Translate

czwartek, 14 grudnia 2023

#498 - SIMSON SR1 (Storch)

  

Simson to jedna ze starszych niemieckich marek. Jej historia sięga roku 1854-go, kiedy to,  bracia Löb i Moses Simson, przejęli jedną trzecią firmy Andreasa Bauera z Heinrichs. Firma ta od 1740 roku zajmowała branżą kuźniczą.

W 1856 roku założyli firmę Simson & Co, która kontynuowała produkcję stali węglowej, która była wykorzystywana głównie do produkcji broni myśliwskiej i wojskowej. Głównymi klientami była armia pruska, która potrzebowała broni do wojny austriacko-pruskiej w 1866 r. i francusko-pruskiej w latach 1870-1871 oraz saksońskie Ministerstwo Wojny. 

 W 1871 roku uruchomiono pierwszą maszynę parową. W następnym roku fabryka otrzymała kontrakty rządowe na produkcję broni. W latach 1872-1876 wyprodukowano około 150 000 karabinów wojskowych Model 71.  Mauser Modell 71 – Wikipedia

W 1880 roku rozpoczęto produkcję broni myśliwskiej. W 1887 roku Gerson Simson zlecił dodanie warsztatów, biur i magazynów do domu zbudowanego w Suhl w 1882 roku. W 1893 roku rozpoczęto produkcję celowników precyzyjnych dla artylerii. Głównym klientem firmy był potentat rynku zbrojeniowego w Niemczech, koncern Krupp. Od 1896 roku Simson rozszerzył swój asortyment i wyprodukował pierwsze rowery, które przypominały modele angielskie. Był też wyłącznym przedstawiciele brytyjskiej firmy ROVER.

Simson szybko stał się jednym z największych producentów rowerów. W 1908 r. doszło do strajków robotniczych. Domagano się przywrócenia do pracy dwunastu zwolnionych kolegów oraz zainstalowania pieców i wentylatorów w niektórych działach. Strajk zakończył się częściowym sukcesem pracowników.  

W 1907 roku rozpoczął się rozwój produkcji samochodów osobowych. Do produkcji wykorzystano zlicytowaną, dawną, fabrykę mebli w Suhl. Prace rozwojowe naznaczone były kilkoma niepowodzeniami. Dopiero w 1911 roku, po kilku miesiącach pozyskania eksperta samochodowego Paula Henze, skonstruowano model nadający się do sprzedaży.  

Na podstawie swoich dokumentów projektowych inżynier Fritz Hattler zbudował testowy model małego samochodu. W 1911 roku zbudowano i wprowadzono do produkcji seryjnej pierwszy samochód (Simson A) z silnikiem 4-cylindrowym.  

 undefined 

SIMSON SUPRA Typ A

Jednak ze względu na niewystarczającą moc sprzedano tylko kilka egzemplarzy. Następnie opracowano warianty o większej mocy. 

W 1855 r. było zaledwie 20 pracowników, w 1904 r. Simson, największy pracodawca w Suhl, zatrudniał 1200, a w 1918 r. około 3500 pracowników. Podczas pierwszej wojny światowej nastąpił silny wzrost zamówień, a firma była w stanie czterokrotnie zwiększyć produkcję w latach 1915-1917. Simson produkował części do karabinów maszynowych, karabinów, małych dział artyleryjskich, silników lotniczych i karetek pogotowia. 

 

Po I wojnie światowej produkcja broni musiała zostać wstrzymana. Jednak 25 sierpnia 1925 r. Simsonowi udało się zawrzeć monopolistyczny kontrakt z Reichswehrą na dostawę lekkich karabinów maszynowych, karabinów, karabinów i pistoletów. W wyniku traktatu wersalskiego firma została wcześniej wyznaczona przez aliantów jako jedyny dostawca.

   Licznik Szybkościomierz 50km/h Simson SR1 SR2 SR2E - 11368172233 -  oficjalne archiwum Allegro

W 1924 roku firma rozpoczęła seryjną produkcję luksusowych samochodów, w szczególności modelu Simson Supra, który odnosił również sukcesy w wyścigach. Od 1930 r. produkowano także wózki dziecięce. Monopolistyczna pozycja jednego z nielicznych oficjalnych dostawców broni dla Reichswehry umożliwiła Simsonowi przetrwanie Wielkiego Kryzysu w 1929 r. 

Ominął Simsona los który dotknął lokalnych konkurentów. Doprowadziło to do skarg i pozwów o dotacje państwowe, a także do żądań Stowarzyszenia Producentów Karabinów Suhler m.in. V. aby zamówienia wojskowe przydzielić nie tylko Simsonowi.

Wkrótce po dojściu do władzy narodowych socjalistów gauleiter z Turyngii Fritz Sauckel wszczął śledztwo w sprawie rzekomego oszukania Rzeszy Niemieckiej przez spółkę żydowską przy rozliczaniu zamówień państwowych. 

Chociaż Izba Obrachunkowa Rzeszy nie mogła stwierdzić żadnych nadmiernych zysków, Sauckel w 1934 r. W Meiningen wszczął proces pokazowy przeciwko Arthurowi Simsonowi i niektórym starszym pracownikom za „oszukiwanie Rzeszy”. Jednak uwięzieni oskarżeni musieli zostać uniewinnieni od wszystkich zarzutów rok później z powodu braku dowodów.  

 

Jeszcze wcześniej, 19 września 1933 r., firma Simson & Co KG wydzierżawiła (pod przymusem) firmę nowo powstałej firmie Berlin-Suhler Waffen- und Fahrzeugwerke GmbH w celu usunięcia nazwiska rodowego z nazwy firmy. Powiernikiem został Herbert Hoffmann, berliński kupiec i członek NSDAP. W rezultacie kontrola nad ich firmą została odebrana rodzinie Simsonów i przekazana powiernikowi Hoffmannowi. W celu aryzacji firma, która była wyceniana na około 18 milionów marek i miała roczne zyski w wysokości około 1,6 miliona marek w 1934 roku, została zaoferowana Friedrichowi Flickowi za cenę od 8 do 9 milionów marek. Flick odrzucił to po długich negocjacjach. 1 września 1934 r. zaprzestano produkcji samochodów na rzecz produkcji zbrojeniowej.  

  

źródło https://de.wikipedia.org/wiki/Simson_SR1

W sierpniu 1935 r. Sauckel uzyskał apelację przed Wyższym Sądem Okręgowym w Jenie, tym razem za zamkniętymi drzwiami. Zakończyło się to wyrokiem skazującym i grzywną w wysokości 9,75 mln marek niemieckich wobec właścicieli. Domniemana nadwyżka zysku została obliczona przez German Revisions- und Treuhand AG. Potrzebne pieniądze mogli zapłacić jedynie właściciele Julius i Arthur Simson , siłą zmuszeni do opuszczenia fabryki, tak że 28 listopada 1935 roku firma została przekazana Fritzowi Sauckelowi. Rodzinie Simsonów udało się w 1936 roku uciec do Szwajcarii i wyemigrować do USA. Nazwa Simson została ostatecznie usunięta z nazwy firmy.  

Nabyty majątek stał się następnie podstawą Fundacji Wilhelma Gustloffa, która została założona w 1936 roku. W tym samym roku, pod nazwą BSW 98, z linii montażowej w Suhl zjechał pierwszy zmotoryzowany jednoślad tego producenta, który wówczas był jeszcze uważany za motocykl. Wraz z początkiem II wojny światowej produkcja rowerów, wózków dziecięcych i motocykli została wstrzymana i przestawiona na broń. Od 1939 roku firma działała pod nazwą Gustloff-Werke - Waffenwerk Suhl. 6000 pracowników produkowało różnorodną broń wojenną, taką jak karabiny, karabiny maszynowe i lekkie działa przeciwlotnicze.  

Sprzedaż produktów wojskowych w 1940 roku wynosiła niecałe 43 miliony marek, podczas gdy sprzedaż produkcji cywilnej, która została przerwana w następnym roku, wynosiła zaledwie około 3,3 miliona marek. Między innymi w samym tylko 1944 roku w Suhl wyprodukowano prawie 62 000 karabinów maszynowych 42 i 2500 wagonów do 2 cm Flak 38.[3] Oprócz fabryki głównej w 1938 roku w Schmiedefeld am Rennsteig powstała filialna fabryka do produkcji luf do karabinów maszynowych. Tak zwany Rennsteigwerk znajdował się bezpośrednio przy stacji Rennsteig.  

W 1940 roku powstała fabryka Gustloff w Meiningen do produkcji karabinu przeciwpancernego 39, MG 13 i 2 cm Flak 38, a także fabryka w Greiz do produkcji luf do karabinów. Wreszcie w 1942 roku inna fabryka filialna w Litzmannstadt (Łodzi), rozpoczęła produkcję MG 42, którą w sierpniu 1944 roku przeniesiono do Suhl.



Po II wojnie światowej alianci zaklasyfikowali zakład jako fabrykę zbrojeniową i w 1946 roku w dużej mierze go rozebrali. W ramach reparacji wywieziono do Związku Radzieckiego około 4300 maszyn. Z pozostałych prawie 900 zakładów rozpoczęto produkcję broni myśliwskiej, wózków dziecięcych i rowerów, z których większość trafiła do Związku Radzieckiego w ramach reparacji. W 1947 roku firma została włączona do weimarskiego oddziału radzieckiej spółki akcyjnej SAG Awtowelo (AWO).  
 
Pod koniec 1948 roku zakład otrzymał zlecenia od Sowieckiej Administracji Wojskowej (SMAD) na budowę motocykla z czterosuwowym silnikiem o pojemności 250 cm³, późniejszego AWO 425. Produkcja maszyny, która była podobna do EMW czy BMW R 25, mogła ruszyć już w 1950 roku, z czego wyprodukowano około 210 000 sztuk przed zaprzestaniem produkcji pod koniec 1961 roku.  
 
 
 
 Oprócz AWO 425 od 1955 roku produkowano również motorowery, motorowery i skutery.
Wraz ze wzrostem produkcji motorowerów w 1957 roku zaprzestano produkcji rowerów. 1 maja 1952 roku przedsiębiorstwo państwowe zostało włączone jako VEB Fahrzeug- und Gerätewerk Simson Suhl do późniejszego IFA – Przemysłowego Stowarzyszenia Budowy Pojazdów w NRD.
 
 undefined  
SIMSON S350 Prototyp z 1960 roku. 

Ze względu na decyzję o produkcji motocykli w NRD wyłącznie przez MZ, od 1962 roku budowano tylko motorowery i inne małe motocykle. Taki podział segmentów rynku obowiązywał do końca NRD. Już 13 września 1962 roku milionowy motorower opuścił zakłady produkcyjne w Simson. 


Pierwszym motorowerem wyprodukowanym przez zakłady w Suhl był model Simson SR1. SR1 to motorower produkowany od 1955 do 1957. Silnik został zbudowany przez VEB Büromaschinenwerk Rheinmetall w Sömmerda. W nazwie S oznacza Suhl, a R oznacza Rheinmetall. W ciągu dwóch lat wyprodukowano 152 000 SR1.


SR1 został zbudowany w 1955 roku jako pierwszy motorower w NRD.  Spełniał on życzenia ludności NRD dotyczące motoroweru. Stał się on powszechny w Niemczech Zachodnich, zwłaszcza od 1953 roku. SR1 był produkowany w dużych ilościach i wraz z MAW („Maffami”) zapoczątkował masową motoryzację w NRD. 
 MAW (Hilfsmotor) – Wikipedia
 
W wyniku wzrostu produkcji motorowerów w NRD, gwałtownie spadło zainteresowanie pomocniczymi silnikami rowerowymi, a po wypuszczeniu SR1 pojawiły się trudności ze sprzedażą „Maffów”. Początkowo w NRD nie było pewności co do prawa jazdy i ubezpieczenia tej nowej klasy pojazdów. 1 marca 1956 r. wprowadzono powszechnie obowiązek posiadania prawa jazdy i ubezpieczenia OC dla motorowerów i motocykli.  
 
W 1956 roku wprowadzono kilka szczegółowych ulepszeń, z których najbardziej oczywistymi zmianami były osłony błotników. SR1 był dostępny z felgami stalowymi lub aluminiowymi. Malowano go najczęściej na kolor bordowy lub beżowy, a także na limonkową zieleń, szczupakową szarość i diafanowy błękit. W 1957 roku zakończono produkcję SR1 na rzecz dalszego rozwoju SR2.
Pierwszy motorower Simsona był solidną konstrukcją i cieszył się dużą popularnością przy braku konkurencji. Prędkość maksymalna wynosiła 45 km/h, a zasięg około 250 km. Pozycja siedząca i komfort zawieszenia nadal przypominały rower, podobnie jak wygląd zewnętrzny, co wynikało z dużych 26-calowych kół, które były dostępne z felgami stalowymi lub aluminiowymi. 
 SR2 Simson Motor mit Vergaser - Bild 1 von 7
W rzeczywistości SR1 można było również jeździć jako rower za pomocą pedałów. Co więcej, można było pedałować, aby wspomóc silnik, na przykład na wzniesieniach. Aby uruchomić silnik, trzeba było trochę przejechać. Dzięki swoim wymiarom i niewielkiej masie SR1 był bardzo przydatny. Był jednak w większości postrzegany jako irytujący ze względu na słabe tłumienie hałasu. Ponadto stojak uchylny nie był zbyt trwały. Informacje fabryczne dotyczące zużycia paliwa nie były do ​​końca realistyczne, w codziennym użytkowaniu zużycie było większe niż 2 l/100 km. Świadczy o tym wysokie zużycie paliwa w porównaniu do międzynarodowych standardów w połączeniu z niekorzystnymi procesami spalania w zakresie częściowego obciążenia. 
 
Silnik SR1 nie został optymalnie zaprojektowany. Oprócz różnych własnych projektów, firma VEB Möve-Werk miała na celu masową produkcję odpowiedniego fotelika dziecięcego doczepnego do motoroweru, ale początkowo nie zostało to zrealizowane ze względu na niepewność co do sytuacji prawnej. 
 
Hobbyści czasami wyposażali SR1 w wózki boczne. W kręgach kolekcjonerów SR1 jest wysoko ceniony jako pierwszy motorower Simsona i jest sprzedawany po odpowiednio wysokiej cenie.

Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 


BIBLIOGRAFIA

Jeżeli podobają się wam moje felietony to zapraszam do obserwowania mojego bloga MĘSKI BIGOS. Informacje o nowościach znajdziecie na wielu grupach motoryzacyjnych w mediach społecznościowych FB, TT, INSTAGRAM, TT i innych.

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość. 
 
Jeżeli podobają się (lub nie - krytyka też jest potrzebna) Wam moje felietony to proszę obserwujcie Męski Bigos. Komentujcie je a jeśli możecie to udostępniajcie swoim znajomym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz