Translate

piątek, 23 czerwca 2023

#432 - NYSA C15 / CITROEN C15 - Z Tatrą w tle.

Był sobie taki mały, trochę śmieszny, trochę prymitywny samochodzik dostawczy. Furgonik który czasami, różne specjalistyczne firmy, przerabiały na coś czym pewnie nigdy by nie był. W sumie wyprodukowano 1 181 471 egzemplarzy tego samochodu. Był czas gdy cieszył się ogromną popularnością. Trochę to było dziwne bo ani nie był nowoczesny, ani nie miał rewelacyjnych osiągów ani powalającej ładowności. Do tego rdzewiał, a raczej gnił, na potęgę. Miał jednak trzy zalety. Na pakę przyjmował pełną europaletę, naprawił go byle wiejski mechanik no i był tani.

To auto to Citroën C15 a w naszych polskich warunkach Nysa C15

Citroën C15 – samochód dostawczo-osobowy, produkowany przez koncern PSA. Zbudowany na bazie modelu VISA z palety modeli Citroëna. Myślano także o wykorzystaniu w tym celu podzespołów Peugeota 205. C15 okazał się jednak projektem bardziej ekonomicznym. Samochód pozwalał przewozić dwie osoby i ładunek.  Dostępne były również wersje kilkuosobowe. Po zakończeniu produkcji w 2005 roku, jego następcą stał się równolegle produkowany model Berlingo.

 CITROËN C15 - Francuski łącznik z Nysy 

Konstrukcja samochodu to zmodyfikowane nadwozie Visy. Różniła się od niej mocno zmodyfikowaną tylną częścią nadwozia.

Samochód był produkowany w hiszpanii w Vigo, w Belgii, Luxemburgu i w Chile. Montowany w Wielkiej Brytanii nosił nazwę Citroën Champ.


Citroën C15 był również montowany w Polsce, w Zakładzie Samochodów Dostawczych Daewoo - FSO w Nysie. Nosił dumną nazwę NYSA C15 obok oryginalnej francuskiej. W latach 1995 do 2001 wyprodukowano tam łącznie 16208 sztuk tych śmiesznych pojazdów.  Auto TM 4/96 Polonez Atu Cargo Truck Kamper Espero | Łódź | Kup teraz na  Allegro Lokalnie 

fot.https://allegrolokalnie.pl/oferta/auto-technika-motoryzacyjna-496-polonez-atu-truck

Obecnie, w roku 2023, spotkanie na drodze Nysy C15 graniczy z cudem. Te samochody ciężko pracowały. Budowały polską gospodarkę w najtrudniejszym okresie. Nikt o nie specjalnie nie dbał. Naprawiano je o tyle by mogły dalej spełniać swoją rolę. Gdy już nie mogły jej realizować, lądowały w piecu hutniczym.



Ilustracja

fot. Wikipedia 

Przy okazji felietonu o C15, chcę Wam opowiedzieć historię o pewnym pomyśle który gdyby się udał to pewnie C15 nigdy w Polsce nie byłby produkowany.

Na początku lat dziewięćdziesiątych, czeski producent ciężarówek i luksusowych aut osobowych Tatra wprowadzał na rynek nowe modele. Był to model Tatra 700. 

 undefined 

fot.Wikipedia

Drugim był samochód dostawczy Tatra Beta. 

 Ilustracja 

fot.Wikipedia

Wymagało to bardzo dużych inwestycji i ogromnego zaangażowania. Po zmianie systemu, upadku komunizmu, brakowało kapitału. Konkurencja osaczała Tatrę ze wszystkich stron. Dotychczasowi stali odbiorcy ciężarówek Tatra zniknęli. Nowych nie było. Niekontrolowany zalew używanych samochodów ciężarowych z zachodu zrobił swoje. Również rozpadająca się Czechosłowacja nie miała głowy do zajmowania się Tarą. Firma mimo wszystko chciała się dalej rozwijać. Żal byłoby zaprzepaścić stuletni dorobek firmy. Poczęto szukać partnerów do współpracy. Tatra zwróciła się do kilku dużych producentów samochodów. Niemieckie Audi i włoski Fiat nie okazały zainteresowania. Volkswagen już prowadził działania mające doprowadzić do przejęcia Skody. Zainteresowanie okazał jedynie francuski koncern PSA a konkretnie Citroën. Co planowano wspólnie zrobić?

 Citroën C15 (1).jpg

Citroën mógł uratować Tatrę i podjąć z nią długotrwałą współpracę. Potencjał obu firm wydawał się być wzajemnie uzupełniający się. Tatra rozmawiała z francuską firmą o wspólnym przedsięwzięciu.

Książka Samochody z Nysy 1957-2019 - Kuc Marek - Wydawnictwa WKŁ

Pomysł polegał na tym, aby początkowo uruchomić w fabryce Tatry w Priborze produkcję samochodów dostawczych. W pierwszej kolejności Citroëna C15. Rocznie fabrykę opuszczało by około 12 tysięcy samochodów dostawczych dla Citroëna. Po jakimś czasie C15 miałby być zastąpiony modelem Berlingo. Był to sposób na znalezienie kapitałów na sfinansowanie innych projektów Tatry. Pomysł był znakomity. Potencjalny francuski producent, podchodził bardzo pozytywnie do nawiązania współpracy z Czechami.

1997 Citroen C15 brochure

Citroën postawił jednak pewne warunki. Francuzi zaproponowali utworzenie spółki joint venture. Byłaby ona niezależna od firmy macierzystej (Tatra) i  produkowała by również, oprócz aut dostawczych, także samochody ciężarowe. Francuzi nie kryli swoich obaw w stosunku do czeskiego partnera. Obawiali się utraty kontroli nad zainwestowanym kapitałem i że zainwestowane pieniądze znikną w finansowej przepastnej otchłani spółki-matki. Tatra nie zaakceptowała takich warunków i zerwała negocjacje z Citroënem. Mimo obiecujących początków do współpracy nie doszło.

Dwa lata później Tatra zakończyła produkcję aut osobowych.  Podobnie było z nieudanym projektem Tatra Beta. 

 

Citroën szukał innych dróg rozwoju. Trafił do Polski. Rozpoczęto montaż Citroëna C15 / Nysa C15. Kolejnym montowanym w Polsce samochodem był Citroën Berlingo. Duże ilości silników Diesla produkcji Citroëna montowano w Polonezach Truck oraz w Polonezach Caro i Atu. I być może francuska przygoda z polskimi fabrykami skończyłaby się inaczej gdyby nie bankructwo koreańskiego giganta Daewoo a z nim również upadek Daewoo FSO.

 Citroën C15 z przebiegiem 62 tys. km. Ocalić „brzydkiego” Citroena |  Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny 

fot.https://francuskie.pl/citroen-c15-z-przebiegiem-62-tys-km-ocalic-brzydkiego-citroena/

Citroën C15 z przebiegiem 62 tys. km. Ocalić „brzydkiego” Citroena |  Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny 

fot.https://francuskie.pl/citroen-c15-z-przebiegiem-62-tys-km-ocalic-brzydkiego-citroena/

 

Tych wersji C15 w Polsce raczej nie zobaczymy.

C15 Gruau cabine approfondie ex-sapeurs pompiers 

C15 Gruau

Vue avant d'un C15 double essieu Léotard & Chausson  

C15.6 "Léotard & Chausson"

 Un C15 camping-car 

C15camping-car rallongé

 

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

JEŚLI POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM

https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html  

 

 

Jeżeli podobają się wam moje felietony to zapraszam do obserwowania mojego bloga MĘSKI BIGOS. Informacje o nowościach znajdziecie na wielu grupach motoryzacyjnych w mediach społecznościowych FB, TT, INSTAGRAM i innych.

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.

 

BIBLIOGRAFIA

https://francuskie.pl/citroen-c15-z-przebiegiem-62-tys-km-ocalic-brzydkiego-citroena/ 

https://retromachina.jimdofree.com/kapitali%C5%9Bci/c-d-e/citroen-c15/ 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C15 

https://fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C15 

https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/producenci/news-czy-na-polskie-drogi-wroca-samochody-marki-nysa,nId,2456693 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz