IFA Horch H3A
ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
IFA Horch H3A, później znany jako IFA H3A, to 3-tonowa ciężarówka, wyprodukowana przez wschodnioniemieckiego producenta VEB HORCH z Zakładów Motoryzacyjnych i Silników w Zwickau. Został zaprezentowany jako ciężarówka z platformą na Targach w Lipsku na początku 1949 roku, a oficjalnie wprowadzony na sprzedaży od połowy 1950 roku. Ciągnik H3A pojawił się w 1951 roku. W sumie do produkcji autobusu IFA H3B w 1952 roku wykorzystano 180 podwozi IFA H3A. IFA H3S zastąpił H3A w 1957 roku.
IFA H3A to ciężarówka (lub ciągnik) oparta na konwencjonalnej ramie z profilem U. Ma sztywne przednie i tylne osie z resorami piórowymi, przy czym tylna jest osią napędową. Wszystkie koła są wyposażone w hydraulicznie sterowane hamulce bębnowe i opony 7,5–20 cali; tylne opony są oponami bliźniaczymi.
Suche sprzęgło dwutarczowe przenosi moment obrotowy z silnika na niezsynchronizowaną pięciobiegową skrzynię biegów z biegiem wstecznym.
H3A jest napędzany silnikiem IFA EM 4-20. Silnik jest chłodzony wodą. Silnik diesla z wtryskiem do komory wirowej, czterocylindrowy, rzędowy, o pojemności skokowej 6024 cm3, mocy znamionowej 80 KM (58,8 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 31 kp⋅m (304,0 N⋅m). . IFA H3A może osiągnąć prędkość maksymalną 60 km / h.
Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1950 roku, ale pierwsze pojazdy nadal nosiły emblemat Horcha. H3A był pierwszą ciężarówką opracowaną w NRD. Główną cechą wyróżniającą w porównaniu z poprzednikiem H3 była typowa kabina z długą maską, która w podobnej formie występowała w większym H6.
W 1957 roku H3S był dalszym rozwinięciem ze zmodyfikowaną skrzynią biegów i wynikającą z tego zwiększoną prędkością maksymalną do 74 km / h,
W 1958 roku rozpoczęto produkcję podobnego wizualnie następcy modelu IFA S4000, którego ładowność wzrosła do 4 ton, a rozstaw osi większy o 30 centymetrów był jedną z największych zmian. Do 1958 roku wyprodukowano ponad 30 000 pojazdów H3A. Głównymi krajami eksportu były Chińska Republika Ludowa i Bułgaria.
H3A miał dwie osie i był napędzany na tylne koła za pomocą wału Cardana. Jedynym słabym punktem był potrójnie łożyskowany wał korbowy z czterema przykręcanymi przeciwwagami. Od 1956 roku używany był wał korbowy z pięcioma łożyskami.
H3S - Te modele miały skrzynie biegów z modeli H6 / G5, hamulce pneumatyczne i dłuższy rozstaw osi. Silnik: 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 80 KM i pojemności skokowej 6024 cm³ Chłodzenie: woda Skrzynia biegów: 5-biegowa skrzynia biegów ze sprzęgłem kłowym Dopuszczalna ładowność: 3,5 t Maksymalna prędkość na drodze: ok. 70 km / h.
Ciężarówka była przeznaczona głównie do użytku cywilnego. Jednak była również używana przez Policję Ludową oraz NVA. Ze względu na różnorodne warianty, w tym jako ciężarówka z platformą, wywrotka trójstronna, ciężarówka skrzyniowa, ciągnik drogowy czy naczepa, H3A był bardzo wszechstronnym pojazdem w byłej NRD. Na przykład cysterna H3A została wyprodukowana jako maszyna solo oraz jako pojazd z przyczepą. Wyprodukowano specjalne nadbudowy do transportu karetek pogotowia dla Czerwonego Krzyża, a także furgonetki dla poczty i straży pożarnej z kilkoma różnymi zabudowami specjalistycznymi dla wozów strażackich.
Późną jesienią 1956 r. Przeprowadzono jazdę testową przez Tybet z pojazdami H3S przerobionymi na gaz antracytowy w celu sprawdzenia ich przydatności do eksportu do Chin. Stwierdzono, że pojazdy nie są przystosowane do panujących tam temperatur poniżej -20 ° C. Przewożone ze sobą diesel H3S paliwo (olej napędowy antracytowy) trzeba było regularnie podgrzewać w nocy, aby nie ostygł zbyt mocno. Poza tym pojazdy spisały się dobrze i wykazały swoją solidność. Nieco później Chiny były jednym z największych nabywców pojazdów.
Horch Z3
Z3. Bazując na modelu H3A, zbudowano ciągnik Z3 o krótkim rozstawie osi 2500 milimetrów powstał w 1952 roku. Pojazd był produkowany w niewielkich ilościach do 1958 roku. Jednak z 80-konnym silnikiem Horch EM 4-20 pojazd był zbyt słaby.Horch H3B
HORCH H3B autobus oparty na zespołach H3A, które zostały zainstalowane na podwoziu niskoramowym. (będzie o nim oddzielny post)
W latach 1952-1958 oprócz kilkuset autobusów zbudowano również kilka furgonów, które często były używane jako transportery mebli.
Polecam też
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h6-ifa-h6.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-vomad-horch-g-5-ifa-g5.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/03/auto-story-zi.html
https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-do-54-hugo-pietrowy.html
https://meskibigos.blogspot.com/2018/06/syrena-sport-niespenione-marzenie.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz