Translate

wtorek, 13 czerwca 2023

#427 - 300000 Wejść na Męski Bigos oraz Hudson Hornet w prezencie dla czytelników.


300000
Tyle właśnie na blogu "Męski Bigos" pokazał licznik odwiedzin.  300000 (trzysta tysięcy) z Was, przyjaciele, odwiedziło moją stronę i przeczytało, przynajmniej jeden felieton. 
Mam nadzieję że znaleźliście w moich postach, to czego szukaliście. Że udało mi się zainteresować Was, moich drogich czytelników, tematyką o której piszę. O starej motoryzacji w krajach dawnego Bloku Wschodniego, o podróżach i o kuchni którą lubię. Pisałem także na inne tematy. Było już jak przetrwać i przygotować się na godzinę "W", o tym jak dobrze dbać o własne zdrowie oraz o archeologach i poszukiwaniu skarbów. Często też odwołuję się do prozdrowotnych artykułów mojej przyjaciółki Jolanty Grochowskiej piszącej bloga http://ziolawglowie.blogspot.com/
Dziękuję tu jej za ogromne wsparcie i dopingowanie do tworzenia coraz bardziej interesujących postów. 
Cieszę się bardzo gdy komentujecie moje felietony. Nawet wtedy gdy te komentarze są krytyczne. Zawsze jest to jakaś szansa na poprawę błędów no bo przecież "No body perfect". 
Cieszę się gdy zaczynacie obserwować  moją stronę. Bardzo do tego zachęcam. 
Cieszę się też gdy udostępniacie swoim znajomym linki do moich postów. Wszystkie takie gesty z Waszej strony są dla mnie bardzo ważne. 
Jestem Wam wdzięczny za wszystkie pytania. Staram się zawsze na nie odpowiadać zgodnie z posiadaną wiedzą. Dziękuję za Wasze zamówienia na nowe felietony oraz za przysyłanie mi informacji niezbędnych do napisania posta.
Dziękuję Wam serdecznie i obiecuję jeszcze wiele nowych felietonów w "Męskim Bigosie". 
 
A w prezencie ode mnie dla wszystkich moich wspaniałych czytelników, felieton o samochodzie Hudson Hornet. 


Ilustracja  
Hudson Hornet1951
 
 
Firma Hudson powstała w 1909 roku. Założyła ją, grupa ośmiu amerykańskich  przedsiębiorców z Detroit. Nazwa firmy to uhonorowanie Josepha L. Hudsona, angielskiego przedsiębiorcy osiadłego w USA.  Prowadził on sklep, z którego, między innymi zyski, zapewniły kapitał, niezbędny w początkowej fazie rozwoju. Był on też najważniejszym udziałowcem spółki.
 
Joseph Lowthian Hudson - Wikipedia Joseph L. Hudson

 1954 Hudson Hornet Twin H sedan green c2.jpg

W ciągu kilku lat działalności Hudson zajął mocną pozycję na rynku samochodowym jako niszowy producent samochodów średniej wielkości, oferując konkurencyjne pojazdy wobec takich koncernów jak firm oferujących modele produkowane masowo. Każdy miłośnik samochodów, lubi się trochę wyróżniać z tłumu innych aut na drodze i to właśnie Hudson dawał mu tą możliwość.

 Logo Hudson Motor Car Company Logo Hudson Motor Car Company Logo Hudson Motor Car Company

 

Hudson Hornet 1951

Produkcja modeli marki Hudson trwała nieprzerwanie do czasu II wojny światowej, Wtedy to wzorem pozostałych producentów w USA zawieszono wytwarzanie cywilnych samochodów osobowych. Wszystkie moce produkcyjne koncernu, skierowane zostały na zaspokojenie potrzeb armii USA oraz ich sojuszników. Firma produkowała między innymi części dla lotnictwa, silniki do marynarki wojennej oraz do dział przeciwlotniczych. W ten sposób barki podczas inwazji w Normandii korzystały z silników Hudsona. undefined

Sprzedaż nowych samochodów po wojnie,Hudson wznowił 5 lutego 1946 roku.  Początkowo były to zmodernizowane modele produkowane przed 1942 rokiem. W tym to roku Hudson wyprodukował ponad 92 tysiące samochodów. Zajmował 9-te miejsce na rynku amerykańskim (4,20% udziału). Wydawałoby się że to sukces, jednak udział Hudsona w rynku systematycznie spadał. Bezpośrednimi konkurentami Hudsona były takie marki jak Biuck, DeSoto, Oldsmobile, Nash. Ford, Chevrolet, Chrysler, Plymouth były o wie tańsze. Potrzebna była strategia ratunkowa. I tak już w grudniu 1947 roku, zaprezentowano modele na rok 1948. Samochody miały samonośne, niskie i opływowe nadwozia, o nowej pontonowej stylistyce. Nazwano ten typ nadwozia "Step-Dopwn".  Było to w USA najnowocześniejsze nadwozia w aucie osobowym. Modele nazwano Super, Commodore, Pacemaker, Hornet i Wasp. Sukces był ogromny. W pierwszym roku produkcji sprzedano 117404 samochody. W 1949 roku 162224 auta. Rok w rok sprzedaż Hudsonów była na poziomie powyżej 100 tysięcy sztuk. Mimo to, nie udało się odzyskać 9-go miejsca w rankingu producentów. No cóż, konkurencja też nie spała a Ford i GMC produkowały już samochody w milionach egzemplarzy rocznie. Ostatecznie utrwalił swoją pozycję na dwu procentowym udziale w rynku i 13 miejscu. undefined

Sytuacja poprawiła się w 1951 roku, kiedy marka wypuściła naszego bohatera czyli model Hornet (Szerszeń), produkując ogółem w tym roku prawie 132 tysiące samochodów, lecz już od 1952 roku produkcja spadła trwale poniżej stu tysięcy sztuk. Hudson nie posiadał wystarczających kapitałów, aby zastąpić produkowane samochody zupełnie nowym modelem. Wzorem wielkich producentów, ograniczał się do corocznych liftingów. Sytuacji nie poprawiło wprowadzenie w 1953 roku mniejszego modelu nowej konstrukcji "Jet", którego opracowanie pochłonęło znaczne środki. Niestety nie nie mógł on konkurować cenowo z samochodami dużych koncernów. Ponadto Amerykanie bardzo chętnie korzystali z mody na coraz większe samochody osobowe.

 undefined 

1952 Hudson Hornet sedan

Istotnym faktem w historii Hudsona jest udział jego samochodów w wielu wyścigach samochodowych. I tak w 1951 roku modelowi Hornet z mocnym sześciocylindrowym silnikiem wziął udział w wyścigach NASCAR. Już w sezonie 1951 zwyciężył on w 12 z 41 wyścigów serii. Przez kolejne dwa lata Hornety zdominowały całkowicie wyścigi NASCAR, wygrywając w 27 zawodach z 34 w 1952, w 22 z 37 wyścigów w 1953 roku i jeszcze w 17 z 37 w 1954, ostatnim roku dużych sukcesów marki. Sukcesy sportowe jednak nie przekładały się na wyniki sprzedaży mogące zagrozić pozycji konkurencyjnych marek dużych koncernów, częściej wymieniających modele samochodów na całkowicie nowe.

W sytuacji zmagania się z potentatami rynku samochodów w USA znalazło się wielu producentów. Taką firmą był między innymi Nash - Kelvinator. Już wcześniej połączył się on z firmą Rambler, AmGeneral, Kaiser Jeep. 1-go maja 1954 roku do tego grona dołączył Hudson. Tym samym powstał czwarty, co do wielkości amerykański koncern motoryzacyjny AMC.
 undefined

Samochody marki Hudson po utworzeniu American Motors produkowano jeszcze przez  trzy lata. W celu uzyskania wymiernych oszczędności, w październiku 1954 roku zaprzestano produkcji samochodów w fabryce Hudsona w Detroit, a produkcję przeniesiono do zakładów Nash w Kenosha. Nowe modele Hudsona, począwszy od 1955 roku, bazowały na modelach marki Nash. undefined

W związku z rosnącą popularnością kompaktowego modelu Nash Rambler , koncern AMC zdecydował o przekształceniu Ramblera w osobną markę koncernu oraz likwidację marek Hudson i Nash. 25 czerwca 1957 roku został zbudowany ostatni samochód Hudson, po czym marka została wycofana z użytku




Hudson Hornet 1952

 

Hudson Super Convertible 1946-47

 

Hudson Hornet został zaprezentowany po raz pierwszy w październiku 1950 roku, jako nowy model na 1951 rok modelowy. 

 

Model Hornet oparto na produkowanym równolegle modelu Commodore.  W przeciwieństwie do niego Horneta wyposażono w nowy silnik o bardziej sportowym charakterze. Samochód utrzymano w charakterystycznych proporcjach stylistycznych, zachowując smukłą, niską, dynamiczną sylwetkę z łagodnie opadającą linią dachu i zwężającym się ku tyłowi nadwoziem, z zakrytymi całkowicie tylnymi kołami. Rozstaw osi wynosił 124 cale  czyli 315 cm. Grill to duża, chromowana półeliptyczna atrapa  z mniejszą półeliptyczną belką wewnątrzną i bardzo charakterystycznymi poprzeczkami pośrodku w formie trójkąta, tworzącego literę A, z logo Hudsona na szczycie.

 Jej wzór był nowy, wspólny dla wszystkich modeli Hudsona z tego roku. Maska przednia miała charakterystyczne dla tego okresu wybrzuszenie, a po jej bokach na przedłużeniu błotników znajdowały się szeroko rozstawione okrągłe reflektory. Dzielona szyba przednia była silnie pochylona. Ozdoby boczne stanowił emblemat Horneta za przednimi kołami, przechodzący w listwę nierdzewną, opadającą łagodnie do dolnej krawędzi nadwozia za tylnymi kołami. Sedan miał nadwozie w stylu fast back. Coupé wyposażone zostało w mniejszy grilli tył w stylu notch back.


Napęd stanowił silnik H-145 –R6, dolnozaworowy  o pojemności 308 cali sześciennych (5 litrów). Był dość nietypowy jak na USA, nie był to V8,  lecz zapewniał wysoką moc brutto 145 KM. Był to wówczas najsilniejszy silnik sześciocylindrowy na rynku amerykańskim, mocniejszy także od części jednostek V8. 

Standardowo stosowana była trzybiegowa manualna 3-biegowa + wsteczny. Oferowano też skrzynie z nadbiegiem tzw. Overdrive, skrzynię półautomatyczną  Drivemaster  lub skrzynię w pełni automatyczną Hydra-Matic produkowaną przez GMC. 

Opony miały rozmiar 7,1 × 15, a w kabriolecie 7,6 × 15. W wyposażeniu dodatkowym było radio (84 dolary dopłaty). Kabriolet miał elektrycznie opuszczane i podnoszone szyby oraz dach. Komfort na tylnej, i tak bardzo wygodnej, kanapie zwiększał rozkładany centralny podłokietnik o szerokości aż 41 cm.

Samochód w bazowej komletacji kosztował od 2543 dolarów za coupé i 2568 dolarów za sedan do 3099 dolarów za kabriolet. 

Hornet kosztował dokładnie tyle samo co model Commodore z silnikiem ośmiocylindrowym.  Z uwagi na sporo, mocniejszy silnik był pozycjonowany jako flagowy model marki. Wyprodukowano ich w 1951 roku modelowym 43 667, co stanowiło 1/3 produkcji Hudsona i przyczyniło się do jego drugiego najlepszego roku po wojnie (aczkolwiek Hudson zajmował mimo to dopiero 12. miejsce na rynku amerykańskim, z udziałem 2,27%). Odmiany hardtop i kabriolet okazały się jednak mało popularne, znajdując tylko 2101 i 551 nabywców. Hornet należał do wyższej średniej półki cenowej, konkurując z samochodami takimi, jak Buick Super,  Chrysler Winsor De Luxe, Oldsmobile 98 III oraz DeSoto Firedome.

1953 Buick Super | Classic Auto Mall  

Buick Super 

Chrysler Windsor IV 

Chrysler Winsor De Luxe

Ilustracja  

Oldsmobile 98 III

undefined

DeSoto Firedome

 




Ilustracja
Hudson Hornet 1951

undefined

Hudson Hornet 1954

Ilustracja
 undefined1951 Hudson Hornet convertible

 

W 1955 roku zaprezentowano model Hudson Hornet II. Jaj już wspomniałem ten model konstrukcyjnie był identyczny z samochodem Nash Ambasador.

Ilustracja 

Hudson Hornet II

 undefined 

 undefined 

W 1956 roku samochód przeszedł face lifting a w 1957 roku zakończono jego produkcję. 

 undefined 

Hudson Hornet II 1957

Prawdopodobnie byłoby tak że o samochodach marki Hudson świat by zapomniał. No, oczywiście poza miłośnikami oldtimerów, takich jak my. Widywalibyśmy je w muzeach, na wystawach czy na zlotach. Stał się jednak cud i świat przypomniał sobie ten piękny samochód. To wszystko dzięki twórcom filmu animowanego pt. AUTA. Ta Hudson Hornet to jeden z ważniejszych bohaterów. Kto widział ten wie. Kto nie widział niech zobaczy.

 



BIBLIOGRAFIA

https://www.turbosquid.com/pl/3d-models/hudson-hornet-3d-model/1041622 

https://spidersweb.pl/autoblog/hudson-coupe-icon-restomod/ 

https://fr.wikipedia.org/wiki/Hudson_Hornet 

https://ru.wikipedia.org/wiki/Hudson_Hornet 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html  

 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

 

Jeżeli podobają się wam moje felietony to zapraszam do obserwowania mojego bloga MĘSKI BIGOS. Informacje o nowościach znajdziecie na wielu grupach motoryzacyjnych w mediach społecznościowych FB, TT, INSTAGRAM i innych.

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz