- FSO Wars
Gdy w polskich mediach lat 80-tych XX wieku, tzw. szerokie masy społeczne, zobaczyły prototypy nowego polskiego samochodu osobowego, spotkało się to z niemałym zainteresowanie. Lata 80-te to lata totalnej mizerii ekonomicznej, politycznej. Lata wielkich nadziei i jednocześnie straconych szans. Ruch Solidarności, Stan Wojenny, internowania, terror policyjny, reglamentacja praktycznie wszystkich artykułów niezbędnych do życia, kolosalna korupcja - to wszystko sprawiało że Polakom raczej nie było do śmiechu. Jednak mimo wszystko Polska ciągle była najweselszym barakiem w obozie sowieckim.
I właśnie w tych okolicznościach, FSO, fabryka produkująca coraz gorsze jakościowo Polonezy i FSO 1500 (ex Polskie Fiaty 125p), zaprezentowała zupełnie nowy samochód. Auto mogło się podobać. Stylistycznie nie odstawało od podobnych, współczesnych mu kompaktowych hatchbacków.
FSO Wars, bo tak go nazwano, opracowano w latach 1981–1985. W założeniu miał zastąpić mocno już przestarzałego 125p. Opracowany został w ramach przyjętych w 1981 roku przez FSO założeń dotyczących przyszłych produktów fabryki.
Poszukiwano wówczas możliwości wprowadzenia do oferty nowoczesnego samochodu, spełniającego wymagania ówczesnego rynku. Mając na uwadze ograniczenia finansowe i techniczne krajowego przemysłu, równolegle do prowadzonych prac konstrukcyjnych poszukiwano partnera zagranicznego, który zaoferowałby licencję na produkcję samochodu spełniającego polskie oczekiwania oraz zapewnił dostęp do źródeł finansowania. Pamiętajmy że Polska była mocno ograniczona sankcjami gospodarczymi.
FSO Wars zaprezentowany został po raz pierwszy na początku 1986 roku. Zobaczyć go mogli jedynie przedstawiciele prasy na zamkniętej konferencji. Oficjalna prezentacja miała miejsce w Warszawie w październiku 1986 roku, gdzie przedstawiono dwa prototypowe egzemplarze tego modelu.
Badania stworzonych pojazdów prowadzono do 1987 roku. Dalsze prace konstrukcyjne zakończono w związku z zaawansowaniem rozmów z koncernem Fiat oraz brakiem środków finansowych na dalsze prowadzenie prac.
Ogółem zbudowano trzy prototypy. Biały, niebieski i czerwony. Samochód był wyposażony w silniki o pojemności 1100 i 1300 cm3. Planowano zastosowanie silnika wysokoprężnego o oznaczeniu 4DX nad konstrukcją którego pracowano również w FSO. Poprzez 5-io biegową skrzynię, napędzane miały być koła przednie.
Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.
Do naszych czasów zachowały się dwa samochody Wars,
Projekt Warsa przepadł. Fiat zaoferował produkcję w FSO Fiata Uno. Projekt ten też został storpedowany przez ministra przemysłu Wilczka i fabryka została ze starym 125p i coraz bardziej starzejącym się Polonezem.
BIBLIOGRAFIA
- https://pl.wikipedia.org/wiki/FSO wars_
- https://web.archive.org/web/20160305012134/http://oldtimery.com/index.php?option=com_joomgallery&func=viewcategory&catid=1987&Itemid=3
- https://www.se.pl/auto/porady/auta-prl-wars-ogar-i-beskid-czyli-perly-i-niespelnione-marzenia-poznaj-tajemnice-polskiej-motoryzacji-aa-Dc6v-oWyD-rnqD.html
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:FSO_Wars_-_Muzeum_w_Chlewiskach.jpg
- http://old.classicauto.pl/2013/09/fso-wars-i-przyjaciele/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz