ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР
DKW F 8 Cabrio
DKW F 8 to niewielki samochód z napędem na przednie koła marki DKW, który Auto Union wprowadził na rynek w lutym 1939 roku jako następca modelu F 7.
DKW Reichsklasse Limousine F 7-600 (1937)
Jak wszystkie DKW „Frontwagen” (nazwa chroniona), DKW F 8 został zbudowany w fabryce Audi w Zwickau. Z powodu wojny produkcja zakończyła się po wyprodukowaniu około 50 000 pojazdów. W 1940 oraz 1942 r. wyprodukowano pewną ilość samochodów osobowych „master class” oraz furgonetek i pick-upów.
Planowano że nowo opracowany model F 9 całkowicie zastąpi F 8 w 1940 roku, ale tego nie zrobiono. Zamiast tego po drugiej wojnie światowej w radzieckiej strefie okupacyjnej czyli w późniejszej NRD podjęto produkcję niemal identycznego modelu IFA F 8 w fabryce Audi w Zwickau. Wygląd F 8 niewiele się zmienił w porównaniu do poprzednika, ale nadwozia ze skróconym o 1 cm rozstawem osi były nieco dłuższe i szersze. Tak jak poprzednio, oferta składała się z prostszego i mniej wydajnego modelu „Reichsklasse” oraz lepiej wyposażonej „Meisterklasse”.
Samochód był napędzany dwucylindrowym dwusuwowym silnikiem (parallel twin) stosowanym już w F 2 Meisterklasse 701 i zainstalowanym poprzecznie z przodu z odwrotnym spłukiwaniem systemu Schnürle i dwoma przewodami przelewowymi. Silniki rozwijały 18 KM w Reichsklasse o pojemności 0,6 litra i 20 KM w Meisterklasse o pojemności 0,7 litra, każdy przy 3500 obr./min. W porównaniu z poprzednikiem skok silnika o pojemności 0,6 litra został zwiększony o 7,5 mm. Przednie koła były napędzane przez trzybiegową skrzynię biegów z dźwignią zmiany biegów.
Podobnie jak w przypadku poprzednika F 7, typowe dla DKW nadwozia ze sklejki pokryte skórą syntetyczną, które produkowano w zakładzie w Berlinie-Spandau, zostały umieszczone na stabilnej stalowej ramie centralnej. Przednie niezależne zawieszenie na poprzecznych resorach piórowych oraz tylna „oś pływająca” również pozostały niezmienione.
„Front Luxus Cabriolet” miał nadwozie w konstrukcji kompozytowej drewno-stal, podobnie jak modele eksportowe „Meister Super”. Reichsklasse i Meisterklasse były dostępne jako dwudrzwiowe limuzyny, limuzyny kabrioletów lub pełne kabriolety, a „Front Luxus Cabriolet” jako dwu- lub czteromiejscowe pełne kabriolety. Ponadto samochody dostawcze i pick-upy były również produkowane na podstawie Reichsklasse.
W 1940 roku wstrzymano produkcję Reichsklasse i luksusowego kabrioletu, a dwa lata później Meisterklasse i dostawczego samochodu dostawczego.
IFA F 8 „Export-Cabriolet“ aus dem Karosseriewerk Dresden, 1953–1955
Od 1949 do 1955 samochód był nadal budowany w postaci IFA F 8, prawie bez zmian. Samochód stał się punktem wyjścia z trudnej powojennej sytuacji niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego.
Zakłady Audi w Zwickau, które od 1945 r. miały początkowo zlecenie wykonywania prac remontowych dla radzieckiej Administracji Wojskowej w Niemczech (SMAD), już w 1946 planowały wznowienie produkcji nowych samochodów na bazie przedwojennego modelu DKW F 8. Pierwszy nowo zbudowany pojazd został zaprezentowany na targach w Lipsku w 1947 roku pod nazwą „DKW-IFA F 8”. W 1948 roku SMAD w Berlinie-Karlshorst zaprezentował trzy prototypy. Produkcja seryjna rozpoczęła się rok później. Chcieli jednak szybko zakończyć produkcję tego tradycyjnego modelu. Jednak w 1953 roku duże zamówienia zagraniczne skłoniły do kontynuowania produkcji, dzięki czemu wprowadzono pewne szczegółowe ulepszenia, takie jak zmodyfikowane zawieszenie przednich kół. Do gamy modeli dodano inne modele kabrioletów. Aż do ostatecznego zaprzestania produkcji w 1955 roku z linii produkcyjnej zjechało około 25 000 IFA F 8. Produkcja nadwozi zamiennych do kombi trwała w Meerane do 1964 roku, przy czym czas pracy był ponad dwukrotnie wyższy niż przy produkcji nadwozi Trabant w wersji kombi.
IFA F 8 „Export-Cabriolet“ aus dem Karosseriewerk Dresden, 1953–1955
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz