Translate

wtorek, 15 czerwca 2021

#098 - SYRENA BOSTO BABCIA BERLINGO

 



Licytacja - SYRENA FSO LOGO WSM Bielsko Biała Emblemat UNIKAT - Przemyśl -  Allegro Lokalnie

Pisałem jakiś czas temu o projekcie samochodu dla rolnika. W wyniku tych dział urodził się TARPAN. Możecie o nim przeczytać https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html .
Wspomniałem wtedy że do prac nad tym projektem przystąpiło kilka zespołów projektowych. Jednym z nich był zespół z Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie.
FSO logos by SonThisLand on DeviantArt

Pierwsze próby stworzenia samochodu dostawczego na bazie Syreny podjęto w 1968 roku. Skonstruowano wtedy dwie dostawcze wersje na bazie FSO Syrena 104 z wykorzystaniem stylizacji Stanisława Panczakiewicza.

Konstruktorami obu tych samochodów byli inżynierowie FSO

Czesław Piechur (szukam fotografii) i Stanisław Łukaszewicz.Ilustracja 

Pomimo dużego zainteresowania nie znaleziono środków potrzebnych do kontynuacji prac. Ostatecznie decyzja o budowie samochodów zapadła dopiero w 1971 roku.

 Samochód oznaczony był pierwotnie jako Syrena 104 B i pokazywany był w czasie ogólnopolskich dożynek wraz z jednoosiową przyczepką o masie 100 kg i ładowności 200 kg. Sam samochód miał ładowność zwiększoną do 500 kg.

Syrena Bosto przeznaczona była do przewozu czterech osób i 200 kg bagażu. Do budowy prototypu wykorzystano przednią część nadwozia samochodu SYRENA 104.  Tylna część ładunkowa była zupełnie nową konstrukcją. Główną zmianą była łamana oś tylna oraz dwa piórowe resory podłużne, w miejsce jednego poprzecznego. Zmiana układu tylnego zawieszenia wymusiła przedłużenie tylnej części ramy samochodu. Dostęp do części użytkowej odbywał się poprzez duże, dwuskrzydłowe, przeszklone drzwi. Miejsce na koło zapasowe zostało wydzielone na specjalnym stelażu na dachu kabiny kierowcy. W późniejszych latach pojazd zmodernizowano, używając do jego produkcji podzespołów SYRENY 105.

 Za projekt plastyczny odpowiadał słynny polski designer prof.Cezary Nawrot. Ilustracja 

 

Plik:FSM Syrena Bosto -sł.jpg – Wikipedia, wolna encyklopedia 

Plik:FSM Syrena Bosto-sł.jpg – Wikipedia, wolna encyklopedia  


Produkcja seryjna ruszyła w 1975 roku w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej już w wersji 105 BOSTO z wykorzystaniem wielu części od Polskiego Fiata 125p. Zmieniono także w stosunku do wersji 104 BOSTO układ otwierania drzwi przednich.


 Produkcję zakończono w 1983 roku razem z zakończeniem produkcji bazowej wersji SYRENA 105.

  TopWorldAuto >> Photos of Syrena Bosto - photo galleries 

Obecnie SYRENA 104 BOSTO i 105 BOSTO to bardzo poszukiwane samochody kolekcjonerskie. A ja znam jednego takiego właściciela tego auta który trzyma je w stodole, kogut ma tam warsztat pracy a właściciel nie chce sprzedać.

Syrena 105 Bosto - zdjęcie 1 Drugim projektem małego auta dostawczego była SYRENA R-20 ale o niej następnym razem.

Syrena R-20 1975 – SPRZEDANA | Giełda klasyków  

A tu Syrena Bosto ala BWP - GRATULUJĘ FANTAZJI https://www.warszawa.pl/za-oknem/spotkanie-na-poligonowe/?fbclid=IwAR1zO61xL9Was30lMeXGegAVl4PLRTKSVAOPYSCrw-gXOr4u1nHtjO2FLb0Fot. TVN Turbo / x-news

 Syrenka i Leopard

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz