Translate

piątek, 13 sierpnia 2021

#141 - IFA F8 / DKW F8 / ZMARTWYCHWSTANIE

 

ZAPOMNIANE POJAZDY NRD / THE FORGOTTEN VEHICLES OF THE GDR / VERGESSENE FAHRZEUGE DER DDR / ЗАБЫТЫЕ АВТОМОБИЛИ ГДР

 

 DKW F 8 Cabrio

DKW F 8 to niewielki samochód z napędem na przednie koła marki DKW, który Auto Union wprowadził na rynek w lutym 1939 roku jako następca modelu F 7. DKW Reichsklasse Limousine F 7-600 (1937)  

DKW Reichsklasse Limousine F 7-600 (1937)

Jak wszystkie DKW „Frontwagen” (nazwa chroniona), DKW F 8 został zbudowany w fabryce Audi w Zwickau. Z powodu wojny produkcja zakończyła się po wyprodukowaniu około 50 000 pojazdów.  W 1940 oraz 1942 r. wyprodukowano pewną ilość samochodów osobowych „master class” oraz furgonetek i pick-upów.

 

Planowano że nowo opracowany model F 9  całkowicie zastąpi F 8 w 1940 roku, ale tego nie zrobiono. Zamiast tego po drugiej wojnie światowej w radzieckiej strefie okupacyjnej czyli w późniejszej NRD podjęto produkcję  niemal identycznego modelu IFA F 8 w fabryce Audi w Zwickau. Wygląd F 8 niewiele się zmienił w porównaniu do poprzednika, ale nadwozia ze skróconym o 1 cm rozstawem osi były nieco dłuższe i szersze. Tak jak poprzednio, oferta składała się z prostszego i mniej wydajnego modelu „Reichsklasse” oraz lepiej wyposażonej „Meisterklasse”

Samochód był napędzany dwucylindrowym dwusuwowym silnikiem (parallel twin) stosowanym już w F 2 Meisterklasse 701 i zainstalowanym poprzecznie z przodu z odwrotnym spłukiwaniem systemu Schnürle i dwoma przewodami przelewowymi. Silniki rozwijały 18 KM w Reichsklasse o pojemności 0,6 litra i 20 KM w Meisterklasse o pojemności 0,7 litra, każdy przy 3500 obr./min. W porównaniu z poprzednikiem skok silnika o pojemności 0,6 litra został zwiększony o 7,5 mm. Przednie koła były napędzane przez trzybiegową skrzynię biegów z dźwignią zmiany biegów. 

Podobnie jak w przypadku poprzednika F 7, typowe dla DKW nadwozia ze sklejki pokryte skórą syntetyczną, które produkowano w zakładzie w Berlinie-Spandau, zostały umieszczone na stabilnej stalowej ramie centralnej. Przednie niezależne zawieszenie na poprzecznych resorach piórowych oraz tylna „oś pływająca” również pozostały niezmienione. 

„Front Luxus Cabriolet” miał nadwozie w konstrukcji kompozytowej drewno-stal, podobnie jak modele eksportowe „Meister Super”. Reichsklasse i Meisterklasse były dostępne jako dwudrzwiowe limuzyny, limuzyny kabrioletów lub pełne kabriolety, a „Front Luxus Cabriolet” jako dwu- lub czteromiejscowe pełne kabriolety. Ponadto samochody dostawcze i pick-upy były również produkowane na podstawie Reichsklasse. W 1940 roku wstrzymano produkcję Reichsklasse i luksusowego kabrioletu, a dwa lata później Meisterklasse i dostawczego samochodu dostawczego.


 

IFA F 8 „Export-Cabriolet“ aus dem Karosseriewerk Dresden, 1953–1955

Od 1949 do 1955 samochód był nadal budowany w postaci IFA F 8, prawie bez zmian. Samochód stał się punktem wyjścia z trudnej powojennej sytuacji niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 

 

 IFA Logo 3D Model  

Zakłady Audi w Zwickau, które od 1945 r. miały początkowo zlecenie wykonywania prac remontowych dla radzieckiej Administracji Wojskowej w Niemczech (SMAD), już w 1946 planowały wznowienie produkcji nowych samochodów na bazie przedwojennego modelu DKW F 8. Pierwszy nowo zbudowany pojazd został zaprezentowany na targach w Lipsku w 1947 roku pod nazwą „DKW-IFA F 8”. W 1948 roku SMAD w Berlinie-Karlshorst zaprezentował trzy prototypy. Produkcja seryjna rozpoczęła się rok później. Chcieli jednak szybko zakończyć produkcję tego tradycyjnego modelu. Jednak w 1953 roku duże zamówienia zagraniczne skłoniły do ​​kontynuowania produkcji, dzięki czemu wprowadzono pewne szczegółowe ulepszenia, takie jak zmodyfikowane zawieszenie przednich kół. Do gamy modeli dodano inne modele kabrioletów. Aż do ostatecznego zaprzestania produkcji w 1955 roku z linii produkcyjnej zjechało około 25 000 IFA F 8. Produkcja nadwozi zamiennych do kombi trwała w Meerane do 1964 roku, przy czym czas pracy był ponad dwukrotnie wyższy niż przy produkcji nadwozi Trabant w wersji kombi.

IFA F 8 „Export-Cabriolet“ aus dem Karosseriewerk Dresden, 1953–1955

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz