Był sobie taki mały, trochę śmieszny, trochę prymitywny samochodzik dostawczy. Furgonik który czasami, różne specjalistyczne firmy, przerabiały na coś czym pewnie nigdy by nie był. W sumie wyprodukowano 1 181 471 egzemplarzy tego samochodu. Był czas gdy cieszył się ogromną popularnością. Trochę to było dziwne bo ani nie był nowoczesny, ani nie miał rewelacyjnych osiągów ani powalającej ładowności. Do tego rdzewiał, a raczej gnił, na potęgę. Miał jednak trzy zalety. Na pakę przyjmował pełną europaletę, naprawił go byle wiejski mechanik no i był tani.
To auto to Citroën C15 a w naszych polskich warunkach Nysa C15
Citroën C15 – samochód dostawczo-osobowy, produkowany przez koncern PSA. Zbudowany na bazie modelu VISA z palety modeli Citroëna. Myślano także o wykorzystaniu w tym celu podzespołów Peugeota 205. C15 okazał się jednak projektem bardziej ekonomicznym. Samochód pozwalał przewozić dwie osoby i ładunek. Dostępne były również wersje kilkuosobowe. Po zakończeniu produkcji w 2005 roku, jego następcą stał się równolegle produkowany model Berlingo.
Konstrukcja samochodu to zmodyfikowane nadwozie Visy. Różniła się od niej mocno zmodyfikowaną tylną częścią nadwozia.
Samochód był produkowany w hiszpanii w Vigo, w Belgii, Luxemburgu i w Chile. Montowany w Wielkiej Brytanii nosił nazwę Citroën Champ.
Citroën C15 był również montowany w Polsce, w Zakładzie Samochodów Dostawczych Daewoo - FSO w Nysie. Nosił dumną nazwę NYSA C15 obok oryginalnej francuskiej. W latach 1995 do 2001 wyprodukowano tam łącznie 16208 sztuk tych śmiesznych pojazdów.
fot.https://allegrolokalnie.pl/oferta/auto-technika-motoryzacyjna-496-polonez-atu-truck
Obecnie, w roku 2023, spotkanie na drodze Nysy C15 graniczy z cudem. Te samochody ciężko pracowały. Budowały polską gospodarkę w najtrudniejszym okresie. Nikt o nie specjalnie nie dbał. Naprawiano je o tyle by mogły dalej spełniać swoją rolę. Gdy już nie mogły jej realizować, lądowały w piecu hutniczym.
fot. Wikipedia
Przy okazji felietonu o C15, chcę Wam opowiedzieć historię o pewnym pomyśle który gdyby się udał to pewnie C15 nigdy w Polsce nie byłby produkowany.
Na początku lat dziewięćdziesiątych, czeski producent ciężarówek i luksusowych aut osobowych Tatra wprowadzał na rynek nowe modele. Był to model Tatra 700.
fot.Wikipedia
Drugim był samochód dostawczy Tatra Beta.
fot.Wikipedia
Wymagało to bardzo dużych inwestycji i ogromnego zaangażowania. Po zmianie systemu, upadku komunizmu, brakowało kapitału. Konkurencja osaczała Tatrę ze wszystkich stron. Dotychczasowi stali odbiorcy ciężarówek Tatra zniknęli. Nowych nie było. Niekontrolowany zalew używanych samochodów ciężarowych z zachodu zrobił swoje. Również rozpadająca się Czechosłowacja nie miała głowy do zajmowania się Tarą. Firma mimo wszystko chciała się dalej rozwijać. Żal byłoby zaprzepaścić stuletni dorobek firmy. Poczęto szukać partnerów do współpracy. Tatra zwróciła się do kilku dużych producentów samochodów. Niemieckie Audi i włoski Fiat nie okazały zainteresowania. Volkswagen już prowadził działania mające doprowadzić do przejęcia Skody. Zainteresowanie okazał jedynie francuski koncern PSA a konkretnie Citroën. Co planowano wspólnie zrobić?
Citroën mógł uratować Tatrę i podjąć z nią długotrwałą współpracę. Potencjał obu firm wydawał się być wzajemnie uzupełniający się. Tatra rozmawiała z francuską firmą o wspólnym przedsięwzięciu.
Pomysł polegał na tym, aby początkowo uruchomić w fabryce Tatry w Priborze produkcję samochodów dostawczych. W pierwszej kolejności Citroëna C15. Rocznie fabrykę opuszczało by około 12 tysięcy samochodów dostawczych dla Citroëna. Po jakimś czasie C15 miałby być zastąpiony modelem Berlingo. Był to sposób na znalezienie kapitałów na sfinansowanie innych projektów Tatry. Pomysł był znakomity. Potencjalny francuski producent, podchodził bardzo pozytywnie do nawiązania współpracy z Czechami.
Citroën postawił jednak pewne warunki. Francuzi zaproponowali utworzenie spółki joint venture. Byłaby ona niezależna od firmy macierzystej (Tatra) i produkowała by również, oprócz aut dostawczych, także samochody ciężarowe. Francuzi nie kryli swoich obaw w stosunku do czeskiego partnera. Obawiali się utraty kontroli nad zainwestowanym kapitałem i że zainwestowane pieniądze znikną w finansowej przepastnej otchłani spółki-matki. Tatra nie zaakceptowała takich warunków i zerwała negocjacje z Citroënem. Mimo obiecujących początków do współpracy nie doszło.
Dwa lata później Tatra zakończyła produkcję aut osobowych. Podobnie było z nieudanym projektem Tatra Beta.
Citroën szukał innych dróg rozwoju. Trafił do Polski. Rozpoczęto montaż Citroëna C15 / Nysa C15. Kolejnym montowanym w Polsce samochodem był Citroën Berlingo. Duże ilości silników Diesla produkcji Citroëna montowano w Polonezach Truck oraz w Polonezach Caro i Atu. I być może francuska przygoda z polskimi fabrykami skończyłaby się inaczej gdyby nie bankructwo koreańskiego giganta Daewoo a z nim również upadek Daewoo FSO.
fot.https://francuskie.pl/citroen-c15-z-przebiegiem-62-tys-km-ocalic-brzydkiego-citroena/
fot.https://francuskie.pl/citroen-c15-z-przebiegiem-62-tys-km-ocalic-brzydkiego-citroena/
Tych wersji C15 w Polsce raczej nie zobaczymy.
C15 Gruau
C15.6 "Léotard & Chausson"
C15camping-car rallongé
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Jeżeli podobają się wam moje
felietony to zapraszam do obserwowania mojego bloga MĘSKI BIGOS.
Informacje o nowościach znajdziecie na wielu grupach motoryzacyjnych w
mediach społecznościowych FB, TT, INSTAGRAM i innych.
BIBLIOGRAFIA
https://francuskie.pl/citroen-c15-z-przebiegiem-62-tys-km-ocalic-brzydkiego-citroena/
https://retromachina.jimdofree.com/kapitali%C5%9Bci/c-d-e/citroen-c15/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C15
https://fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C15
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz