Translate

czwartek, 10 sierpnia 2023

#454 - SKODA 935 DYNAMIC


Witam wszystkich miłośników dawnej motoryzacji. Ostatnio trafiłem na fotografie tego samochodu. No powiedzcie sami, czyż nie jest piękny? Czy gdyby była taka możliwość to chcieli byście nim jeździć?

Ten samochód to Skoda 935 Dynamic. Niestety tylko prototyp. Ale jaki?  Czterodrzwiowy, sześcioosobowy samochodu z silnikiem benzynowym chłodzonym cieczą o pojemności 1995 cm3 i mocy "aż" 40 kW 55 KM. Samochód rozpędzał się do 130 km/h. Za przeniesienie napędu na koła tylne, odpowiadała czterobiegowa + wsteczny, skrzynia przekładniowa francuskiej firmy Cotal. Ciekawostką, jak na tamte lata, było elektromagnetyczne sterowanie przełożeniami. Zastosowano zawieszenie przednie z wahaczami skośnymi i wahliwe półosie z tyłu.

Był wielką sensacją Salonu Samochodowego w Pradze w 1935 roku. Jego nadwozie w stylu Stree Line, tak modnym pod koniec lat 30-tych XX wieku, charakteryzowało się zwartą, wydłużoną sylwetką, dynamiczną i opływową sylwetką. Masa auta wynosiła 1170 kg przy długości całkowitej 6860 mm. Samochód był więc niezwykle lekki. Widać to szczególnie wyraźnie gdy popatrzymy na współczesne nam samochody. Byle małe toczydełko o długości 3,5 metra potrafi ważyć ponad 1500 kg. 

Gdy patrzymy na ten samochód, bardzo dokładnie widać że konstruktorzy z Mlada Boleslav pełnymi garściami czerpali z bogatych tradycji i firmy i gotowych już rozwiązań stylistycznych i technicznych. Widać tu ewidentne pokrewieństwo do Skody Popular Monte Carlo z 1936 r. Zdjęcie Skoda Popular Monte Carlo

Wiele rozwiązań z modelu Dynamic zastosowano później w modelu Skoda Rapid 1500 OHV z 1939 roku. 

Škoda Rapid OHV Coupé

Niestety auto było jedynie pokazem możliwości technicznych Skody. Do produkcji nie trafiło. Zbudowano dwa jeżdżące prototypy i dodatkowo trzecią jednostkę napędową. Škoda 935 Dynamic fot. Franisek Dvorak

 Jak podają źródła związane z Muzeum Skody jeden tych prototypów zaginął. Prawdopodobnie w czasie wojny. Drugi w 1939 roku został sprzedany. Gdy Skoda w 1960 roku podjęła się prac nad utworzeniem fabrycznego muzeum, rozpoczęto również poszukiwania modelu Dynamic.

Historia logo Skody - Test AutoHistoria logo Skody - Test Auto

Niestety po wielu latach eksploatacji, braku profesjonalnego serwisu, stan Skody nie napawał optymizmem. Pomimo tego, specjaliści Skody, dokonali prawdziwego cudu, przywracając ten samochód do życia. Bardzo dużo części i całych podzespołów musiano wyprodukować od nowa. Odbudowa trwała ponad cztery lata. 



Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne i chcecie mnie wesprzeć w mojej pracy, to zawsze możecie postawić mi wirtualną kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 

Dziś stoi w muzeum. Gości też na różnych wystawach, zlotach i pokazach. Wszędzie budzi niekłamany zachwyt.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz