 1301 lub 1501.

 


Również ten zgrabny sedan, średniej wielkości zdobył sobie serca kierowców dzięki swojej jakości i trwałości. Pewne kłopoty mieli właściciele tych aut w krajach Europy północnej. Niestety zabezpieczenie antykorozyjne pierwszych aut nie było najlepsze. lifting i modernizacja znacząco to poprawiły.

W październiku 1966 roku, czyli trzy lata po oficjalnej premierze Simki 1300, zaprezentowane zostały odmienione wersje 1301 oraz 1501. Największe zmiany objęły przód i tył samochodu. Pojawiła się nowa osłona atrapy chłodnicy i prostokątne światła tylne. Odświeżone konstrukcje, które wciąż pod względem mechanicznym czerpały garściami ze swoich poprzedników wydłużyły się od nich o 210 mm. W niewielkim stopniu zmodernizowano również środek auta.



W latach 1958 - 1964 na bazie Aronde produkowano bardzo zgrabny kabriolet.
P60 Aronde (1958–1964)

W 1954 roku Simca przejęła francuską filię Forda zwaną Ford S.A.F.  Dotychczas produkowane modele Forda, po dokonaniu zmian stylistycznych ukazywały się pod marką Simca. 

 

Simca Vedette - Czyli, Francuski Ford 

Simca Vedette 1954 - 1961 z silnikiem V8 o pojemności 2,4l i mocy 84 KM.

Ten samochód, podobnie jak Aronde oraz modele 1300/1500 były importowane do Polski. Simca Vedette zagrała nawet w polskim filmie Pan Samochodzik i Wyspa Złoczyńców z Janem Machulskim w roli głównej.

Simca Ariane (1957–1963)

Simca Ariane (1957–1963) 

Simca Ariane (1957–1963)

 Simca Ariane 1957 1963 | TOUR DE BRETAGNE 2017 DES VEHICULES ...

Innym, odziedziczonym po Fordzie modelem była Simca Ariane.

Przełom lat 60-tych i 70-tych to modele 1000 a następnie 1100.


Simca 1000 i 1301

Simca 1100 Break


Simca 1100


Jedna z pierwszych prób budowy samochodu dla przyjemności Simca Wind.

W 1975 roku z taśm w Poissy zjeżdża model rewolucyjny Simca 1307/1308. Samochód wzbudza sensację swoim wyglądem, elegancją i lekkością a także komfortem podróżowania. Tytuł Car of the Year 1976 był bardzo słusznym wyróżnieniem dla tego modelu. Kolejnym modelem była Simca Horizon. I ona została wyróżniona tym tytułem w 1978 roku.

Jednocześnie z taśm produkcyjnych zaczęły zjeżdżać samochody marki Chrysler. Był to efekt fuzji między tymi dwoma firmami. 

Chrysler 160

W 1980 roku Simkę wraz z Chryslerem przejął francuski koncern PSA czyli Peugeot Citroen. Szybko zmieniono markę na zapomnianą dawno markę Talbot. Modele poddano delikatnemu liftingowi.
Talbot Solara czyli Simca 1307/1308 Sedan

Talbot Horizon

Jedynym nowym modelem był Talbot Tagora. Model ten został opracowany przez Simcę i Chryslera i w perspektywie miał zastąpić modele 160, 180. Stało się to dopiero po przejęciu przez PSA. Niestety PSA nie dbało o jakość produktu i Tagora cieszyła się raczej marną opinią.

The last Talbot Tagora goes for a Drive


Ciekawostką w historii Simci jest jej współpraca z firmą Matra. W jej wyniku powstały takie samochody jak Matra Simca Rancho. Rancho, model sprzedawany najpierw jako Simca, a potem jako Talbot i zaprojektowany we współpracy z Matrą, to najprawdopodobniej jeden z pierwszych crossoverów świata. 
Bazował na modelu 1100.  Wyglądał na zdolnego do pokonania trudnego terenu gdzieś w indonezyjskiej dżungli. Miał jednak napęd tylko na przednie koła, więc tylko udawał terenówkę, mimo że posiadał wyciągarkę i mocno podwyższony prześwit. Czasem był również też kabrioletem. W niektórych wersjach miał materiałowy, odsuwany dach. Ważniejsze jest jednak to  że jego nadwozie wykonane było z włókna szklanego. Technologię jego produkcji doskonalono właśnie na modelu Rancho, by potem na większą skalę zastosować zdobyte umiejętności przy produkcji seryjnej Renault Espace'a.

Matra Simca Baghera
Matra Simca / Talbot Murena

GUY 0580b.jpg 
 
Kolejną ciekawostką są modele oferowane poza Europą.
 

Grandes Brasileiros: Chrysler Esplanada GTX era sedã ... 
Simca Esplanada to brazylijski Chrysler Esplanada
 
 Simca Tufo | Matra, Classic cars, Old cars

Simca Tufo lub Alvorada czy też Simca Présidenceto brazylijskie wesje Simci Vedette.

Simca Janghada - wersja kombi modelu Vedette


Simci już nie ma. Samochody tej marki stoją w kolekcja i muzeach. Są ciekawymi gośćmi zlotów youngtimerów i oldtimerów. Starałem się z grubsza opisać historię tej nowatorskiej i niezmiernie popularnej marki. Pewnie kiedyś jeszcze do niej powrócę.
 
JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html  

 

 

Jeżeli podobają się wam moje felietony to zapraszam do obserwowania mojego bloga MĘSKI BIGOS. Informacje o nowościach znajdziecie na wielu grupach motoryzacyjnych w mediach społecznościowych FB, TT, INSTAGRAM i innych.

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

Bibliografia
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz