fot. https://tominiclassics.com/collections/nsu-pretis-prima-iii-150/
Dzięki mądrej polityce Josipa Broz Tito, Jugosławia była jedynym krajem socjalistycznym w którym dobra codziennego użytku dostępne w krajach Europy zachodniej, mógł nabyć każdy obywatel tego kraju. Tak było również z samochodami. Co więcej wiele marek samochodów, w oparciu o umowy licencyjne, czy też umowy o współpracy było produkowanych lub montowanych w Jugosławii.
Prezydent Jugosławii Josip Broz Tito (1892 - 1980)
Związane to było też ze specyficznym podejściem władz państwa do zarządzania majątkiem odziedziczonym po znacjonalizowanych kapitalistach. W przeciwieństwie do pozostałych tzw. państw socjalistycznych w których cała gospodarka narodowa, zarządzana była centralnie ze stolicy, a każda fabryka była własnością państwa, Jugosławia miała zupełnie inny model gospodarowania. Polegał on, z grubsza na tym, że każdy zakład był swego rodzaju kooperatywą / spółdzielnią w której decydujący głos w sprawie profilu produkcji, wyboru kooperantów, polityki handlowej itd. miało walne zebranie załogi. To właśnie pracownicy decydowali o tym jaką produkcję uruchomić, jakiego partnera wybrać. Często było to wykorzystywane w firmach zbrojeniowych, dysponujących dużymi rezerwami produkcyjnymi. Rezerwy te wykorzystywano dla uruchomienia produkcji artykułów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb jugosłowiańskiego społeczeństwa oraz cywilnych sektorów państwa. Tak było np. w przypadku słoweńskiej firmy Torpedo, która w ramach rezerw uruchomiła montownię rumuńskich ciężarówek marki SRT. Pisałem już o tej historii w felietonie https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/torpedo-z-fabryki-torped.html
fot. https://tominiclassics.com/collections/nsu-pretis-prima-iii-150/
Wiele jugosłowiańskich przedsiębiorstw, podpisywało z motoryzacyjnymi gigantami umowy o współpracy przy produkcji pojazdów. Firmy takie jak FAP, CIMOS, TAS, REVOZ, LITOSTROJ, IMV, IDA KIKINDA, ZASTAVA na wiele lat wrosły w jugosłowiańską rzeczywistość. a samochody Fiata, Citroena, Peugeota, FSO, Renaulta, Volkswagena, Opla, produkowane w jugosłowiańskich fabrykach w latach 1945 - 1990 do dnia dzisiejszego można spotkać na ulicach. Historie wielu z tych pojazdów znajdziecie w bibliotece mojego blaga. O ile w krajach takich jak Polska czy NRD, pojazdy produkcji zachodniej, dostępne były za dewizy to w Jugosławii, sprzedawane były za Dinary, czyli walutę w której Jugosłowianie otrzymywali wynagrodzenie za pracę.
fot. https://tominiclassics.com/collections/nsu-pretis-prima-iii-150/
Polityka gospodarcza, polegająca na zaspokajaniu potrzeb materialnych ludności obejmowała nie tylko samochody. Dotyczyła praktycznie każdej dziedziny produkcji. Podobnie było w firmach produkujących AGD, RTV, chemię gospodarczą itp. Poza dostarczaniem na rynek nowoczesnych produktów, taka forma gospodarki, skutecznie stymulowała rozwój własnej myśli technicznej i produkcję własnych wyrobów. Tak było w przypadku firmy IMV. Pisałem o niej https://meskibigos.blogspot.com/2021/10/auto-story-imv-100016002200.html czy też gigant jugosłowiańskiej sceny motoryzacyjnej Crvena Zastava.
fot. https://tominiclassics.com/collections/nsu-pretis-prima-iii-150/
Oprócz samochodów na rynku pojawiały się też nowoczesne, motocykle i skutery. Firma która podjęła taką produkcję była trochę już zapomniana już dziś firma PRETIS. Zajmowała się ona produkcją samochodów, motocykli i skuterów niemieckiej firmy NSU.
O motocyklu Pretis NSU 175, pewnie za jakiś czas, będziecie mogli u mnie przeczytać. Dzisiaj pokazuję wam skuter Pretis NSU Prima 150.
Firma Pretis została założona w 1948 roku w mieście Vogoshtsa niedaleko Sarajewa w Bośni. Powstała jako fabryka broni. W ramach wykorzystywania rezerw produkcyjnych rozpoczęła licencjonowaną produkcję motocykli i skuterów w ramach partnerskiej umowy z NSU Motorenwerke. Produkcję uruchomiono w 1963 roku, a niewiele później rozpoczęto produkcję samochodów NSU Prinz pod markami Pretis i NSU-Pretis.
W 1967 roku Pretis połączył się z trzema innymi producentami broni, tworząc holding UNIS, który wraz z Volkswagen AG założył w 1972 roku Tvornica Automobila Sarajevo. W ten sposób powstał kolejny duży producent samochodów w Jugosławii firma TAS.
Ten model skutera został wprowadzony na rynek w roku 1958. NSU Prima III to motocykl, który trafił do produkcji seryjnej w Niemczech w 1958 roku.
Pierwsze egzemplarze tego modelu wyprodukowano jednak już w 1957 roku. W tamtym czasie, w prasie fachowej, możemy
odnaleźć opinie określające go jako jeden z najbardziej udanych motocykli w tej kategorii
wyprodukowanych przez markę NSU. Również eksperci porównujący go z innymi znanymi skuterami Lambretta, Vespa, IWL, Zundapp, wystawiali mu bardzo przychylne oceny.
Skracając charakterystykę tego motocykla, trzeba powiedzieć, że ma on pojemność skokową 146,00 cm3 i całkowitą moc 7,70 KM (5,6 kw) przy 5200 obr. w silnik jednocylindrowy, dwusuwowy z rozrusznikiem nożnym.
JEŚLI
POSZUKUJECIE INFORMACJI O KONKRETNYM MODELU SAMOCHODU ZAPRASZAM DO
BIBLIOTEKI MĘSKIEGO BIGOSU. SĄ TAM LINKI DO WSZYSTKICH OPUBLIKOWANYCH
FELIETONÓW A TAKŻE INFO O PLANOWANYCH W NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI. JEŚLI
NIE ZNALEŹLIŚCIE INTERESUJĄCEGO WAS MODELU TO PROSZĘ NAPISZCIE DO MNIE A
JA POSTARAM SIĘ SPEŁNIĆ WASZE ŻYCZENIE. W BIBLIOTECE ZNAJDZIECIE TEŻ
LINKI O TEMATYCE INNEJ NIŻ MOTORYZACJA. ZDROWIE, PODRÓŻE, DOBRA KUCHNIA
TO TYLKO KILKA Z NICH. ZAPRASZAM
https://meskibigos.blogspot.com/2022/05/biblioteka-meskiego-bigosu.html
Jeżeli podobają się wam moje
felietony to zapraszam do obserwowania mojego bloga MĘSKI BIGOS.
Informacje o nowościach znajdziecie na wielu grupach motoryzacyjnych w
mediach społecznościowych FB, TT, INSTAGRAM i innych.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
BIBLIOGRAFIA
https://fichasmotor.com/pl/nsu/nsu-pretis-1963/
https://www.index.hr/oglasi/nsu-pretis-175/oid/1986898
https://www.nsu-riders.pl/phpBB3/viewtopic.php?t=1178
https://tominiclassics.com/collections/nsu-pretis-prima-iii-150/
https://www.classicseller.com/i/102549/scooter/nsu-prima-scooter-dream-at-the-lake-poster-picture
https://scooterproducts.com/product/098-nsu-prima-boats-poster/
https://www.nsu4.nl/nsuscooter.html
https://scooterproducts.com/product/097-nsu-prima-world-figures-poster/
Świetne opracowanie tematu. Z wielką przyjemnością przeczytałem.
OdpowiedzUsuń