Translate

wtorek, 11 kwietnia 2023

#406 - TEMPO MATADOR

 Felieton na zamówienie pani Ilony Jabłońskiej

Firma Tempo została założona jako Vidal & Sohn Tempo-Werke w 1924 roku. Jej podstawowym produktem były nieduże, trójkołowe samochody dostawcze. 

 Mit Tempo durch die Zeit des Aufbruchs | NDR.de - Geschichte



 Trafiały na rynek także ich osobowe wersje. 

 Tempo 1937

Pracowano też nad produkcją pick-upów z normalnym czterokołowym podwoziem.

W latach czterdziestych Tempo produkowało małe pojazdy wojskowe. Charakteryzowały się między innymi układem 4WS (4 koła skrętne). 

  

TEMPO 1200 4WS

Po wojnie podjęto produkcję specjalną dla Bundesgrenzschutz (Straży Granicznej) w RFN.  Doprowadziło to do produkcji modeli Tempo 80 "i 86" w latach 1953-1957. Tempo 80 "i 86-calowe zostały zbudowane na podwoziu jezdnym Land Rovera. Land Rover TEMPO, manufactured in Germany under license 

Próby kontynuowania produkcji po wprowadzeniu przez Brytyjczyków modeli 88-calowych i 109-calowych niestety nie powiodły się.  

W 1958 roku  indyjska firma Firodia Ltd, producent samochodów (później przejęty przez Bajaj Tempo), rozpoczął licencyjną produkcję trójkołowych samochodów Hanseat we współpracy z Tempo- Werke.  

India's ten most OUTLANDISH vehicles 

Tempo Hanseat '51 | Tempo, (Vidal & Sohn Tempo-Werke GmbH), … | Flickr

Później Tempo wprowadził także produkowane w Niemczech Matadora, który (wraz z Hanseatem) był niezwykle popularny w Indiach, gdzie był używany jako pojazd do przewozu towarów. 


 

W 1949 roku do produkcji wszedł przełomowy model. Był to  czterokołowy Matador. Produkowano go w firmie Tempo Werke od 1949 do 1967 roku.  

 Tempo Matador | auto-nostalgia 

Samochód charakteryzował się ogromną wręcz ilością wersji nadwoziowych. Praktycznie każdy klient mógł sobie wybrać wersję która była mu potrzebna. Nawet jeśli macierzysta firma nie oferowała jakiegoś rozwiązania to, wokół Tempo skupiało się grono firm karosujących podwozia tej firmy. Poniżej tylko kilka wersji zabudowy Matadora.






 

Pierwszy Matador z 1949 roku (którego przód można porównać do twarzy boksera) był napędzany 25-konnym przemysłowym silnikiem VW, pochodzącym bezpośrednio od Volkswagena. Niestety firmie Tempo nie udało się zabezpieczyć długoterminowej umowy na dostawy z dyrektorem zarządzającym Heinzem Nordhoffem. Volkswagen wstrzymał dostawę tego silnika w 1952 roku. 

Następnie Matador był wyposażony w silnik dwusuwowy o pojemności 672 cm3 lub czterosuwowy silnik (a następnie 1092 cm3, 34 KM), oba pochodziły z biura inżynieryjnego Müllera w Andernach. W 1953 roku na rynek wszedł TEMPO Wiking, ciężarówka 3/4 tony (do 850 kg ładowności) z dwusuwowym silnikiem Heinkel o mocy 17 KM (13 kW) i pojemności 452 cm3. Wiking był produkowany do 1955 roku. Wersja Rapid na bazie Wikinga był minibusem produkowanym w latach 1957-1963. Był napędzany silnikiem o pojemności 948 cm3 i mocy 34 KM (25 kW) dostarczonym przez firmę Austin Motor Company.



 

Równolegle z Matadorem produkowano jego odmiany pod nazwami Rapid i Wiking. Były one czasami wyposażane w nowsze typy kabin o nowszej stylizacji.


 
Tempo Matador - Mikafa bus body / Busaufbau (1951) | Flickr

tempo-matador-07 

Tempo matador -Fotos und -Bildmaterial in hoher Auflösung – AlamyTempo Hanseat – The Transport Journal 


Tempo Rapid

 

W 1966 roku Tempo nawiązało współpracę z Hanomag AG. Od tej pory  wyprodukowane pojazdy były sprzedawane pod nazwą Hanomag. Od 1967 do 1970 pojazdy były sprzedawane pod nową nazwą „Hanomag-Henschel”. 



 

Na konstrukcję nowych Matadorów duży wpływ miały konstrukcje zarówno Hanomaga jak i Mercedesa.

Fahrzeugseiten.de - Nutzfahrzeuge - Hanomag Kurier 

HANOMAG KURIER

Poza Indiami Matadory produkowane były także w Turcji.

Otobüs REKLAM; TEMPO MATADOR OTOBÜSLERİ "HEMEN TESLİM,BOL YEDEK PARÇA"  HAYRİ ACAR | Nadir Kitap 


W 1971 roku Hanomag-Henschel i Tempo zostały zakupione przez Daimler-Benz AG. Tempo zajmowało się produkcją samochodów dostawczych do 1977 roku. 

 undefined

Od 1966 do 1977 roku wszystkie pojazdy produkowane przez Tempo były sprzedawane pod innymi nazwami, Hanomag, Rheinstahl-Hanomag, Hanomag-Henschel lub Mercedes-Benz. W Indiach do dziś spotyka się często samochody z logiem HANSEAT oraz TEMPO. 

TEMPO MATADOR F307 / BAJAJ TEMPO - 2002r

undefined



Firma TEMPO WERKE miała wielkie szanse na stanie się europejską (i nie tylko), potęgą w produkcji samochodów dostawczych. Niestety ciągłą bolączką był brak własnego źródła napędu. Musiano posiłkować się silnikami produkowanymi przez poddostawców. Volkswagen, który sam produkował VW Bulli nie był zainteresowany dostawami dla konkurenta. Było mu wręcz na rękę doprowadzenie do kryzysu w Tempo. Również Hanomag produkujący Kuriera, nie był zainteresowany  rozwojem przejętej firmy.  
 




Polecam też inne artykuły na moim blogu:

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-praga-s5t.html

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zubr-a80.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-tatra-805.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-samochody-z-krainy-roz.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-gaz-63-4x4-wiecznie-zywy.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/madara-panna-do-ciezkiej-pracy-miss-pro.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-horch-h3a-ifa-h3a.html 

https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/samochod-dla-rolnika-ein-auto-fur-einen.html








Jeżeli podobają się Wam moje felietony i czekacie na następne to zawsze możecie postawić mi kawę.   

buycoffee.to/meskibigos

 









Plik:1951 Tempo Matador IMG 2784 – Flickr – nemor2.jpg 


BIBLIOGRAFIA

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz