14 maja 1955 w Warszawie osiem krajów Europy wschodniej podpisało Układ Warszawski oficjalna nazwa: Układ o Przyjaźni, Współpracy i Pomocy Wzajemnej; Договор о дружбе, сотрудничестве и взаимной помощи.
Była to organizacja polityczno-wojskowa państw europejskich socjalistycznych z dominującą rolą wielkiego brata czyli ZSRR.
Celem utworzenia Układu Warszawskiego było ujednolicenie polityki zagranicznej i militarnej ZSRR i państw od niego uzależnionych. Sankcjonował istniejące od zakończenia II WŚ podporządkowanie ZSRR europejskich państw socjalistycznych wraz z ich siłami zbrojnymi, stanowił strukturę umożliwiającą ZSRR pełną kontrolę nad siłami zbrojnymi i polityką obronną państw członkowskich oraz był wykorzystywany w polityce ZSRR w konfrontacyjnych stosunkach z Zachodem.
Członkami układu zostały:
Albania
Bułgaria
Czechosłowacja
NRD
Polska
Rumunia
Węgry
ZSRR
Wiadomo że tworzenie takich struktur wiąże się z daleko idącą unifikacją wielu kwestii związanych z funkcjonowaniem armii. Począwszy od ujednolicenia kalibrów amunicji, typów broni, procedur postępowania, po wydawałoby się często mało istotne zagadnienia.
Jednym z ważniejszych zagadnień sprawności każdej armii jest jej mobilność a z nią wiąże się kwestia transportu.
W drugiej połowie lat 50-tych XX w. armie tych krajów bazowały głównie na pojazdach z okresu wojny, głównie radzieckich, amerykańskich, brytyjskich i niemieckich. Wyjątkiem była Czechosłowacja oraz NRD i Węgry gdzie od początku budowano mobilność armii o własny przemysł.
Nacisk ZSRR na sojuszników był jednak na tyle silny że niektóre kraje wyposażały armię głównie w pojazdy radzieckie. Bywało że nacisk był na tyle mocny że likwidowano produkcję własnych bardzo udanych (często lepszych konstrukcji).https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/auto-story-awz-p-2-p-3-gelenda-z-nrd.html
To że unifikacja transportu w Układzie Warszawskim nie udała się wynika częściowo z niewydolności radzieckiego AVTOPROM-u. To właśnie między innymi, oprócz politycznego, militarnego i gospodarczego nawiązania bliskich relacji z Chińską Republiką Ludową, brak możliwości zaspokojenia przez ZSRR potrzeb armii albańskiej był przyczyną wystąpienia jej z układu 12 września 1968 roku.
Podstawowy mały samochód terenowy to praktycznie jedyna klasa pojazdów w której udało się osiągnąć unifikację. Po zaprzestaniu produkcji samochodu IFA HORCH P2
i P3
we wszystkich armiach wprowadzono radzieckie GAZ 69,
UAZ 469B i rumuńskie IMS 57, MUSCEL M 59 i M 461
a następnie ARO 240/243
W armii Czechosłowacji używano też niewielkiej ilości samochodów
Skoda 1101 oraz Skoda 973 Babeta. Podzieliły one jednak los IFA-y P3.
SKODA 1101
W późniejszym okresie do niektórych armii wprowadzono samochody LUAZ 967
oraz LUAZ 969M WOŁYŃ
W NRD w wojsku służył też TRABANT KUBELWAGEN i Wartburgi 311-4, 353T i 353/400
WARTBURG 353/400
311-4
Dopiero wprowadzenie w latach 80-tych na wyposażenie polskiego samochodu TARPAN HONKER (obecnie HONKER) przełamało monopol radziecki w dostawach tego typu pojazdów.
Klasę lekkich samochodów reprezentowały głównie UAZ 452polskie NYSA 522
ŻUK
oraz rumuńskie ROCAR.
W NVA w NRD spotykało się FRAMO V901
Phänomen Granit 27
oraz BARKAS B1000
Klasa lekkich ciężarowek to radzieckie GAZ 51
i GAZ 53 a w późniejszym okresie GAZ 66 i licencyjne polskie LUBLIN 51, niemieckie ROBUR LO1800, węgierskie CSEPEL 130
oraz 1000 sztuk zmontowanych w firmie CSEPEL samochodów VOLVO LAPLANDER C202
czechosłowackie TATRA 805
i PRAGA S5T
Polski prototyp STAR SG niestety nie doczekał się seryjnej produkcji.
O trochę większej ładowności były radzieckie ZIS 150 / ZIŁ 164 / ZIŁ 130 / ZIL 137
https://meskibigos.blogspot.com/2021/06/auto-story-zil-130-zil-431410-3-366-503.html
oraz węgierskie CSEPEL w różnych wersjach i modelach bazujące na licencji STEYR.
W Rumunii wykorzystywano rodzime samochody CARPATI i BUCEGI oraz DAC ROMAN
i PRAGA V3S. Od lat 60/70-tych w polskiej armii dominowały samochody STAR 28/29https://meskibigos.blogspot.com/2018/06/gwiazda-polskich-drog.html
STAR 200 STAR 244 STAR 660
STAR 266STAR 266https://meskibigos.blogspot.com/2021/04/jak-fenix-z-popioow-like-fenix-from.html
W armii NRD samochody IFA HORCH H6 H3A G5https://meskibigos.blogspot.com/2021/05/auto-story-vomad-horch-g-5-ifa-g5.html
S4000 zastąpiono czechosłowackimi TATRA 138 TATRA 148 niemieckimi IFA W50/L60 radzieckimi ZIS 151 ZIŁ 157 URAL 357D
Do wszystkich armii układu trafiły też potężne KrAZ 255
oraz TATRA 813
oraz polskie ciężkie samochody JELCZ
A na koniec kilka zdjęć aut które służyły w Układzie Warszawskim tyle że głównie u wielkiego brata więc w innych krajach często nie są znane.
GAZ 34
MAZ 203
GAZ 53
GAZ 62
DAZ 105 UKRAINIECKAMAZ
URALZIS 355m
białoruskie samochody MAZ
JAZ
Szanowni czytelnicy.
KAZ 150
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz