Były lata 1964-66. Gdzieś na zachodnim Pomorzu, w pięknie położonym, pomiędzy kilkoma jeziorami i otoczonym przepastnymi lasami, Szczecinku biegałem sobie codziennie do szkoły. Po szkole zaś, zamiast prosto wrócić do domu, razem z chłopakami ze szkoły, wędrowaliśmy po różnych miejskich zakamarkach. Było kilkanaście lat po wojnie i pełno było jeszcze miejskich legend, związanych z czasami gdy Szczecinek nazywał się Neustettin a moja ulica to nie 5-go grudnia tylko Auguststrasse. Dla nas, 8-10 latków były to sprawy niezwykle atrakcyjne. Penetrowanie ponad 100 - letniego parku, czy starego niemieckiego cmentarza, wieży Bismarcka czy choćby starych strychów w poszukiwaniu niewiadomego to było naprawdę coś. Czasem jednak nasze odkrywcze zapędy kierowały się w inną stronę. Miast ku historii, odkrywaliśmy przejawy nowoczesności i postępu technicznego. No a co może być atrakcyjne dla takiego chłopaka. Wszystko co ma silnik, koła i na dodatek wydaje dźwięki typu brum, brum, brum.
Parking
Ligi Przyjaciół Żołnierza przy ulicy Ordona, dworzec Autobusowy na placu Wolności, różne
bazy transportowe, nawet Warszawa z kominkiem i trzema przyczepami lub Białoruśka z koparką i spychem na budowie. To
były ciekawe miejsca. Tak oto trafialiśmy do jedynego w mieście salonu przedsiębiorstwa MOTOZBYT. To też była atrakcja.
Ten mały motorower, ewidentnie wyróżniał się uroda na tle pozostałych, przedstawionych tu i dostępnych w tym sklepie motocykli. Nie ustępował urodą włoskim skuterom a każdy ówczesny czytelnik tygodnika motor miał porównanie z prezentowaną tam zachodnią konkurencją. Co byśmy nie powiedzieli stylistycznie Ryś bronił się świetnie.
Dziś na ulicy Rysia nie spotkamy a jeśli jednak ktoś będzie miał takie szczęście to mogę mu tylko gratulować. Bywają jednak na zlotach i pokazach oraz dostojnie stoją w muzeach.
Testy Rysia
Dane techniczne:
- Silnik
- Typ: SM01
- Rodzaj: jednocylindrowy, dwusuwowy
- Pojemność skokowa: 59,8 cm3
- Średnica cylindra: 38 mm
- Skok tłoka: 44 mm
- Stopień sprężania: 6,5
- Maksymalny moment obrotowy: 2,55 Nm przy 3500 obr/min
- Moc maksymalna: 1,5 KM (1,1 kW) przy 5000 obr/min
- Pojemnościowy wskaźnik mocy: 32 KM/l
- Szybkość maksymalna: 55 km/godz.
- Zużycie paliwa: 1,8-2,2 l/100 km
- Motorower był wyposażony w gaźnik typ G12, średnica gardzieli 12 mm
- Napęd sprzęgła: łańcuch rolkowy jednorzędowy 3/8"x7,5 mm
- Podwozie i nadwozie
- Rama: otwarta, pojedyncza, rurowa, spawana
- Koła: 2,125x23", szprychowe, ogumienie dętkowe
- Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy bez tłumienia hydraulicznego, śrubowe sprężyny, skok 85mm
- Zawieszenie tylne: obustronny wahacz wleczony, resorowany centralną sprężyną śrubową, z amortyzatorami ciernymi na osi wahacza, skok 80mm
- Tłumik wydechu zamontowany po prawej stronie
- Zbiornik paliwa: 5,75 l
- Osłony boczne tłoczone z blachy stalowej
- Siodło jednoosobowe z mikrogumy pokryte winidurem, pod siodłem skrzynka narzędziowa
- Bagażnik zewnętrzny na tylnym błotniku (obciążenie dopuszczalne 5 kg)
- Napęd
- na tylne koło: Łańcuch rolkowy jednorzędowy 1/2"x4,88, po prawej stronie pojazdu
- skrzynia biegów: dwubiegowa, zmiana biegów rękojeścią pokrętną po lewej stronie kierownicy
- sprzęgło: cierne, mokre, dwu tarczowe
- hamulce: bębnowe, średnica wewnętrzna 97 mm (hamulec przedni sterowany cięgłem z uchwytem na kierownicy, hamulec tylny sterowany przez obrót pedałami do tyłu)
- rozrusznik nożny na pedały
- teoretycznie można było jechać pedałując jak na rowerze.
- Zużycie paliwa: 1,8 l/100 km przy 45 km/h
- Instalacja elektryczna
- Zasilanie: prądnica-iskrownik 6V, 16W
- Reflektor o średnicy 100 mm
- Sygnał dźwiękowy
- Wymiary pojazdu
- Długość: 1887 mm
- Szerokość (kierownica): 660 mm
- Wysokość: 1080 mm
- Rozstaw osi: 1234 mm
- Prześwit poprzeczny: 140 mm
- Masa własna: 64 kg
- Dopuszczalna masa całkowita: 154 kg
- Dopuszczalne obciążenie: 90 kg
- Produkcję tego bardzo udanego i nowoczesnego pojazdu zakończono w 1962 roku. W sklepach Motozbytu, pojedyńcze egzemplarze można było trafić jeszcze w 1966 roku.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Jeżeli podobają się wam moje
felietony to zapraszam do obserwowania mojego bloga MĘSKI BIGOS.
Informacje o nowościach znajdziecie na wielu grupach motoryzacyjnych w
mediach społecznościowych FB, TT, INSTAGRAM i innych.
Bibliografia
https://de.wikipedia.org/wiki/Simson_SR2
https://meskibigos.blogspot.com/search?q=SIMSON
http://www.polskiemotocykle.mik.pl/rys-zaw.html
http://jacomoto.pl/stary/rysmr_1.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/ZMW_Ry%C5%9B
https://pl.wikipedia.org/wiki/Industrieverband_Fahrzeugbau
Krystian Brodacki, Rysiami na Wezuwiusz, Przekrój, Kraków, nr 779 z 13 marca 1960, s.8 http://mbc.malopolska.pl/dlibra/docmetadata?id=59330&from=publication
Adam Zakrzewski: Auto-moto PRL : władcy dróg i poboczy. Warszawa: Demart, 2010, s. 172. ISBN 978-83-7427-484-5. OCLC 750804040. (pol.).
Andrzej Zieliński: Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960. Wyd. 2 (dodr.). Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2006, s. 225-227. ISBN 978-83-206-1541-8. OCLC 749983205. (pol.).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz