Translate

sobota, 24 kwietnia 2021

#063 - Horch P 240 "Sachsenring"

 



  ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР

 




Sachsenring-P240 

Politycy to taki dziwny podgatunek człowieka który bardzo lubi wozić się luksusowymi samochodami. Praktycznie nie pracują, udają że się o nas troszczą a tak naprawdę to dbają tylko o siebie. To wszystko naszym kosztem - kosztem podatnika. Im bardziej totalitarna władza, im bardziej represyjny system to tym bardziej podkreślana jest przepaść między politykami a tzw. ludem. Żeby jednak "lud" zbyt mocno nie protestował to luksusowe samochody muszą być własnej produkcji. Nie inaczej było z samochodem Horch P 240 "Sachsenring". 

 

 

 Był to reprezentacyjny samochód klasy luksusowej z sześciocylindrowym silnikiem, który był produkowany przez VEB Horch w warsztatach samochodowych i silnikowych w Zwickau w latach 1956-1959. Pojazd został po raz pierwszy przedstawiony jako Horch P 240, a następnie został nazwany Horch P 240 „Sachsenring”. Po zmianie firmy na VEB Sachsenring w zakładach motoryzacyjnych i silnikowych Zwickau w lutym 1957 roku, model otrzymał nazwę Sachsenring P 240. 

Sachsenring P240 cabriolet | Ddr autos, Oldtimer, Sowjetunion

  VEB HORCH Kraftfahrzeug- und Motorenwerke Zwickau - motorostalgie Horch P 930

Horch - Sachsenring P240 5.9.2009 0737 | Europe car, Classic cars, East  german car Sachsenring (Horch) P240 Sedan | Automobile, Beast from the east, German  cars 

 13 września 1953 r. Dział rozwoju firmy VEB Horch otrzymał zamówienie na opracowanie nowego samochodu od Ministerium für Maschinenbau den Entwicklungsauftrag NRD. Wykorzystano dostępne konstrukcje rozwojowe wojskowego pojazdu Kübel P2M i samochodu dla policji P2L https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-awz-p-2-p-3-gelenda-z-nrd.html( kilka Chemnitz zostało zbudowane dla policji ludowej NRD) oraz prototypowy Horch P 930. Inżynierowie z byłej fabryki Auto Union w Siegmar (dawniej Wanderer) opracowali już sześciocylindrowy silnik benzynowy OM6 do tego celu. 30 czerwca 1954 r. z okazji urodzin Waltera Ulbrichta, przedstawiono mu pierwsze egzemplarze. Samochód otrzymał nazwę pobliskiego toru wyścigowego Sachsenring o tej samej nazwie w 1956 roku i został zaprezentowany na wiosennych targach w Lipsku.  W 1957 roku, w wyniku sporu o znak towarowy, nazwa modelu została również zmieniona. Odtąd początkowo funkcjonowała jako VEB Sachsenring Zakłady Motoryzacyjne i Silniki Zwickau. 

 

Oprócz limuzyny wyprodukowano również czterodrzwiowe kabriolety do celów reprezentacyjnych, a od 1957 roku w VEB Karosseriewerk Halle produkowane były również kombi. Te kombi w specjalnych kolorach, niebieskim i białym, były przeznaczone wyłącznie dla niemieckiej telewizji NRD. P240 był używany przez władze i czasami przez wysokich urzędników partyjnych. Cena pojazdu w tamtym czasie wynosiła około 27 000 marek NRD. Technicznie i optycznie Sachsenring odpowiadał gustowi czasu. Na osobiste życzenie Ulbrichta miał  być co najmniej tak dobry, jak Mercedes 220 a nawet lepszy. W uruchomienie produkcji, park maszynowy, technologię zainwestowano ponad dwanaście milionów marek NRD. Jednak ogromne trudności w dostawach materiałów, a także brak współpracy z dostawcami sprawiły, że cel ten nie został osiągnięty. Data prezentacji pojazdu na urodziny dyktatora w 1954 r.wyznaczona przez Komitet Centralny SED, od początku nadała pracom rozwojowym niekorzystny zwrot. 

 

Dopuszczenie do produkcji seryjnej wydano dopiero w sierpniu 1957 roku. Nawet w tym momencie pojazd był daleki od pełnego rozwoju i nękany licznymi początkowymi problemami. Zdarzyło się nawet, że DAMW odmówił wydania znaku jakości dla P 240. Klienci aut szybko zdali sobie sprawę z nieodpowiedniej jakości, m.in. Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego narzekało na zawodność i liczne usterki P 240. Roczna produkcja 6000 samochodów planowana w styczniu 1954 r. Na 1956 r.  oraz 9 000 na 1957 r. okazała się całkowicie nierealna w obliczu ogromnych problemów rozwojowych. Ostatecznie przywódcy NRD poczuli się zmuszeni do zaprzestania produkcji P 240 Jego miejsce zajęła znacznie tańsza importowana radziecka GAZ M-21 Volga a dla rządu NRD - pojazdów typu GAZ-13 Czajka. Zwolnione moce produkcyjne przeznaczono na rozwój produkcji Trabanta. W 1959 roku produkcja P 240 została wstrzymana. Silnik P240 został zamontowany w pojeździe terenowym IFA P3 (lub Sachsenring P3), a później w zmienionej formie w pojeździe paradnym Sachsenring P240 reprezentującym Narodową Armię Ludową NRD. Dziś pozostało tylko kilka dobrze zachowanych okazów. Całkowita produkcja od 1956 do 1959 roku wyniosła 1382 pojazdów, z których część została również wyeksportowana.

 

 Pierwsza seria Horcha P240 miał stare znaki towarowe nad pionowo zorientowaną osłoną chłodnicy; koronowany H (Horch) i skrzydlaty glob. Boczne, poziome listwy ozdobne zostały chromowane, podobnie jak osłona chłodnicy. Kierunkowskazy z przodu były okrągłe. Od drugiego etapu rozwoju w latach 1955/1956 wydłużono przednie i tylne panele boczne. Samochód otrzymał zespolone światła przypominające płetwy z tyłu, szerokie, otaczające światła migające z przodu oraz osłonę chłodnicy z poziomymi liniami. Oprócz znaków towarowych Horch wprowadzono nazwę modelu „Sachsenring”, która została dodana jako chromowane litery z boku. Trzeci etap rozwoju 1957/1958 wykazuje tylko niewielkie różnice w stosunku do poprzednika. Cechą szczególną są zakrzywione zamiast prostych listew bocznych. Ponieważ w lutym 1957 r. Zachodnioniemiecki Auto-Union GmbH zakazał Horchwerke używania symboli marki Horch, symbol S w kółku (S jak Sachsenring) był teraz używany jako emblemat na masce nad osłoną chłodnicy. Dopiero od tego momentu samochód miał nazwę modelu Sachsenring P240. 

https://www.youtube.com/watch?v=4sDFv_mNNVo 

 

 

Sachsenring P240 –  dostępny był jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi oraz 4-drzwiowy kabriolet. Do napędu używano silnika R6 o pojemności 2,4 l. Moc przenoszona była na oś tylną. Samochód wyposażono w czterobiegową skrzynię biegów. Nazwa pojazdu pochodzi od toru wyścigowego Sachsenring. Samochód produkowano w Zwickau w NRD gdzie wyprodukowano 1382 egzemplarze. Sachsenring-P240

 Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

Silnik

  • R6 2,4 l (2407 cm³), benzynowy, OM 6-42,5
  • Średnica × skok tłoka: 78,00 mm × 84,00 mm
  • Stopień sprężania: 7,1:1
  • Moc maksymalna: 80 KM (59 kW) przy 4000 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 167 N•m przy 1500 obr/min
  • Prędkość maksymalna: 140 km/h

Inne

  • Sachsenring P240 – Wikipedia, wolna encyklopedia  
  • Horch P 240Sachsenring P240 Kombi | ~ https://de.pinterest.com/karlriedel/ost-auto/ |  Ddr autos, Ddr fahrzeuge, Oldtimer  
  • Carsthatnevermadeitetc — Horch/Saschsenring P240 Kombi, 1957. From... Ein Sachsenring P240 Kombi Anfang August 2018 im August Horch Museum  Zwickau - Fahrzeugbilder.de 
    • Zużycie paliwa: 11-13 l/100 km
    • Rozstaw kół przód / tył: b.d.  
    •  
    • W 1955 roku wyprodukowano 20 egzemplarzy P240, w 1956 roku – 226 sztuk, 1957 – 507 sztuk, 1958 – 519 sztuk, 1959 – 110 sztuk. Razem 1382 egz.
    • W 1969 roku z okazji 20-lecia Niemieckiej Republiki Demokratycznej zbudowano dla NVA 2 (lub według innych źródeł 5) egzemplarze Sachsenring P240 Repräsentant. Model ten posiadał nowe nadwozie z poliestru wyprodukowane w VEB Karosseriewerk Drezno oraz nieco zmodyfikowany silnik. 
    • Automotive History: Horch P240 Sachsenring and Sachsenring Repräsentant –  East Germany Tries (And Fails) To Build A Luxury Car | Curbside ClassicSachsenring P240 Repräsentant
    • File:Sachsenring P 240 Reprasentant.jpg - Wikimedia CommonsSachsenring P 240 Repräsentant, 1969 [Auta5P ID:13178 EN]File:Sachsenring P240 „Repräsentant“ MHM Dresden2.jpg - Wikimedia CommonsHistorische Fotos (8) - Fahrzeugbilder.de
    • Jeśli podobają się wam moje posty to proszę obserwujcie i łapka w górę.
    • Polecam też inne artykuły na tym blogu.

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz